16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    dennisgodderie

Macbook + monitor 2560×1440 60hz of 3840×2160 30hz

Goedemiddag heren, dames,

Ben momenteel aan het twijfelen of ik een nieuw scherm (27″) met 2560×1440 zou kopen of 4k (3840×2160). Ik werk met een Macbook (retina, 12″), deze ondersteunt de 4K resolutie op 30hz en de 2560×1440 op 60hz. Ik heb een beetje schrik van die 30hz dat dit wat “laggy” overkomt als je veel schuift met “windos” als je werkt. Ik gebruik heel veel de “spaces” bij osx dus het zou vervelend zijn als dit laggy zou zijn. Maar nu kom ik er niet uit omdat ik dan weer schrik heb dat die 2560×1440 te laag is voor een 27″ scherm. Of ben ik mis?

Bijdrager
    Brombeer

Hoewel het scherm of de videokaart dan a.h.w. wat moet terugrekenen kun je een 4k scherm best in een lagere resolutie gebruiken. Het voordeel van nu een 4K scherm kopen is dat je er bij een volgende computer die wel voluit 4K aankan ook plezier van hebt.
    Let er wel op dat het scherm qua stekkers alle actuele input aankan, want Apple stoeit al genoeg met verschillende stekkers.

Bijdrager
    TheBigZ

2560×1440 is zeker niet te laag voor een 27″ scherm.

Aangezien jouw 12″ MacBook ook weer niet zo’n krachtige jongen is zou ik die 4K nog even uit m’n hoofd zetten en voorlopig met een 2560×1440 27″ scherm werken.

Bijdrager
    dennisgodderie

@brombeer: dan is het misschien toch beter om de 4k te nemen, maar als de prestaties niet voldoende zijn in 4k-modus te scalen naar 2560×1440. Is het beeld dan nog scherp genoeg?

@TheBigZ
    : de Macbook is niet de krachtigste, maar aan wat reviews te zien moet het wel voldoende zijn om in combinatie met 4k scherm te gebruiken. Ik gebruik geen enorm zware apps voor mijn werk (sketch, sublimetext,…).

Bijdrager
    TheBigZ

Als jij die 4K wil hebben, gewoon kopen joh. (Je komt hier om meningen vragen, dan krijg je die ook.)

Bijdrager
    dennisgodderie

@thebigz: ik kom hier om te vragen of er mensen absoluut zeggen “neen, zeker geen 30hz nemen”. Ik sta zeker open voor suggesties. Daarom ook de vraag of je bv. de 4k kan scalen naar een lagere resolution zonder kwaliteitsverlies. Momenteel heb ik een iiyama 27″ in mijn hoofd, die 2650×1440 resolutie heeft.

Bijdrager
    TheBigZ

Veel informatie over het gebruik van 4K schermen:
    http://www.pcworld.com/article/2906385/4k-monitors-everything-you-need-to-know-about-ultrahd-pc-displays.html

Refresh rates with 4K panels are also somewhat of a concern. A number of the more affordable 4K displays currently on the market offer only 30Hz refresh rates. The typical refresh rate of a mainstream display is 60Hz, and fast gaming-monitors can offer as high as 144Hz. Although some would argue that 30Hz is fast enough for video and image editing, the user experience with a 30Hz display can be nauseating. Mouse and window movements are jerky, and the smoothness we’ve all become accustomed to using 60Hz (or faster) displays goes right out the window. Stick to a 60Hz or higher display if at all possible.

Bijdrager
    TheBigZ
    dennisgodderie op 03 juli 2016

Daarom ook de vraag of je bv. de 4k kan scalen naar een lagere resolution zonder kwaliteitsverlies.

Schalen (naar een niet-veelvoud van de native resolutie) geeft altijd een kwaliteitsverlies.

Bijdrager
    dennisgodderie

Ok, dan is de keuze toch gemaakt en gaan we best voor een 27″ met 2560×1440 resolutie. Bedankt!:)

Bijdrager
    TheBigZ

Momenteel heb ik een iiyama 27″ in mijn hoofd, die 2650×1440 resolutie heeft.

Had je een TN of een IPS scherm in gedachten?

Bijdrager
    dennisgodderie

De ilyama heeft nog een TN paneel. Niet doen?

Bijdrager
    Niels

Ik heb de Dell U2515h, net even kleiner maar des te scherper. Echt een aanrader!

Bijdrager
    Brombeer

4k-modus te scalen naar 2560×1440. Is het beeld dan nog scherp genoeg?

TheBigZ op 03 juli 2016

Schalen (naar een niet-veelvoud van de native resolutie) geeft altijd een kwaliteitsverlies.

Verlies in absolute zin of vergeleken met wat de monitor eigenlijk aankan?

Hier hangt aan een 2011 mini een even oude Benq ew2730v, dat is een wat traag 27″ MVA-panel van 1920x1080p en die geeft een puik beeld. In dit schermformaat en groter zou ik wel van een TN-panel afzien. Zoveel heel veel duurder zijn MVA/IPS/etc-schermen niet meer en en de verschillen zijn aanzienlijk. Vooral MVA geeft een mooi zwart. Kijk eens rond op Prad.de . Die site is er ook in het Engels.

Inactief
    Anoniem

Ik heb 2 exact dezelfde 4k schermen, de één op 60hz, de ander op 30. Een tijdje werken op alleen de 30hz monitor is te doen, maar ik kan het je van harte afraden. Het is gewoon niet vloeiend genoeg. Als je een filmpje kijkt hoor je het geluid later dan dat het gebeurt. Een mond loopt bijvoorbeeld niet synchroon aan de gesproken tekst.

Als je toch de keuze moet maken zou ik echt voor het aantal hertz gaan.

Bijdrager
    dennisgodderie

Dan is de keuze idd gemaakt en zet ik de 4k uit mijn hoofd. Zit genoeg uren per dag achter mijn scherm voor het werk dus denk dat 30hz geen goede keuze is. Merci!

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.