28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)
  • Q:
    Bijdrager
    jermain

[Update] Macbook niet verder dan opstartscherm

Beste Leden,

Ik zit alweer met een probleem, ik deed mijn macbook aan hij kwam niet verder dan het opstartscherm (Appel met het draaischijfje) hij is nu nog steeds aan het draaien, weet iemand wat ik het beste nu kan doen??

Bijdrager
    RalphvRoekel

Heb je de batterij er al voor een paar seconden eruit gehaald? Dat wil ook nog wel eens helpen.

Bijdrager
    KingAchille

Laten vallen? Iets geïnstalleerd? Wat was het laatste wat je deed toen ie nog wel degelijk werkte?

Bijdrager
    jermain
    KingAchille op 05 augustus 2010

Laten vallen? Iets geïnstalleerd? Wat was het laatste wat je deed toen ie nog wel degelijk werkte?

Laten Vallen Nee
    Iets geinstalleerd Nee

Ja niks bijzonders gewoon internet, wat adium en iTunes enzo.

Ik heb nu opeens alleen maar een blauw scherm.

Bijdrager
    RalphvRoekel

Heb je eigenlijk vmware erop staan?

Bijdrager
    KingAchille

SMC reset wil al eens baat bieden!

Bijdrager
    jermain
    RalphvRoekel op 05 augustus 2010

Heb je eigenlijk vmware erop staan?

Dat klopt!?

Bijdrager
    JoepieNL

Hallo Jeman;

dat is een pobleem dat wel eens wil voorkomen.
    Ik zou opstarten met alt ingedrukt en dan de juiste opstartschijf selecteren.
    Als je geen opstartschijf ziet dan even opstarten vanaf OS X dvd (opstarten met c ingedrukt).
    Uiteraard netstroom controleren.

Als ik het me goed herinner kun je nu opstartschijf kezen in een van de menu’s.

Als dit niet werkt kun je opgestart vanaf dvd kiezen voor Disk Utility en dan de controles uitvoeren die je ziet. Eigenlijk kun je alle controles uitvoeren. En daarna herstarten.

Laat maar even weten of dit voldoet.

Groetjes Jos

Bijdrager
    jermain
    KingAchille op 05 augustus 2010

SMC reset wil al eens baat bieden!

Nee wilt niet helpen:cry:,,

@ JoepieNL, Ik hou je op de hoogte.

Bijdrager
    JoepieNL

Ik ben benieuwd… gaat lukken volgens mij. Anders eens opstarten met command V en lezen wat gebeurt.

Bijdrager
    jermain
    JoepieNL op 05 augustus 2010

Ik ben benieuwd… gaat lukken volgens mij. Anders eens opstarten met command V en lezen wat gebeurt.

De schijf was gedeactiveerd, als ik hem wou activeren kreeg ik de melding dat ik hem moes laten herstellen met EHBO-Schijf, dus dat is nu bezig. Hoop dat dit werkt.

Bijdrager
    JoepieNL

Ai klinkt niet lekker…. ben benieuwd. Melding ken ik niet. Ik duim mee !

Bijdrager
    JoepieNL

Goede reactie Hansie2124 ik schaap had daar niet eens aan gedacht..

Bijdrager
    jermain

Schijfhulpprogramma is gestopt met herstellen van …

Schijfhulpprogramma kan deze schijf niet herstellen. Maak een reservekopie van zo veel mogelijk bestanden, formatteer de schijf opnieuw en zet de reservekopie van uw bestanden terug..:cry:

Bijdrager
    Hansi2124

Ik zou dan toch eerst een backup maken en proberen of het via Archive & Install lukt.

Moderator
    unSOUND

Een Archive & Install heeft geen nut als de schijfcontrole faalt, enige oplossing is dan immers formatteren. Hoewel soms een programma als DiskWarrior nog wel eens uitkomst kan bieden… Maar ook daarbij geldt: EERST een backup maken!

Bijdrager
    jermain
    Hansi2124 op 05 augustus 2010

Ik zou dan toch eerst een backup maken en proberen of het via Archive & Install lukt.

Ja dat ga ik ook doen, Ik ga nu maar naar bed moet morgen vroeg weer werken, als meer mensen iets hebben gevonden post het aub dan zal ik het morgen als ik klaar ben gelijk lezen.:lol:

unSOUND op 05 augustus 2010

Een Archive & Install heeft geen nut als de schijfcontrole faalt, enige oplossing is dan immers formatteren. Hoewel soms een programma als DiskWarrior nog wel eens uitkomst kan bieden… Maar ook daarbij geldt: EERST een backup maken!

Oke Bedankt!.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Het eerste wat je eigenlijk moet doen als een Mac kuren vertoond is één keer opstarten in safe-mode. (shift ingedrukt houden op het moment of zo snel mogelijk na het klinken van de opstart “boing” totdat de grijze voortgangsbalk verschijnt.) Er wordt dan een controle en e.v.t. herstel uitgevoerd van een aantal zaken zoals het system / kernel cache, de hd integriteit en nog wat dingen. Dit kan vrij lang duren, dus niet onderbreken want anders ben je verder van huis. Daarna gelijk normaal opstarten. Een safe-boot is als het ware een “schoonmaak actie” die problemen tot een minimum terug brengt. Het is geen garantie natuurlijk, maar wel het eerste wat je moet doen bij een hardnekkig probleem.

Ik heb er een lastig probleem mee opgelost waarbij switchen tussen een willekeurig programma en de Finder (niet tussen programma’s onderling!) strandballen veroorzaakte (coreservicesd proces op 60% cpu) met een totale vertraging van ± 20 sec. Pas daarna werkte de Finder goed, maar na switchen begon alles weer van voor af aan en een gewone herstart of het Finder voorkeurbestand verwijderen hielp niet. Na de safe-boot bleef “coreservicesd” op 0% staan en ging alles weer zoals het hoort!

Bijdrager
    RalphvRoekel

Waarom vmware: nou ik had ook een keer een probleem met vmware en toen bleef hij ook hangen op blauw scherm. Dan moet je gewoon mac osx geheel opnieuw installeren. Hopelijk heb je een backup.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    RalphvRoekel op 06 augustus 2010

Waarom vmware: nou ik had ook een keer een probleem met vmware en toen bleef hij ook hangen op blauw scherm. Dan moet je gewoon mac osx geheel opnieuw installeren. Hopelijk heb je een backup.

Wel ja. Gelijk maar rigoureus worden. Zo kom je er nooit achter wat de oorzaak is. Hangen op een blauw scherm betekent vaak dat er iets mis is met de inlog onderdelen van je account. Verwijderen en daarna 1 voor 1 terug zetten (steeds even opstarten) levert dan de boosdoener op. Mac hangt op blauw scherm

Bijdrager
    jermain
    hendrik op 06 augustus 2010

Het eerste wat je eigenlijk moet doen als een Mac kuren vertoond is één keer opstarten in safe-mode. (shift ingedrukt houden op het moment of zo snel mogelijk na het klinken van de opstart “boing” totdat de grijze voortgangsbalk verschijnt.) Er wordt dan een controle en e.v.t. herstel uitgevoerd van een aantal zaken zoals het system / kernel cache, de hd integriteit en nog wat dingen. Dit kan vrij lang duren, dus niet onderbreken want anders ben je verder van huis. Daarna gelijk normaal opstarten. Een safe-boot is als het ware een “schoonmaak actie” die problemen tot een minimum terug brengt. Het is geen garantie natuurlijk, maar wel het eerste wat je moet doen bij een hardnekkig probleem.
    Ik heb er een lastig probleem mee opgelost waarbij switchen tussen een willekeurig programma en de Finder (niet tussen programma\’s onderling!) strandballen veroorzaakte (coreservicesd proces op 60% cpu) met een totale vertraging van ± 20 sec. Pas daarna werkte de Finder goed, maar na switchen begon alles weer van voor af aan en een gewone herstart of het Finder voorkeurbestand verwijderen hielp niet. Na de safe-boot bleef “coreservicesd” op 0% staan en ging alles weer zoals het hoort!

Het is al klaar zag het balkje (dat zie ik elke x als ik me macbook gewoon uit druk) maar nu blijft het weer bij het appeltje en het draaischijfje:cry:,,,

Het ligt aan die harde schijf denk ik, want ik had me hd gekloond en die op een andere hd gezet en nu start ik op van die en daar doet die het wel, Nu zie ik wel een mapje met DamagedFiles en 2bestanden erin kan daar iets mee zijn?

Bijdrager
    michelvdb

Lekker volle HD?

Bijdrager
    jermain
    michelvdb op 06 augustus 2010

Lekker volle HD?

Nee totaal niet zit op 50%

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer eerst even een PRAM reset (opstarten met direct Apple-option-P-R)
    Opstart problemen kunnen ontstaan door een corrupt PRAM.

Als dit niet helpt, zou je (gezien de “damaged files”) de combo update opnieuw kunnen installeren. (alles in je thuismap blijft bewaart)

Je zegt dat het aan de hd ligt, maar dat kan even zo goed software matig zijn (m.a.w.: het systeem). Als de SMART status OK is (zie je in schijfhulpprogramma) zou ik eerst denken aan corrupte systeem bestanden en later pas aan een fysiek probleem met de hd.

Bijdrager
    jermain
    hendrik op 06 augustus 2010

Probeer eerst even een PRAM reset (opstarten met direct Apple-option-P-R)
    Opstart problemen kunnen ontstaan door een corrupt PRAM.
    Als dit niet helpt, zou je (gezien de “damaged files”) de combo update opnieuw kunnen installeren. (alles in je thuismap blijft bewaart)
    Je zegt dat het aan de hd ligt, maar dat kan even zo goed software matig zijn (m.a.w.: het systeem). Als de SMART status OK is (zie je in schijfhulpprogramma) zou ik eerst denken aan corrupte systeem bestanden en later pas aan een fysiek probleem met de hd.

PRAM reset helpt niet, Smartstatus is ook goed. Combo update maakt ook geen verschil uit.

Ik ga maar me harde schijf formatteren en dan die back-up terug zetten hopen dat dat werkt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Succes!

Bijdrager
    jermain

Ben nu mijn backup aan het terug zetten hoop dat alles weer goed is.

Ja nu doet die het weer:lol:!

28 berichten aan het bekijken - 1 tot 28 (van in totaal 28)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.