8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    JR88

Macbook kan niet meer opstarten in Mac OS X

Ik heb al lang gegoogled maar ik kan geen oplossing vinden.

Ik heb een Macbook Pro met Snow Leopard. Ik wilde ook Windows installeren, dus heb een partitie aangemaakt van 20 gb met Bootcamp. Vervolgens cd van Windows xP erin en opnieuw opgestart.

In de aanloop van de installatie was er echter iets geks: de partitie die ik kon selecteren was 130 gb (mijn totale harde schijf is 250). Toen dacht ik: ik stop met deze installatie, ik start wel opnieuw op in Mac OS. Maar dat kan niet meer! Ik heb de volgende dingen al geprobeerd die niet werken:

*Option ingedrukt gehouden: er verschijnt alleen een harde schijf symbool met Windows
    *X ingedrukt gehouden: er gebeurt niks.
    *Mac OS X installatiedisk: het schijfhulpprogramma ziet de harde schijf, maar kan hem niet controleren laat staan herstellen. Bij Opstartschijf kan ik alleen de installatiedisk selecteren.
    *Maar het ergste is dat het Mac OS X installatieprogramma geen harde schijf meer herkent! Ik kan Mac OS X dus niet eens herinstalleren.

Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is? Moet ik de installatie van Windows toch voltooien om het te laten werken? Of is mijn harde schijf zwaar gecrasht?

Ik ben ontzettend dankbaar voor alle hulp…

Bijdrager
    Syptern

Ik heb geen idee ik zou contact nemen met apple;)

Bijdrager
    iVic

Je kan Mac OS X herinstalleren door in Hulpprogramma’s > schijfhulpprogramma (in de bar bovenaan) op de installdisk naar je harde schijf te gaan en vervolgens de hardeschijf te Wissen (kies de structuur Mac OS Uitgebreid (Journaled)

Daarna ga je terug naar het installatieprogramma en dan zou je normaal gezien Mac OS X kunnen installeren.

En als je wil weten wat er mis was: Je hebt waarschijnlijk bij de install van windows je harde schijf naar NFTS geformatteerd (wat standaard niet wordt ondersteund door Mac OS X), waardoor het installatieprogramma je schijf niet kon herkennen.

Bijdrager
    JR88

Dankjewel!

Is er ook een mogelijkheid om dit op te lossen zonder de harde schijf eerst helemaal te wissen? Zou het kunnen helpen als ik Windows toch helemaal installeer?

Bijdrager
    JR88

Voor de duidelijkheid: ik heb windows niet geïnstalleerd, heb alleen de eerste schermen van het installatieprogramma doorlopen.

Bijdrager
    iVic

Heb je de harde schijf ook geformateerd?

Bijdrager
    Vinhelper

Ho ho ho.

Je moet eerst even de oude situatie gaan herstellen, en van daaraf opnieuw proberen.

Wis je harde schijf vanaf de grijze DVD die bij je Mac hoort, door ervan op te starten (via option) je taal (Nederlands) kiezen, bovenaan bij Hulpprogramma’s in de menubalk Schijfhulpprogramma kiezen.

Klik dan op je schijf en kies wissen.

Installeer dan Mac OS X, en zet je Time Machine-backup terug. (ik hoop dat je die hebt)

Draai dan weer de Bootcamp assistent, en lees goed in de handleiding welke stappen je precies moet doen.

Als je het precies zo doet, blijft je Mac OS X gedeelte in alle rust staan, en installeer je windows op de juiste plek.

Bijdrager
    JR88

Ik heb het opgelost!

Voor de geïnteresseerden:

Ik had een verkeerde versie van XP (zonder service pack) proberen te installeren, die ervoor zorgde dat m’n harde schijf corrumpeerde. Het plaatsen van de installatiedisk was al voldoende hiervoor!

Ik heb op een andere computer Gparted Live gedownload en op een cd gebrand, en toen m’n Macbook hiervanaf opgestart. Dit programma kon de partitiestructuur wel zien. Vervolgens heb ik de BOOTCAMP partitie verwijderd. Na twee keer opstarten (en de Gparted cd te hebben verwijderd) kwam het vertrouwde Apple logo weer in beeld, en m’n Mac is weer volledig normaal.

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.