8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    chrisgroningen

MacBook krijgt warmlopers

Hallo!

Ik heb een tijd geleden een 2e hands MacBook gekocht. Het is mijn eerste Apple, ik wil hem voornamelijk gebruiken voor geluidsbewerking en programma’s zoals ‘ Traktor’ .

Het apparaat heeft echter een probleem: Als ik hem wat meer belast dan normaal, begint de koeling voluit te draaien en gaat de machine haperen bij programma’s. Als ik hem erg zwaar zu belasten kan ik dat nog wel begrijpen, maar dit gebeurd zelfs al bij het afspelen van en filmpje (van bijvoorbeeld YouTube). Je hoort dat de koeling steeds harder gaat blazen, en dan weet je dat het niet lang meer duurt voor hij begint te haperen. Zodra je het filmpje dan afsluit, gaat de koeling geleidelijk weer naar zijn normale stand en werkt hij weer zoals het hoort.

Waar ligt de oorzaak, en wat is hier aan te doen? Alvast bedankt voor de reactie’s!

Bijdrager
    Nexoez

Kun je achterhalen of je een eerste of tweede eneratie MacBook hebt?
    Als je te maken hebt met een eerste generatie MacBook, dan zijn er verschillende updates op de site van http://www.apple.com/support die dit probleem aankaarten.

Kijk ook of er geen voorwerpen (of een achtergebleven stukje plastic), de ventilatiegaten blokkeert…

Bijdrager
    J.C.

Kijk een met iStatnano.

http://www.apple.com/downloads/dashboard/status/istatnano.html

Als je processor warmer wordt dat 80 graden, dan heb je een probleem.

Bijdrager
    www.project-euh.com

Youtube filmpjes (=flash) is een redelijk zware belasting al zou je dat niet zeggen.

Bijdrager
    chrisgroningen

Zitten geen stukjes lastic of iets dergelijks voor, heb ook l de updates uitgevoerd.

Net even de temps bekeken, en zit na het starten van een filmpje, of (simpel) spelletje al na zo’n 20 seconden rond de 75 graden… Cooler blaast op dat moment ook voluit. Ik krijg een beetje de indruk dat de koeleing niet meer goed functioneerd…

Youtube filmpjes zijn idd zwaarder dan sommigen denken, alleen werken wel probleemloos op mijn Pentium 3 systeem. Ik mag van een dual-core Mac met een gig geheugen toch wel verwachten dat deze een filmpje zonder problemen kan afspelen:)

Bijdrager
    deSpaanseRente

als het de eerste generatie is, dan is het niet zo abnormaal (dan bedoel ik Core Duo, niet core 2 duo); en op zich is ook al de Flash-ondersteuning in Macosx niet echt geweldig te noemen .. vergelijk maar eens op andere Mac’s en dan zal je zien dat ook daar de processor opvallend veel belast wordt bij het afspelen van flash-filmpjes. Komt daarbij dat de eerste Macbooks nog eens een hitteprobleem hadden, wat resulteert in dat ik de kans niet hoog acht dat er iets aan verholpen kan worden en dat je er mee zal moeten leven.

Bijdrager
    deSpaanseRente

als het de eerste generatie is, dan is het niet zo abnormaal (dan bedoel ik Core Duo, niet core 2 duo); en op zich is ook al de Flash-ondersteuning in Macosx niet echt geweldig te noemen .. vergelijk maar eens op andere Mac’s en dan zal je zien dat ook daar de processor opvallend veel belast wordt bij het afspelen van flash-filmpjes. Komt daarbij dat de eerste Macbooks nog eens een hitteprobleem hadden, wat resulteert in dat ik de kans niet hoog acht dat er iets aan verholpen kan worden en dat je er mee zal moeten leven.

Bijdrager
    chrisgroningen

Het is een Intel Core Duo 2.0GHz, MacBook versie 1.1

Ik neem aan dat dit dus de eerste generatie is. Jammer dat hij daar dan al moeite mee heeft, had er eerlijk gezegd wel iets meer van verwacht…

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.