16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    MartijnvanOeffel

Macbook kopen

Hallo allemaal,
    De Windows bak die ik nu heb, heeft zijn beste tijd gehad en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe computer. Mijn voorkeur ging uit naar de regular Macbook (de witte), maar aangezien Apple die uit het assortiment heeft gehaald, kan ik die niet meer kopen. Aangezien het enige wat er nog voor die prijs is, een Macbook Air van 11 inch is, en ik dat te klein vind, ben ik rond gaan kijken op Marktplaats.
    Daar verkopen een aantal mensen hun Macbook nog wel, en nu vraag ik me af of het nog wel verstandig er een te kopen. Wat is jullie mening hier over?

Dankjulliewel!
    Ps. Ik ben pas 15, en heb dus niet het geld voor een dure Mac. En met Windows ben ik wel klaar onderhand.;)

Bijdrager
    Qmagic

Als je een (tweede hands) kiest, neem er dan een met een ‘Intel Core2 Duo’. Dan kan je voorlopig nog even vooruit met de systeem eisen om bijvoorbeeld Lion erop te draaien. En kijk goed wat de status is van de accu. Een nieuwe accu is nog gewoon verkrijgbaar bij Apple alleen is het niet goedkoop (€139).

Bijdrager
    juwlez

@martijnvanoeffel

Persoonlijk zou ik niet een 2e handje Mac kopen, je weet niet hoe die gene ermee is omgegaan, je weet niet of alle originele dingen er nog in zitten (men kan zoveel zeggen) en miss het belangerijkste nog wel, je hebt (meestal) geen garantie meer. Studeer je momenteel? Of heb je broers of zussen?(ev kennissen?) Laat hun even bellen naar Apple voor studenten korting. Meestal rond de 6% wat je op een MacBook pro z’n 70 euro bespaard. Miss kan je het dan met een klein beetje doorsparen wel kopen. Het verschil is het namelijk wel waard.

Bijdrager
    pepijn-paans

@~juwlez , natuurlijk studeert hij niet, de jonge is 15!

@marijn,

een 2de hands mac kopen is niet aan te raden inderdaad, je kunt beter doorsparen voor een nieuwe, simpelweg vanwege het feit dat je dat alle voordelen in je bezit hebt, zij het niet garantie dan wel zekerheid van kwaliteit, en geen mankementen.
    én mocht je bijvoorbeeld over 2 jaar (ik noem maar iets ) een vervolg opleiding gaan volgenen, dan is je mac (als je die nu nieuw koopt) dan nog uitstekend om je opleiding mee af te ronden.

zomaar een paar voordelen op een rijtje waardoor je wellicht nog even geduld zou moeten opbrengen en door sparen!

succes

Moderator
    unSOUND

Ik snap die vooroordelen over tweedehands aankopen niet, zeker als jonge instapper is een tweedehandsje juist een mooi begin. Ik heb minimaal 6 tweedehandsjes gehad voor ik mijn eerste nieuwe machine kocht. Ook mijn huidige MacBook is een tweedehandsje, nooit spijt van gehad.

Toegegeven, je moet goed rond kijken, en weten wat de zwakke plekken zijn van de machine die je op het oog hebt. Maar daar zijn wij ( dit forum ) juist weer voor !:wink:

Bijdrager
    Hansi2124
    pepijn-paans op 30 oktober 2011

zomaar een paar voordelen op een rijtje waardoor je wellicht nog even geduld zou moeten opbrengen en door sparen!

Martijn zegt:
    De Windows bak die ik nu heb, heeft zijn beste tijd gehad en nu ben ik dus op zoek naar een nieuwe computer.

Dus hij heeft er niet een over 2 jaar pas nodig, maar nu.

Martijn: als je nu een Macbook hebt gezien op Marktplaats of zo en je bent daar in geïnteresseerd, kom dan even hier terug met een link en gaan we hier proberen uit te zoeken of dit iets is voor jou. Anders wordt het toch maar ‘advies geven in het algemeen’.

Bijdrager
    MartijnvanOeffel

Alvast ontzettend bedankt voor de reacties, wat een service zeg. ^^
    Ik heb op Marktplaats deze MacBook gezien. Wat denken jullie? (:

Bijdrager
    Maverick9898

Ziet er prima uit. Mooie MacBook. Kijk wel even goed of er scheuren zitten aan de body. Dat wil nog weleens bij dit model;). Dat is niet misbruik ofzo, maar die dingen zijn nooit fatsoenlijk geconstrueerd.

Moderator
    unSOUND

Hij heeft nog een andere MacBook te koop staan ook, daar verteld hij zelf eerlijk bij dat die een defect heeft, inclusief foto’s ervan. Dat klinkt misschien negatief, maar geeft wel het gevoel dat hij te vertrouwen is.

Volgende stap zou zijn om langs te gaan, bij voorkeur met iemand die weet hoe die Macs horen te werken… Die kan vrij snel zien of er toch mankementen zijn.

Bijdrager
    MartijnvanOeffel

@unSOUND Daar heb ik gelukkig mijn broer voor!

Ik houd jullie op de hoogte.

Bijdrager
    Hansi2124

Er staat bij dat de Macbook geleverd wordt met Lion. Dat is op die Macbook geinstalleerd door het account van zijn zus. Als jij dus om een of andere reden Lion weer wilt installeren, moet je dus zelf nog Lion aanschaffen.
    Vraag (als je hem koopt) de originele 2 installatie-dvd’s erbij, want die zou je ook ooit nog nodig kunnen hebben. Bovendien staan daar de iLife-programma’s bij die je anders apart zou moeten kopen als je die zou willen.
    En laat je broer ook inderdaad de Macbook werkend controleren door wat programma’s te openen, sluiten en de Macbook op te starten en uit te zetten. Kijk ook in Systeemprofiel hoe de staat van de batterij is.

Bijdrager
    SunKeeper

Als de 2 grijze DVD’s er niet bij zijn, zou je eigenlijk niet moeten twijfelen, niet kopen in dat geval. Ik heb al vaak genoeg gezien dat mensen alsnog in de problemen komen als ze ooit nodig zijn. Die zijn namelijk aan de specifieke machine gekoppeld, dus ‘even van de buurman lenen’ gaat niet door.

Dan ben je daarna aangewezen op een retail disk, maar die bevat niet de specifieke tools zoals de Apple Hardware Test. Daarom zijn juist die grijze schijven belangrijk.

Daarnaast: de machine uit de advertentie heeft geen topprestaties, 2GB RAM is wel wat mager, zeker Lion krijgt het al snel moeilijk als je flink wat dingen tegelijk gaat doen.
    En idd, een machine verkopen met Lion erop mag officieel niet van Apple. Als je namelijk ooit een herinstallatie zou moeten doen (over het algemeen niet nodig met Mac OS X, maar zeg nooit nooit) dan zit je met het feit dat je dan plotseling € 23,99 uit moet geven. Bedenk dus voor jezelf of je dat handig vindt.

Bijdrager
    Guuspronk

Koop dan iig geen beats by dre, en eerst een MacBook, Je moet je prioriteiten stellen…

Bijdrager
    jan_vk

Hallo,

ik heb al heel wat tweedehands Macs gekocht, nooit problemen gehad, zeker wél aan te raden!
    Een mac gaat gemiddeld zeven jaar mee. Een toestel dat drie jaar oud is, gaat dus nog wel drie jaar mee, als je niet altijd de allernieuwste software wil kunnen draaien. Ik schrijf dit bericht op een witte macbook die ik vijf jaar geleden tweedehands gekocht heb – en ik heb nog geen reden om hem te vervangen.

Hier vind je heel wat: tweedehandsmac.nl.

grt,
    Jan

Bijdrager
    vooblez

ik heb onlangs ook een nieuwe macbook gekocht, een 13″ i7 2.8 Ghz. Ik was mijn windows machine ook beu ,en ik moet zeggen dat een mac echt een verademing is…

Bijdrager
    louke1968

Ik weet niet wat je budget is maar dit is ook een hele mooie. Voor €150,- meer heb je een witte unibody 2010.

klik

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.