19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    nickg

Macbook moederbord defect!

Beste forumleden,

Ik wil via deze weg even laten weten dat ik erg teleurgesteld ben in de garantievoorwaarden van Apple!
    Mijn Macbook van een 2,5 jaar oud is gisteren overleden, na een diagnose door een Apple premium reseller komen zij met een offerte met het absurd hoge bedrag van 517,18 cent.
    Conclusie is dat het moederbord defect is, het gaat om een Logic Board 2.0 GHZ.
    Na een belletje met Apple kwamen we maar tot geen akkoord, de medewerker gaf mij geen gelijk over dat ik het belachelijk vond dat dit onderdeel van een laptop defect raakt na een 2,5 jaar!

Wanneer ik een product koop van dergelijke prijsklasse verwacht ik dat dit niet zo snel defect raakt!
    Daarnaast heb ik zelf even opgezocht op internet wat de gemiddelde prijsklasse is voor zo’n moederbord en dan kom ik op een 200,- euro.
    Ik heb in de jaren dat ik Apple producten gebruik nog geen kwaad woord erover kunnen vertellen maar vond dit toch niet erg netjes, want ik heb nogal wat producten denk aan een: Ipad, Iphone, Macbook Pro en 2 normale MacBooks.

Sorry voor het gezeur maar ik hoop dat jullie het hier mee eens zijn.

Nick Geleedst

Bijdrager
    AppleStef

Wanneer ik een product koop van dergelijke prijsklasse verwacht ik dat dit niet zo snel defect raakt!

Dat is gewoon pech hebben, en ik begrijp je frustratie ook wel.

Bijdrager
    djcriem

mijn logicboard ging al na 97 dagen kapot, en ik was zo dom om geen applecare te kopen, ze zeiden me dat ik het gewoon moest betalen, na lang gediscussieer heb ik gewonnen.. maar 2.5 jaar is idd niet heel erg lang jammer genoeg… Succes!

Bijdrager
    tinus_omt

Waar heb je je Macbook gekocht? De verkoper moet zorgen voor een deugdelijk produkt. Over hoe lang een deugdelijke notebook meegaat kun je natuurlijk discussieren, maar ik vindt dat hij het toch wel zeker 3 of 4 jaar moet doen.

Je moet het niet via een APR spelen waar je de Macbook niet gekocht hebt, of via de Apple garantie afdeling. De verkoper is verantwoordelijk, niet Apple. Daar moet je dus contact mee opnemen. Laat je niet doorverwijzen naar Apple of een ander, de verkoper moet het probleem zelf oplossen (of zelf het product laten repareren).

Je kunt op internet opzoeken welke rechten je precies hebt. Als je je goed voorbereidt heb je meer kans om op de gemakkelijke manier (in een gesprek) je rechten te krijgen, anders zul je brieven moeten gaan sturen.

Succes!

Bijdrager
    2eSteve

Zoals AppleStef al zei, het is gewoon pech hebben.:cry:
    Ze zullen je ook geen nieuwe laptop geven als je dat misschien dacht, na 2 jaar vervalt de garantie sowieso.

Bijdrager
    nickg

Ik deel je mening, heb net een bericht geplaatst op One more thing! Ik zeg samen staan we sterk? http://www.onemorething.nl/community/topic/macbook-moederbord-defect#post-2346886

Bijdrager
    stavos

Dat is dit draadje dus…

Bijdrager
    Moriarty
    tinus_omt op 04 januari 2012

Waar heb je je Macbook gekocht? De verkoper moet zorgen voor een deugdelijk produkt. Over hoe lang een deugdelijke notebook meegaat kun je natuurlijk discussieren, maar ik vindt dat hij het toch wel zeker 3 of 4 jaar moet doen.

Je moet het niet via een APR spelen waar je de Macbook niet gekocht hebt, of via de Apple garantie afdeling. De verkoper is verantwoordelijk, niet Apple. Daar moet je dus contact mee opnemen. Laat je niet doorverwijzen naar Apple of een ander, de verkoper moet het probleem zelf oplossen (of zelf het product laten repareren).

Je kunt op internet opzoeken welke rechten je precies hebt. Als je je goed voorbereidt heb je meer kans om op de gemakkelijke manier (in een gesprek) je rechten te krijgen, anders zul je brieven moeten gaan sturen.

Succes!

Bewijs je dan wel even dat het probleem er vanaf dag 1 in zat?
    En lees buiten je rechten ook even het stukje over plichten, dan heb je een volledig beeld.

Je hebt gewoon pech, en dat is vervelend…

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR

Als je de richtlijnen van de consumentenbond goed leest, dan zal je tot de vaststelling komen dat een product van deze prijsklasse eigenlijk een jaar of vijf moet kunnen meegaan. 2,5 jaar is inderdaad te weinig maar helaas is je garantie voorbij. De consumentenbond raadt aan om dan over te gaan tot een minnelijke schikking waarbij de verkoper een tegemoetkoming voorstelt (werkuren laten vallen, of gewoon een korting).
    Helaas kan je bij de meeste APR’s fluiten naar dit soort service. In veel gevallen heb je zelfs al een hoop zeik als dit na één jaar gebeurt. Dan verwijzen ze meestal doodleuk naar de fabrieksgarantie van Apple.

Een conclusie kan je zelf maken veronderstel ik.

Bijdrager
    tinus_omt
    Moriarty op 04 januari 2012

Bewijs je dan wel even dat het probleem er vanaf dag 1 in zat?

En lees buiten je rechten ook even het stukje over plichten, dan heb je een volledig beeld.

Je hebt gewoon pech, en dat is vervelend…
    Tenzij er sprake is van fysieke schade aan de laptop als gevolg van bijvoorbeeld vallen of waterschade is het aannemelijk dat het probleem niet aan de klant te verwijten valt en dat kun je gemakkelijk aantonen omdat je bij vallen de buitenkant zult beschadigen en bij waterschade verkleuren de garantiestickers aan de binnenkant. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het probleem er al inzat vanaf de aankoop, als de chips na twee jaar spontaan kapot gaan is het net zo goed een ondeugdelijk product.

Vertel eens wat die plichten zoal inhouden dan? Voor zover ik weet hoef je alleen maar bij het kopen te kijken of de laptop niet al beschadigd is en verder eventuele problemen binnen 2 maanden bij de verkoper te melden. Ik zie niet helemaal hoe dat hier een probleem oplevert, de laptop is gisteren kapot gegaan en het probleem is niet een defect wat de klant bij de koop had kunnen zien.

Bijdrager
    wwgnr

daar gaan we weer….

Bijdrager
    MoNdO GeNeRaToR
    wwgnr op 04 januari 2012

daar gaan we weer….

Ja dat denk ik ook iedere keer als ik weer eens bij een APR sta met een defect. Nee hoor mijnheer, uw jaar garantie is voorbij (Er moet nog een emoticon met een middelvinger komen speciaal voor dit soort topics).

Bijdrager
    Moriarty
    wwgnr op 04 januari 2012

daar gaan we weer….

Precies, ik ga het dus niet nog een keer uitleggen, er staan talloze topics op OMT die dit behandelen.

Bijdrager
    recoiller

Laat ik beginnen dat het extreem bagger is als dat gebeurt. Ik heb een Macbook Pro 15″ van 2600 euro. Hij is bijna 2 jaar oud maar ik merk dat de videokaart kuren begint te vertonen. Officieel heb je recht op 2 jaar garantie, ook al roept Apple hardnekkig 1 jaar. Fiscaal is een computer na 3 jaar afgeschreven. Dat een computer 5 jaar mee moet gaan is complete onzin (en slechts een persoonlijke mening) omdat het heel sterk af hangt van hoe er mee wordt omgegaan. Mijn computer staat zeker 12 uur per dag aan en sleep ik overal mee naar toe. Na 2 jaar is mijn computer op en dat is niet de schuld van Apple maar dat heeft te maken met mijn intensieve gebruik. Bij een Macbook Pro komt een nieuw moederbord inclusief plaatsing eerder rond de 900 euro uit dan rond de 500 euro, vanuit dat oogpunt lijkt de 500 nog wel mee te vallen, het zal de helft voor het onderdeel zijn en de helft aan uren.
    @ tinus_omt:

“Tenzij er sprake is van fysieke schade aan de laptop als gevolg van bijvoorbeeld vallen of waterschade is het aannemelijk dat het probleem niet aan de klant te verwijten valt en dat kun je gemakkelijk aantonen omdat je bij vallen de buitenkant zult beschadigen en bij waterschade verkleuren de garantiestickers aan de binnenkant.”

Dit is wel heel erg kort door de bocht. Spanningspieken, extreme temperaturen of temperatuurverschillen, schokken (die geen deuken achter laten), etc kan allemaal een oorzaak zijn waarom er iets kapot gaat wat niet direct duidelijk te herleiden is naar een oorzaak. Het is niet automatisch zo dat dit dan de schuld van Apple is.
    De frustratie is er niet minder om maar ik denk dat je juridisch niet veel kans maakt om er meer uit te halen. Zoals eerder aan is gegeven zul je moeten bewijzen dat het euvel er bij aankoop al in zat en dus een verborgen gebrek is geweest. Het lijkt mij vrijwel onmogelijk om dat te kunnen bewijzen.

Bijdrager
    queenfan

Ten eerste Apple hoeft al fabrikant geen garantie te verlenen, de 1 jaar fabrieksgarantie is volkomen legaal.

Echter als verkoper (via de site) moet Apple zich houden aan de wet en daarin staat dat de consument recht heeft op een deugdelijk apparaat. Je mag aannemen dat bij normaal gebruik het apparaat langer mee gaat dan 2 jaar, treed er een defect na de garantie periode dan kan je in Nederland nog steeds garantie claimen.

Dat een APR of Apple zich verschuilt achter de fabrieksgarantie is dus tegen de wet en dus strafbaar.

Kijk ook even op consuwijzer en confronteer de verkoper hiermee, willen ze jouw niet helpen attendeer hun er op dat ze strafbaar zijn.

Succes er mee.

Bijdrager
    mjs49

Mac book Pro met aankoopdatum oct 2009 voor het kleine prijsje van Eur. 1749,– plus een beschermhoes van 30 euro ( ach je bent zuinig op zo’n ding dus die moet beschermd worden)

Nu twee jaar en twee maanden later was hij kompleet uit, niet meer aan te krijgen. Aan de buitenkant nog als nieuw.
    Onderzoekskosten bij een erkend apple reparateur Eur. 59,–
    Mailtje van de onderzoeker Eur. 1004,– voor het vervangen van display en moederbord, aangezien deze op onverklaarbare wijze zijn doorgebrand.
    Garantie – ehhhh wat is dat u heeft pech meneer

Bijdrager
    mjs49

Fiscale aftrek computers is geen 3 jaar is 5 jaar trouwens

Bijdrager
    recoiller

Oja, dat is veranderd in 2007 toch? Mooi voorbeeld van de kloof tussen realiteit en regels.. Minimaal 5 jaar is het geloof ik, in de ambtenarij is dat waarschijnlijk realistisch maar dat zegt veel over die beroepsgroep.

Bijdrager
    mjs49

Mijn mac book draaide gemiddeld 6 uur per dag want ik werk veel thuis en daar heb ik een imac
    Theoretisch is de macbook dus maar een half jaartje meegegaan.
    Valt mij wel 1 ding op – stopte ik de oude voeding in het stopcontact (en dat heb ik bij meerdere types van die leeftijd gezien) dan bliksemde het in het stopcontact. Bij die nieuwe voeding is dat verschijnsel niet meer aanwezig.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.