19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:

Bijdrager
    gipsman

MacBook kopen zonder installdvd’s ?

Ik kan van iemand een Macbook kopen, maar hij heeft de installdvd’s niet meer.
    Die zitten nl. bij het failliete bedrijf van zijn vroegere werkgever. (Verzegeld)
    Hij mocht de Macbook houden.
    Kopen of liever niet doen ?
    Er zit bv. een Windows-partitie op die ik er af wil. Kan dit zonder de installdvd’s ?

Bijdrager
    awi

ach je kunt toch altijd wel een install DVD lenen van iemand in zo’n geval

Bijdrager
    aerosoul

tsjah officieel mag ’t natuurlijkniet omdat je dan geen licentie hebt.

Maar als het puur voor thuisgebruik is zou ik denken…officieel zit ie’ r bij.. dus leen ik ‘r 1 en install ik ‘m

voor professioneel gebruik zou ik ’t misschien ook wel doen maar dan toch ook nog even een licentie d’r bij halen.

—————-

neem aan dat dit wel van de prijs af gaat toch?!

Bijdrager
    PietjePuk

Opgelet!

Tiger voor Intel’s kan je niet los kopen en je kan ook niet zo maar een losse Intel-Tiger cd van een andere Intel-Mac gebruiken. De andere zal fysiek aanwezig moeten zijn. En dan moet je de target-mode truuc gebruiken. (waar ik niets meer mag over zeggen, maar er is genoeg op het net over te vinden).

Bijdrager
    Viva

Als prijs/kwaliteit v/d MB goed is: doen. En over een paar maanden Leopard (10.5) aanschaffen en daarmee een clean install (ik neem aan dat daarmee de windows partitie verwijderd kan worden).

Bijdrager
    PietjePuk

Nog iets belangrijks om te weten, WAAROM verkoopt hij de MacBook?

Bijdrager
    huinkroese

Ik zou ‘m ook gewoon kopen (als het tenminste een redelijke prijs is… wat moet ie kosten en wat zijn de specs?) en gewoon Leopard afwachten. Dat is dan wel weer ± €125,- bovenop de prijs, maargoed…

Bijdrager
    gipsman

‘Moet weg wgs.aankoop PC voor professioneel gebruik’, staat er in het zoekertje.
    Er zit trouwens ook een Office for Mac op, ook zonder de install.
    Is ook probleem zeker ?
    De windows is nooit gebruikt omdat z’n werkgever de licentie niet betaald had.
    Hij vraag er €800 voor. (1,83 Ghz, is dus de ‘lichte’ Macbook, 4 maanden oud)
    Te duur ? Wetende dat je in België een Macbook nieuw voor ca. €900 excl.btw hebt.
    Ik ben een bedrijf en de btw gaat er dus af.

Heb in het verleden al wel tweedehands gekocht, maar als je daarna alles afweegt vraag je je af of nieuw niet beter was. (Ivm. levensduur, garantie en restwaarde)

Of is een tweedehands PPC-ibook nog een optie ? (Zijn nl. veel goedkoper)
    (Is voor een zoon-student bedoeld.)

Bijdrager
    gipsman

Overigens HAAT ik de gedwongen wegwerpcultuur in de computerbusiness, al zal het economisch wel niet anders kunnen.
    De PB12″ die ik een dik jaar geleden kocht (nog onwetend over de snelle komst van intelmacs) is nu virtueel waardeloos en wordt over een paar jaren wellicht softwarematig niet eens meer ondersteund.

Bijdrager
    Marc

Als je een nieuw os moet bijkopen ben je duurder af met die tweedehands dan wanneer je een nieuwe aankoopt. Een nieuwe tiger dvd kost 129.- Of hij zakt in prijs als je hem wil kopen of je koopt een nieuwe. heb je ook facturen om in te brengen.

Bijdrager
    PietjePuk
    ”johannes”

Overigens HAAT ik de gedwongen wegwerpcultuur in de computerbusiness, al zal het economisch wel niet anders kunnen.
    De PB12″ die ik een dik jaar geleden kocht (nog onwetend over de snelle komst van intelmacs) is nu virtueel waardeloos en wordt over een paar jaren wellicht softwarematig niet eens meer ondersteund.

Dat zit in je hoofd, er is niets mis met PowerPC Mac’s en ze zullen nog heel lang ondersteund worden. Ook het volgende OS komt er voor uit hoor. Een denkpiste van unSOUND lijkt me ook aannemelijk. Namelijk dat Apple PowerPC gaat blijven ontwikkelen kwestie van eventueel te kunnen terugvallen op indien nodig. Net zoals ze vanaf het begin met OS X achter de schermen voor Intel hebben gedaan. De laatste PowerPC is nog maar een jaar oud. Waardeloos is die PowerBook dus helemaal niet.

Bijdrager
    LEXY

Om die Windows partitie te verwijderen heb je de install DVD’s niet nodig. Dat doe je gewoon met BootCamp.

Bijdrager
    gipsman

Het zit in je hoofd, inderdaad Pietjepuk.
    Want als ik in de zoekertjes kijk, sla ik de ibooks en PB’s dwangmatig over, want de PPC is toch passé !
    Zoals MacOs9 3 jaar geleden…
    Probleem is dat Apple je het gevoel geeft dat je met PPC in de achterhoede zit, niet meer helemaal bij, niet state of the art.
    Hun site straalt uit dat intel the place to be is. PPC is a lost cause.
    Zoals met een auto, waarvan je nog onderdelen kan bestellen, maar het model zelf bestaat niet meer.

Bijdrager
    PietjePuk

Ik ga natuurlijk ook niet beweren dat PowerPC’s heden ten dage betere of evengoede investeringen zijn als Intel Mac’s alleen zijn Intel Macs dat ook niet. Door Intel zijn de dagen van extreme of hoge restwaardes van Mac’s aan het verdwijnen. Ook niet vergeten dat er nog altijd meer PowerPC gebruikers zijn dan Intel’ers.

Bijdrager
    gipsman

Maar zal leopard dan losse installs hebben, als tiger die niet heeft ?

Bijdrager
    gipsman

Denk toch dat nogal wat mensen die in 2005 een nagelnieuwe Mac aanschaften, zich door de abrupte omslag bekocht voelen, te meer omdat altijd gezegd was dat PPC eigenlijk superieur of tenminste gelijkwaardig was aan intel. (remember al die snelheidstests, en de mac die z’n processorkracht zogezegd ‘beter aanwendde’)

Bijdrager
    PietjePuk

Ja Leopard zal losse installs hebben (samen als Universal binary waarschijnlijk).

Bijdrager
    sam8

Moest mijn vriendin nu een MacBook kopen met Tiger en ik binnenkort eentje met Leopard, kan zij dan Leopard op die van haar zetten met mijn installiedvd?

Bijdrager
    PietjePuk

Ja via de firewire-modus (waar ik hier niets mag over zeggen omdat het eigenlijk niet mag). Maar daar kan je veel over vinden op google.

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.