7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
  • Q:
    Bijdrager
    Fred2Fish

Macbook Kernel

Macbook uit 2010, 13 inch – 2,4 ghz – 2 gig ram – 250 gig hdd (nooit iets vervangen)
    -> intensief gebruikt vanaf mei 2010, draait ML sinds een paar weken, voordien nooit problemen met gehad.

Vanmorgen wilde ik hem opzetten, maar vanaf dat ik mijn wachtwoord invoerde om in te loggen had ik een kernel panic.
    4 keer opnieuw geprobeerd, 4e keer geen kernel panic, gewoon kunnen opstarten, geen problemen.
    Heb apple hardware test gedraait vanaf oorspronkelijke cd, kreeg deze error:
    “4SNS/1/40000000:TCOD “

Bij een reboot heb ik ongeveer 1op5 kansen om gewoon te kunnen opstarten. Wanneer dit lukt loopt hij gewoon, niets aan te merken.
    Op een ander forum stond van smc reset te doen, heeft niet geholpen.

wat zijn mijn opties? Binnendoen bij apple?

Bijdrager
    i_yell0wi7

Na wat zoekwerk is de aangegeven Error code de melding dat er een probleem is met de Fan daar staat de code TCOD, draait de fan op hoge snelheid? of hoor je de fan niet meer en is deze gestopt met werken?

Bijdrager
    Fred2Fish

had ik zelf ook al gevonden, smcfancontrol staat al jaren op mijn mac, op full speed maakt hij behoorlijk veel lawaai, nu nog, dus ik denk niet da de fan stuk is …

Bijdrager
    i_yell0wi7

Na veder zoeken staat 4SNS/1 voor de Temperatuur sensor dat daar iets mis mee is, probeer eens een widget te downloaden iStat bijvoorbeeld om te controleren of de temperatuur sensors correct werken. zo niet dan ben ik bang dat je macbook helaas een reparatie moet krijgen.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

smcfancontrol staat al jaren op mijn mac

Dan staat het er al jaren voor niks op.

Deze tool laat de fans doorgaans harder draaien dan noodzakelijk, waardoor kans op slijtage of erger groter is.

Bijdrager
    Fred2Fish

Na veder zoeken staat 4SNS/1 voor de Temperatuur sensor dat daar iets mis mee is, probeer eens een widget te downloaden iStat bijvoorbeeld om te controleren of de temperatuur sensors correct werken. zo niet dan ben ik bang dat je macbook helaas een reparatie moet krijgen.

Er staan 8 sensoren, met temperatuur schommelend tussen de 27° en de 53°, nergens een error of zo.

Bijdrager
    Fred2Fish

Dus… suggesties?

7 berichten aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.