30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)
  • Q:

Bijdrager
    Delano

macbook kopen in amerika

ik ga binnenkort naar Amerika en ik vroeg me af hoe het zit met de garantie in nederland als je een macbook pro daar koopt. en of je hem zonder problemen mee kan nemen door de douane

Bijdrager
    computer space

Garantie heb je overal. Wel minder als je geen Applecare neemt, hier is 2e jaar risico reseller. Geef m wel even aan. Bovendien sneller, bij de niks aan te geven rij doen ze superveel steekproeven uit de VS. Wellicht is Applecare handig op losse bon, hoef je daar iig geen invoerrechten over te betalen.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    Pietje13

Garantie in Nederland: zelfde als Apple wereldwijd, dus 1 jaar.
    Oplader: Ze hebben Amerikaanse opladers. Je zult dus altijd een verloopje moeten gebruiken of in Nederland een andere oplader moeten kopen.
    Douane: officieel kun je hem niet zonder “problemen” meenemen. Officieel moet je hem inklaren en dan betaal je er invoerrechten en belasting over. Dat is 21% omzetbelasting van het aankoopbedrag + een percentage invoerrechten (weet het exacte percentage niet uit mijn hoofd maar ergens tussen 4,5% en 9,7%).

Onofficieel kun je hem uit de doos halen, de doos in Amerika weggooien de laptop gewoon in je tas doen zonder aan te geven. Over een laptop die reeds in je bezit was hoef je namelijk geen invoerrechten te betalen. Als je de doos er nog omheen hebt zitten kan het wel eens lastig worden om uit te leggen dat de laptop niet in Amerika hebt gekocht..

Bijdrager
    hatolex

Je zit wel boven de 430 euri, dus er is IR en in ieder geval BTW verschuldigd. Bij niet aangeven ben je ook nog een boete verschuldigd.

Dus niet aangeven is voordeliger, maar met een risico van hogere kosten, en eventueel het risico van inbeslagname.

Dus zint er ge begint.😏

Bijdrager
    hatolex

Pietje13, de douane ziet onmiddellijk dat de laptop splinternieuw is hoor. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt. 😃

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  hatolex.

Bijdrager
    Pietje13

Als jij geen doos hebt, het OSX hebt geïnstalleerd en de folies eraf hebt getrokken zou ik het wel aandurven hoor;-)

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Pietje13.

Geblokkeerd
    Carp
    hatolex op 06 oktober 2015

Pietje13, de douane ziet onmiddellijk dat de laptop splinternieuw is hoor. Die hebben vaker met dit bijltje gehakt. 😃

Onzin!
    Ik heb diverse MacBooks via USA gekocht; een vriend in NY de refurbished laptop laten kopen, die komt weekend vissen bij me in Canada en ik neem de MB mee naar huis. Scheelt een hoop.
    Ook nooit een vraag over gehad!

Uiteraard heb je geen doos bij je!

ps; tel er wel 10-15% bij, afhankelijk waar je m koopt, de prijzen in de USA zijn altijd zonder TAX!

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  Carp.

Bijdrager
    GoeieDag

Hmm, zou jij de eerste zijn die naar het buitenland gaat en op dit idee komt?
    Dus misschien dat een ‘zoekrondje’ je al goed helpt.

Garantie is geen probleem; je krijgt wel de US 1 jaar, en niet de EU en door Apple eindelijk erkende twee kaar.

Douane: je kunt het risico nemen, de pakkans is klein. En dan nog hoef je alleen BTW te betalen over het bedrag op de bon, of ze kijken naar de prijs op Tweakers Pricewatch en nemen daarvan 60% en over dat bedrag betaal je BTW (21%).
    De moraliteit van het ‘smokkelen’ laat ik hier buiten beschouwing.

Bijdrager
    GoeieDag

Tjee, water is snel gereageerd, op deze vraag, zeg.

@pietje13: computerartikelen zijn vrij van invoer-belasting, blijft de BTW over.

@anderen: je moet altijd, dmv een bon aan kunnen tonen dat je BTW over het ding hebt betaald, bij aankoop in de EU dan wel via aangifte bij invoer. Wel kun je ‘m beetje vies en gebruikt eruit laten zien, en is de kans misschien wat kleiner dat een beambte geïnteresseerd raakt.

@Carp: dat je er uit een vraag over hebt gehad, is garantie tot de deur. Volgende keer kan het zomaar wel gebeuren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  GoeieDag.

Bijdrager
    computer space
    Carp op 06 oktober 2015

ps; tel er wel 10-15% bij, afhankelijk waar je m koopt, de prijzen in de USA zijn altijd zonder TAX!

Die krijg je dan wel weer terug bij de nette route. Bovendien als je m hier zakelijk gebruikt kan je de BTW van het vliegveld ook weer terugvragen.
    Zit je een tijd op één plek kun je ook op het web bestellen, dan zijn er staten die geen taks rekenen. Wellicht makkelijker dan taks terugvragen in de VS.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  computer space.

Bijdrager
    GoeieDag

Tax in US is zelden meer dan 10%, bijna altijd minder.
    Het terugvragen van tax kan problematisch zijn, en hangt ook weer van de plaats/staat af. Heeft niks met de ‘nette’ route te maken, want die kies wel/niet als je al uit de US bent.

https://en.wikipedia.org/wiki/Sales_taxes_in_the_United_States#Summary_table

Bijdrager
    NielsDam

Als je nu al een mac hebt, dan zou ik een Time Machine back-up op een kleine externe HDD maken en deze in Amerika op je Mac laden. Of anders een externe disk makn met een hoop documenten, foto’s en een paar programma’s als Ofiice ed. die je kunt overzetten. En natuurlijk moet je alle verpakkingsmaterialen weggooien. Als je dan al controle krijgt, dan hoef je alleen je Mac te openen en zien ze dat hij volledig in gebruik is. Als je vragen krijgt over de Amerikaanse stekker, dan laat je zien dat je deze kunt verwisselen voor een andere en dat je de Nederlandse thuis hebt laten liggen omdat je die toch niet ging gebruiken.

• Deze reactie is gewijzigd 2 jaren, 7 maanden geleden door  NielsDam.

Bijdrager
    hatolex

Hoe vaak heeft de gemiddelde douane ambtenaar dit verhaal al gehoor denk je Niels??

En ik kan je uit ervaring verzekeren, duizenden malen.;)

Bijdrager
    mull-boy

Allemaal leuk en aardig maar de douane kan ook de enter toets zien dat het om een USA laptop gaat en waarschijnlijk zijn er veel meer mensen die dit trucje gebruikt hebben.. vast allemaal bekend daar.

Bijdrager
    hatolex

Mull-boy, het is bekend en nog duizenden andere trucs, de douane doet al meer dan 400 jaar de grenscontrole op in en uitgaande goederen, die maak je echt niets wijs hoor.:)

Maar als sommige hier denken dat ze iets nieuws hebben bedacht, laat ze.

Bijdrager
    GoeieDag

Alleen kan de douane nog steeds niet bewijzen dat je ‘m illegaal invoert.
    Bij gebrek aan de bon, zullen ze ‘m willen innemen; maar je kunt ‘m alsnog invoeren via 60% van Tweakers Pricewatch laagste prijs x21%. Heb je nog steeds een interessant voordeel, vermoed ik.

Bijdrager
    hatolex

GoeieDag,

De douane hoeft niet te bewijzen dat je hem illegaal invoert, jij moet bewijzen dat je hem legaal invoert.

Er is bij vermeende illegale invoer sprake van “omgekeerde bewijslast”.

Bijdrager
    GoeieDag

Klopt. Maar wat ik bedoel is dat ze niet zomaar een stafboete kunnen geven. Want dat jij de bon ‘kwijt’ bent, is nog geen bewijs dat ie nu illegaal wordt ingevoerd, of ooit illegaal is ingevoerd; ook al heeft ie bv een niet-EU toetsenbord.
    Het enige harde feit is namelijk dat je geen bon kunt overleggen, en dat is geen reden om ‘m in te nemen, want dat is an sich geen strafbare handeling.
    Dus het enige wat je dan hoeft te doen is de BTW alsnog te betalen via de formule die ik eerder noemde. That’s it.
    Als je daar niet aan meewerkt, ben je ‘m idd kwijt.

Bijdrager
    Pietje13

Ik weet niet hoe vaak jullie vliegen, maar hoe vaak is jullie bagage gecontroleerd of er nieuwe spullen inzaten? Ik ben zeer zeker geen frequente vlieger, ik denk dat ik de laatste 5 jaar slechts 4x buiten Europa ben gevlogen. Altijd heb ik tijdens iedere reis mijn laptop in mijn handbagage gehad en er is nooit iemand die er ook maar één vinger naar heeft uitgestoken (los van de controle).

Blijkbaar vermoeden hier een hele boel mensen dat iedere reiziger die van buiten Europa komt binnenstebuiten wordt gekeerd. Noem me naïef, maar ik geloof nooit dat de douane ambtenaren zo ambitieus zijn dat ze bij iedere reiziger overal bonnen van gaan lopen opvragen.

Halotex: je spreekt uit ervaring, en aan het duizenden malen aantal dat je noemt leid ik af dat je zelf douaneambtenaar bent/bent geweest of daar een goede kennis hebt? Ik ben het met je eens dat er sprake is van omgekeerde bewijslast indien ze een steekproef doen. Maar ik neem toch aan dat niet ieder willekeurig gezin met 4 iPhones, 2 iPads en een laptop die van vakantie terugkomen allemaal worden gecheckt.

Door die overtuiging zei ik (en waarschijnlijk NielsDam en Carp ook) dat als je de verpakking weggooit en de laptop in gebruik hebt de pakkans nihil is.

Bijdrager
    hatolex

@Goeidag, het is is gewoon zo dat jij moet aantonen hoe en wanneer je de laptop hebt gekocht, dat kan door een bon o.i.d, heb je die niet is dat geen argument. Maar de douane is geen Gestapo hoor.

Over het innemen, als je geen aangifte doet is dat feit op zich voldoende om de laptop in te nemen, maar nogmaals de douane is geen Gestapo.

En als je de BTW gaat betalen krijg je ook een administratieve boete.

@pietje13, er komen en gaan per jaar tientallen miljoenen reizigers op Schiphol in en uit, fysiek dus niet mogelijk iedereen te controleren, dus gebeurt e.e.a steekproefsgewijs.

Als dat gezin uit 4 personen bestaat zal niemand daar moeilijk over doen.

Over de pakkans, er staat een hele grote loods op Schiphol met spullen die jaarlijks worden ingenomen bij reizigers wegens het niet doen van een aangifte ten invoer. Dus nihil is wel erg weinig.

Bijdrager
    Imade
    Carp op 06 oktober 2015

Onzin!
    Ik heb diverse MacBooks via USA gekocht; een vriend in NY de refurbished laptop laten kopen, die komt weekend vissen bij me in Canada en ik neem de MB mee naar huis. Scheelt een hoop.
    Ook nooit een vraag over gehad!

Uiteraard heb je geen doos bij je!

De douane kan de aankoop datum opvragen…

Bijdrager
    Imade
    GoeieDag op 06 oktober 2015

Tjee, water is snel gereageerd, op deze vraag, zeg.

@pietje13: computerartikelen zijn vrij van invoer-belasting, blijft de BTW over.

@anderen: je moet altijd, dmv een bon aan kunnen tonen dat je BTW over het ding hebt betaald, bij aankoop in de EU dan wel via aangifte bij invoer. Wel kun je ‘m beetje vies en gebruikt eruit laten zien, en is de kans misschien wat kleiner dat een beambte geïnteresseerd raakt.

@Carp: dat je er uit een vraag over hebt gehad, is garantie tot de deur. Volgende keer kan het zomaar wel gebeuren.

klopt,.,. ze kunnen aankoop bewijs eisen

Bijdrager
    hatolex

Carp het ging in dit topic niet over jouw ervaringen maar de TS stelde een vraag over de procedure bij terugkomst in Nederland.

Die heb ik, en met mij enkele andere, overeenkomstig de wet beantwoord, wat jij verder doet boeit hier toch verder niemand.

Geblokkeerd
    Carp

@hatolex, ach jeetje, beetje de moraalridder hier lopen uithangen, dacht jij nou echt dat dat iemand hier boeit?.

Lezen kan je ook niet, ik reageerde op een ander.

Bijdrager
    KR1275

De Amerikaanse MB heeft een andere toetsenbordindeling. Ze hebben experts op Schiphol.
    Mijn Mac mini komt van een Apple dealer uit Bangkok. Scheelde 250€…

Bijdrager
    KR1275
    Pietje13 op 06 oktober 2015

Ik weet niet hoe vaak jullie vliegen, maar hoe vaak is jullie bagage gecontroleerd of er nieuwe spullen inzaten? Ik ben zeer zeker geen frequente vlieger, ik denk dat ik de laatste 5 jaar slechts 4x buiten Europa ben gevlogen. Altijd heb ik tijdens iedere reis mijn laptop in mijn handbagage gehad en er is nooit iemand die er ook maar één vinger naar heeft uitgestoken (los van de controle).

‘Risicovluchten’ worden veel vaker gecontroleerd. Als de vluchten bekend staan om veel passagiers met verboden producten (ivoor), namaakgoederen of goedkope elektronica, dan staat daar steevast een team klaar, zodra de eerste koffer op de band komt. Meestal doen ze steekproeven, maar regelmatig maak ik mee dat alles door de scan moet. Mijn mac mini zat tegen mijn MBP aan. De MBP had ik al. De mini had ik in Bangkok gekocht. Ondanks scan is de mini niet opgemerkt (mijn vader had een paar weken daarvoor een mini in NL gekocht en ik had daarvan de nota bij me, voor het geval dat….).

Bij BTW teruggave krijg je meestal niet het hele bedrag. Je moet vaak een fee of percentage ‘achterlaten’.

De douane passeren zonder iets aan te geven, kan wel zenuwslopend werken… Ik heb het nog een keer gedaan met een iPhone 5S.

Bijdrager
    Pietje13

Prima, koffers. Maar handbagage ook?

Bijdrager
    hatolex

Carp, heeft niets met moraalridderij te maken, TS had 2 concrete vragen, daarvan heb ik de tweede beantwoord, wat hij er verder mee doet boeit mij eerlijk gezegd niet. Maar ik ga niet de verkeerde antwoorden geven natuurlijk.

En wat dat lezen betreft, lees je eigen reactie dan nog maar eens na. 😏

Geblokkeerd
    Carp

Die heb ik, en met mij enkele andere, overeenkomstig de wet beantwoord, wat jij verder doet boeit hier toch verder niemand.

Je stond snel klaar met je oordeel, maar treur niet ik ben bekend met dit internet gedoe, terwijl jij spijkers op laag water zoekt!
    Ik heb de TS niet eens aangesproken!
    TS zou zelf kunnen zoeken, dit onderwerp is al 100x geplaatst en ik heb een broertje dood aan gasten die te beroerd zijn hun vraag LETTERLIJK in Froogle te gooien.

Voor degenen die regelmatig in de US zitten, lees mijn bericht eens iets aandachtiger!
    Zou voor Hatolex ook een goede wezen,… ik ben nl niet degene die m bij Apple koopt!
    En als die koper m een week later aan mij verkoopt, maakt het al een tweedehandsje.:wink:

PPS M.i het meest interessant is een ‘refurbished’, dat scheelt echt en je hebt gewoon de normale garantie, ook daarover hoor je veel ge’miauw.

Bijdrager
    GoeieDag

Voor dat ‘tweedehandsje’ gelden dezelfde regels als voor een nieuw laptop.
    Jij moet bewijzen dat ie is aangekocht in de EU, dan wel netjes is ingevoerd.

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 40)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.