30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)
  • Q:

Bijdrager
    stefaaaan

Macbook melding schijf vol, is niet vol

Hallo,

Ik heb hier een Macbook met wat problemen. Ik kan geen enkel bestand meer weggooien. Ik krijg dan een foutmelding. Daarnaast krijg ik heel de tijd de melding dat de schijf vol is, terwijl dat nog langer niet is. Er is nog 60GB beschikbaar. Ook als ik kijk bij schijfhulp-programma zie ik dat de partitie nog niet vol is. Ik heb de schijf al gecontrolleerd maar ook daar krijg ik een foutmelding. Bevoegdheden opnieuw instellen gaat goed.
    Ik kan geen enkel programma meer downloaden, via safari niet maar ook niet via firefox. Ook als ik een externe usb harde schijf aansluit, kan deze schijf niet worden geactiveerd (ligt overigens niet aan de schijf want ik heb wel 10 usb sticks geprobeerd).

Ook mijn bestanden backupen naar mijn NAS gaat niet. ook daar krijg ik de melding “schijf kan niet worden geactiveerd”.

Weet iemand hoe dit kan komen? Ik heb alles al geprobeerd.

Bijdrager
    fred44nl

kijk es met bijv. OmniDiskSweeper wat er allemaal op je schijf staat.
    let op: wees voorzichtig met weggooien:)

Bijdrager
    essiw

Ik zou ook even een hardware check doen (volgensmij opstarten met de knop D ingedrukt? maar weet niet zeker). Klinkt alsof er iets mis is met je hardeschijf.

Bijdrager
    stefaaaan

Ik kan geen enkel programma meer downloaden of installeren, dus ook OmniDiskSweeper niet.

Bijdrager
    stefaaaan

Daarnaast kan ik ook bijvoorbeeld geen gebruikers meer weggooien. Hij zegt dan: gebruiker verwijderen? Druk ik op OK lijkt het of alles goed gaat, maar er wordt niks verwijderd. Ook kan ik geen bestanden weggooien.

Opstarten van de Mac kan alleen maar met de toets cmd+R anders blijft ie in een loop hangen.

Bijdrager
    fixar

Welk OS draait de MacBook en welk model is het?

Je kan misschien wel opstarten met cmd + R en vervolgens kiezen voor schijfhulpprogramma (/ Disk Utility)

Controleer dan je schijf en de schijfpermissies (en herstel indien noodzakelijk)

Bijdrager
    fred44nl

er is nog wel iets meer aan de hand:)
    draai es AdwareMedic.
    http://www.adwaremedic.com/index.php

controleer de HD es met:
    http://www.volitans-software.com/smart_utility.php

en maak es een overzicht met EtreCheck
    http://etresoft.com/etrecheck

Bijdrager
    stefaaaan

@fixar: dit heb ik gedaan, echter geen resultaat. Krijg dan de melding: schijfbevoegdheden OK etc.
    Het is een 13″ Macbook Pro en draait gewoon OSX (of heb je nog uitgebreidere info nodig)

Hardware test gedaan dmv opstarten met D maar geen problemen gevonden

Bijdrager
    stefaaaan

@fred44nl

Ik kan niks meer installeren!

Bijdrager
    fixar

Dan kom je langzamerhand op het punt dat je hoopt dat je een goede, actuele back-up hebt en een herinstallatie van het OS uitvoert.

Bijdrager
    stefaaaan

@fixar: ik heb geen backup helaas, en er staan toch wel wat belangrijke documenten op. Ik kan de documenten ed nog wel openen echter kan ik ze nergens op backuppen (niet op NAS, niet op USB, niet via FTP, etc.)

Heeft installeren zonder dat je je bestanden kwijt raakt zin, of heb ik dan nog steeds hetzelfde probleem?

Bijdrager
    Hansi2124

Installeren gaat niet, geef je steeds aan. Dus ik vrees dat je een probleem hebt.
    Nooit gedacht aan een back-up maken?

Bijdrager
    fixar

•1 Zorgen dat je een andere Mac tot je beschikking hebt, de stukke macbook in targetdisk modus aan de andere mac hangen en kijken wat er nog aan data kan worden gered.

•2 Of anders HD uitbouwen (goed te doen) en in externe behuizing plaatsen en vervolgens aan (bij voorkeur) andere Mac hangen en kijken wat er nog aan data kan worden gered.

•3 Als er geen andere Mac in de buurt is:
    nieuwe HD (of SSD) plaatsen in MacBook, en middels CMD-ALT-R internet recovery doen van het OS. Vervolgens de uitgebouwde HD in externe behuizing plaatsen en vervolgens aan MacBook hangen en kijken wat er nog aan data kan worden gered.

en o ja….

er staan toch wel wat belangrijke documenten op

….. back-up, back-up, back-up

Je rijdt toch ook niet rond in een auto zonder remmen en autogordels?

Bijdrager
    koen

draai es AdwareMedic.

controleer de HD es met:

en maak es een overzicht met EtreCheck

Effe taalzeiken: Het is ‘eens’ niet ‘es’:grin:

Bijdrager
    fred44nl

Ik kan niks meer installeren!

kun je wel in single user mode opstarten ??
    d.w.z. cmd+s ingedrukt houden.
    misschien kun je dan wel iets installeren.

misschien kun je bijv. AdwareMedic downloaden en de app. uit de dmg halen.
    de app. is 10,8 MB groot, gezipt is dat 4,4 MB, dus dat moet te emailen zijn.

Bijdrager
    stefaaaan

opstarten met cmd r gaat wel goed (dan start mijn mac gewoon op, heel raar). Als ik probeer op te starten met cmd+s krijg ik de volgende meldingen:

Bijdrager
    MacKevin11

Het lijkt er meer op dat de ts geen bestanden meer weg kan schrijven naar de harde schijf.
    Dan heeft downloaden / installeren op welke manier dan ook, geen zin.

Ik dacht hier meteen aan een (bijna) kapotte harde schijf. Natuurlijk kan het ook gewoon het OS zijn, worst case scenario is je logic board.
    Je kunt het beste de mogelijkheden die fixar beschreef bekijken en proberen. Anders kun je natuurlijk een computerhulp-bedrijfje bellen, zij kunnen, en zullen, deze stappen (in ieder geval stap 2) ook voor jou proberen.

En tja, geen backup hebben is ook wel erg stom natuurlijk. Misschien moeten we eens een voorstel doen aan de Minister van Onderwijs om dit vanaf de middelbare school, jongeren aan te leren? ’t Is een kwestie van een apparaatje (HDD of TC) aanschaffen, en een paar klikjes doen. Als dat je het geld of de moeite niet waard is dan zijn je bestanden blijkbaar ook niet zo belangrijk.

Bijdrager
    stefaaaan

Ok, ja geen (volledige) backup is natuurlijk hartstikke stom, maar mac is van een vriend van me:)

Ik ga proberen de HDD eruit te schroeven en vervolgens uit te lezen op een andere mac.
    Is het een kwestie van:
    1. HDD uit Mac halen
    2. HDD aansluiten op een sata to usb apparaatje (heb ik 1 thuis)
    3. vervolgens USB aansluiten op andere Mac
    4. Waar kan ik de bestanden vinden om te kopiëren (staan allemaal in de Libary)? Is dat gewoon MacHD > Gebruikers > Libary
    5. Kopiëren naar een USB-externe-harde schijf
    6. vervolgens oude Mac met nieuwe harde schijf installeren en vervolgens usb aansluiten + weer terug kopiëren van USB naar de libary?

Bijdrager
    koen

Mijn kinderen gebruiken op school Google Docs voor hun werkstukken, etc. Die doen dus nooit een backup:grin:

Bijdrager
    fred44nl

@koen
    een backup doe je niet, maar die maak je:)

de pot verwijt de ketel dat die zwart ziet.
    verbeter de wereld en begin bij jezelf.
    etc.
    etc.

Bijdrager
    stefaaaan

Mierenneukerij of Mierenneukerei;)

Iemand nog een antwoord op mijn vraag v.w.b. het kopiëren van die bestanden?

Bijdrager
    koen
    stefaaaan op 18 november 2014

4. Waar kan ik de bestanden vinden om te kopiëren (staan allemaal in de Libary)? Is dat gewoon MacHD > Gebruikers > Libary

Documenten staan in MacHD > Gebruikers > Gebruikersnaam > Documenten:grin:

In de Library staan hulpdocumenten voor programma’s, voorkeursinstellingen, etc. Als je het OS opnieuw gaat installeren, zou ik in iedere geval de Documenten map proberen te redden. Ik zou niet gaan rommelen in de Library’s.

Bijdrager
    fred44nl

als de HD gewoon in orde is, dan kun je doen wat je hierboven zelf hebt geschreven.
    de bestanden van jou staan overigens in MacHD – Users – dan de gebruiker.

Bijdrager
    stefaaaan

Ok, ga ik proberen. bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    stefaaaan

Laatste vraag:

Heb de HDD eruit geschroefd en middels een programma kan ik deze mac HDD uitlezen op een windows machine (HFSExplorer).
    Ik zie de mappenstructuur en kopieer nu de belangrijke mappen in Volumes -> MacHD -> Users -> “naam”

Het kopieren lukt. Is dit voldoende? Kan ik vervolgens de bestanden op een USB schijf zetten en weer terug kopieren? Of gaat het dan mis omdat het windows/MAC structuur is? Het gaat voornamelijk om PDF/Word/JPG/etc. bestanden.

Bijdrager
    fred44nl

bestanden blijven bestanden.
    het probleem zit er in, dat windows normaal geen HFS kan lezen.
    dat los je op met speciale software.
    straks moet je van een FAT of NTFS structuur weer naar HFS.
    het gaat alleen om lezen, dus dat moet kunnen.
    zorg tijdens deze exersitie, dat je steeds 2 kopieën hebt.
    en controleer tussen tijds of de bestanden te openen zijn.

Bijdrager
    iMad

Als je klaar bent met het kopiëren, sluit de Schijf via usb aan op je Mac en start er dan eens van op.
    Kan je dan wel installeren?

Bijdrager
    fred44nl

dat gaat niet lukken, want het kopieëren gebeurt met een windows machine.

Bijdrager
    stefaaaan

Dank voor de reacties. Ik ga vanavond de files vanaf een andere Mac kopieren naar een andere externe USB.
    Ik wil graag een nieuwe SSD schijf kopen voor de Macbook Pro uit 2009. Ik heb aan 240GB voldoende, is daarom deze schijf hier geschikt voor? Ik doe geen aparte zaken op mijn laptop, alleen het huis-tuin-en-keuken gedoe: Crucial 240GB SSD

Zijn er nog speciale dingen die ik moet doen om de SSD aan de praat te krijgen in de Mac? Of is het een kwestie van inprikken en installeren vanaf CD?

Bijdrager
    stefaaaan

Kan ik trouwens om het zeker te weten met deze kabel naar de Apple Store gaan? Kunnen zij die testen oid?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 31)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.