30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)
  • Q:
    Bijdrager
    iEdwiin

Macbook kopen

hallo,
    Ik wil graag aan mijn eerste MacBook beginnen.
    Ik ben een student, en daar wil ik een MacBook voor aanschaffen.
    Dat windows deed me maar niks goeds…..
    Dit is de informatie wat ik ermee ga doen:
    -Surfen op internet
    -Mail
    -Meenemen naar school
    -Games (geen zware) (zelden)
    -Foto’s
    -Video’s

Ik wil graag up-to-date zijn met alles en ben een gadgetfreak om ’t zo te zeggen.
    Wat raden jullie me aan?

Bijdrager
    ipieter01

Wat bedoel je met “foto’s” en “video’s”? Het maakt namelijk wel wat uit of je video’s bekijkt of bewerkt. Als je ze al bekijkt via dvd is het ook weer iets anders …

Bijdrager
    iEdwiin

Ik bedoel met bekijken en opslaan om ze te vervolgens te bewerken, geen dvd. want films download ik.

Bijdrager
    Yggdrasil

Als je ‘m mee wil nemen naar school én je wilt wat video’s bewerken dan raad ik je zonder twijfel de MacBook Pro 13″ aan.

Ik zou er wel nog wat mee wachten, ‘er worden nieuwe modellen verwacht binnen een x-aantal weken.

Bijdrager
    ipieter01

Ok, films nemen ook toch wel alsnog behoorlijk wat ruimte in. Dus ik kaats nu even de bal terug, hoe vaak kijk jij naar een film? En want vind jij de gemakkelijkste grootte voor je scherm? 11″ zou ik al zeker niet meer overwegen. Als je echt veel films kijkt zou ik zelfs al eens naar de 15″ durven kijken. Als je een extern scherm hebt, moet dat natuurlijk ook al niet meer. Dan kun je daarop video’s kijken en de 13″ is nog draagbaar genoeg om deze mee naar school te nemen.

Maar goed, het kiezen van een laptop is behoorlijk persoonlijk. Al maakt Apple het ons daarin behoorlijk gemakkelijk door relatief weinig keuzes (kijk eens naar hp xD), het blijft lastig. Zeker voor anderen. Het hangt echt af van je gebruik.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Verschil in mobiliteit tussen de 13″ en 15″ mbp zit er eigenlijk niet, die paar cm verschil.
    Ik kijk films op 15″, en gaat perfect, maar met 13″ denk ik ook wel, aangezien de film niet altijd het hele scherm vult.

Bijdrager
    Yggdrasil
    JeroenJK op 19 mei 2012

Verschil in mobiliteit tussen de 13″ en 15″ mbp zit er eigenlijk niet, die paar cm verschil.

Ik kijk films op 15″, en gaat perfect, maar met 13″ denk ik ook wel, aangezien de film niet altijd het hele scherm vult.
    Nee? Ik ken het verschil anders wel. Ik sleur elke dag een MBP “13 mee naar school. Die 15” is zwaarder dan jij denkt hoor.;-)

Bijdrager
    SunKeeper

Beetje vreemd, je hebt hebt hem niet, maar je weet wel hoeveel die zwaarder is.

Ik heb hem wel. Ik kan je zeggen: die 1,5 literfles met water die ik op een dag nodig heb voel ik in de ochtend beter aan dan mijn MBP als die ook meegaat.

Alleen voor het gewicht kun je dus niet switchen van 15” naar 13”. Er zit ook nog wat in die MacBooks, vergelijk dat ook eens.

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Ik heb de 15″ wel, en de 13″ wel eens gebruikt.
    Ik heb even gekeken en er zit tussen de 13 en 15 toch 500gr verschil

Bijdrager
    SunKeeper

Yes yes! Wel 500 gram op een tas die soms wel 8-10 kg weegt…:slant:

Bijdrager
    AppleStef

Houd jij je MacBook dan een hele dag met een uitgestrekte arm vast? Dan zal je inderdaad verschil merken, maar in je tas (bijna) niet.

Bijdrager
    Yggdrasil

@ Sun… Hoeft dat dan? Hoeveel die zwaarder is staat op de Apple site.:)

Ik heb een schoudertas en na een hele dag door de hangen te hebben gelopen kan ik je verzekeren dat je dat op het eind van de dag zeker voelt. Zeker als je dan nog eens twee uur naar huis moet reizen (trein, bus, te voet). En elke gram die boven dat gewicht komt voel je dan ook.

Gewicht doet er dus wel degelijk toe, zeker als je pendelt.:smile:

Bijdrager
    SunKeeper

Een schoudertas is ook niet voor notebooks bedoeld, naar mijn idee. Ergonomisch is het een ramp, wat ook naar voren komt in je tekst.

Is het in de trein en bus verboden om je tas van je schouder te zetten?

Bijdrager
    vIncent538

Ik zou toch een 13 inch air nemen als ik jou was!:grin:

Bijdrager
    Yggdrasil

Een schoudertas is ook niet voor notebooks bedoeld, naar mijn idee.

Nee, daarom zit er ook meestal een notebook-vak in. Hoe je het nu draait of keert, het blijft zwaar als je er ’n hele dag mee moet zeulen. Als je in de trein zit ligt hij inderdaad naast je maar door de gangpaden, van de trein, op de trein, langs het perron, naar de bushalte, op de bus, van de bus, van de halte naar huis, ja, dan weegt zoiets door.

Jouw mening verschilt van de mijne maar de TS vraagt naar meningen, lijkt me. :thumbsup:

Moderator
    Poezenbeest

Als het je om gewicht gaat, zou ik naar de 13″ Macbook Air kijken, die sjouw ik regelmatig in een schoudertas mee en dat gaat prima. De laatste modellen zijn snel genoeg om een filmpje op te kijken en ook wat op te bewerken in iMovie.

Hou er dan wel rekening mee dat er geen schijven in gaan, maar die kan je via je PC lezen of je koopt de superdrive er bij. Daarnaast is de interne schijf wat klein, maar een externe HD (denk aan iets dat draadloos is of op je router kan) lost dat probleem ook weer op.

Of je bij bent, daar hoef je je geen zorgen om te maken. Apple blijft vijf tot zes jaar goed. Zo heb ik een iMac uit 2007 voor me staan die nog leuk meeloopt en mee kan doen met alle updates. Een heftig programma als Photoshop CS5 draait nog lekker. Wel zal ik voor volgend jaar, als het nieuwe MacOSX uitkomt, een nieuwe moeten, maar de levensduur van mijn iMac is dan ook allang verstreken.

Bijdrager
    Nilscollection

@ Zerk: heb je je iMac uitgebreid met extra RAM-geheugen o.i.d.?

Bij een MacBook Air kun je namelijk niets upgraden; je blijft dus met 2 of 4 GB zitten, en daar moet je het dan die 5 jaar mee doen.
    Bij de MacBook Pro kun je het huidige model tot 16 GB uitbreiden, en de harde schijf zou je eventueel kunnen vervangen door een SSD. Dat gaat dan alweer een jaar of twee langer mee!

Ik heb zelf een 13″ MacBook Pro en ik neem ‘m de laatste weken vrijwel dagelijks mee naar school. Samen met andere boeken merk ik er niet heel veel van, dus ik zou de MacBook Pro zeker aanraden!

Bijdrager
    verwijderd-profiel

Als je voor de Air gaat, zou ik zeker 13″ 4GB RAM nemen, en, afhankelijk of je er veel films etc. op gaat zetten, 128 of 256 GB flash. Als je alle films op bijv. een externe harde schijf hebt, is 128GB genoeg voor wat jij ermee doet.

Ik heb een MacBook Pro 15″, met 500GB hdd en 4GB RAM, quad-core i7
    Daarmee werkt hij erg goed, en loopt (bijna) nooit vast. (alleen als ik handbrake en photoshop o.i.d. tegelijk gebruik)

Gamen kan ik er wel mee, lichte games, maar zware games betwijfel ik, maar dat boeit me helemaal niks, want ik heb wel wat beters te doen dan gamen;)

Als je er schijfjes in wilt kunnen doen, kan je een externe drive kopen, maar als je dat op school etc. ook wilt kunnen doen lijkt mij een Pro toch beter.
    Ik heb een Pro voor de grootte van het beeldscherm en de harde schijf, en ook omdat ik hem niet veel meeneem.

Je zou nog wel even kunnen wachten tot na de WWDC (11-15 Juni) want daar worden waarschijnlijk nieuwe modellen aangekondigd die jou misschien wel zullen interesseren, en waarschijnlijk wordt de prijs van de huidige modellen lager! (Niks is zeker, het zijn geruchten!)

Moderator
    Poezenbeest

@Nilscollection Nee, ik heb er in het begin 2GB in gegooid en daarna niks meer. Als ik hem nog langer mee laat lopen, zou dat een oplossing zijn voor de snelheid, maar gelukkig kan ik aan het einde van het jaar vervangen, Die 4GB zou genoeg moeten zijn voor het meeste wat hij wil gaan doen, zelfs op een 1,7 GHz-processor, vooral als hij een SSD-HD neemt.

Nogmaals: je kan met elke Mac wel een jaar of vijf meekomen zonder uit te breiden.

Bijdrager
    Nilscollection

Dat klopt, hij zal wel blijven draaien. Er is echter één struikelblok.

TS wil namelijk ‘up to date’ zijn en stel dat over een vijftal jaren OS X 10.12 uit is betwijfel ik of TS met die 4 GB RAM nog ver komt.
    Met een MacBook Pro ben je immers ‘futureproof’ daar je de HDD en het geheugen gemakkelijk kunt uitbreiden.

Als TS dan ook nog eens films en foto’s wil bewerken, zou ik dit zeker in gedachten houden: het scherm van de Air heeft dan wel een hogere resolutie dan dat van de Pro, deze laatste heeft wel een beter scherm wat betreft kleurweergave en kijkhoeken. Het is maar wat je wil hebben.

In 2007 was 2 GB nog ruim voldoende maar nu kom je met 4 GB soms al krap aan, laat staan over 4 à 5 jaar… technologie blijft vooruitlopen, no matter what.

Trouwens, het valt me nu pas op dat de 13″ MacBook Pro € 100 goedkoper is dan de 13″ MacBook Air. Dan is de keuze sowieso snel gemaakt, dunkt me.

Moderator
    Poezenbeest

Hij wil nu up to date zijn, het is een keuze of je dat in de toekomst ook wil zijn. Ik reserveer liever voor iets nieuws eens in de vijf jaar dan dat ik mijn geld steek in het bijhouden van de technologie. Zoals gezegd, het is een keuze wat je doet en ook wat je nodig hebt.

Toen ik nog mijn brood verdiende met mijn Mac was ik ook constant in de weer met het upgraden van geheugen en HD’s. nu het enkel voor thuisgebruik is doe ik dat niet meer.

Bijdrager
    Nilscollection

Het kan natuurlijk ook aan mij liggen, maar ik snap niet waarom je € 100 méér wil betalen voor iets dat sneller ‘achterhaald’ of ‘oud’ zal zijn.

Die meerprijs kun je m.i. beter investeren in meer geheugen of een snellere HDD/SSD, dan heb je méér prestaties met betere hardware voor minder geld.

Bijdrager
    MBPuser

Zo’n Air is om te janken man. Na 2 jaar zit je met hopeloos verouderde machine waar je niks aan kan upgraden. En het eens in de 5 jaar nieuw kopen klinkt wel leuk, maar probeer maar eens met een 2007 machine moderne zware programma’s te draaien:confused:

Bijdrager
    vIncent538

ik ga deze zomer ook een macbook kopen voor school. Maar er zijn sommige programma’s die via de cd gaan en dat je daar dan internet explorer voor nodig hebt, kan dat dan wel?

Bijdrager
    CedricH

Nilscollection heeft wel een punt en dit was ook de reden waarom ik in september zelf voor de MacBook Pro ben gegaan, in plaats van voor de MacBook Air. Mijn 2007 MacBook je werkt nog steeds goed, uitgenomen de batterij en die heb ik bij de aankoop al uitgebreid naar 2GB RAM (toen het maximum). Voor Tiger was dat toen ruim voldoende en hij was echt snel. Voor Leopard was het ook nog genoeg. Toen Snow Leopard uitkwam begon de snelheid al iets achteruit te gaan en met Lion is dat al helemaal het geval. Als het je enige Mac is, is het wel belangrijk dat je een beetje snelheid blijft houden lijkt me.

Als de TS wil blijven genieten van zijn Mac (en wie wil dat niet, het is voor velen een forse investering) zou ik wel (gebaseerd op de huidige modellen) de MacBook Pro aanraden. Ook als je films download kan een grotere interne HDD handig zijn, maar hoeveel schijfruimte je nodig hebt is ook afhankelijk van gebruik.

Als je nog kan wachten tot de WWDC doen, daar worden nieuwe modellen verwacht.

@Vincent: een cd kan via een externe superdrive in een MacBook Air, of via cd-deling op een andere PC/Mac. Voor Internet Explorer kan je Windows installeren via Bootcamp of virtuele machine, al heb je daar wel wat meer RAM voor nodig.

Bijdrager
    iEdwiin

Die paar grammen maken mij niet uit. Inmiddels mijn MacBook pro 13” i7 besteld….
    Bedankt voor alle reacties, ik kan eruit opmaken dat je gewoon op den duur meer plezier hebt van een MBP.

Bijdrager
    MBPuser

Een wijze keus..

Amen :thumbsup:

Bijdrager
    iEdwiin

naja, nog ff wachten….. wachten na juni……
    toch op annuleren geklikt, in plaats van bestellen….

Bijdrager
    iEdwiin

Maar de keuze is er.

Bijdrager
    vIncent538

goede keus,
    ik ga denk ik ook een macbook pro 13 inch (i7) nemen voor school maar ik wil hem wat sneller hebben. Wat moet ik er dan in stoppen een 128 GB SSD-schijf of 4 GB RAM erbij?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 49)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.