21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    Vic

Macbook of Macbook Air kopen

Een vraagje voor iemand die voor het klassieke internetten, facebooken, Instagram, en andere sociale media graag een Macbook zou wensen. Welke type Macbook zouden jullie dan aanraden.Omdat ik persoonlijk denk dat je hiervoor niet echt een Macbook Pro nodig hebt (en omdat ik die hiervoor te duur vind ook) dacht ik in eerste instantie aan Macbook Air, maar deze heeft wel geen retina display zoals het oudere (denk ik) model Macbook. En daarom toch de vraag is voor dergelijk gebruik zo een retina display een plus punt en de meerprijs ervoor het overwegen waard?

Mvg, Vic

Geblokkeerd
    Anoniem

De 12″ MacBook die ze nu bij Apple verkopen is een tweede generatie van begin 2016 terwijl de Air uit begin 2015 stamt en dus ouder is. De 12″ MacBook is kleiner dunner en lichter en heeft echt een veel beter scherm. Dat is wat mij betreft het geld waard.

De MacBook Air kun je echter goedkoper krijgen, heeft een iets groter scherm en heeft standaard poorten.

Kies wat bij je past, probeer eventueel in de winkel het toetsenbord en schermformaat van de 12″ uit.

Bijdrager
    Hermanko

Ik heb een vrij nieuwe MacBookAir 13 en een nieuwe Retina iPad het beeldscherm verschil is zichtbaar, MBAir is handiger dan .. iPad en MacBook 12. MBAir is een stuk goedkoper te verkrijgen en heeft met de USB, SD card, magneet lader mijn voorkeur. Jammer van het scherm; er is mee te leven !
    IK hoop dat de MacBook Air een full HD 1080p krijgt en ter ere van Steve Jobs in de collectie blijft.

Bijdrager
    Shmoo

Ik denk dat je het vooral op het aantal poorten en het formaat moet gaan zoeken.

1 poort = 12″ Retina MacBook
    2 poorten = 13″ MacBook Pro zonder Touch Bar
    4 poorten = 13″ MacBook Pro met Touch Bar
    4 poorten = 15″ MacBook Pro met Touch Bar

Die 12″ daar moet je mee kunnen werken, het is extreem compact dus super handig voor op de bank, in de trein en weet ik veel wat nog meer. Echter als je 5 uur per dag naar een 12″ display moet gaan zitten kijken kom je al snel in de problemen.

De 13″ MacBook Pro zonder Touch Bar is niet echt een Pro-Pro computer, je moet je niet gek laten maken door de labels die ze eraan klappen dat zegt helemaal niets omdat een naam van de computer nooit kan bepalen of iets professioneel is. Is een journalist minder professioneel in zijn/haar werk dan iemand die video’s monteert? Terwijl ze beide twee totaal verschillende computers gebruiken.

De MacBook Pro 13″ zonder Touch Bar is eigenlijk de opvolger van de MacBook Air 13″ en als ze bij Apple die machine gewoon de 13″ Retina MacBook hadden genoemd dan was er veel meer duidelijk geworden. Nu heeft het een Pro label en denkt men, wat moet ik met een geavanceerde computer terwijl die computer helemaal niet zo geanimeerd is, het is gewoon een verbeterde Air met alle specs die zo’n beetje elke Air eigenaar graag had willen hebben. Een Retina display in de Air, spacegrijs. en ga zo maar door.

De MacBook Air 13″ die nu nog te koop is staat alleen in de line-up omdat er mensen zijn die geen 1700,- budget hebben voor een computer van MacBook Air kwaliteit of wat dat in twee jaar moet zijn, de nieuwe GoTo computer voor zo’n beetje iedereen.

Kortom. Ja de MacBook Air 13″ is een prima computer, bij de MediaMarkt waarschijnlijk voor 965,- op te pikken en als je niet gevoelig bent voor nieuwe snufjes en budget een probleem is dan heb je aan zo’n Air nog steeds een een heel goed computertje het is alleen dat het ding zo ontzettend lelijk is geworden en bijna out-of-date oogt wanneer je hem naast een Retina MacBook en de nieuwe MacBook Pro zet. Dat doet Apple dan weer heel erg goed, ze verkopen je een paard die eerst door de modder heeft gerold en zetten daar naast dan twee paarden die door meisjes van 15 jaar zijn geknuffeld en gepoetst. Maak jij maar een keuze. Er is niets mis met dat vies paardje, alleen dat hij stinkt. Dus ga je het paard in de gang zetten dan heb je en probleem, komt deze op een gemiddeld manage te staan dan ruikt het waarschijnlijk al naar paard 20 meter voor de ingang.

Geblokkeerd
    Anoniem
    Hermanko op 04 januari 2017

IK hoop dat de MacBook Air een full HD 1080p krijgt en ter ere van Steve Jobs in de collectie blijft.

Ik hoop dat Apple zichzelf blijft en oude technologie op tijd afschiet.

Bijdrager
    Shmoo

+1

Bijdrager
    RoyB

De MacBook Air is een prima computer met een mooi dun design en zal prima voldoen.
    Maar, er is een maar en dat is dat de Macbook 12 in alle opzichten een modernere Mac is dan de MacBook Air en het Retina scherm is geweldig ! Ik typ dit zelf vanaf een MacBook unibody van 2009 die heeft vrijwel hetzelfde beeldscherm als de MacBook Air wat opzich een prima beeld scherm is, het scherm is echt niet zo beroerd dan sommigen hier suggereren. Maar als ik op m’n MacBook Pro werk dan zie je het verschil toch echt wel.

De MacBook Pro zonder touchbar is veel te duur dan raad ik je beter aan om naar een instap MacBook Pro van 2015 te kijken als je een beetje gelukt heb kun je die tweedehands al rond de 1000,-.

Als je toch geld moet uitgeven dan zal ik een MacBook 12 kopen omdat je dan geen spijt gaat krijgen dat je een verouderde Mac hebt gekocht. En wees eerlijk de MacBook 12 is natuurlijk een plaatje.

Succes met de aankoop.

Bijdrager
    gipsman

Overkill.
    Een simpele iPad (mini) is OK voor wat je wil doen.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

De MacBook Air is goedkoper, heeft een groter scherm en heeft allerlei extra standaard poorten. En magsafe. En een betere batterij. Het is een topding!
    Wordt ook geld waard, want wie wil die nieuwe nou. Bijna niemand.
    Retina vind ik overrated. Ik heb veel liever een gewoon 27 inch scherm, voor erbij.

Bijdrager
    aartjan.nl/blog

Ja, een iPadje kan ook, veel goedkoper en handiger. Mis je een toetsenbord dan hang je er een kek bluetooth keyboardje aan.
    Verder kan jij alles met een iPad!

Bijdrager
    computer space

Koop een surface 3. Volwaardige computer, prachtig IPS scherm en maar 500-600€.

Bijdrager
    Vic

Iedereen hartelijk dank voor de uitvoerige inbreng en tips. Er nog eens met men dochter over gepraat, maar ze zou het liefst een Rose Gold kleurige hebben, en als ik me niet vergis bestaat dit enkel voor Macbook 12″. Maar toch zal ik nog eventjes alle tips rustig bekijken en overwegen.

Bijdrager
    McPim

Prachtig, een hele discussie over voor- en nadelen van Pro’s of Air’s maar uiteindelijk blijkt de kleur de doorslag te geven. Ik heb ook een dochter dus het verbaast me niks…:lol::lol:

Bijdrager
    Vic

Ondanks dat zij een bepaalde kleur voorkeur heeft wil het niet zeggen dat ik haar graag zo deskundig en uitvoering (door de vele tips) mogelijk zou willen kunnen advies geven, en dat zij daar ook wel oren naar heeft hoor.
    Los daarvan zag ik net in de Apple store dat er feitelijk in de sectie Macbook Pro ook nog een type vermeld wordt dat enkel in zilver bestaat namelijk met productcode MF839FN/A. Ik veronderstel dat dit een ouder type is, aangezien die toch wel een beetje goedkoper is. Kan er me soms iemand kort melden op welk vlak deze verschild met Macbook Pro 13″ zonder touch bijvoorbeeld productcode MLL42FN/A (en dan bedoel ik niet het verschil in opslag of Cpu)

Bijdrager
    McPim

De MF839FN/A is de vorige generatie MacBook Pro. Mét MagSafe, USB poorten, SD slot etc maar zonder de vernieuwingen van het huidige model (toetsenbord, dunner, USC-C, scherm, als je dat tenminste als vernieuwingen ziet:wink: )

Bijdrager
    GoeieDag
    computer op 04 januari 2017

Koop een surface 3. Volwaardige computer, prachtig IPS scherm en maar 500-600€.

Draait die ook macOS dan? Wat zeg je? Windows? Laat dan maar…

Bijdrager
    syltheboy

Zelf ben ik sinds 2 maanden overgestapt van een 15″ MacBook Pro (Early 2011) naar een 12″ MacBook Gold (Early 2015). Afgezien van de beperkte aansluitingen ben ik zeer tevreden. Ik heb er een Hub bij gekocht, zodat ik apparaten met USB-aansluiting kan gebruiken en hem eventueel op een extern scherm aan kan sluiten via de HDMI-aansluiting.

Verder heb ik nog een USB-C naar USB-A adapter, maar hierbij kan ik mijn MacBook helaas niet tegelijkertijd opladen. Ook heb ik er een Ethernet USB-adapter bij gekocht, zodat ik mijn Raspberry Pi kan aansluiten.

Ik vind het vooral fijn dat de MacBook licht van gewicht is. Mijn vorige MacBook was 2,5kg en deze is amper 1kg, dus hij is veel handiger om mee naar school te nemen. Voor op schoot is hij ook ideaal. Verder is hij voor mij snel genoeg en is de accuduur erg goed.

Bijdrager
    Loyd

tip: laat dochterlief een krantenwijkje nemen als ze een dure macbook wil om een beetje te internetten. Ze kon van mij een ipad krijgen en de rest gaat ze maar lekker zelf ophoesten.

Bijdrager
    Shmoo

En dan zeker de krantenwijk van een ander kind afnemen die het waarschijnlijk echt nodig heeft. Niet alle kinderen kunnen krantjes rondbrengen. Zo groot zijn de wijken nu ook weer niet.

Ik ken wel meer ‘dochters’ met een hippe MacBook zonder krantenwijk. En die zijn vet cool!

Bijdrager
    Loyd

Ach, je snapt mn punt toch. Ze mogen er zelf ook best iets aan bijdragen. Toen ik 12 was liep ik elke zaterdag met de melkboer mee van 600 tot 1600 uur voor 15 gulden. Want ja ik wou ook graag die mooie Yamaha brommer op mn zestiende dus spaarde ik daarvoor. Dat werd weer gewaardeerd door mijn ouders die ook de helft bijdroegen. Precies zo deed ik het op mijn beurt bij mijn dochter. Laat ze de waarde van het geld kennen en leer ze sparen voor iets. Alles maar betalen voor ze krijg je vervelende kinderen van ik zweer het je…

Bijdrager
    Bugsy

Voor wat je wil is letterlijk iedere computer of tablet die nu op de markt is goed of overgekwalificeerd. Kiezen op kleur is dus je beste keus, je betaalt toch teveel

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.