23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    knikker

macbook of macbook pro?

Ik ben ontwerper.
    Adobe, Macromedia en 3d modelling (geen 3d animaties).
    1 of twee keer per jaar een filmpje.

Ik twijfel tussen:
    MacBook zwart, 2Gb RAM, 20inch cinema display voor het thuis werken, toestenbord, etc.
    en
    MacBook Pro 15inch, 1Gb RAM

meningen graag!
    heeft iemand bv ervaringen met beide modellen en hun grafische capaciteit?
    heeft iemand ervaring met een cinema display aangesloten op een MacBook?

Bijdrager
    hansenonline

ik hoor via via dat het glossy scherm niet fijn is ivm spiegel effect. begrijp dat die niet op de pro zit?

Bijdrager
    Vin

macbook pro! ik heb een iBook en werk veel met illustrator, photoshop, cinema 4d, maya, flash dreameaver en dan is de snelste mac gewoon het fijnst! ik had geen geld voor een powerbook dus werd het een iBook maar als je het er voor over hebt ZEKER voor de macbook pro!

Bijdrager
    Vin
    ”hansenonline”

ik hoor via via dat het glossy scherm niet fijn is ivm spiegel effect. begrijp dat die niet op de pro zit?

glossy is optioneel

Geblokkeerd
    Anoniem

MacBook Pro… de grafische kaart zorgt voor snellere beeldopbouw,
    en Adobeprogramma’s hebben daar baat bij. Ook HD-films draaien
    stukken beter, mocht je ze via een extern scherm willen bekijken.
    3D-modelling is al helemáál beter met een goede videokaart.
    Op zich zou ik met 3D-programma’s wel meer ram aanraden, tenzij
    je het niet echt professioneel doet en wat meer geduld hebt.

Maar de videokaart van de MacBook is in ieder geval naadje… zeker bij
    grafische toepassingen zit hij al heel snel tegen z’n grens aan.

Hou er overigens wel rekening mee dat Dreamweaver en Adobe-apps
    nog niet Universal Binary zijn, en dus niet op volle snelheid draaien op
    de Intel Macs. Creative Suite CS3 en consorten zullen dat wel zijn, maar
    da’s nog even geduld hebben. (tot eind 2006-begin 2007 ongeveer).

Het glossy scherm ervaart iedereen anders… persoonlijk zou ik erbij
    zweren aangezien de kleuren veel dieper zijn. Het spiegelen valt wel mee
    tenzij je er een TL-balk net onder een verkeerde hoek op hebt schijnen.
    Maar ik zou daarvoor even langs de Applewinkel gaan om het te testen.

Bijdrager
    Beathoven
    ”joram”

Maar de videokaart van de MacBook is in ieder geval naadje… zeker bij
    grafische toepassingen zit hij al heel snel tegen z’n grens aan.

Valt reuze mee, is goed mee te werken. Naadje is het zeker niet, het is een 64mb kaart en dat mag dan niet het nieuwste van het nieuwste zijn, het werkt prima.. ook bij grafische applicaties. Maar ik zou in zijn situatie idd ook voor de pro kiezen. Voor alleen photoshop e.d. kan de macbook prima, maar voor 3D modeling zou ik toch net even wat meer willen.

Het glossy scherm ervaart iedereen anders… persoonlijk zou ik erbij
    zweren aangezien de kleuren veel dieper zijn. Het spiegelen valt wel mee
    tenzij je er een TL-balk net onder een verkeerde hoek op hebt schijnen.
    Maar ik zou daarvoor even langs de Applewinkel gaan om het te testen.

Het glossy scherm is idd beter, ik had hiervoor een iBook en de kleuren waren wat ‘matter’ en ook de inkijkhoek was stukken kleiner dan bij de Macbook die ik nu heb. Ik dacht eerst dat het wat te vergelijken was met die oude pc monitoren die een reflecterende hel waren (heel vermoeiend voor je ogen)maar dat viel 100% mee.

Heb geregeld dat er wat licht op schijnt maar het spiegelt niet.:)

Bijdrager
    knikker

da’s nog eens een uitgebreidde recentie!

dank je wel.
    ik vind het formaat van de MacBook geniaal!
    ik heb nu een powerbook 12inch en die gaat overal mee naartoe.

maar het belangrijkste is natuurlijk de grafische kaart; mijn werk staat of valt erbij.
    esthetiek moet ik dan maar even laten varen en voor prestaties gaan.

dan wordt het de 15 inch MacBook pro!
    en dan maar wachten op alle Universal apps.
    Ik heb idd Illustrator zien draaien op Rosetta…
    je vingers jeuken wanneer je dat ziet… traaaaaaaaag….

Geblokkeerd
    Anoniem

Valt reuze mee, is goed mee te werken. Naadje is het zeker niet, het is een 64mb kaart en dat mag dan niet het nieuwste van het nieuwste zijn, het werkt prima.. ook bij grafische applicaties. Maar ik zou in zijn situatie idd ook voor de pro kiezen. Voor alleen photoshop e.d. kan de macbook prima, maar voor 3D modeling zou ik toch net even wat meer willen.

Het is overigens niet eens een kaart, maar een chip die z’n geheugen van het ram afhaalt:)

Maar die kaart is wel degelijk naadje… ik heb hier een Mini met dezelfde chip,
    en vergeleken met mijn iMac G5 is die chip vele malen trager. En dan probeer ik niet eens
    de Adobeprogramma’s die via Rosetta lopen. De Mini kan niet/nauwelijks HD-materiaal
    aan, en bij 3D-apps is de chip gewoon niet te doen. Buiten dat het een ouder model is,
    was hij toen hij nieuw was ook al langzaam.

Er is voor een beetje Photoshoppen best mee te werken, maar voor zwaardere bestanden,
    3D-apps en andere grafische/beeldgevoelige dingen is het gewoon niet veel soeps. Zeker
    als de meeste apps die je draait ook nog eens via Rosetta draaien.

Bijdrager
    Vin
    ”knikker”

dat valt ook wel mee hoor!!!!! vooral als je een iBook gewend bent….

Bijdrager
    JWB
    ”sic-one”
    ”knikker”

dat valt ook wel mee hoor!!!!! vooral als je een iBook gewend bent….

En stop er wat extra geheugen in…. Ik heb er nu 1,25GB in zitten en bij start Illustrator CS2 binnen 15 sec op. Dus….

En dat glossy scherm….super! Echt heel erg helder beeld!

Bijdrager
    oldsmelly

Ik stond voor dezelfde keuze.. ik ben fotograaf en ik wil overstappen op aperture en dan heb je mbp met zijn videkaart wel nodig denk ik ….

Bijdrager
    error

Ik heb een MacBook met 2GB RAM. Prima te doen. Voor mij is het een secundaire Mac. Dat glossy scherm is even wennen maar een stuk helderder dan de iBook/PowerBook schermen.

Zodra Adobe met CS3 op de proppen komt is dat Rosetta-gedoe ook weer verleden tijd en ben je een G4 gewend dan valt het reuze mee met die traagheid.

Voor mij was de keuze voor een MacBook snel gemaakt: ik wil een compact meeneemding. Die 15″ en 17″ schermen zijn me veel te groot.

Draait Aperture overigens om een MacBook?

Bijdrager
    oldsmelly

Aperture draait volgens de een wel en volgens de andere niet…

In ieder geval volgens de spec’s van apple draait het niet !

Dus ik heb het risico maar niet genomen en voor de mbp gegaan

Bijdrager
    spelbook

Over dat glossy scherm, ik merk dat je de spiegelingen veel verder weg ziet, en je focust op de schermafstand. Daardoor zijn ze minder irritant dan bij een ouderwets lcd scherm waar licht op valt. Verder een erg mooi scherm!

Bijdrager
    Cloudsurfer

Voor 3D modelling lijkt het me beter om een toegeweide videokaart te nemen, de MacBook Pro dus. Ik ken de GMA950 niet zo goed, maar de X1600 zal dat makkelijk aan moeten. Ook voor filmbewerking lijkt mij dat prettiger.

Over dat glossy scherm; ik gebruik nu al een tijdje een Acer-TFT voor mijn pc met een glossy scherm en heb er nauwelijks last van. De reflecties die er zijn merk je nauwelijks op, tenzij je er geirriteerd op gaat letten.

Bijdrager
    Wika
    ”joram”

……..Ook HD-films draaien
    stukken beter, mocht je ze via een extern scherm willen bekijken.
    ………………

Ik ben van plan om mijn toekomstige Macbook op een 20 inch widescreen tft aan te sluiten. Trekt de Macbook dan wel HD materiaal op de native resolutie van mijn externe monitor?

Bijdrager
    Manneau

720P nog wel, hoger gaat wat langzamer had ik begrepen.

Bijdrager
    PietjePuk

Merk je trouwens veel verschil tssn 128 of 256 mb op die grafische kaart of is dat alleen maar handig als je games speelt (wat ik niet met de mbp ga doen).

Bijdrager
    cocoia
    ”error”

Ik gebruik Aperture op mijn MBP en ik kan het al niet aanraden :cry: .

”PietjePuk”

Merk je trouwens veel verschil tssn 128 of 256 mb op die grafische kaart of is dat alleen maar handig als je games speelt (wat ik niet met de mbp ga doen).

Nee, dat merk je bij heel veel dingen. De X1600 bevat namelijk meer pixelshaders in zijn 256MB uitvoering, en de grafische kaart doet enorm veel werk in sommige van de programma’s die zijn opgenoemd. Ik heb een 128MB in mijn MBP, en nu ik een collega van mij zijn 256 zie gebruiken wordt ik erg jaloers :(.

Bijdrager
    cocoia
    ”error”

Ik gebruik Aperture op mijn MBP en ik kan het al niet aanraden :cry: .

”PietjePuk”

Nee, dat merk je bij heel veel dingen. De X1600 bevat namelijk meer pixelshaders in zijn 256MB uitvoering, en de grafische kaart doet enorm veel werk in sommige van de programma’s die zijn opgenoemd. Ik heb een 128MB in mijn MBP, en nu ik een collega van mij zijn 256 zie gebruiken wordt ik erg jaloers :(.

Oh ja, wat die HD-video betreft: Ik had The Matrix op 1080i, Star Wars 3 op 1080p en The Matrix Revolutions 1080i tegelijk draaien en het Exposé-de (tijdens het spelen) fantastisch en liep erg vloeiend. Werd wel tussen de 70-73 graden! Ik draai bovenop de standaard rendering nog een de-interlace op de 1080i’s omdat ze anders toch niet goed showen in VLC.

Bijdrager
    PietjePuk

Jouw post hier heeft mij doen beslissen om voor de 256 uitvoering te gaan. Moet ik nu wel een weekje extra voor gaan werken maar ik heb het er wel voor over.

Bijdrager
    cocoia
    ”PietjePuk”

Jouw post hier heeft mij doen beslissen om voor de 256 uitvoering te gaan. Moet ik nu wel een weekje extra voor gaan werken maar ik heb het er wel voor over.

Mijn (helaas dubbele) post. Ik ben blij dat je dat hebt beslist, ik hoop dat je er tevreden mee bent :).

Bijdrager
    ram0

Ik haal je berichtje even op (sorry), omdat ik ongeveer met hetzelfde dillema zit.

Over een maand of 2 wil ik een nieuwe laptop kopen, het liefst een MacBook of MacBook Pro. Ik wil ongeveer dezelfde dingen doen als de topic-starter er mee; photoshop, illustrator, cinema 4D.

In eerste instantie wilde ik een MacBook (normale) met 2GB geheugen kopen. Ik reis veel, dus de laptop moet niet té zwaar zijn. Maar ik lees hier toch wel degelijk signalen dat een normale MacBook niet echt geschikt is voor 3D apps en video bewerking. Is het echt zo ernstig? Ik heb nu een 2,5 jaar oude laptop met 512 mb geheugen, geforce fx go 5200 (32 mb). 3D max draait best goed, behalve dat het geheugen soms wat aan de lage kant is..:)

Wat kan ik beter doen? Een nieuwe MacBook pro is eigenlijk te veel geld voor me, maar een MacBook is misschien te traag. Zou een 2e hands Macbook Pro misschien een oplossing zijn? En als ik hem dan 2e hands koop: maakt het veel uit dat-ie dan geen core duo 2 is, maar gewoon core duo?

Alvast bedankt.:)

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.