19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    MaartenR

Macbook keuze, waarom?

Beste.. iedereen,

Sinds een half jaar heb ik een packard bell (lees packard hell) waar ik sindsdien steeds meer kuren mee krijg…
    Nu is mijn oog gevallen op de macbook aangezien die, naar wat ik gehoord heb, altijd goed werken.
    Ik volg op dit moment de opleiding Informatica aan de hogeschool waar ik dagelijks 2 uur reistijd voor over heb. Een klein, slank en lichte laptop is dus geen overbodige luxe en natuurlijk sluit de macbook met het mac-os lekker aan op de vele applicaties die we moeten maken.

Ik heb een macbook te koop zien staan op een website met de volgende specs:
    -Core Duo 1,83GHZ
    -1,25 GHZ DDR2
    -60GB Harde Schijf
    toevoeging van mijzelf:
    -512 MB intern + upgrade waarvan ik niet weet hoeveel…

Deze is volgens mij niet meer te koop op de apple store site maar ik denk dat hier niets mis mee is…

Nu is mijn vraag, hebben jullie nog meer voordelen (of nadelen) die jullie mij kunnen melden om mij over te halen om op een macbook over te stappen?

Bijdrager
    Nihilist

Behalve dat ik 1.25 Ghz DDR niet snap zou ik zeggen: prima idee! :D

Je noemt geen prijs, maar wellicht is het een idee om op de AppleStore met onderwijskorting een nieuwe te bestellen…? Dan heb je een snellere processor en m.i. zekerheid.

Ook via Surfspot (link partnershops) kun je (soms nog meer) korting krijgen bij aanschaf van een MacBook..

Bijdrager
    iJoost

Hier zijn de argumenten.;-)

Bijdrager
    Stadsman

Ik heb zelf een vergelijkbare configuratie, echter met 1 GB RAM. Het extra geheugen is een enorme verbetering ten opzichte van de 512. Maar bovenal is dit de plezierigste pc’s die ik ooit heb gehad; zeer handzaam en ziet er goed uit.

Ik gebruik hem vooral voor Xcode, email en websurfen. Maar ook af en toe Photoshop en dat gaat prima.

Bijdrager
    Turbanus

Ik adviseer je alleen een nieuwe te kopen als dat je eerste Mac wordt. De tweede generatie Macbookjes is beduidend beter dan de eerste generatie met zijn kinderziektes.

Bijdrager
    yoho

Hoi,

Ik zit zelf als deeltijd-student op een Informatica opleiding. (Hanze) Mijn ervaring met mijn MacBook zijn op dat gebied wel redelijk positief.

Meeste software is wel beschikbaar voor OSX maar het gebruik ervan in de “wereld” heeft soms wat haakjes en oogjes.

1. Access gaat dus niet lukken. Ik heb dat opgelost door Parallels te kopen. Daarmee kun je redelijk Access draaien.

2. Een aantal docenten komen (heel aardig hoor) met gratis programma’s voor allerlei dingen op de proppen die doorgaans alleen Windows doen. Dus vooruit kijken is verstandig, zodat je de software die nodig hebt op tijd hebt gevonden.

3. Koop RAM bij! 512 is veel te weinig en ik heb soms wel een beetje spijt dat ik _maar_ 1 Gieg heb gekocht. Maar dat is dan ook het minimum.

4. Probeer direct een grotere schijf te kopen/laten inbouwen. 60 GB lijkt veel, maar het standaard pakket is 15 GB (en daar kun je meestal niet veel van afsnoepen) en aangezien 60 eigenlijk 55 is is ie snel vol.

5. Keynote levert de mooiste presentaties op (en kost bijna niks) maar als je ze exporteert naar Powerpoint (wat bij ons op school op de presentatiecomputer staat geinstalleerd) zien ze er meestal niet zo fraai uit (Gisteravond tijdens een presentatie minimaal 20 keer “k*t ” gedacht terwijl ik probeerde uit te leggen dat er onder het zwart ook nog pijltjes tussen de witte blokjes zaten).
    Dit rechtvaardigt in ieder geval de aanschaf van het VGA snoertje (zodat je op de gemiddelde beamer aangesloten kunt worden)

6. Wees voorbereid op opgewonden blikken van dames (in mijn geval kan ik het wel uitleggen: als veertiger vang je niet meer zo snel blikken van een dame van 18, en een witte MacBook doet dat wel :-))

Genoeg info voor nu?
    Ik sta open voor inhoudelijke Hogeschool-vragen-over-macbooks…

Groetjes Erik

Bijdrager
    Turbanus

Ja hoor… het Macbook is ook sexy.:wink:

Ik zie nu pas dat het om Hardware gaat….

Bijdrager
    oegemeister
    ”yoho”

4. Probeer direct een grotere schijf te kopen/laten inbouwen. 60 GB lijkt veel, maar het standaard pakket is 15 GB (en daar kun je meestal niet veel van afsnoepen) en aangezien 60 eigenlijk 55 is is ie snel vol.

Groetjes Erik

nou…. als je alle overbodige taal en printer bestanden is verwijderd moet je es kijken hoe veel ruimte je daarmee wint. Ik gebruik ook gewoon de 60 gieg en heb er voor thuis (films/muziek/etc.) een 400 GB externe HD bijgekocht. Gaat echt prima hoor.

m. vr. gr

Sjoerd

Moderator
    Strifer

als je een postbank rekening hebt krijg jeals student zijnde volgens mij 8% korting op je macbook op postbank.nl, in de speciale apple store.

Bijdrager
    yoho

nou…. als je alle overbodige taal en printer bestanden is verwijderd moet je es kijken hoe veel ruimte je daarmee wint. Ik gebruik ook gewoon de 60 gieg en heb er voor thuis (films/muziek/etc.) een 400 GB externe HD bijgekocht. Gaat echt prima hoor.

Dat klopt… dan kom je rond de 10 Gieg uit of zo… Maar ik was zo stom:-) om Keynote en Pages te installeren en toen was de winst ook weer weg…
    En ik heb een parallels image van een Gieg of 8 staan. En wat Podcasts en wat andere zooi.

Dan hou ik 15 Gieg over. En dat is _maar_ een kwart van de schijf.

Ik gebruik ook een externe schijf (120+250G) voor de serieuze data:-) En opruimen is niet mijn sterkste punt, maar waarschuwen kan geen kwaad. En de tip van de externe schijf blijft natuurlijk een goede (ook voor backups)

Bijdrager
    Ratz

Ik heb hier op de site wel wat topics over prijsverlagingen gelezen maar ik kon zo 1,2,3, niet iets vinden over een nieuw systeem en of dat in het verleden prijsverlagingen opleverde.. Ik bedoel, we weten dat er nu met een paar maanden Leopard komt. Ik ben nog niet zo lang geleden ingestapt met een (i)Mac en wil ook een macbook kopen.
    Is er in het verleden voordat er duidelijk een nieuw systeem uitkwam sprake geweest van een prijsverlaging? Dan wacht ik nog even….
    En waarom is die zwarte variant zoveel duurder! precies dezelfde feautures! Dure verf!:-)

Ben trouwens van plan de Macbook uit Canada mee te nemen. Heeft iemand ervaring met het teruggeven op het vliegveld van de GST/PST na 1 april.
    PS NIET GELIJK ROEPEN DAT HIER AL DUIZENDEN DRAADJES OVER ZIJN WANT ER IS NA 1 APRIL HET 1 EN ANDER VERANDERD HIEROMTRENT!!!!!!!! OK!:x

Thanks!

Bijdrager
    iJoost

Dure verf, ja. En wachten, vooral wachten… op de nieuwere versie (die elk half jaar komt), op Leopard, op een prijsverlaging, etc. Wacht, terwijl ik er alvast van geniet.;-)

Bijdrager
    MedahOSX

Je zet geen prijs bij die coreduo die je hebt gezien. De mediamarkt (althans Arena) hebben die ‘oude’ macbooks core duo’s ,en ook pro’s in de uitverkoop staan. De goedkoopste is 799 euro.

Bijdrager
    mvdenberg

Goede tip van de mediamarkt.

De eerste serie macbooks hadden inderdaad problemen: verkleurende case, heatsink die te veel uitzette waardoor kortsluiting ontstond en de cpu maakte een z.g. whine geluid.
    Let wel, niet alle macbooks uit de eerste serie hadden hier last van. De laatste uit die serie niet. Er is op het forum een draadje, maar die kan ik zo snel even niet vinden.
    Let op of de macbook die je op het oog hebt, nog garantie hebt: dan is er niets aan de hand.

Zelf wissel ik ook documenten uit met mijn mede studenten: hiervoor gebruik ik ms office voor mac. Geen gedoe met importeren en exporteren met pages en keynote.

Succes met je keuze!

Bijdrager
    MaartenR

Bedankt voor de vele reacties allen!..
    iJoost, bedankt voor je leuke link.. kheb flink in de deuk gelegen van die filmpjes

Ik heb nu iig een flinke schop in de goede richting gekregen en het staat nu bijna wel vast dat ik voor een macbook ga. Welke dit is weet ik zelf nog niet

De macbook die ik op het oog heb heeft nog een half jaar garantie dus dat is opzich wel mooi te doen:)

Geblokkeerd
    Anoniem

XD, die zijn idd geniaal.

Bijdrager
    MaartenR

Hey luitjes,

Het is de 1.83ghz core 2 duo geworden, gekocht van iemand die ‘m via z’n bedrijf had gespaard maar er uiteindelijk niet mee kon werken ivm het (kleine) 13″ scherm

Mac OS X werkt echt lekker in verhouding met Windows XP, het is wel even wennen hoor… bepaalde dingen zijn net iets anders waardoor het net iets lekkerder werkt;)

Programmeren gaat lekker, vooral met virtue desktop met de console op het ene scherm en Xcode op het andere scherm. Weet er nog iemand een goede EDI voor c++ en / of java? Xcode werkt naar mijn mening niet erg lekker…

groeten

Bijdrager
    Stadsman

Ik vind Xcode juist erg prettig. Als je user interfaces goed wilt bouwen is Xcode’s Interface Builder ook erg handig.

Een veel gebruikte editor is TextMate, ik gebruik het niet en kan dus geen ervaringen delen. Het is geen IDE, daarvoor is Xcode wel zo’n beetje de beste keuze, maar schijnt veel te kunnen.

En welkom bij de wereld van de Mac

Bijdrager
    Cloudsurfer
    ”MedahOSX”

Je zet geen prijs bij die coreduo die je hebt gezien. De mediamarkt (althans Arena) hebben die ‘oude’ macbooks core duo’s ,en ook pro’s in de uitverkoop staan. De goedkoopste is 799 euro.

Serieus? Dan ga ik donderdag even kijken. Ik ben ‘in de markt’ voor een schootcomputertje, maar het 1099 euro prijskaartje voor de huidige MacBook is altijd al een drempel geweest. 799 euro is een lekker antrekkelijk aanbod, daarintegen!

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.