30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 83)
  • Q:
    Bijdrager
    jordi99

Macbook kopen voor thuisgebruik en studie

Hallo,

Ik ben geslaagd voor mijn examen, en begin straks aan een mbo opleiding.
    Het is bedoeld voor thuisgebruik en studie.

Apple kondigde nieuwe macbooks aan op de wwdc 2013.

Ik was erg onder de indruk van mavericks, en al heel lang van een mac..

Ik heb een iphone en ipad, en ben mede daarom geïntresseerd zodat ze onderling goed samenwerken.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen met het beslissen….

Ik moet een keuze maken tussen een macbook air en pro zonder retina.

De pro is wel verouderd, en de air heeft hogere batterijduur, dit heeft wel mijn voorkeur..

Wat is het verschil tussen 4 en 8gb ram? (Merk je dit erg?)
    Heeft het zin om 100 euro meer te betalen voor 8gb ram?
    Wat is het verschil tussen een ssd (air) en een hdd (pro)
    Heeft het zin om 150 euro meer te betalen voor een i7 ipv i5?

Ik bedank jullie alvast voor alle genome moeite!!

P.S. Verwachten jullie dat apple binnenkort met een apple tv 4 komt?

Bijdrager
    Bryan Lybeer

De Air is volgens mij een betere keuze aangezien deze sneller is dankzij zijn betere graphics, processor, batterijduur, en zijn super snelle ssd.
    En voor de hoeveelheid RAM maakt het gewoon uit wat je op je Air wil doen en de i5 of i7 hangt daar mee samen wil je iets meer rekenkracht ga voor de i7 (als je dit nodig hebt).

Bijdrager
    Xcode

Allereerst gefeliciteerd natuurlijk! Als ik zou moeten kiezen tussen de nieuwe MacBook Air (MBA) en de ‘gewone’ MacBook Pro (MBP), dan zou ik zonder twijfel de nieuwe MBA kiezen. Alles bij elkaar opgeteld is dat een veel fijner apparaat: een stuk lichter en dunner dan de MBP, betere grafische prestaties en door de SSD kan ‘ie ook wat beter tegen vallen en stoten (al is dat in geen enkel geval leuk). Bovendien is een SSD sneller dan een harde schijf, in het voordeel van de MBA dus. Verder is de batterijduur van de MBP beslist niet slecht, maar die van de MBA is een stuk beter. Het verschil tussen 4GB en 8GB RAM merk je nu nog niet zo erg, maar gaat in de toekomst wel tellen. Bij de MBA is dit niet achteraf uit te breiden, dus is het zeer verstandig om dat nu al erin te zetten. Bij de MBP kan dat wel achteraf. Kiezen voor de i7 processor zal de MBA iets sneller maken, maar als je geen zware programma’s (InDesign, Final Cut Pro, etc.) draait zal je het verschil de komende jaren niet echt gaan merken. Als je 8 GB RAM en een i7 processor in de MBA zet, komt de prijs trouwens vrij dicht in de buurt van een retina MBP… wat natuurlijk een nog fijner apparaat is. Als laatste zal ik je nog mee willen geven om absoluut niet voor de 11-inch MBA te kiezen, al met al is dat een vrij ‘priegelig’ apparaat: het (te) kleine scherm en de kleinere toetsen maken het niet echt een fijn product.

Succes met de keuze.

Bijdrager
    Bryan Lybeer

Ik beschik hier over een 11 inch MBA en vind dit scherm niet te klein hoor !

Bijdrager
    jordi99

Xcode zelf had ik in gedachten een macbook air (2013) met een i5 en 8gb ram, uiteraard 13″
    Ik heb hem nodig voor studie (financiele opleiding) dus het lijkt me dat er niet veel zware programma’s heb.. Verder voor thuisgebruik.

Zou je voor de i5 gaan met 8gb ram of de i7 met 8gb ram, het scheelt wel 150 euro…

Maar wat is de normale levensduur van een mba met deze specs? (Ik bedoel als hij niet kapot gaat, wanneer is hij aan vervanging toe qua specificaties)

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik heb de 11″ i5 8GB 256GB Air van 2012 en die is snel zat voor gebruik, de 2013 met i5 die net een tikkie sneller is zal dat ook zijn. Persoonlijk zou ik die 150 euro voor de i7 alleen uitgeven als ik zware programma’s zou draaien en ik het geld wel zou kunnen missen.

@Xcode, 11″ kleinere toetsen? Die zijn even groot hoor, tenzij je de bovenste F-rij bedoeld. Daarbij gebruikte ik de 11-er een paar weken zonder extern scherm terwijl ik net van een high-res 15″ af kwam. Dat ging prima moet ik je zeggen! Een 13″ Air heb ik ook gehad, maar die is lang niet zo portable en dat is waar je een Air voor koopt..

Bijdrager
    jordi99

De 11″ vind ik persoonlijk te klein, dan kan ik ook op mijn ipad een toetsenbord aansluiten en dan heb je hetzelfde scherm ongeveer..

Bijdrager
    Xcode

@Sunapple
    Ik heb zelf een 13-inch MacBook Pro en ik heb laatst even een uurtje een 11-inch MacBook Air gebruikt, vooral de grootte van het scherm viel mij zwaar tegen. Dat is een persoonlijke mening uiteraard, maar topicstarter geeft aan dat hij niets ziet in 11-inch dus deze discussie hoeven we gelukkig niet meer verder te voeren.

jordi99 op 13 juni 2013

Xcode zelf had ik in gedachten een macbook air (2013) met een i5 en 8gb ram, uiteraard 13″
    Ik heb hem nodig voor studie (financiele opleiding) dus het lijkt me dat er niet veel zware programma’s heb.. Verder voor thuisgebruik.

Zou je voor de i5 gaan met 8gb ram of de i7 met 8gb ram, het scheelt wel 150 euro…

Maar wat is de normale levensduur van een mba met deze specs? (Ik bedoel als hij niet kapot gaat, wanneer is hij aan vervanging toe qua specificaties)

Wat mij persoonlijk een beetje dwars zit is het feit dat het een 1,3GHz dual-core Intel Core i5 Processor is, 1,3GHz scheelt niet veel met de iBook G4 die ik ooit heb gehad. Qua getallen zegt dit in feite helemaal niets, het is een compleet andere processor… maar heb geen idee hoe die vergelijkbaar is met bijvoorbeeld de MacBook Pro. Misschien dat iemand anders je daar wat meer over kan vertellen. Wat ik je wel kan zeggen, als de MacBook Air net zo snel is als of zelfs beter (wat processor betreft) dan de vorige generatie, dan zit je tegen een minimale gebruiksduur van 4 jaar aan te kijken. Let op het woord minimaal, want jij zal na vier jaar waarschijnlijk een nieuwe willen…;)

Bijdrager
    applelover

Ik zou persoonlijk voor de i7 gaan omdat die aan 1.7GHz zit en ik denk dat dit toch iets prettiger werkt.

Bijdrager
    jordi99

Applelover hoe bedoel je prettiger werkt, voor zware games of programmas?

Bijdrager
    jordi99

Ik ben nu nog een windows 8 gebruiker, en meeste dingen doe ik op mijn ipad en of iphone.
    Met windows 8 heb ik 2x via een schijf het windows 8 opnieuw moeten installeren, hoe gaat dit bij een macbook als er geen cd / dvd drive in zit?

Bijdrager
    jordi99

En wat betekend op de apple site bij de online shop onder macbooks, de turbo boost?

Bijdrager
    applelover

Turbo boost dat is iets wat tijdelijk gebeurt, dat doet je Macbook zelf als er een heel zware taak of zoeits vericht wordt.
    En ik bedoel met prettiger werken dat de Macbook dan nog lang dezelfde snelheid zal kunnen behouden.
    En over windows 8 dit kan je installeren via Boot Camp als het is om te gamen, maar je kan dit ook met andere programma’s doen als je niet wilt gamen.
    Maar ik weet niet hoe die heten.

Bijdrager
    jordi99

Nee ik bedoel opnieuw mac os installeren, bij windows moest je eerst een installatie cd maken, maar in een air zit geen cd drive

Bijdrager
    applelover

Ik denk dat je daarvoor een USB-stick of een externe superdrive voor nodigt hebt.

Bijdrager
    Targaryen

Als je de Mac opstart met [cmd ⌘] – [R] ingedrukt, dan kun je de Recovery partitie benaderen en van daaruit een nieuwe versie van het OS installeren. Mijn ervaring leert me dat dat – anders dan bij Windows – zelden moet.

Bijdrager
    jordi99

Targayen hoe kom je aan die nieuwe os x versi? Als ik een macbook nieuw koop zit deze erbij dan?

Bijdrager
    Targaryen

Met nieuwe versie bedoel ik natuurlijk een verse installatie van hetzelfde OS. Via die herstelpartitie krijg je de mogelijkheid om je OS te herstellen indien er fouten in het systeem aanwezig zijn.

Bijdrager
    applelover

Heb je al een besluit genomen welke je wil?

Bijdrager
    jordi99

Is het een goede keuze als ik voor deze macbook ga,

13″ 8gb ram macbook air

Ik twijfel alleen nog of ik 150 euro moet meerbetalen voor de i7 processor ipv de i5?

Bijdrager
    applelover

Ik vind die 13″ 8 GB Ram zeker goed als je hem echt een lange tijd ( +/- 5 jaar ) zou willen gebruiken, zou ik ( als je die 150 euro extra kan missen ) je aanraden die i7 erin te zetten.

Bijdrager
    jordi99

Ok, weet iemand wat apples onderwijskorting inhoud?

Wanneer is het beste moment om een macbook te kopen?

Bij mediamarkt heb je vaker een btw actie, maar dan zijn apple producten uitgesloten, vooral de nieuwe.
    Of de apple back to school actie..

Bijdrager
    SanderApple

Even een snelle tip hè: misschien kun je beter wachten totdat je op de opleiding zit en dan gebruik maken van de studentenkorting van Apple. Daarmee bespaar je al snel veel geld en heb je die 150 euro er misschien wel uit?

EDIT: Had je reactie hierboven nog niet gelezen. Onderwijskorting houdt in dat Apple korting geeft aan studenten die op een bepaalde opleiding zitten (niet iedere opleiding doet mee geloof ik). Je krijgt dan 6% korting op het totaalbedrag, wat erg natuurlijk erg prettig is. Ik denk dat de back 2 school actie niet meer geldt aangezien het schooljaar er al weer (bijna) op zit.

Bijdrager
    applelover

Ik heb het even uitgerekend en de Macbook die jij zou willen ( met onderwijskorting ) en dan komt die op iets van een 1484,67 euro.
    En hier is de link http://store.apple.com/nl-edu/configure/MD761N/A?

Bijdrager
    jordi99

Sander vorig jaar was de actie 11 juni tot 21 september dacht ik, dus de actie zou wellicht snel komen..

Kan je nergens controleren of jou school meedoet? Op apples site staan een paar voorwaarden, ik voldoe aan elke eis alleen niet van 18 jaar en ouder, ben net 17 geworden,maar het schijnt dat je ouders ook kunnen bestellen..

Of zou een andere actie beter zijn? Trouwens als de apple back to school actie is, krijg je ook nog de 8% korting.

Bijdrager
    jordi99

Op de apple site staat 13 inch mb air : 128 gb en :256 gb

Zou het beter zijn om de meer gb te pakken of beter zijn om 8gb ram te pakken ipv 4 en i7 ipv i5?

Bijdrager
    applelover

De 8GB Ram en de i7

Bijdrager
    Xcode

@Sander
    Kan me niet herinneren dat ik ooit de specifieke vraag heb gekregen wat voor opleiding ik doe. Volgens mij kan zelfs elke willekeurige consument in de onderwijsstore een bestelling plaatsen, maar weet het niet zeker.

De back to school actie gaat er vrijwel zeker komen dit jaar. 8GB RAM en 256GB SSD zijn een aanrader, processor hoeft niet per definitie i7 te zijn, maar is altijd fijn. Ongeacht wanneer je gaat kopen komende maanden, jij kan vrijwel zeker in de onderwijsstore terecht: scheelt ongeveer 6%.

Bijdrager
    jordi99

De macbook air kost via apple.nl met onderwijs korting €1.297,12

Dan krijg je de macbook air (2013) 8 gb ram, i7 processor en 128 gb flashopslag

Als er nu binnenkort een btw actie of dergelijke is, kan ik bij mediamarkt ook profiteren van onderwijskorting? Of zou de korting dan zowiezo hoger zijn door btw actie?

Kan ik het model zoals hierboven beschreven ook bij mediamarkt kopen, of kan je dan alleen 4gb en i5?

Bijdrager
    Xcode

‘BTW korting’ bij de Media Markt krijg je meestal alleen maar op producten die op voorraad zijn, een MacBook Air met i7 processor zullen ze voor je moeten bestellen en doet dan waarschijnlijk dus niet mee met de kortingsactie. Weet niet of Media Markt net als Apple korting geeft aan studenten, maar korting op korting gaat sowieso niet werken.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 83)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.