14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    skerebia

macbook of ibook G4

hoi,

ik ben nieuw op dit forum maar heb me geregistreerd omdat ik met een (voor mij dan toch) vervelende keuze zit. Ik zou erg graag een Apple notebook aankopen en zal, aangezien dit toch een macforum is, niet vragen of ik windows wel zou inruilen aangezien het antwoord vast wel een ja zal worden. Ik heb al enkele fora afgelopen en kom meestal dezelfde problemen tegen: verkleuringen, te warm worden of batterij die niet meer volledig functioneert. Daarom begin ik nu eigenlijk te twijfelen tussen de witte Macbook Combo en de iBook G4. Die laatste is wel een ouder model maar dan ook goedkoper (ik heb namelijk nogal een studentenbudget).
    Ook vroeg ik me af of het wel nodig was om Office voor Mac aan te kopen als studente geneeskunde.

alvast bedankt
    skerebia

Bijdrager
    505

Welkom op het forum Skerebia.

Of je Office moet aanschaffen? Dat kan je echt zelf het beste bepalen. In Office zit Word, wat handig is voor huis tuin en keuken briefjes enz. Er is ook een speciale studente versie die wat goedkoper is.

Let wel op dat er veel alternatieven zijn voor de MS Office programma’s. Te denken aan Open Office, Neoffice, Apple iWork (met Pages als tekstverwerker en meer, en Keynote als een soort Powerpoint).

Over de keuze tussen MacBook en iBook is het heel simpel. MacBook heeft als voordeel dat er een snelle processor inzit, namelijk met dual 1,83Ghz ipv 1,33 enkele PowerPC G4 processor in de iBook. Er zit een iSight ingebouwd, handig voor videochatten enz. De MacBook is platter, en heeft Frontrow. 13,3″ widescreen.

Let wel op dat de MacBook een glansscherm heeft.

Als je genoegen neemt met minder snelheid, niet meer het nieuwste, maar wel goedkoper dan moet je natuurlijk voor de iBook gaan. Maar een iBook is echt niet slecht of zeer traag!

Bijdrager
    chocolate

Op een forum lees je meestal problemen, tegenstaande dat er duizenden probleemlose macbooks in omloop zijn. Hijs nu toch een dikke 3 maand in productie en sommige kinderziektes zijn er al uit. Je kan altijd pech hebben en een verkeerd model hebben. Het is maar wat je wil. Wil je toekomstgericht gaan? Kies de macbook, wil je goedkoop/efficient omgaan met PPC progjes dan de iBook, let wel op dat de PPC based dingen stillaan naar hun einde groeien , niet dat ze slecht zijn hoor maar toch.

Bijdrager
    Dee139

Nou heb ik zelf nog geen macbook (wil er wel in hebben in de nabije toekomst) dus over de problemen die gemeld worden kan ik zelf niet meepraten.

Het is natuurlijk wel zo dat tevreden gebruikers meestal niet klagen op een forum en de macbook er dus negatiever uitkomt dan het in werkelijkheid is. Er zijn duizenden mensen die een macbook hebbben die niet whined of mooht, waarbij je niet gelijk naar het brandwondencentrum hoeft en waarbij er geen verkleuring plaats vind.

Er zijn trouwens een hoop Apple Centre’s die nog een restpartij ibooks hebben waar ze voor een scherp prijsje vanaf willen. Als voorbeeld A mac in Utrecht, maar het zal in België niet anders zijn: klik

Zoals al eerder genoemd zijn er diverse office alternatieven. Ik ben zelf een erg tevreden gebruiker van NeoOffice.

Veel succes met kiezen.

David

Bijdrager
    Juch

Alleen als kostenoverweging zou ik voor de iBook kiezen. Ik ben zojuist overgestapt (kreeg een goede deal) van de laatste generatie iBook G4 naar de Macbook. Ik denk dat de Macbook in alle opzichten superieur is aan zijn voorganger.

So what?, de Macbook wordt wat warmer dan zijn voorganger. Maar hij zal er vrijwel zeker op getest zijn.
    Mijn Macbook is, en ik ben overtuigd dat het merendeel van de Macbooks, in orde. Geen problemen, (nog) geen verkleuringen *klop*klop* etc.

Waar ga je geneeskunde studeren. Als je in Maastricht gaat studeren raad ik je het studenten licentie pakket van Office for Mac zeker aan. (via surfspot heel goedkoop) Je zult redelijk wat keren presentaties maken, maar vaak zul je notities e.d. in word moeten maken.

PS. zo goedkoop vind ik die winkel in Utrecht niet. 1019 voor de 14″, koop dan de nieuwe 13″ Macbook voor een paar tientjes meer…

Inactief
    Anoniem

Welke laptop je kiest hangt er van af wat je er mee wilt doen. Wil je wat op het internet surfen, wat muziek luisteren, wat filmpjes kijken en wat documentjes maken in iWork of Office, dan heb je meer als voldoende met de iBook G4. De iBook is altijd een heel degelijke laptop geweest en is dat nu nog.

Wil je daarentegen de nieuwste technologie en de snelste processor, een ingebouwde iSight camera, een beter scherm e.d. dan moet je gaan voor de MacBook.
    Ik zou er vooral op letten dat je bijvoorbeeld geen iBook koopt van 900 euro terwijl je al een macbook hebt voor 1099€.

”Juch”

Waar ga je geneeskunde studeren. Als je in Maastricht gaat studeren raad ik je het studenten licentie pakket van Office for Mac zeker aan. (via surfspot heel goedkoop) Je zult redelijk wat keren presentaties maken, maar vaak zul je notities e.d. in word moeten maken.

De plaats is toch niet relevant:) In jou geval zou ik zeggen ofwel Office student pack ofwel iWork. Het is enkel een kwestie van wat je wil doen.

Office is aangeraden als: je excel nodig hebt om tabelletjes te maken, je veel documenten moet delen met medestudenten want die werken waarschijnlijk met word en powerpoint en excel. aangezien nog niet iedereen een Mac heeft kan dat toch wel handig zijn.

iWork is veel mooier en eenvoudiger om mee te werken maar mist nog altijd een spreadsheet applicatie zoals. Het pakket bestaat uit Pages, een zeer mooie tekstverwerker, en Keynote, een subliem presentatieprogramma. In pages is het bijvoorbeeld gemakkelijk om een mooie nieuwsbrief of uitnodiging te maken zonder veel gesleep en gepruts.

Je kan met iWork je documenten wel exporteren zodat vrienden met Office je documenten kunnen openen met word of powerpoint. Bijkomend voordeel is dat iWork een stuk goedkoper is dan office student.
    Hier vind je meer informatie over iWork

iWork komt op 79€ terwijl Office 2004 student edition op 179€ komt. Je kan je dan afvragen of Excel 100€ waard is:?

Bijdrager
    Elmo1608
    ”Burton

iWork komt op 79€ terwijl Office 2004 student edition op 179€ komt. Je kan je dan afvragen of Excel 100€ waard is:?

MS Office 2003 is via surfspot.nl voor een hele lage prijs te koop. Het exacte bedrag weet ik niet, maar het ligt ver onder de €79 die iWork kost. Qua pakket is iWork een stuk mooier, maar de realiteit is echter dat je Word en Excel nu eenmaal nodig hebt om compatibel te blijven met je medestudenten.

Inactief
    Anoniem
    ”Elmo1608″
    ”Burton

MS Office 2003 is via surfspot.nl voor een hele lage prijs te koop. Het exacte bedrag weet ik niet, maar het ligt ver onder de €79 die iWork kost.

Ik heb het wel over Office 2004, of misschien heb je een typfoutje gemaakt
    als het 2004 is, is het echt weinig geld.:)

”Elmo1608″

Qua pakket is iWork een stuk mooier, maar de realiteit is echter dat je Word en Excel nu eenmaal nodig hebt om compatibel te blijven met je medestudenten.

excel mis je inderdaad, maar je kan perfect een pages document exporteren naar Word.

Bijdrager
    Elmo1608

Is wel afhankelijk van je onderwijsinstelling.

edit: Bij mij (Hogeschool Zuyd) kost “MS Office 2004 for Mac Professional NL” €46,50

edit2:

”Burton

excel mis je inderdaad, maar je kan perfect een pages document exporteren naar Word.

Totdat je met inhoudsopgaven en verwijzigingen gaat werken…

Inactief
    Anoniem
    ”Elmo1608″

edit: Bij mij (Hogeschool Zuyd) kost “MS Office 2004 for Mac Professional NL” €46,50

ja dat is wel een heel mooi prijsje :D

Bijdrager
    Dee139
    ”Juch”

PS. zo goedkoop vind ik die winkel in Utrecht niet. 1019 voor de 14″, koop dan de nieuwe 13″ Macbook voor een paar tientjes meer…

Ik had zelf alleen maar naar de 12″ gekeken want ik vind de 14″ te groot. De nieuwe macbook is breedbeeld en dus al weer een stuk kleiner. En juist de afmeting vind ik van belang (handig in vliegtuig/trein). Voor het echte werk heb ik een iMac.

De aanbiedingsprijs van de 14″ is inderdaad niet interessant.

Verder noemde ik A mac als voorbeeld, ik heb geen aandelen in die zaak, ik heb er zelfs nog nooit wat gekocht.

Bijdrager
    Juch
    ”Dee139″

Verder noemde ik A mac als voorbeeld, ik heb geen aandelen in die zaak, ik heb er zelfs nog nooit wat gekocht.

Ik bedoelde het ook helemaal niet als aanval op jou hoor.:) Als het zo overkwam mijn excuses, ik wilde alleen mijn mening erover geven aan de topicstarter.

Ik had echter verwacht dat de kortingen op iBookjes groter zou zijn dan 200 euro.

Bijdrager
    skerebia

bedankt voor de snelle reacties:)

Het zal wrs wel een MacBook worden, vooral aangezien het prijsverschil maar 110 euro is (met studentenkorting MacBook voor 1050 euro, iBook voor 940).
    De kleine kwaaltjes zal ik het er maar bijnemen, het is uiteindelijk altijd wat geluk hebben.
    Ik ga naar Gent trouwens, en zou eerder opteren voor Office aangezien ik niet te veel problemen bij het uitwisselen wil hebben.
    Is de Superdrive de meerprijs waard trouwens? Een dvd-writer zou wel handig zijn eigenlijk maar ik heb hier en daar gelezen dat die wat meer batterij opgebruikt.

Bijdrager
    chocolate

Bleih ik raad je aan niet bij it pro te gaan, de ballen verstand en smeren je altijd wel iets aan! IT pro a”werpen is al iets beter of in Sint Niklaas

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.