29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)
  • Q:
    Bijdrager
    Beccie

macbook kopen of wachten

Hallo,

Ik had hier al eerder een berichtje geplaatst met de vraag of ik mijn macbook moest verkopen voor 500 euro of niet. Ik vond toen dat ik teveel moest toeleggen op een nieuwe. Maar nu gaan kennissen van mij in april naar Californië en die zouden mooi voor mij een nieuwe macbook kunnen meenemen. Of een pro, heb ik meteen een groter scherm (hoezo overdaad)

Nu heb ik twee macbooks om uit te kiezen, ik denk dat ik voor de 2.4 ga omdat die een verlicht toetsenbord heeft en ik denk dat ik die later makkelijker kan doorverkopen dan de 2.0.
    Als ik hem uit Californië laat meekomen dan scheelt het me 254 euro (in Nederland zou ik studentenkorting krijgen), de macbook zou me dan 1154 euro kosten. Minus de 500 euro die ik krijg voor de verkoop van deze, dan zou ik een nieuwe macbook hebben voor 654 euro.

Mijn huidige macbook is van augustus 2006, maar hij doet het nog goed. Ik kan dus voor die 600 euro ook een extern scherm kopen. Maar dan moet ik misschien volgend jaar een nieuwe macbook kopen en dan natuurlijk tegen de volle prijs.

Wat moet ik doen? Tenminste wat zou verstandig zijn?

Bijdrager
    Afroman

Ik zou gewoon wachten met het kopen van een MacBook. Die stammen ook uit 2008, een update is te verwachten. Zeker nu de Mini FireWire 800 heeft zit het er dik in dat de MacBook dat ook krijgt.

Bijdrager
    sven-

Ik verwacht geen update in de MacBook lijn op korte termijn, dus laat daar je keuze niet vanaf hangen.

Als je budget het toelaat zou ik voor een MBP gaan, al is het maar alleen vanwege het betere scherm.

Bijdrager
    Beccie

Op de pro zou ik 212 euro besparen als ik die laat meekomen. Dan komt het instapmodel op 1443 euro minus 500 euro die ik vang voor mijn macbook. Kom ik op een bedrag van 943 euro voor eem mb pro.
    Dat is natuurlijk nog te doen, maar geeft me dat zoveel meerwaarde?

En is een 15 inch pro niet te lomp om mee te nemen?

Bijdrager
    RickDeRaaf
    Bijdrager
    Beccie

Dat zegt dus helemaal niks. Is het überhaupt verstandig om een laptop mee te laten komen uit de VS?

Bijdrager
    RickDeRaaf
    ”Beccie”

Dat zegt dus helemaal niks. Is het überhaupt verstandig om een laptop mee te laten komen uit de VS?

Die site geeft aan hoelang een model in omloop is en als het verstandig is er een te kopen of nog even te wachten…Je kunt daar geen Macbook bestellen, je vind er wel kopersinfo.

Aan de andere kant als je een Macbook wilt aanschaffen moet je dat gewoon doen,
    Er komen binnenkort toch geen nieuwe modellen alleen wat hardware updates maar dat gebeurt gemiddeld halfjaarlijks.

Bijdrager
    Afroman
    ”sven-“

Ik verwacht geen update in de MacBook lijn op korte termijn, dus laat daar je keuze niet vanaf hangen.

Als je budget het toelaat zou ik voor een MBP gaan, al is het maar alleen vanwege het betere scherm.

MacBooks werden altijd om het half jaar geupdated. Dus ik geloof wel in een update voor de MacBook op korte termijn.

Bijdrager
    allard

De vraag of je iets moet aanschaffen laat zich opsplitsen in 2 sub vragen.

1. Heb ik het nu nodig?
    2. Kan ik het betalen?

Wanneer vraag 1 positief wordt beantwoord kun je vraag gaan 2 beantwoorden. In alle andere gevallen zou ik altijd wachten want morgen wordt het altijd beter.

Bijdrager
    Yost

Het ligt er natuurlijk vooral aan waarom je een nieuwe Macbook wilt. Kan de oude iets niet meer wat je wel wilt doen? Ik ben momenteel ook allerlei opties aan het bekijken, maar mijn Powerbook komt uit augustus 2004. En doet het nog steeds prima, eigenlijk.

Ik denk dat een Macbook of een 15,4 inch Pro meenemen niet zoveel uitmaakt (zegt iemand met een 12 inch Powerbook, die eigenlijk de 13 inch al groot vindt). Het gaat er om of je de beter graphics engine van de Pro denkt nodig te hebben, en of je het betere display (groter zichthoek, diepere kleuren) kunt waarderen.

Met Macbook (Pro’s) uit Amerika meenemen zit je met de uitdaging dat je vrienden, of moeten doen dat ze ‘m al jaren hebben, of ‘m moeten verstoppen in hun ruimbagage, of ‘m moeten aangeven bij de douane. Ik weet niet hoe lang dat laatste duurt, maar ga je ze dat aandoen?

Bijdrager
    Josh_b

Een tip, haal hem NIET uit de United States. Mijn macbook komt daar ook vandaan en ik kon 120.74 afrekenen. En dan moet je nog bedenken dat ik er maar 505 euro voor betaald heb.
    Dus reken maar uit 1174 / 100 * 20.5 (vraag me niet waarom ze geen 19%btw rekenen) = 240.67
    Dan tenslotte 17 inklaringskosten, dat maakt een totaal van €257.67
    En daar gaat je goedkope macbook. Kan je hem net zo goed hier kopen. Als je het toch doet stop hem in je koffer en laat de doos EN bon opsturen per post. Ook moet je zorgen dat er persoonlijke dingen opstaan, zodat het lijkt alsof je hem al lang hebt. Dan is de kans het kleinst dat je gepakt wordt

Bijdrager
    Edwin

Wat mij vooral tegenviel aan de overstap van een MacBook (black) naar een MacBook Pro unibody was het veel meer glanzende scherm.

Van de MacBook vond ik het mooi en acceptabel, van de unibody niet en inmiddels ligt deze dan ook ongebruikt in een lade. Bovendien vind ik hem te groot om mee te nemen.

Bijdrager
    Ghitze
    ”Yost”

Het ligt er natuurlijk vooral aan waarom je een nieuwe Macbook wilt. Kan de oude iets niet meer wat je wel wilt doen?

Waarom impliceert op een motief.
    Waardoor op een causaliteit.

Dus waarom wil je er eentje kopen? Omdat je er eentje wilt…
    Waardoor wil je er eentje kopen? Je laptop is kapot, of voldoet niet aan de eisen van de gebruiker oid.

Just for the reccord..

Wat is dus van toepassing, waarom of waardoor? Eitherway zou ik eventjes wachten. Ik heb afgelopen oktober een macbook pro gekocht, geniale machine. Zeker aan te raden, maar daar er deze maanden, deze lente, wel weer een een update aan zit te komen zou ik nog eventjes de hand op de knip houden. Hoe lastig dat ook is.

Mijn moeder wil nu een macbook air gaan kopen maar we wachten nog even op de verwachtte update.

Bijdrager
    Beccie

Waarom zou ik een nieuwe willen? Die nieuwe kan niets wat mijn huidige niet kan. Maar omdat ik de mijne kon verkopen en die vrienden gaan dacht ik waarom niet.

Maar waarom wel? De mijne is nu gewoon nog prima, ik heb er zelf meer geheugen ingeprikt en mijn batterij doet het ook nog prima. Dus in feite zou ik gek zijn, het is alleen wel aanlokkelijk. Maar idd loop ik wel risico dat de douane moeilijk gaat doen. Ik denk wel dat zo nu heel erg gericht zijn op toeristen die extra inkopen doen.

Ik denk dat ik het niet doe, kan ik beter een extern scherm kopen voor dat geld. Ik denk dat ik ze wel ga vragen of ze een Ipod Touch van 16 gig meenemen, wat is makkelijker mee te nemen denk ik.

Bedankt voor alle tips!:)

Bijdrager
    plushomme

Heb zelf net een nieuwe MBP bestelt bij ProWareHouse. Heb daar veel goede recensies over gelezen
    en een vriend van mij heeft daar laatst naar volle tevredenheid een MB aangeschaft.
    Werk zelf in de luchtvaart en kom dus zeer regelmatig in de U.S.
    Met de huidige koers van de dollar zijn de prijzen bij PWH nauwelijks hoger dan in de U.S.
    Voorbeeld: MB 2.4 $1599 + ongeveer 8% State Tax, $1727 / dollar koers 1,25 = € 1382

Nu moeten je vrienden hiermee nog langs de douane. Trucs zoals oude foto’s erop en zeggen dat hij al
    oud is werken helaas echt niet meer. Als ze hem zien ben je de pineut. Aangeven dus en nog eens 19%
    erbovenop. Dat blijft dus altijd een gok en zou je dat aan je vrienden kunnen vragen?

Bij ProWareHouse kost deze MacBook nu € 1454,18 en als je een persoonlijke offerte opvraagt gaat hier
    nog ongeveer 2,5% vanaf. Dus dan zit je op een kleine € 1420
    Klein verschil dus en niet de moeite van illegaal importeren waard lijkt mij.

Succes met overwegen!

Bijdrager
    Yost

Dan toch maar uit Engeland, waar de MB 2.4 momenteel 1125 GBP x 1,12 = 1260 euro kost. Het prijsverschil wordt overigens groter naarmate je MB(P) duurder is (misschien niet in %, maar wel in cash). Hier is een compleet ander item over, overigens.

Bijdrager
    Montesqieu

Hallo,

Ik sta ook op het punt om een MacBook te kopen, mn eerste Apple en ik kan niet wachten. Ik ga voor de 2,0ghz aluminium editie. Ik vind draagbaarheid belangrijk dus daarom geen pro.Bij de 2,4ghz is de extra processorsnelheid voor mij niet belangrijk genoeg en de harddisk vervang ik liever zelf met een 7200rpms. Het verlichte toetsenbord vind ik wel erg mooi, maar niet 300 euro meer waard.

Wat ik echter wel moeilijk vind is het feit dat de macbooks 2x per jaar een hardware upgrade krijgen en dat zou dus binnenkort kunnen zijn. Misschien wordt de 2.0ghz dan wel 2.4 en krijgt die ook een verlicht toetsenbord.

Ik wil hem eigenlijk wel zo snel mogelijk hebben en kan niet wachten!

Wat zijn jullie meningen hierover?
    Daarna wil ik de 2.0ghz wel direct updaten naar 4gb ram, is dit nuttig volgens jullie?

Bijdrager
    Sjoerdje88

Ik denk niet dat het 2,0 model naar 2,4 zal gaan. Er zal inderdaad een kleine upgrade plaats gaan vinden, maar als je nu een Macbook wil, gewoon kopen!!

En die 4gb is toch wel echt een aanrader. Wanneer je flink wat open hebt staan, en ook nog bezig bent met Imovie, dan is 4gb voor de werkbaarheid toch wel aan te raden.

Groeten,

Sjoerd

Bijdrager
    Yost

@Montesqieu (is dat niet met 2 u’s?): 2x 2GB RAM kost momenteel niet zo veel. Dus dat zou ik zeker doen. Je kunt het ’t beste direct bij aankoop door de dealer laten doen, dan hou je garantie. Voor de harde schijf geldt hetzelfde. Laat het door de dealer doen, dan weet je zeker dat je garantie hebt.

Als je niet kunt wachten, dan moet je nu kopen. Als je echter tot mei geduld kunt hebben, dan weet je zeker dat je voor hetzelfde geld meer computer krijgt. Zo is het nu eenmaal nog steeds in de computerwereld, ook met MacBooks.

Bijdrager
    di Marco
    ”Yost”

Dan toch maar uit Engeland, waar de MB 2.4 momenteel 1125 GBP x 1,12 = 1260 euro kost. Het prijsverschil wordt overigens groter naarmate je MB(P) duurder is (misschien niet in %, maar wel in cash). Hier is een compleet ander item over, overigens.

Of je doet net zoals ik het gedaan heb;
    je koopt je een MBP 17″ in de UK met onderwijskorting ……

Bijdrager
    RickAlmighty

Ik heb zelf heel lang gewacht met een grote aankoop van Apple (Op de iPhone 3G na) omdat ik simpelweg alleen leef van een studiefinanciering van de IB-Groep. Ik volg een intensieve opleiding en dat vraagt nogal wat tijd van mij waardoor ik geen extra geld heb.

Toch heb ik de stap genomen en een Macbook Air bestelt bij Apple Store (via studenten-regeling). Nu wacht ik op verdere berichten, een email heb ik gisteren ontvangen, dat ik de financieringsovereenkomst moet ondertekenen en moet terugsturen, maar deze zit er niet bij in de email, ontvang ik die financieringsovereenkomst per post?

Bijdrager
    Montesqieu

@Yost @Sjoerdje88, dank jullie wel voor de antwoorden. Het blijft een grote aankoop, dus dan is het handig om de meningen van anderen te horen. Op veel amerikaanse fora heb je al snel van die schreeuwende mensen die zeggen dat je altijd het duurste en nieuwste moet komen omdat dat gewoon cool is, terwijl ik meer op afgewogen antwoorden wacht van mensen die snappen dat 300 euro toch 300 euro is.

Kan niet wachten om volgende week mijn MacBook 2.0 te halen, ik zal hem direct upgraden naar 4gb en met de hardfe schijf wacht ik nog even!

Groeten!

Bijdrager
    Yost

300 euro is inderdaad gewoon veel geld.

Wat je ook kunt doen is nu 1 GB vervangen door 2 GB, dan heb je 3 GB in totaal. Daar doet je MacBook het prima mee. En als een 4 GB module betaalbaar/goedkoop is geworden, vervang je de andere 1GB door 4 GB. Dan heb je 6GB – het maximum dat de huidige generatie MacBook en 15″ MacBook Pro kan adresseren.

Je schrijft dat je een 7200 rpm drive wilt hebben. Waarom eigenlijk? Ik denk dat die drive alleen maar interessant is als je heftig muziek met veel audio tracks wilt maken. Voor iTunes is het niet nodig, en voor Logic met veel soft synths ook niet. In de meeste gevallen is 5400 rpm prima te doen.

Bijdrager
    Sjoerdje88
    ”Yost”

300 euro is inderdaad gewoon veel geld.

Wat je ook kunt doen is nu 1 GB vervangen door 2 GB, dan heb je 3 GB in totaal. Daar doet je MacBook het prima mee. En als een 4 GB module betaalbaar/goedkoop is geworden, vervang je de andere 1GB door 4 GB. Dan heb je 6GB – het maximum dat de huidige generatie MacBook en 15″ MacBook Pro kan adresseren.

Je schrijft dat je een 7200 rpm drive wilt hebben. Waarom eigenlijk? Ik denk dat die drive alleen maar interessant is als je heftig muziek met veel audio tracks wilt maken. Voor iTunes is het niet nodig, en voor Logic met veel soft synths ook niet. In de meeste gevallen is 5400 rpm prima te doen.

Het verstandigste is om de modules gelijk te houden! Gewoon 2 x 2gb erin zetten. Dat doe je bij interngeheugen.com voor 81 euro.

Bijdrager
    Yost
    ”Sjoerdje88″

Het verstandigste is om de modules gelijk te houden!…

Laat het uitroepteken maar weg, Sjoerdje88. Uit tests blijkt dat ongelijk gevulde geheugenbanken nauwelijks uitmaken. Het extra geheugen levert veel meer op dan de beperkte snelheidsachteruitgang. Zie
    http://www.barefeats.com/mbpp11.html

PS. Natuurlijk heeft een MacBook Pro apart videogeheugen als je de extra GPU hebt aanstaan. Misschien dat je iets meer last van het gebrek aan “interleaving” hebt in een standaard MacBook, omdat daar het primaire geheugen ook als videogeheugen wordt gebruikt.

Bijdrager
    di Marco
    ”Yost”

MacBook Pro 17″ voor € 1.885,- gekocht aan de andere kant van het water. Je moet alleen wel een vriendje op één of andere universiteit hebben die in kan loggen op de Onderwijs store van Apple UK, anders is het kansloos ….

http://store.apple.com/uk-edu/browse/home/shop_mac/family/macbook_pro?mco=MTE4NDY

Bijdrager
    Montesqieu
    ”Yost”
    ”Sjoerdje88″

Het verstandigste is om de modules gelijk te houden!…

Laat het uitroepteken maar weg, Sjoerdje88. Uit tests blijkt dat ongelijk gevulde geheugenbanken nauwelijks uitmaken. Het extra geheugen levert veel meer op dan de beperkte snelheidsachteruitgang. Zie
    http://www.barefeats.com/mbpp11.html

PS. Natuurlijk heeft een MacBook Pro apart videogeheugen als je de extra GPU hebt aanstaan. Misschien dat je iets meer last van het gebrek aan “interleaving” hebt in een standaard MacBook, omdat daar het primaire geheugen ook als videogeheugen wordt gebruikt.

Valt inderdaad wel iets voor te zeggen, heb nu in mijn vaste pc ook 1×512 en 1×256 zitten, toevallig omdat ik dat over had. Draait prima.

Voor mijn MacBook zal ik er in de winkel gewoon 4GB in laten zetten, dat kost 90 euro extra geloof ik en behoud ik garantie.

Wat betreft die 7200 harde schijf, dacht ik dat als er een nieuwe in gaat, dan maar een snelle. Heb met die snelheid weinig ervaring en las ook al op enkele fora dat 7200 meer batterij trok en meer lawaai maakte, dus ben al een beetje van dat idee afgestapt.

Ik moet eerst maar zien hoe snel deze vol staat, heb daarnaast ook nog een externe schijf, maar dat blijft ook zo’n geklungel.

Bijdrager
    Edwin
    ”Montesqieu”

Wat betreft die 7200 harde schijf, dacht ik dat als er een nieuwe in gaat, dan maar een snelle. Heb met die snelheid weinig ervaring en las ook al op enkele fora dat 7200 meer batterij trok en meer lawaai maakte, dus ben al een beetje van dat idee afgestapt.

Yep, zelfde ervaring, ik merkte geen klap van het snelheidsverschil maar wel van het lawaai en de batterij-duur. De 5400rpms na een paar weken weer teruggeplaatst.

Bijdrager
    Montesqieu

Ondertussen de trotse eigenaar van een alu MacBook 2.0! Ben er erg blij mee en nog steeds nieuwe dingen aan het uitvogelen. Harde schijf loopt wel snel vol, na al de adobe suites en dergelijke…

En ik snap de batterijeuur nog niet echt, wordt die berekend op basis van de programma’s die je op dat moment open hebt staan?

29 berichten aan het bekijken - 1 tot 29 (van in totaal 29)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.