9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Q:
    Bijdrager
    McMacChris

MacBook naar TV software update fail?

Hallo,

Ik heb via een converter mijn MacBook aangesloten op mijn TV. Er is alleen nadat ik een software update had gedaan en hij opnieuw moest opstarten een nogal vervelende fout opgetreden.

Na het herstarten is het scherm namelijk niet meer ‘schermvullend’ dat wil zeggen dat er nog een gedeelte zwart is aan beide kanten van het scherm… (2 stroken). Dit is raar want ik heb de instellingen niet veranderd en voor de software update was het scherm gewoon perfect, namelijk bedekte hij mijn hele TV scherm.

Ik heb alle resoluties al geprobeerd bij systeemvoorkeuren—>beeldschermen. De enige daarvan die mijn scherm vullen zijn die met ‘uitgerekt’ maar die zijn erg lelijk. Hij staat nu op de goede scherpte, maar de grote is nog steeds niet goed.

Weet iemand hoe dit komt en/of hoe ik dit kan verhelpen? Iemand die hetzelfde probleem heeft gehad?

Alvast bedankt!

Bijdrager
    Pieterr

Heb je links/rechts balken of onder/boven?

Staat de juiste native resolutie ingesteld? 1920×1080 waarschijnlijk.

Je kunt zowel op de TV als op de Mac nog “overscan” settings veranderen.
    Op de TV heb je iets als “native”,”unscaled”,”pixel” mode nodig. Heet anders per merk.

Bijdrager
    McMacChris

Links rechts balken… Resolutie:1360×768(dit is de enige die er goed en normaal uitziet…).

En wat en hoe doe ik overscan?

Bijdrager
    McMacChris

Overscan staat idd bij opties onder beeldschermen, maar als ik die uitstel krijg ik aan elke kant een balk en een klein vierkant beeld. Dat schiet dus niet op.

Bijdrager
    Pieterr

Dit is inderdaad vaak een kwestie van flink proberen. Kijk ook eens of het uitmaakt of je 50Hz (“PAL”) of 60Hz (“NTSC”) hebt gekozen. Je TV heeft doorgaans het liefste 60Hz.

Bijdrager
    McMacChris

Hij staat op 60 Hz,,, ik snap het niet want voor die software update deed hij het gewoon perfect.. Mooi schermvullend. Dus het is sws mogelijk!

Bijdrager
    Pieterr

En staat je TV ook goed ingesteld?
    De “viewmode” bedoel ik dan.
    Breedbeeld, 16:9, etc.

Bijdrager
    McMacChris

Ja 16:9 alles, internet heeft hier ook niet echt iets duidelijks over terwijl meerdere mensen het probleem hebben. De software update had verder (zover als ik weet) niks met dit te maken.. Beetje raar dat hij dan automatisch dit soort dingen gaat veranderen, het is niet het einde van de wereld maar bij veel dingen toch storend en ik weet gewoon dat het KAN werken =(,

Bijdrager
    McMacChris

UPDATE: Ik moest toevallig een nieuwe HDMI kabel tussen m’n Mac en TV gooien omdat ik de ander tussen mijn PS3 en TV deed.. Ik sloot alles weer gewoon aan, en jawel het beeld is weer perfect… Gewoon schermvullend en super scherp.

Ik weet niet hoe het komt maar ik laat het maar zo zitten en hoop dat ik er nog lang van mag genieten..;-)

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.