15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Q:
    Bijdrager
    VijayWeemhoff

Macbook loopt vast en verborgen files

Hallo,
    Ik heb een witte Macbook core duo en was er eerst heel erg tevreden over. Maar omdat ik altijd een beetje ruimte tekort had, en ik een 160GB hd aangeboden kreeg van een aardige man (bij wie ik vaak op zijn kinderen oppas). Heb ik toen: operatie Interne Hardeschijf maar ondernomen. Toen hebben we een back-up gemaakt op een firewire hd, de macbook opengeschroefd, hd uit, nieuwe hd er in.Toen de backup erop, werkte niet! Gelukkig hadden we een andere macbook tot onze beschikking dus daar mijn oude macbook interne schijf in, en toen met een firewire kabel alles overgezet op de nieuwe harde schijf. Toen leek t te werken, maar we konden de oude backup niet meer vinden. Wat raar was want hij nam wel nog steeds zo’n 80gb in (eigenlijk is de backup +- 40gb maar we hadden m er 2x opgezet). (Terwijl we de harddisk ruil gemaakt hadden zijn we gelijk ook overgestapt van 10.5.8 naar snow leopard). Nu wil ik dus graag die 80gb terug, maar hij valt nergens te vinden. Wat ook raar is en wat ie eigenlijk nooit deed (terwijl ik toen altijd maar 250mb over had op de harddisk), is dat als er een paar (flinke) progamma’s tegelijk aanstaan hij vast loopt. en echt maar dan ook echt niks meer doet dan, ik moet dan de stroom kabel eruit trekken en wachten tot de batterij op is (+- 15 minuten..). Vroeger kon ie zelfs Ableton en Traktor tegelijk laten lopen! Hoe kan ik dit oplossen?! ik had juist verwacht dat ie nog veel sneller zou worden met veeel meer ruimte op de harddisk! Ik ben pas sinds een jaar overgestapt naar mac en ben nog best nieuw met dit alles. Vr. Grt. Vijay Weemhoff

Bijdrager
    robert1970

Je had het beste eerst een TimeMachine backup kunnen maken en daarna de schijf kunnen wisselen en de backup weer terugzetten.
    TimeMachine zit standaard in OS X.

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Ja dat hebben we gedaan, alleen toen we hem probeerde terug te zetten werkte ie niet (2x). Misschien omdat de backup was gemaakt op 10.5.8? en omdat we m probeerde terug te zetten op 10.6 snow leopard?

Bijdrager
    robert1970

Hhhmmm… Ik denk dat het verschil tussen 10.5.8 en 10.6 niets uit zal maken in de werking van het terugzetten van de backup.

Maar kan je wat specifieker uitleggen wát niet werkte? Kreeg je een foutmelding?!
    Wellicht dat de installatie DVD niet helemaal schoon is en leesfouten geeft!?

Moderator
    unSOUND

De vraag is hoe de backup gemaakt is. Als je zegt dat je alles 2 keer op de externe schijf gezet hebt, vermoed ik dat het niet is gedaan met de juiste software, en dan mis je essentiële onderdelen van OS X…

Ik zou de oude interne HD eens aan de machine hangen via een USB of FireWire behuizing, en dan een volledige kloon maken naar de interne schijf met software als SuperDuper of Carbon Copy Cloner.

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Nou het probleem zit m nu niet zo in de backup, de backup staat erop en ik heb alles gewoon weer terug. Maar er is nog steeds 80gb ergens verstopt, en mn macbook loopt de hele tijd vast. En dat laatste is nog het vervelendste want ik DJ met mn computer en het zou een ramp zijn als ie vast liep tijdens een optredentje..
    Vr. Grt. Vijay Weemhoff

Moderator
    unSOUND
    VijayWeemhoff op 27 augustus 2011

Nou het probleem zit m nu niet zo in de backup

Dat denk jij… Ik weet inmiddels echter dat als de backup niet goed uitgevoerd is, dit soort dingen kunnen gebeuren. Dus nogmaals de vraag: hoe heb je die backup(s) gemaakt ?

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Haha u bent de expert! ik zal proberen wat duidelijker te zijn.. ik heb met time machine een backup gemaakt, en toen op me nieuwe harde schijf, dat werkte niet dus toen nog een keer erop geprobeerd te zetten, werkte ook niet, oude harde schijf in andere macbook, macbooks aan elkaar gezet met een firewire kabel en toen de hele oude schijf op de nieuwe hardeschijf gezet.

Moderator
    unSOUND
    VijayWeemhoff op 27 augustus 2011

oude harde schijf in andere macbook, macbooks aan elkaar gezet met een firewire kabel en toen de hele oude schijf op de nieuwe hardeschijf gezet.

En hoe heb je dat gedaan, met de Finder, of met speciale software ?

Time Machine en de Finder laten een hele hoop verborgen systeembestanden staan, een kopie maken werkt dan niet. Je moet een kloon maken, dan heb je een volledige kopie met het hele systeem. Dat kan met software als SuperDuper.

Bijdrager
    VijayWeemhoff

We hebben dat gedaan met de -> hulprogamma’s -> Schijfhulpprogamma, en dan schijf overzetten naar nieuwe mac.

Moderator
    unSOUND

Ik neem aan dat je dan het commando “terugzetten” hebt gebruikt. Heb je toen wel het vinkje gezet bij “wis doel” ?

Als je de originele schijf van de MacBook nog hebt, zou ik die er nog eens bij pakken, en het systeem klonen naar de nieuwe schijf met Superduper. Andere optie is een nieuwe installatie van OS X doen, en na die nieuwe installatie met behulp van de Migratie-assistent de data van de Time Machine backup terugplaatsen.

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Nou ik heb het samen met Jan gedaan, en dit laatste heeft jan voornamelijk gedaan. Ik heb een lijstje met alles wat belangrijk voor me is op een mac. En Jan vertelde me dat als je echt niet tevreden meer bent over hoe de mac werkt dat je m dan het best gewoon helemaal leeg kan gooien en dan alles opnieuw gaat downloaden en alles opnieuw gaat doen. Ik heb nu ongeveer een jaar deze mac en ik weet nog maar heel weinig. Is dit niet nog wat makkelijker?
    Vr. Grt. Vijay

Moderator
    unSOUND

Niet echt. Je moet dan immers ook alle software opnieuw registreren, serienummers invullen, updates downloaden, voorkeuren instellen, alle apps geven weer die “u start dit programma voor het eerst” meldingen…

Bijdrager
    VijayWeemhoff

Ja je bent er dan wel weer een hele dag aan kwijt.. Ik ga er nog even overnadenken. En ik onthoud het idee van SuperDuper ook nog even.

Moderator
    unSOUND

Nadenken ? Je had al klaar kunnen zijn ! :sarcastic:

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.