16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    carolaatje1985

Macbook langzaam 2 dagen na aankoop

Ik heb jullie hulp hard nodig! Ik heb afgelopen zaterdag een Macbook gekocht en na 2 dagen loopt deze vreselijk langzaam. Als ik muziek afspeel in Itunes en tegelijkertijd safari gebruik slaat het nummer constant over. Tikken in safari gaat ook met secondes vertraging. Programma’s openen gaat ook niet makkelijk, telkens komt de strandbal in beeld. Heb al het een en ander gelezen hier maar ik heb niet heel veel verstand van computers dus dat maakt het er niet gemakkelijker op. Ik wil het erg graag zelf oplossen en ik hoop dat jullie misschien een idee hebben wat er aan de hand kan zijn?

Ik heb de afgelopen dagen wel wat dingetje gedownload maar dat stelt weinig voor. Ik was vooral bezig met uitzoeken hoe alles werkt enz.

Alvast hartelijk bedankt voor jullie hulp!

Bijdrager
    Macosxachist
    carolaatje1985 op 28 juni 2011

Ik heb de afgelopen dagen wel wat dingetje gedownload maar dat stelt weinig voor.

Het zou een defecte harde schijf kunnen zijn (ja, dat kan na twee dagen!). Maar vertel eerst maar even om welke dingetjes het hier gaat. En open het hulpprogramma Actviteitenweergave (selecteer rechtsboven de optie ‘Alle processen’ en sorteer op %CPU) om te kijken of er een programma ontspoord is.

Bijdrager
    MouseMighty

Hup terug naar de dealer!

Bijdrager
    carolaatje1985

Ik heb in totaal 3 programma’s gedownload, Utorrent, open office en right zoom.

Als ik activiteitenweergave open (wat ik vanmorgen toevallig ook al gedaan had) zie ik niets raars. Bijna alles staat op 0. Nogmaals ik weet zelf weinig van computers dus misschien is het iets heel simpels. Is het misschien een idee om alles eraf te halen en opnieuw te installeren? Aangezien er toch nog maar heel weinig opstaat, is dat voor mij niet zo’n heel groot probleem.

Bedankt voor de reactie!

Bijdrager
    SMTR

herinstallatie kan je altijd proberen, mocht dat het niet oplossen dan zou ik zeker eens bij de verkoper langs gaan en hem laten nakijken. Twee vrienden van mij hebben vergelijkbare problemen gehad, zijn ermee naar de APR gegaan, nieuwe harde schijf erin en beide MacBooks draaien nu zonder problemen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Als het inderdaad aan de hard disk ligt, en daar lijkt het op, dan zouden deze 3 programma’s die je gedownload hebt geen probleem mogen zijn. Als deze programma’s niet draaien en je ziet in activiteitenweergave *) geen processen met een hoog CPU verbruik dan is het naar alle waarschijnlijkheid de hard disk en dat zou betekenen dat een clean instal ook wel eens mis zou kunnen gaan. Ik zou gelijk terug gaan…

*) Kies wel voor “alle processen” zodat alles te zien is.

Bijdrager
    Macosxachist

Om de harde schijf te checken kun je even SMART Utility ophalen.

Bijdrager
    carolaatje1985

Bedankt voor alle reacties, het resultaat van Smart Utility is FAILING. Ik ben blij om dit nu te weten en ga zsm terug naar de dealer, dit berichtje tikken kost me al een paar minuten omdat hij steeds vastloopt……

Bijdrager
    carolaatje1985

Hoe is het eigenlijk mogelijk dat de hardwaretest geen problemen vind??

Bijdrager
    SunKeeper

Omdat die veel minder streng controleert w.b.t. harde schijven dan bijv. Smart Utility.

Waarom? Dat heeft Apple er nooit bij verteld.

Bijdrager
    carolaatje1985

Oké bedankt!

Moderator
    unSOUND

Is het een Solid State Schijf ? Want dan krijg je vaak valse “failing” meldingen…

Bijdrager
    carolaatje1985

Euhm sorry ik heb geen idee….. Ik kan helaas niet even kijken want ik kan nu echt niets meer doen met de Macbook. Hij loopt compleet vast als ik safari etc open….
    Ik ga morgenochtend terug naar de dealer en hoop dat ze een snelle oplossing hebben. Gelukkig heb ik m’n oude windows vista laptop nog:)

Ik houd jullie op de hoogte!

Moderator
    unSOUND

Gelijk heb je hoor, hij is 2 dagen oud, laat hun het maar oplossen voor je !:smile:

Bijdrager
    carolaatje1985

Vanmorgen naar de winkel teruggeweest, Mac deed niets meer kon ook niet meer opgestart worden. Na een uur klooien mocht ik een nieuwe meenemen, superblij mee en nu maar duimen dat deze wel goed is! Bedankt voor jullie adviezen!

Moderator
    unSOUND

Dat zijn mooie berichten !

( Hoewel je nu wel een beetje een valse start hebt gehad met een defecte machine… )

Succes met de nieuwe MacBook !

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.