30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 86)
  • Q:

Bijdrager
    sam8

MacBook of iMac?

ook ik ben van plan om binnenkort (waarschijnlijk als Leopard uitkomt) mijn huidige Windows-laptop vaarwel te zeggen. Die zal thuis door de ouders wel hergebruikt worden.

Maar door een beetje rond te snuffelen op de Applesite kwam ik tot de vaststelling dat een MacBook in vergelijking met een iMac wel vrij ‘duur’ is. Natuurlijk heeft die het grote voordeel dat die verplaatsbaar en transporteerbaar is, maar ik vraag mij af waar ik het beste mee af zou zijn.

ik heb kort samengezet tussen wat ik concreet twijfel:

MacBook
    13 inch
    • 2,0-GHz Intel Core 2 Duo
    • 2GB
    • 120-GB harde schijf
    • € 1649

iMac
    20 inch
    • 2,16 GHz
    • 2 GB geheugen
    • 250-GB harde schijf
    • € 1709

Mijn vraag is, wanneer “transport” geen absolute noodzaak is maar wel mooi meegenomen, wat zou ik me dan best aanschaffen?

En nog een bijkomende puur esthetische vraag: wordt het wit van de MacBook niet snel vuil door zweet en andere lichaamsrestanten?

Bijdrager
    vogel

Tja, het ligt eraan wat je allemaal van plan bent met je MacBook, maar normaal gesproken blijft ie keurig wit. :innocent: Krassen doet ie wel heel makkelijk.
    Als je niet van plan bent om ‘m regelmatig mee te sjouwen, dan zou ik voor de iMac gaan. Laptops zijn juist zoveel duurder, omdat alles heel klein en compact moet.

Bijdrager
    phalkone

Door het grote verschil in schermgrootte zou ik zeker voor de iMac gaan. Je gaat comfortabeler kunnen werken op een 20″ scherm dan op een klein 13″ scherm. Zeker als draagbaarheid geen echte must is, is de keuze snel gemaakt. Natuurlijk komt de iMac er bij de andere specificaties er ook beter uit.

Bijdrager
    sam8

ergens lijkt het mij wel heel handig om hem overal mee naartoe te nemen.
    vooral naar unif dan want ik typ sneller dan ik schrijf dus dat zou mij wel wat tijd en energiesparen..

maar mijn huidige laptop is nogal een fragiel ding, transport is er niet echt aan besteed. Ik heb er onlangs zelfs nog een nieuw scherm van bijna €500 moeten laten opzetten..:roll:

daarom ben ik nu ook een beetje panisch dat er snel iets mis mee zou gaan als ik mijn MacBook veel zou meenemen. Want als ik nu terug een laptop zou kopen wil ik wel een ‘échte’, dus eentje die ik makkelijk ieder weekend op de trein kan meenemen, mee naar unif, mee naar weet ik veel waar…

Bijdrager
    Cloudsurfer

Het hangt er vanaf wat je ermee wilt doen. Ga ja grafische dingen doen kan je net dat 20″-inch-scherm en die X1600 gebruiken, zo niet heb je aan die MacBook voldoende. Het is moeilijk om je eentje aan te raden want het zijn allebei topmachines, vooral in de specs die je hebt neergezet. Het is maar net waar jouw voorkeur naar ligt.

Bijdrager
    sam8

momenteel wil ik er niet echt zware grafische dingen mee gaan doen, maar ik wil het wel zien als investering en dus zou ie wel een aantal jaartjes dienst moeten doen. Waarvoor ik ‘m nodig ga hebben als ik ooit werk zou vinden, kan ik nu natuurlijk nog niet echt inschatten.

Hoe het er nu naar uitziet zou ik ‘m vooral gebruiken voor: tekstverwerking, powerpoint, internet, iTunes, photoshop,… de basic dingen dus vooral.

Bijdrager
    sam8

nog een bijkomend switchersvraagje:

op mijn huidige pc en laptop staan vrees ik wel een aantal virussen, als ik bestanden van hen overzet op de nieuwe Mac (om nog niets te beslissen) zet ik die dan automatisch mee over?

Bijdrager
    Marcski

het voornaamste verschil is idd de schermgrootte en videokaart, maar zolang je niet veel gamed en alles op de hoogste resolutie en scherpte wil zien is die intelchipset van een macbook echt wel okee, hoor…

indien de virussen erop staan hebben ze op de mac toch geen effect

Bijdrager
    sam8

maar ik zou’m liefst toch virusvrij houden, of die nu effect hebben of niet… is dat op één of andere manier mogelijk?

Bijdrager
    Marcski

een goede virusscanner op je windows-bak draaien (avast is een goede gratis scanner)

Bijdrager
    sam8

avast doet al geruime tijd dienst, maar ik denk niet dat die alles vindt. Wanneer ik bij mijn lopende processen kijk zie ik namelijk zeer veel vreemde dingen.. ik denk niet dat die gezond zijn?

en ik ken er onvoldoende van om die op andere manieren te verwijderen. Avast, ad-aware, spybot, hitmanpro zijn de dingen die ik er regelmatig op draai.

Bijdrager
    Marcski

laat avast een keer zoeken tijdens opstarten van windows in plaats van normaal, als hij dan niets vind kan je echt wel verzekerd zijn dat je 99% virusvrij bent;)

Bijdrager
    sam8

bootscan gedaan en niets gevonden!

heb nog even een vraagje:
    voor school moeten wij vaak van de electronische leeromgeving zoals dat heet Word, Powerpoint en PDF bestanden afhalen. Is het nog steeds mogelijk om die door te sturen naar iemand zodat die die kan afdrukken?

Bijdrager
    chocolate

Jip mac is geen chinees he, die verstaan wij niet! Maar je kan perfect met word en andere bestandtypes uitwisselen hoor!

Bijdrager
    mvdenberg

Je hebt het ms office pakket ook voor de mac (alleen zonder access). Via je school kun je dit voordelig aanschaffen (ergens tussen 20 en 50 euro). Met de mac kun je standaard PDF documenten maken en lezen. En natuurlijk doorsturen en ontvangen.

Als je nu een laptop gewend bent, en zegt dat je de macbook overal wilt meenemen, zou ik voor de macbook gaan. De 13″ heeft een mooie resolutie: 1280*800: ter vergelijking: de 15″ powerbook van vorig jaar had deze resolutie ook.

offtopic: Jammer dat je je huidige laptop heb laten repareren voor bijna 500 euro. Echt zonde van het geld: tegenwoordig heb je al een nieuwe windows laptop voor 499 euro. Oke, dat zal dan wel een rammelbak zijn, maar dan heb je wel een nieuwe.

Bijdrager
    Juch

Even een heel volledig antwoord van mijn kant, hopelijk heb je er wat aan.

Allereerst kan ik je de MacBook van harte aanraden. Je hebt gelijk, in vergelijking met de iMac is het een wat ‘duurdere’ keuze, maar je krijgt er heel wat voor terug. Ik gebruik mijn MacBook elke dag en hij gaat bijna overal mee naar toe. Niet alleen laat het gewicht en formaat dat toe, maar zijn stevigheid laat ook hier en daar een klein stootje toe. Voor die ‘extra’ stevigheid, dergelijkhied en goede opbouw betaal je meer en vandaar dat het duurder is dan de iMac. DIt is in tegenstelling tot de meeste windows laptops die ik gezien heb, die praktisch in piepschuim vervoerd moeten worden. Mijn MacBook gaat in mijn crumpler sleeve (aanrader!) zo mijn rugzak in, niets geen laptop tas.
    Daarnaast, je bent student, dus presentaties geven, papers schrijven, etc horen bij het dagelijks leven. Hoe fijn is het dan om op de uni te kunnen werken op je eigen machine, om van je reistijd enigzins werktijd te maken, etc.

Daarnaast een lesje over virussen, die gaan doorgaans niet in bestanden zitten. Maar het zijn zelf bestanden die zich ergens kopieren en plaatsen. In de regel algemeen plaatsen ze zich in plekken die iedereen hetzelfde heeft, dat is namelijk programmeerbaar. -> Systeem, Systeem32, DirectX, Program Files, etc. Als je in “mijn documenten” je documenten in folders opslaat als “schoolwerk” of “mooie tekeningen” of “mijn lieve vriendin” dan is de kans bijna nihil te noemen dat het virus zich daarin bevindt. Dat komt omdat de programmeur die folders niet kan anticiperen en dus ook niet kan voorprogrammeren. Dus als je je documenten en muziek bestanden kopieert dan moet dat geen probleem zijn, tenzij je het zelf in die folder geplaatst hebt. (bijv een document genaamd verdacht.doc of verstopt.mp3 denkend dat het echte documenten/muziekbestanden zijn terwijl het verstopte virussen zijn).

Maar nog belangrijker, virussen van WIndows kunnen niets op je MacOSX. Virussen zijn namelijk afhankelijk van ‘foutjes’ of slordigheden in het systeem waar zij gebruik van kunnen maken. Die zijn compleet anders in MacOSX (en minder) dan bij Windows. Bovendien is de manier waarop bestanden geopend en uitgevoerd worden heel anders in MacOSX dan bij Windows. Ze kunnen niet eens hun ding uitvoeren die toch al niet zou werken.
    Als je bootscan gedaan hebt met een up-to-date virusscanner kun je er vanuit gaan dat die rare processen toch echt goedaardig zijn. Bovendien lijkt het me dat je met Hitman Pro e.d. je computer goed onderhoud, dus dan zal je wel een redelijk schone WIndows hebben.

Over de office applicaties, word, powerpoint, excel, etc. Microsoft maakt deze ook voor het Mac platform en deze doen helemaal niet onder voor hun windows-tegenhanger. Als student in NL kun je deze voor een prikkie kopen op http://www.surfspot.nl, heb ik ook gedaan. Destijds kostte het mij 17 Euro, nu is die geloof ik iets duurder. (dit is overigens legaal, Microsoft voorziet van een behoorlijke korting en de universiteiten sponsoren de rest.) De office bestanden, .doc, .xls, .ppt, etc zijn compleet compatible met windows en terug (het zijn gewoon dezelfde bestanden!).
    PDF-gebruik is helemaal makkelijk. Deze zit namelijk al ingebouwd in MacOSX. Je hoeft dus geen Acrobat Reader meer te downloaden om er gebruik van te maken.

Alles kun je gewoon via USB-Sticks, netwerk, cd-roms, dvd-roms, email, bluetooth, etc doorsturen naar andere Macs en andere Windows. 100% compatible.

Succes met je keuze, en hoe dan ook welkom op het Mac-platform. Spijt zul je niet krijgen, welke keuze je ook maakt.

Bijdrager
    sam8

hey Juch,

heel hard bedankt voor je zéér volledige antwoord! Ik ben zelf al een geruime vrij overtuigd om een Mac te kopen, maar ik heb ook wat andere mensen te overtuigen (ouders onder andere, niet dat ze sponseren maar ze willen wel dat ik mijn geld in iets deftigs investeer) en ik denk dat ik dat met jouw post wel kan doen!

Ik denk dat ik inderdaad voor de MacBook ga gaan, ik wil die echt wel graag overal mee naartoe nemen. De reden waarom ik het niet zou doen is dus zoals ik al zei slechte ervaringen met mijn huidige laptop, maar dat is een Acer en naar ik hoor zouden die zowiezo al gevoeliger zijn voor transport. De iMac was gewoon verleidelijk omdat die me wel heel goed lijkt voor die prijs, maar ja dan zit ik daar inderdaad mee vast op kot en moet ik nog steeds tijdens de lessen met alle moeite van de wereld proberen te volgen met alles op te schrijven. :wink:

Jammer genoeg ben ik geen studente in Nederland, maar in België en ik weet niet of die ook zo’n kortingen hebben op office, moest dit zo zijn zou dat natuurlijk fantastisch zijn!

Alvast een prettig eindejaar en fantastisch 2007 gewenst!
    en mezelf wens ik hopelijk veel Mac-plezier :wink:

Bijdrager
    dyn

Het klopt dat je je eigen mac niet met Windows virussen kunt besmetten. Een virus kan echter wel degelijk bestanden besmetten zoals bepaalde documenten waarin een macro virus zit o.i.d. Als je die zelf gebruikt zul je er niks van merken maar zodra je die gaat uitwisselen ga je dus ook virussen verspreiden. Is de ontvanger iemand met Windows dan heeft die persoon er wel last van. Om die reden staan er virusscanners geinstalleerd op UNIX/Linux/MacOS X servers. Ze scannen dus de boel op virussen voor de mensen die Windows gebruiken.

”sam8″

avast doet al geruime tijd dienst, maar ik denk niet dat die alles vindt. Wanneer ik bij mijn lopende processen kijk zie ik namelijk zeer veel vreemde dingen.. ik denk niet dat die gezond zijn?

Windows draait standaard al heel veel processen van zichzelf die niet bepaald inuitieve namen hebben waarbij je meteen weet wat ze doen. Kun je eens wat van die processen opsommen waarvan jij vind dat ze vreemd zijn?

Bijdrager
    sam8

ik heb een printscreen gemaakt van de lopende processen:

Bijdrager
    Emiel L

Ik zie daar weinig verdachts tussen staan eigenlijk.

Als je overigens twijfelt over een item in de lijst kan je gewoon google gebruiken op die naam, dan is meestal wel af te leiden waar iets bij hoort. Helaas is het wel zo dat moderne spyware vaak een ‘onschuldige’ naam gebruikt om zichzelf te verbergen.

Bijdrager
    Emiel L

Oh, en nog iets. Die ELO die je school gebruikt zou je wellicht willen testen op een andere browser dan internet explorer. Niet alle ELO’s gaan even goed op een apple met safari of firefox (bijvoorbeeld threeships n@tschool; op IE werkt het uitstekend, maar elke andere browser is niet ondersteund).

Bijdrager
    @iMen

virussen voor de macosx bestaan niet….

Bijdrager
    JamesButter

Beetje overbodig dit misschien, maar miss heb je er toch wat aan:)

Ik heb 2 maanden een MacBook gehad. Had eerder nooit echt op laptops gewerkt (meer voor de grap), maar het beviel me eigenlijk helemaal niet. Ik had het idee dat de MacBook traag was, de simpelste dingen in illustrator gingen zeer moeizaam en photoshop wilde al helemaal niet echt.
    (Kan ook liggen aan het feit dat ik maar 512 mb ram had.)
    Toen heb ik besloten een iMac te kopen, en dat is de slimste beslissing die ik heb genomen op computergebied. Als transport niet van wezenlijk belang is, denk ik dat je beter af bent met een iMac. Ook qua prijs. (Het spijt me zeer maar ik snap niet waarom een -zwarte- MacBook ± €1500,- moet kosten.)
    [size=9:e0909dbb10]En nog een persoonlijk ding; ik had eigenlijk geen vaste plek voor de MacBook -zo nu en dan op een tafel, dan weer op schoot- en volgens mij waren mijn rugwervels e.d. daar niet altijd blij om. Was allemaal niet erg comfortabel.[/size:e0909dbb10]

Bijdrager
    Emiel L

Natuurlijk wel…

2.16.2006 News
    Mac OS X Virus Alert – Sophos Anti Virus has found the first ‘real virus’ for Mac OS X known as OSX/Leap-A or OSX/Oompa-A. The OSX/Leap worm or trojan is spread via instant messenger forwarding itself as a file named ‘latestpics.tgz’. When launched the worm attempts to spread via iChat sending itself to the users buddy list. The application will also try to infect the recently used applications.

Als OSX virussen dezelfde route nemen als de windows virussen en zich gaan baseren op social engineering en inspelen op de neiging van veel gebruikers om alles wat ze per mail ontvangen maar gewoon klakkeloos te openen, dan is OSX vrijwel net zo kwetsbaar voor virussen als windows. Het grote verschil is dat onder OSX het systeem zelf maar moeilijk beschadigd kan raken door een virus, maar de bestanden in de gebruiker’s home dir zijn nog steeds gewoon vogelvrij. Dit geldt trouwens ook voor de andere alternatieve OS’en als linux en freebsd enzo. Het marktaandeel van deze systemen is op dit moment echter nog maar zo klein, dat zo’n virus zich maar beperkt kan verspreiden. Mochten OSX of linux net zo groot worden als windows dan zal je ook daar een grote hoeveelheid virussen en spyware voor zien verschijnen…

Bijdrager
    Emiel L
    ”JamesButter”

Ik had het idee dat de MacBook traag was, de simpelste dingen in illustrator gingen zeer moeizaam en photoshop wilde al helemaal niet echt.

512Mb is erg krap als je zware applicaties wilt draaien, en als deze dan ook nog eens onder rosetta moeten lopen (tot CS3 uit komt in het geval van photoshop) is het echt te weinig. De macbook is in ieder geval geen traag apparaat, maar kan ook niet op tegen een iMac met een fatsoenlijk snelle harddisk (wat meestal toch de bottleneck is).

Bijdrager
    sam8

zowiezo, bij eender welke ik zou kopen, wil ik 2 GB RAM geheugen.

te bedenken dat mijn huidige laptop het moet stellen met 256 MB…

Bijdrager
    JamesButter
    ”Emiel
    ”JamesButter”

Ik had het idee dat de MacBook traag was, de simpelste dingen in illustrator gingen zeer moeizaam en photoshop wilde al helemaal niet echt.

512Mb is erg krap als je zware applicaties wilt draaien, en als deze dan ook nog eens onder rosetta moeten lopen (tot CS3 uit komt in het geval van photoshop) is het echt te weinig. De macbook is in ieder geval geen traag apparaat, maar kan ook niet op tegen een iMac met een fatsoenlijk snelle harddisk (wat meestal toch de bottleneck is).

Dat begrijp ik, maar om eerlijk te zijn lijkt het me sowieso niet prettig werken op zo’n laptop als je er niet goed voor zit. En de grootte van het scherm..

Bijdrager
    Juch

ik denk echt dat je je moet afvragen waar je het nou daadwerkelijk het meest voor gaat gebruiken? DIt is niet iets dat een ander voor je kan oplossen denk ik. Ga je voor de mobiliteit of echt voor de ‘kracht’.

MacBook voordelen:
    Mobiel kan overal mee naar toe en is daar stevig genoeg voor (die van mij is gister ietwat lelijk gevallen, maar niets nada last)
    – Heel snel voor ‘Native’ applicaties

iMac voordelen:
    – Iets sneller dan de MacBook
    – Grotere Hardeschijf
    – Betere (ofwel uberhaupt een) videokaart

Bijdrager
    Juch

wat is het geworden, ofwel wat wordt het?

Bijdrager
    sam8

na examens (dus in februari) ga ik nog eens langs bij de Apple Store. De echte definitieve beslissing zal pas volgen wanneer Leopard uit is, maar 90% kans dat het een MacBook wordt!

is het trouwens makkelijk om mijn oude bestanden van PC over te zetten naar Mac?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 86)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.