18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)
  • Q:

Bijdrager
    Ahmedfaruk

Macbook kopen ja of nee?

Hallo beste OMT’ers,

Ik ga het kort houden: ik wil een macbook voor mijn zusje aanschaffen en ik heb er eentje gevonden voor maar 75 euro. Er mankeert wel het een en ander maar wat maar ik mij zorgen over maak is een scheur in de bodem. Ik wou dus hier jullie mening vragen of dat laten voor problemen kan zorgen.

Het is een macbook early 2008 White

Fotos volgen

Bijdrager
    Frank Visser

Het is de vraag wat er allemaal gerepareerd moet worden. voor 75,- zal er wel het een en ander niet goed zijn.

Bijdrager
    Ahmedfaruk

Er zit wat stof achter het scherm op een plek. Ook heb je net als bij elke macbook schade aan de case.

Vraagje: hoe kan je een foto uploaden?

Bijdrager
    TBITW

je kan naar tinypic.com gaan, daar de foto upload en de directe link op deze manier hier posten:

[img]<directe link>[/img]

On topic: ik vraag me af of je daar nu wel iets aan hebt. Ik heb hier zelf die macbook liggen (maar gebruik hem niet meer), en het is echt een traag ding.. Waarschijnlijk zal hij wel snel genoeg zijn als je er een ssd in stopt.

De topcase (plastic deel waar je handen op liggen) incl toetsenbord en trackpad kan bij dat model GRATIS vervangen worden (ga maar naar een apple winkel, je hebt niet eens bewijs van aanschaf nodig denk ik).

Bijdrager
    Ahmedfaruk

[IMG]http://i62.tinypic.com/23vyqlf.png[/IMG]

Dit is het dan

Bijdrager
    Ahmedfaruk

Bijdrager
    TBITW

Jup, maar dan zonder hoofdletters..

Op zich ziet hij er nog relatief uit. Maar het zou nog kunnen dat de batterij niet goed meer is (mijn batterij is namelijk helemaal kapot).

Bijdrager
    Ahmedfaruk

De eigenaar vertelde mij dat de batterij een keer is vervangen.

Kan de topcase ook bij een iamstore/icentre vervangen worden?

Bijdrager
    Ahmedfaruk

Gaat de laptop echt heel langzaam? Het is namelijk voor mijn zusje. Als je er maar fatsoenlijk word documenten op kan bewerken en filmpjes op kan bekijken zonder dat het vastloopt is het genoeg.

Bijdrager
    TBITW

Ja de top case kan daar vervangen worden (in mijn ervaring) maar let op, het gaat hier dus niet om de onderkant.

Hij zal niet zo heel snel zijn, bij een verse installatie kan je wel gewoon documenten bewerken en video tot 720p bekijken. De GMA (graphic media accelerator, dus niet een gpu) ondersteund 720p mkv decodering, maar niet hoger. Het lijkt mij dat hij snel genoeg is voor die praktijken.

Bijdrager
    koen
    TBITW op 04 maart 2014

je kan naar tinypic.com gaan, daar de foto upload en de directe link op deze manier hier posten:

Tinypic heb je niet nodig, je kunt op OMT rechtstreeks een foto plaatsen vanaf je Mac.

Bijdrager
    Vroegah

Ahmed: Ik wil niet lullig doen, en ik gun jouw zusje een mooie MacBook, maar die prijs van € 75,– is in-principe een ‘alleen-voor-onderdelen’- prijs…
    Voor een MacBook uit 2008 die er nog goed uitziet en ook goed werkt wordt al gauw 3-400 euro gevraagd !

Bijdrager
    1984
    Ahmedfaruk op 04 maart 2014

Gaat de laptop echt heel langzaam? Het is namelijk voor mijn zusje. Als je er maar fatsoenlijk word documenten op kan bewerken en filmpjes op kan bekijken zonder dat het vastloopt is het genoeg.

Compared to the models each replaced, the MacBook “Early 2008 Core 2 Duo/Penryn” models are powered by modestly faster and more energy-efficient 45 nm “Penryn” processors — compared to 65 nm “Merom” processors in the “Late 2007” series — albeit with smaller 3 MB level 2 caches (compared to 4 MB). The “Early 2008 Core 2 Duo/Penryn” models additionally shipped equipped with larger hard drives and twice the default RAM (in the 2.4 GHz models).

Also see: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook/specs/macbook-core-2-duo-2.1-white-13-early-2008-penryn-specs.html

En wat betreft die scheur dat was een veel voorkomend probleem bij die Macbooks uit die tijd, en daar is op dit forum ook veel over te vinden : klik

Haarscheuren in bottom case MacBook?

Bijdrager
    computer space

Ik zou niet verder teruggaan dan 2009. Toen kwam er een goede GPU in de Macbooks en werd het afspelen van films ineens een twee-vingers-in-de-neus klusje. Bij oude modellen is het peentjes zweten voor de CPU.

Bijdrager
    Mekkertje

Voor allebei mijn dochters (12 en 13) heb ik een 2e hands Macbook gekocht.
    Voor internet en office is dat prima, ook zonder SSD. Ze hebben geen klachten bij het maken van verslagen. powerpoints en ander huiswerk.

720p? Who cares? Ze kijken alleen maar Youtube kwaliteit.
    Ik heb er wel een nieuwe batterij ingezet.
    Ik vindt vraagprijzen van 3 a 400 euro veel te hoog.
    Ik vindt max 200 euro al heel veel geld voor een machine van >5 jaar oud.
    Helemaal als er ook nog extra kosten komen zoals bv een batterij en een SSD.

Bijdrager
    ikkezelluf

Ik heb een paar maanden geleden nog zo’n zelfde Macbook (wit, early 2008) verkocht voor 220 euro…… Ik zou heel goed kijken wat de reparaties nog gaan kosten, voor je het weet ben je een paar 100 eurie’s armer…

Bijdrager
    Steef Ams

Ik heb hier nog een early 2008 staan, niet te koop hoor:) ik heb er dus een zes jaar geleden iets van 1100 euro voor betaald. Het beestje doet het echt nog goed, draait films soepel af, geen problemen, MS Office werkt redelijk soepel, enz. Er zit echter maar 2GB RAM in, het kan geen kwaad dat misschien te updaten. Maar dat kost ook weer een euro of 50, dus als ik ‘m zou verkopen kan ik er echt niet meer dan 175 tot 200 voor vragen, maar dan gaat het wel om een volledig werkende machine met nog een redelijk goede batterij. Zelfs de cd-ROM drive werkt nog prima, al maakt ie al wel enkele jaren wat herrie bij het schrijven soms….

Maar goed, ik zoú even iets verder kijken, misschien over een maandje met Koninginnedag wat poppen van je zusje of je eigen treintjes verkopen en dan een iets betere kopen, ze zijn echt nog wel te krijgen! Misschien zelfs via via, ik denk dat er best nog wel wat mensen zijn die zo’n ding thuis in de kast hebben staan. Misschien op de Facebook van je ouders, oudere broers en zussen, neven en nichten, enz., een oproep plaatsen, kan er zomaar iets boven komen dat je kan overnemen.

Bijdrager
    Ahmedfaruk

De deal ging niet door.

Toen ze de macbook uit de kast pakte liet ze die blijkbaar vallen en ligt het ding nu aan diggelen.

18 berichten aan het bekijken - 1 tot 18 (van in totaal 18)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.