8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    chillco

macbook laat 2007 aan zijn einde?

Hallo allemaal!

Ik heb een macbook (laat 2007) die niet meer helemaal mee werkt en ik weet niet zo goed meer wat ik er mee aan moet.

Het verhaal.
    November/December 2010 kreeg ik steeds vaker de strandbal en vastlopers, op een gegeven moment was hij weer zo hard vastgelopen dat ik een harde reset deed waarna ik een grijs scherm kreeg met het apple logo en een laadbalkje die niet verder ging dan 10%, na een poosje starte hij opnieuw op en deed hetzelfde overnieuw en zo maar door.
    Van alles geprobeerd en uitgezocht maar niks werkte, heb toen besloten er een nieuwe harde schijf in te zetten.

Het probleem leek opgelost tot een maand geleden, weer strandballen en vastlopers, ook deed mijn java het bijvoorbeeld ineens niet meer. Ook kwam af en toe het grijze scherm weer voorbij, maar het balkje vulde dan wel. Op 1 keer na, toen weer wat VRAM PRAM dingen geprobeerd en na een half uur wachten starte hij ineens weer gewoon op. Disk Utility vertelde over corrupte bestanden e.d en “backup your data and repair the OS”. Gedaan, leek even weer goed te gaan maar de strandballen en vastlopers zijn terug, ook draaien de ventilatoren overuren.

Nu zoek ik advies.. Heb ik pech en heb ik weer een kapotte harde schijf te pakken, is er iets anders aan de hand, of is hij gewoon aan z’n einde?
    Ik wil niet meer geld uitgeven aan de macbook, daar is hij te oud voor maar nu gewoon opgeven vind ik te makkelijk..

Moderator
    unSOUND

Het lijkt als ik het zo lees inderdaad alsof je “gewoon” pech hebt en weer een defecte schijf te pakken hebt…

Wat je kunt doen is een schone installatie uitvoeren op een externe schijf, en daar een tijdje mee werken en kijken hoe de machine zich dan gedraagt.

Bijdrager
    LighScan

Die serie MacBooks staan bekend wegens problemen met de harde schijf, zie ook dit nieuwsartikel van OMT:
    http://www.onemorething.nl/2010/02/apple-roept-harde-schijven-oude-macbooks-terug/

Vervang dat schijfje door een 2.5 inch schijf met een maximum hoogte van 9.5mm en je MacBook is weer zo goed als nieuw. :sarcastic:
    Een schijfje van 80Gb kost nauwelijks nog geld.

Bijdrager
    Little Idiot

Welke nieuwe harde schijf zit er nu in? Je schrijft over December, dus die “nieuwe” schijf heeft nog garantie, terug ermee en omruilen.

Bijdrager
    chillco

Bedankt allemaal voor het meedenken.

Dikke pech dus.. Ik denk dat ik inderdaad maar ga proberen de schijf om te ruilen.
    Ik vind het alleen wel heel typisch dat een nieuwe harde schijf zo snel kapot is, zou het ook kunnen zijn dat de computer het veroorzaakt?

Bijdrager
    tinus_omt

Nee, dat kan eigenlijk niet. Het enige dat kan is dat je het zelf veroorzaakt doordat je met je MacBook gaat voetballen terwijl hij bezig is. Maar goed, ook dan doet hij het meestal helemaal niet meer, in plaats van een beetje wel en een beetje niet.

Als het de interne disk is kun je in de Disk Utility de S.M.A.R.T. status bekijken; als het goed is is die “Verified”. Als er problemen zijn staat er Failing.

Als je de disk toch gaat ruilen, zou je kunnen proberen om van de installatiedisk op te starten, en dan de disk helemaal vol met nullen te schrijven. Dat doe je door de Disk Utility te starten en dan onder “Erase” bij de Security Options voor “Zero out data” te kiezen. Als er veel defecte sectoren zijn merk je dat omdat het dan niet lukt. Als het helemaal goed gaat is de disk zelf waarschijnlijk niet defect. Het kan eventueel zo zijn dat er maar een paar sectors kapot zijn en dat er reservesectors zijn ingezet, dat wordt dan in de S.M.A.R.T. status duidelijk dus die moet je daarna nog een keer controleren.

Moderator
    unSOUND
    chillco op 26 maart 2011

Ik vind het alleen wel heel typisch dat een nieuwe harde schijf zo snel kapot is,

De kwaliteit is tegelijk met de prijs wat ingezakt heb ik het idee. Ik bouw geregeld schijven in, en kom toch nog vrij vaak schijven tegen die snel de geest geven, of bij aanschaf al kapot zijn.

Bijdrager
    chillco

Ik heb contact gehad met de winkel waar ik de schijf gekocht heb en ik stuur hem op, als het goed is komt daarna een nieuwe mijn kant op.
    Voordat ik hem opstuur zal ik dat ‘Zero out data’ proberen, zou leuk zijn als dat goed uitpakt.
    Heel erg bedankt voor de reacties en het meedenken.

Hopelijk heb ik met de volgende schijf meer geluk en anders geef ik mijn apple hebberigheid zijn zin en word het tijd voor een nieuwe macbook;)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.