26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:

Bijdrager
    jordi99

Macbook met touchbar kopen

Hallo,

Welke macbook raden jullie mij aan?

15 inch MBP touchbar 2016 model €2499
    15 inch MBP touchbar 2017 model €2550-2575

13 inch MBP touchbar 2016 model €1700-1750
    13 inch MBP touchbar 2017 model €1800-1850

Prijzen zijn aanbiedingen/studentenkortingen, dus ongeveer de gunstigste prijzen op dit moment..

Ik zal geen ‘zware’ taken ermee doen, maar wil gewoon echt een goede laptop kopen voor de komende jaren..
    Het lijkt me zowiezo een no-brainer om voor 2017 modellen te gaan gezien het kleine prijsverschil?

Ga ik de 16gb ram in de toekomst nodig hebben of is 8gb ram ook ruim voldoende?
    15 inch is prachtig, maar ik vindt 700€ wel veel geld aangezien ik het dan alleen zou doen voor het grotere scherm.. de kracht is toch overkill voor mij?

Graag jullie ervaringen/meningen hierover

Bijdrager
    TheBigZ
    jordi99 op 24 juni 2017

Het lijkt me zowiezo een no-brainer om voor 2017 modellen te gaan gezien het kleine prijsverschil?

Inderdaad. Kies in ieder geval een 2017 model.

Bijdrager
    SvS

13″ is ruim voldoende!
    En idd, model 2017 is hardwarematig verbeterd tov 2016 model.

Nu we dit gehad hebben: welke werkzaamheden zou je erop gaan doen? (wegens 8GB of 16GB issue)

Bijdrager
    Bugsy

De 13″ (2016), meest uitgebreide uitvoering, bevalt me prima. Doe er geen grafisch extreme dingen mee, maar wel vrij intensief gebruik.

Bijdrager
    jordi99

SvS, niks ‘professioneels’ zeg maar..
    Gewoon de basics, textverwerken, internetten, films/videos kijken, airplay, misschien een beetje photoshop..

Bijdrager
    jordi99

En de gebruikers, hoe is de batterijduur van de 13/15 inch touchbar?
    Hoor best veel mensen erover dat die niet heel goed is, maar ik denk dat met lichte taken toch wel zal meevallen en toch rond apple’s beloofde 10 uur uitkomt?

Bijdrager
    SvS

MIj lijkt me dat je dan prima met 8Gb uit de voeten kan, maar ik laat het ook even aan andere gebruikers over.

*getypt op Air met 8Gb

Bijdrager
    riji

Wat gebruiksduur van de batterij betreft heeft het 13″ model het voordeel dat het geen afzonderlijke GPU heeft.

Hier ziet u een test 13″ met TB: continu afspelen van video film in HD: haalt bijna 8 uur.

Bijdrager
    Bugsy

Ik haal ongeveer 4-6 uur tekstverwerken, mail, enninyernet gebruik.

Bijdrager
    riji

Misschien een tip: dit week-end bij Mediamarkt.be speciaal Apple week-end korting op macbook, iMac, iPad en iPhone.
    Ik heb het MBP 2017 13″ model met TB en 512 GB flash geheugen besteld voor 1999 euro ipv 2249.

Bijdrager
    jordi99

Bugsy, hoe kan dat dan? Lijkt me best weinig?

Bijdrager
    Bugsy

Dat is het zeker. Ik was gewend met de Air en de 12″ de dag zonder kabel door te komen. Dat kan niet meer.

Bijdrager
    jordi99

Nu zie ik bij mediamarkt.be een 27′ inch 2017 iMac staan voor 1849€ (Normaal 2099€) en begin ik toch te twijfelen:P
    Zo’n groot scherm, en dan zou je zelfs nog bijv. een iPad Pro 12,9 erbij kunnen kopen voor dezelfde prijs als een 2016/2017 MBP 15′ TB…

Ben je dan eigenlijk niet dief van je eigen portemonnee bij zo’n macbook? Voelt nu zo..

Bijdrager
    SvS

De hamvraag: wat/hoe wil je ermee doen? Werk je toch vooral thuis aan een bureau. Dan zeg ik iMac. Wil je vaker elders te werk gaan: MB. Met iPad naast iMac werkt het ook goed en soepel. Beide opties (MB en iMac&iPad) zijn goed eigenlijk. Het ligt er gewoon aan waar je je hoofdtaken voornamelijk wilt doen en of je onderweg genoegen neemt met iPad. (Smart case met keyboard is ook goed)

Bijdrager
    SvS

Neem alleen wel iMac met SSD en niet met harde schijf (HDD)!! Snelheidsverschil is enorm.

Bijdrager
    jordi99

De aanbieding was een 1TB Fusion drive ja.. zal je denk ik niet kunnen upgraden voor 120€ zoals bij apple zelf naar ssd..

Mmm… ergens wil ik de portabliteit van een MBP, maar een iPad Pro 12,9 is natuurlijk ook een hele mooie vervanger voor mijn iPad 3…
    Dan zou je 2 vliegen in een klap hebben…

Mediamarkt NL begint nu met cashback dagen, site is alleen nog niet up to date.. eens wachten of dit intressant is…
    Zowiezo nog even wachten op back to school denk ik? Gratis beats (or Airpods, kans is klein) is mooi meegenomen…

Bijdrager
    SvS

Wauw, ik wou dat ik als studente dit luxe probleem had.;-)

Bijdrager
    jordi99

Haha erg hé, ik heb er hard voor gewerkt en mijn oude windows pc geeft vaak blue screen of death? of valt vanzelf uit…
    Echt tijd voor vernieuwing, maar nu twijfel ik toch erg… iMac geeft veel meer waar voor je geld, zo lijkt het nu tenminste… Vooral als ik er een iPad pro 12,9 bijkoop… maar is die Fusion drive echt zo slecht dan? Anders stoppen ze hem er toch niet meer in?

Bijdrager
    riji

Zoals ik het begrepen heb is de fusion drive een samenwerking tussen een beperkt uiterst snel flash geheugen en een uitgebreider klassieke trage harddisk.
    Ik heb gelezen dat het mogelijk is die samenwerking uit te schakelen en met de 2 componentenafzonderlijk te werken.
    Dit zou dan moeten toelaten om het besturingssysteem en een beperkte opslag op de SSD te hebben en misschien kan je dan voor je verdere opslag werken met snelle externe opslag of NAS.
    Update: ik heb die aanbieding eens bekeken en begrijp niet goed de specificaties: geen SSD… is dit omdat ze het pcie flash geheugen niet als SSD benoemen?
    Update: hier vond ik nauwkeuriger info: https://www.cnet.com/products/apple-imac-27-inch-2017/review/
    Storage 1TB Fusion drive (28GB SSD + 1GB 7,200 rpm SATA HDD) : 28 GB is toch wel heel weinig om op boven geschetste wijze te werken,
    ik zou zo’n toestel niet kopen.

• Deze reactie is gewijzigd 11 maanden geleden door  riji.

Bijdrager
    SvS

Idd, ik zou zelf niet voor een fusion drive gaan. Zoveel opslag heb je ook weer niet nodig (veel mensen denken van wel) en er is iets van extern opslagschijf en backupschijf. Voor o.a. zaken die afgehandeld zijn. Liever zou ik SSD dus willen aanraden dan Fusion Drive.
    iMac met SSD + iPad Pro 10,5″ kan ook een overweging zijn (of toch 12″).;-)

Bijdrager
    jordi99

Blijkbaar zat er eerst ipv van 128gb in de fusion drive van 1TB..
    Aangezien apple tegenwoordig echt alles aangrijpt om te besparen, zit er nu nog maar 28gb ssd in..

Bij de 2TB fusion drive heb je wel weer de 128gb ssd waar je dan bijv macOS en je programma’s op kan laten lopen.. dit zou natuurlijk wel een uitkomst zijn..kost dan 240€ meer…
    Of alleen een 256gb ssd voor 120€ meer..

Maar dan gaat natuurlijk de mooie aanbieding van MediaMarkt niet op voor 1849€.. hier kun je natuurlijk niks laten inbouwen naar wens, geven alleen korting op voorraadmodellen..

En dit allemaal maakt de keuze toch wel moeilijk:P

Bijdrager
    riji

Neem enkel SSD, desnoods slechts 256 GB, maar stopt toch geen verouderde trage harddisk in zo’n modern toestel.
    Ik heb 2 jaar geleden al die keuze gemaakt, met enkel 512 GB SSD en ben daar heel tevreden over.
    Daarbij is het flash geheugen dat Apple gebruikt bijzonder snel en precies dit geeft je het gevoel van een snelle respons.

Bijdrager
    jordi99

Echt enkel ssd nemen? Maar dan moet je toch bij apple bestellen? Aangezien bij het basismodel geen ssd inzit, en dit build to order is?

Of een fusiondrive met 2tb die heeft wel 128gb ssd voor macOS en programma’s of is dit ook gewoon te weinig?

Bijdrager
    riji

Je hoeft niet noodzakelijk bij Apple te bestellen als je wilt afwijken van de standaardconfiguratie.
    Ik heb dit gedaan bij een erkende reseller (geen premium), een vertrouwde zaak in mijn omgeving.

Het blijft een persoonlijke keuze, maar ik vind zo’n klassieke trage harddisk een anachronisme in deze iMac.
    Ik zou voor enkel een SSD van 256 GB gaan zonder opleg, of indien het budget het toelaat 240 euro opleggen
    voor SSD 512 GB.

Bijdrager
    jordi99

Buget laat het zeker toe, maar dan kun je blijven toevoegen:P
    256ssd is dan ook genoeg voor mijn basic taken…

Pff, toch is zo’n macbook pro 13/15′ touchbar ook prachtig…
    Vind het echt een lastige keuze!

Hoe zit het met 14 dagen garantie? Kan je echt zonder haken en ogen retourneren en geld terug vragen? Dan zou ik ze bijvoorbeeld beide kunnen proberen en dan ‘makkelijker’ de keuze maken?

Bijdrager
    SvS

Dan gewoon MB met TB nemen. Als student is dat vermoedelijk handiger. Je kan altijd nog 27″ externe scherm aansluiten als je dat op termijn toch mist.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.