21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Q:
    Bijdrager
    sanius

MacBook, koelpasta vervangen

Heb nu al een geruime tijd last van het feit dat mij MacBook begint te stoten en te horten als ik Flash gebruik, muziek luister, film kijken. Ofwel, wanneer de CPU moet gaan werken. Dit leidt zelfs af en toe tot een kernel panic!
    Nu lijkt me het probleem tweeledig: 1) de CPU is te langzaam voor hedendaags gebruik en 2) de CPU wordt te heet.

Zou het wellicht helpen om de koelpasta ter vervangen? Wellicht koelt ie beter en wordt het uitschakelen vermeden.

Bijdrager
    Little Idiot

Ik moets even kijken of dit wel serieus was. Jij zit nog iets te veel met een windowsknutselsyndroom opgescheept. Waarom zou je in godsnaam koelpasta gaan vervangen? Als je een beetje gaat lezen/googelen (of de search op dit forum ;-)zou gebruiken) dan lees je dat flash de boosdoener is. Een mac is nagenoeg perfect …;-) en het ligt niet aan de temperatuur van de cpu (de zoekfuntie nog eens gebruiken…), Maar ga gerust je gang.

Bijdrager
    k-the-ripper

Net of er iets mis is gegaan met de naam: als TS jouw naam had gehad was het duidelijker geweest:)

Bijdrager
    sanius

Ehm ik ben al 5 jaar lang Mac gebruiker en kan je vertellen dat het niet perfect is. Wel het beste wat beschikbaar is. Daarnaast ken ik al lang het euvel met Flash en daar het gaat dan ook niet om. Beticht mij niet van stupiditeit zonder eerst eens goed te lezen waar het over gaat.

Het probleem is dan ook dat mijn Mac de laatste tijd heet wordt, het heeft niet te maken met Flash, het heeft niet te maken met printopdrachten die nog in limbo zitten, er zijn uberhaupt geen aanwijsbare processen die oorzaak kunnen zijn, dus stel ik de conclusie dat het een koelprobleem is.

Tenzij iemand een andere oorzaak kent.

Bijdrager
    Ruud Ravenhorst

Mijn vrouw gebruikte tot voor zeer kort een MacBook G4 voor dezelfde bezigheden. Werd wel wat langzaam, maar zeker niet te heet. Lijkt me dus idd een hardwareprobleem. Als je zelf de koelpasta wilt vervangen wens ik je i.i.g. veel sterkte!

Bijdrager
    Bianco

Ik heb nog nooit ergens gelezen dat het vervangen van de koelpasta leidt tot enorme temperatuurdalingen. Mischien wel een graad of 4,5, maar dan heb je het wel gehad. Daar zul je dus geen significante verlaging van je temperatuur mee bereiken.
    Ten tweede, omdat, en dat ligt een beetje aan het type welke je hebt, je processor niet een, twee, drie, te vervangen is, bij sommigen zit ie zelfs vast, en daar is het verhaal koelpasta ook niet aan de orde.
    Waarom gelijk zo radicaal gedacht? Vuile fans, stof in je gebakkie, koelgaten geblokkeerd, dat soort zaken zou ik eerst naar kijken. Daarna naar geheugen. Heb je dat voldoende? Zit je HD behoorlijk vol, waardoor ie overuren moet draaien, en daardoor het systeem heter wordt?

Bijdrager
    tarmac58

ik gok ook op vuil, in de fan bijvoorbeeld.mijn zwarte macbook had het zelfde. ik heb hem goed laten schoonmaken. werkt weer als een zonnetje

Bijdrager
    sanius

Dank voor de reacties, echter, heb hem van het weekend schoongemaakt. Stofvij gemaakt, ventilatorbladen schookgemaakt. Uitgang fan is misschien nog een puntje waar ik naar kan kijken! Vrees echter dat ik dan de koeler moet losmaken.
    HDD kent nog zo’n 25 gb vrij op Mac partitie en 14 gb vrij op Bootcamp partitie (die laatste heeft toch geen invloed op Os X maar toch)
    RAM is al gemaximaliseerd naar 2 Gb (kan er nog wel 2 x 2 Gb inzetten voor de 3 Gb max, maar ik hoor hier gemengde verhalen over).

Zal binnenkort eens een filmpje opnemen met het effect wat zich bij mij voordoet ter verheldering.

Het is trouwens niet softwarematig want als ik onder een ‘lege’ gebruiker me inlog heb ik exact dezelfde problemen. Kan eventueel nog draaien in veilige modus voor de zekerheid.

Bijdrager
    sanius

Hierbij een video ter illustratie die laat zien dat het een behoorlijk lastig probleem is. Heb een behoorlijk processor intensief programma draaien en de opname is gestart nadat het geluid begon op te breken.

Nadat ik de geluidskaart weer heb ‘gereset’ klinkt het geluid weer zoals het hoort (afgezien het off-tempo gemix) ga ik echter naar een webpagina en begin te scrollen kom het gestotter terug.

Wat denken jullie, meer RAM kopen? Koeling verbeteren?

Bijdrager
    SunKeeper

Je laat de activiteit in het filmpje goed zien.

Nu zou het alleen nog handig zijn als je de precieze specs en leeftijd van je Mac even geeft, en daarnaast met een widget als iStat Pro kan laten zien wat dan die temperatuur, fan speed, en CPU-belasting is, als je programma’s draait zoals in het filmpje.

Dan kunnen mensen hier beter een advies vormen over wat het probleem kan zijn, en hoe je het kan oplossen.

Bijdrager
    sanius

Uiteraard!

Het gaat hier om een MacBook 2,1 uit nov. 2006.
    1.83 GHz Core 2 Duo, Intel GMA 950 video, 2 x 1 GB 667 MHz SDRAM, 320 GB HDD (25,9 GB vrij).
    Draait 10.6.7 Snow Leopard.

iStatPro geeft de volgende temperaturen wanneer ik 720p, youtube materiaal afspeel:

Wanneer niets draait krijgen we deze temperaturen:

Met wat stresstests is mijn MacBook overigens al 2 keer uitgevallen vanavond wanneer de temperatuur te hoog opliep.

Bijdrager
    SunKeeper

Dit zijn alleen de temperaturen. Doordat dit nogal behoorlijk afhangt van de snelheid van de fans, en de CPU-belasting, kun je dat het beste er ook nog even bij zetten. Ook te vinden in iStat.

Zo kunnen we eerst zien of het nu een hardwareprobleem is (kapotte/vervuilde fans) of toch een softwarewareprobleem (memory- of CPU-leak door processen die de hele tijd draaien).

Bijdrager
    sanius

Bij deze!

Hier alle stats wanneer idle (is ook te zien aan processor activiteit)

Hier de stats wanneer er een pagina open staat die Flash banners herbergt

En als afsluiter nog wat stats bij Flash video

Bijdrager
    sanius

Toch jammer dat het onemorething forum niet meer wat het geweest is.. 2 jaar geleden werd je nog duidelijk geholpen, nu lijkt het bezaaid met fanboys. Zonde. Dan maar naar de buren.

Bijdrager
    SunKeeper

Als ik eerlijk ben, vindt ik het een beetje vreemd verhaal.

Koelpasta verandert niet, als je dat niet zelf doet. Pas rond 200 graden Celsius kan het eventueel gaan uitharden, en dan wordt het contact effect minder. Maar als dat al zou kunnen is je MacBook verandert in een kernreactor die een meltdown heeft.

Je het dus wel vervangen, maar daar schiet je weinig mee op, waarschijnlijk sloop je meer dan dat je oplost daarmee.

Het lijkt me eerder een defect moederbord, want een processor die niet meer dan 3% load heeft, en toch op 79 ┬░C blijft staan, zodat de fan op 6200 rpm blijft draaien (zo ongeveer het max) is onder normale omstandigheden onmogelijk.

Dat je dat verhaal niet wilt geloven, en toch wilt proberen om de MacBook te repareren, wens ik je daarbij veel succes, met alle respect.

En dat je mij voor fanboy uitscheld neem ik dan maar voor lief. Bovenstaande is overigens gewoon een serieuze reactie, ik heb zelfs nog navraag gedaan bij een professional voor je.

Bijdrager
    piddy4888

@TS: Ik vind het een beetje erg dom van je dat je leden die hun tijd gebruiken om jou te helpen, uitmaakt voor fanboy. Beetje triest…

Veel plezier bij de buren… Leden als jij heb ik persoonlijk ook liever niet op het forum. Hoi he!

Bijdrager
    sanius

Mijn excuses. Was nogal gefrustreerd. Mijn MacBook is de afgelopen 3 dagen al zo’n 5 keer uitgevallen namelijk.

Ik denk dat ik op zoek moet naar een nieuwe MacBook.

Bijdrager
    sanius

Maar ik ga eerst een clean install proberen.

Bijdrager
    Dr. Maddox

Ik vraag me af waar de kernel panic vandaan komt? Voordat je een clean install gaat uitvoeren, zou ik het eerst eens met een installatie over je huidige systeem proberen. Snow Leopard doet dat hartstikke netjes en het is sneller dan dat je het hele systeem opnieuw moet configureren na de installatie.

Bijdrager
    Swisi

Waarom zou je (wat heeft het met het windows tijdperk te maken??!!) jou koelpasta te vervange, echt beter gaat zoiets niet worden. Misschien openmaken en kijken of alles stofvrij is en alles nog goed draait, heb met mijn laptop hetzelfde voorgehad, laten uitblazen (had geen zin om het zelf te doen) en we kunnen weer verder!

Ik kreeg toen ook opeens BSOD’s, voor de niet-kenners: hetzelfde als bij een kernel panic. Hij was traag, niet echt meer te gebruiken. Nu draait hij weer lekker en typ ik dit berichtje vanaf dit ‘ding’.

Bijdrager
    sanius

Heb een tijdje mijn MacBook gelaten voor wat het is. Had ik veel last van haperingen en hitte, zette ik er simpelweg een ventilator op en dit werkte redelijk.

Gisteren was ik het echter beu. Heb een schroevendraaier gepakt en volgens de gidsen van iFixit tot op het bot toe mijn MacBook gefileerd. Of in ieder geval, tot aan de heatsink. Heb hierna de tape die op de fan en de koperen heatsink zit moeten verwijderen, deze was overigens helemaal verkoold door de hitte! Tussen de fan en de heatsink zit een kleine ruimte en hier zat mijn probleem.
    Daartussen bleek namelijk een soort van Perzisch tapijt tussen de fan en de koperen heatsink te zitten. Ik was eerlijk gezegd blij dat ik dat aantrof omdat ik wist dat ik nu eenvoudig mijn probleem kon oplossen. De heatsink moest van de CPU worden gekoppeld om alle stof eraf te kunnen halen. Dit was een kwestie van 4 schroeven losdraaien en de temperatuursensors loskoppelen van het Logic Board. De koelpasta die door de elfjes bij Apple was aangebracht was ook overmatig en ik wist dat deze sowieso vervangen moest worden (dit moet namelijk altijd als je de koeling van je CPU haalt).
    Moet eerlijk zeggen dat ik best zenuwachtig was, maar het bleek een pijnloze operatie. Het uit elkaar schroeven van de MacBook is echt eenvoudig en het enige lastige was het verwijderen van de tape, die na vijf jaar verpulverd en verkoold was.

Het resultaat: Fan staat niet constant aan. Flashvideo werkt zoals het hoort. CPU intensieve taken maken niet meer dat heel mijn systeem hort en stoot.
    Het lijkt alsof ik in een tijdmachine ben gestapt en vijf jaar terug ben beland en net mijn MacBook voor het eerst aanzet. Met wonderbaarlijk Lion geïnstalleerd.

Ik raad iedereen die een oververhittingsprobleem heeft sterk aan de heatsink een keer los te koppelen en goed schoon te maken. Je moet daarna de koelpasta wel vervangen maar dit is erg eenvoudig. Je moet alleen goed opletten. Dit is het enige wat werkt, softwarematig krijg je het niet opgelost.
    Ik zou echter wel altijd eerst kijken of het probleem door een bug in het systeem wordt veroorzaakt alvorens naar de schroevendraaier te grijpen.

21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.