20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    tomosfan

Macbook loopt vast bij opstarten na upgrade

Goedenavond,
    Als groot mac fan weet ik nu echt geen raad bij het volgende probleem.
    Ik heb mijn macbook pro uit december 2009 vervangen (in 1 keer) met een nieuwe superdrive, 8gb geheugen en nieuwe ssd schijf.
    Telkens als ik de macbook opstart bevriest hij, en moet ik een harde reboot doen (3x bam geluid ook al geprobeerd, alt command r p)
    Mijn ssd schijf is nieuw en 5 keer een schijf ehbo gedaan en daar is echt niets mis mee.
    Ook heb ik al 2x opnieuw mountain lion geinstalleerd, zonder resultaat.
    Als de macbook 1 van de keren toch! opstart, dan werkt hij ook prima en is er verder niets mis mee en draait hij supersnel.
    Maar telkens die hard boot en opnieuw opstarten kan ook niet goed zijn en vind ik behoorlijk vervelend!
    Wat mij opvalt is dat ik 1066 geheugen heb besteld (die erin hoort) en erin geplaatst heb stond ook op de verpakking maar m’n macbook verteld dat hij op 1333mhz draait.

Ik denk zelf dat het geheugen niet lekker is, wat denken jullie?

Bijdrager
    makoe

Klinkt als storing met je ram inderdaad, doe de oude originele er terug in en nogmaals testen. Als het dan goed werkt weet je meteen waar het aan ligt.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Heb je al een safe-boot geprobeerd? (Daarna normaal opstarten)
    Op welk moment loopt hij vast? Vóór of vanaf het Apple logo of later bij het blauwe scherm?

Het RAM zal het niet zijn want dan hoor je ‘beeps’ bij het opstarten en zou hij ook niet ‘supersnel’ zijn na een goede opstart.

Bijdrager
    tomosfan

ja safe boot ook geprobeerd en daarna normaal opgestart, het probleem blijft.

Bijdrager
    tomosfan

het rare is, dit is de 2de keer dat ik nieuwe geheugen erin heb gedaan, steeds werkte het geheugen niet, of het geheugen piepte bij opstarten en deed de macbook niets meer.

Nu ik dit geheugen erin heb zitten doet hij verder dus prima ALS hij eenmaal opgestart is.

Dus echt alleen bij opstarten doet hij dus raar.

wie weet raad!

Moderator
    Night

Ik denk echt dat je je logs eens na moet lopen… Ergens gaat er iets fout maar waar….dat blijft raden zo.

Bijdrager
    tomosfan

hoe moet ik mijn logs na lopen en wat moet of kan ik er in zien, en/of fixen?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je logs kun je bekijken met het hulpprogramma “console”.
    Je zoekt dan in het system log naar opvallende regels. Regels dus met woorden zoals “error”, “not found” etc. of regels die vaak herhaald worden (het opstarten zit dan in een loop)

Bijdrager
    IGBA

Welk type ssd heb je erin gezet? Met die van Samsung zijn nogal eens problemen.

Bijdrager
    tomosfan

Samsung 250gb SSD 840 series (niet de pro)

Bijdrager
    tomosfan

Dit staat er in mijn console bij de laatste regels:

Jun 3 10:23:01 MacBook-Pro-van-Rick.local WindowServer[73]: kCGErrorNotImplemented: receive_notification: CPXSetEventFilter failed
    Jun 3 10:23:01 MacBook-Pro-van-Rick.local coreservicesd[67]: Can’t change an application into stopped state for app App:”Console” [ 0x0/0x9009] @ 0x0x7f8062e03020 because it’s already been started.
    Jun 3 10:23:01 MacBook-Pro-van-Rick.local SystemUIServer[144]: *** WARNING: -[NSImage compositeToPoint:operation:fraction:] is deprecated in MacOSX 10.8 and later. Please use -[NSImage drawAtPoint:fromRect:operation:fraction:] instead.
    Jun 3 10:23:01 MacBook-Pro-van-Rick.local SystemUIServer[144]: *** WARNING: -[NSImage compositeToPoint:fromRect:operation:fraction:] is deprecated in MacOSX 10.8 and later. Please use -[NSImage drawAtPoint:fromRect:operation:fraction:] instead.
    Jun 3 10:23:01 MacBook-Pro-van-Rick.local NetworkBrowserAgent[175]: Starting NetworkBrowserAgent
    Jun 3 10:23:02 MacBook-Pro-van-Rick.local timezoned[176]: bootstrap_look_up failed (44e)
    Jun 3 10:23:02 MacBook-Pro-van-Rick.local apsd[66]: Unable to bootstrap_lookup connection port for ‘com.apple.ubd.system-push’: Unknown service name
    Jun 3 10:23:04 MacBook-Pro-van-Rick.local locationd[51]: NOTICE,Location icon should now be in state 2
    Jun 3 10:23:06 MacBook-Pro-van-Rick.local awacsd[64]: Exiting
    Jun 3 10:23:06 MacBook-Pro-van-Rick.local locationd[51]: NOTICE,Location icon should now be in state 0
    Jun 3 10:23:08 MacBook-Pro-van-Rick.local WindowServer[73]: kCGErrorNotImplemented: receive_notification: CPXSetEventFilter failed
    Jun 3 10:23:08 MacBook-Pro-van-Rick.local librariand[193]: MMe quota status changed: under quota
    Jun 3 10:23:10 MacBook-Pro-van-Rick.local Mail[165]: Using V2 Layout
    Jun 3 10:23:10 MacBook-Pro-van-Rick.local WindowServer[73]: kCGErrorNotImplemented: receive_notification: CPXSetEventFilter failed
    Jun 3 10:23:13 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd[1] (com.apple.coreservices.appleid.authentication[120]): Exit timeout elapsed (20 seconds). Killing
    Jun 3 10:23:13 MacBook-Pro-van-Rick.local com.apple.SecurityServer[15]: Session 100009 created
    Jun 3 10:23:16 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd.peruser.501[127] (com.apple.afpstat-qfa[211]): Job failed to exec(3). Setting up event to tell us when to try again: 2: No such file or directory
    Jun 3 10:23:16 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd.peruser.501[127] (com.apple.afpstat-qfa[211]): Job failed to exec(3) for weird reason: 2
    Jun 3 10:23:16 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd.peruser.501[127] (com.apple.mrt.uiagent[204]): Exited with code: 255
    Jun 3 10:23:17 MacBook-Pro-van-Rick.local ipcserver[225]: Valve Steam ipcserver started: 1.04
    Jun 3 10:23:17 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd.peruser.501[127] (com.valvesoftware.steamclean): Throttling respawn: Will start in 9 seconds
    Jun 3 10:23:18 MacBook-Pro-van-Rick com.apple.launchd.peruser.501[127] (com.valvesoftware.steamclean): Throttling respawn: Will start in 10 seconds
    Jun 3 10:23:29 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: USBF: 41.917 [0xffffff8025d2b600] The IOUSBFamily is having trouble enumerating a USB device that has been plugged in. It will keep retrying. (Port 4 of Hub at 0x4000000)
    Jun 3 10:23:29 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: USBF: 42.666 [0xffffff8025d2b600] The IOUSBFamily has successfully enumerated the device.
    Jun 3 10:23:41 MacBook-Pro-van-Rick.local distnoted[246]: # distnote server agent absolute time: 55.624351113 civil time: Mon Jun 3 10:23:41 2013 pid: 246 uid: 89 root: no
    Jun 3 10:23:57 MacBook-Pro-van-Rick.local com.apple.SecurityServer[15]: Session 100010 created
    Jun 3 10:23:59 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: smb_treeconnect_internal: Malformed tree connect with a bad word count! wc= 2
    Jun 3 10:24:31 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: smb_treeconnect_internal: Malformed tree connect with a bad word count! wc= 2
    Jun 3 10:24:32 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: considerRebuildOfPrelinkedKernel com.apple.filesystems.smbfs triggered rebuild
    Jun 3 10:25:04 MacBook-Pro-van-Rick kernel[0]: smb_treeconnect_internal: Malformed tree connect with a bad word count! wc= 2

Bijdrager
    IGBA
    tomosfan op 03 juni 2013

Samsung 250gb SSD 840 series (niet de pro)

Kijk dan hier maar eens:

Help! SSD wordt niet meer herkend

HELP: SSD loopt vast

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ik vroeg je al “Op welk moment loopt hij vast? Vóór of vanaf het Apple logo of later bij het blauwe scherm?”

Want er lijkt hier veel fout te gaan volgens het log bestand en daardoor begint het er op te lijken dat het met de SSD heeft te maken.
    De schijf wordt tijdens het opstarten geactiveerd vanaf het moment dat het radertje verschijnt onder het Apple logo. Dit geeft dan aan dat het OS wordt ingeladen. Daarvóór gebeurt het volgende:

1) Opstart geluid klinkt: Power-On Self Test = OK (Dat betekent o.a. dat het RAM goed is, anders hoor je enkele ‘beeps’.)

2) De ‘device tree’ wordt opgebouwd (d.w.z. alle devices zoals interne & externe schijven worden gecontroleerd)
    Lukt dit niet dan hang je op een grijs scherm.

3) Het juiste OS wordt geselecteerd en BootX wordt gestart. Dit is het proces dat aan het begin staat van het opstarten van het OS. BootX bevindt zich op de SSD en pas als het gevonden is verschijnt het Apple logo. M.a.w: hangt de Mac met een grijs scherm zonder logo dan kan de hardware dus bootx niet vinden op de SSD en in dat geval verschijnt het bekende mapje met het vraagteken (waarvan ook sprake was in de link van IGBA).

4) Na het opstarten van het OS verschijnt het blauwe scherm en wordt de Finder gestart gevolgd door de log-in bestanden die in je account staan.
    Hangt de Mac dan pas dan is de oorzaak vaak een third-party proces dat incompatible is met het OS of dat een corrupt voorkeurbestand heeft (dat kan dan ook voor de Finder gelden)

Wat punt 2 betreft: start eens op met alleen de muis en toetsenbord aangesloten. (Geen externe drives e.d. dus)

Bijdrager
    tomosfan

Oke het gebeurd na het apple logo, dan begint er een ding te draaien en die blijft dan hangen.
    Nu zag ik ook dat er een update is voor de ssd schijf op de samsung site, is het aan te raden die te installeren?

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

In dat geval lijkt inderdaad de SSD het probleem te zijn. Er gaat dus iets fout met het inlezen van de systeemcomponenten.
    Die update moet je maar gewoon uitvoeren want beter worden zit er anders niet in.
    Het draaiende ‘radertje’ verspringt elke keer één ‘tandje’ en dat symboliseert een leesopdracht. Stopt het dus met draaien dan kan kennelijk de SSD niet meer worden gevonden. (Blijft het continue draaien dan zijn er leesfouten ontstaan)

Bijdrager
    tomosfan

Nu kom ik bij het volgende probleem, ik heb de filmware op een bootable usb stick gezet (na heel veel werk) en tevens op cd en beide ziet hij niet bij het opstarten met alt ingehoud.
    Hoe kan ik deze filmware updaten?

Bijdrager
    tomosfan

Oke, het is niet te geloven maar problemen blijven er komen.
    Het oude geheugen heb ik erweer in gezet en nog blijft de macbook hangen bij opstarten.
    Ik heb een windows pc aangeschaft om daar mijn samsung 840 ssd in te doen en een firmware update te doen, in deze samsung magic software vind hij mijn ssd niet als “samsung ssd” en updaten lukt niet ook niet met bootable usb daar zegt hij ook dat er geen samsung ssd is gevonden.
    Er maar weer uit gehaald en de oude normale schijf in m’n macbook gedaan.
    Hij blijft nog steeds hangen bij het opstarten en start helemaal niet meer op, ook zie je de letters in kleurenblokjes wegtrekken bij het bevriezen.

Ik weet het echt niet meer en heb echt hulp nodig!
    Wat kan dit voor probleem zijn.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Voer de hardware test eens uit (de uitgebreide variant)
    Als de test OK geeft probeer dan nog maar eens een keertje een clean instal op je gewone schijf. Werkt dat weer niet dan is het tijd om naar de winkel te gaan want onze opties raken ook uitgeput denk ik.

Bijdrager
    tomosfan

Jongens even een head-up ik heb de superdrive veranderd en nog steeds is er niet aan te doen.
    Hij blijft dus hangen en het beeld trekt dus ook weg, hierbij dus een gedetailleerde foto zodat jullie het zien.
    Wat is dit probleem?

Bijdrager
    tomosfan

Jongens dit geloven jullie nooit, ik heb nieuwe mac corsair geheugen gekocht 1066 mhz en het is gefixt.
    Xando in Enschede heeft even een test voor me gedaan (gratis, goede service) en kwam erachter dat het geheugen kapot was.
    Ik heb er dus nieuw geheugen in gedaan voorheen dat kleverig was en waarschijnlijk al kapot geleverd was.
    Ik wil iedereen wel hier bedanken voor het meedenken en jullie hulp!
    Fijn weekend!

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.