19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    Mango NL

MacBook kaduuk?

Ik kreeg laatst een klein zwart venstertje waarin stond dat ik m’n mac opnieuw op moest starten, dit heet volgens mij een kernelpanic ofzo?
    Nu kreeg ik er net weer een en toen ik hem opnieuw opgestart had meteen weer een.
    Ik heb er nu een paar weken 2Gb ram inzitten, maar volgens de apple hardware test is daar niks mis mee.
    Hoe komt dit? en wat moet ik doen als ik ze blijf krijgen?

Bijdrager
    Marius1976

Dat kan ontzettend veel oorzaken hebben.

Meestal is het wel iets hardware gerelateerds, maar je kunt ook een corrupte driver of zelfs een “beschadiging” hebben in je Mac OS X.

Heb je recent nog dingen toegevoegd? Hardware? Software.

Ikzelf heb bijvoorbeeld wel eens zo’n kernel panic als ik m’n FireWire audiokaart aan m’n iBook knoop. Met andere firewire spullen heb ik dit niet, dus ik wijdt het maar aan een beetje “brakke” audio kaart.

Misschien is je harddisk matig, en zitten er bad sectors op?

Doe eens een uitgebreidere test van het een en ander, en/of installeer tiger eens helemaal schoon. Blijft het probleem bestaan: terug naar apple ermee.

Succes
    Marius

Bijdrager
    Sentitel

Waar was je mee bezig? Misschien dat dat meespeelt. Wat is het merk van je ram?

Bijdrager
    iJoost

Als je kort geleden RAM geplaatst hebt is dat de meest waarschijnlijke oorzaak. In mijn beleving is dat in veel gevallen de oorzaak van kernel panics. Dat de hardwaretest niets vond is helaas geen garantie dat die RAM goed is.

Inactief
    Anoniem

Best even checken met origineel ram, bij mijn PowerMac G4 was dit de oorzaak, net na het opstarten direct een kernelpanic, het geheugen testen was de oplossing.:)

Bijdrager
    Mango NL

Ik had er net weer een, maar ik heb m’n oude ram niet meer dus dat kan ik niet testen.
    Is er niet een 1 of ander programma waarmee je het kan testen?
    Ik zal vanavond osx wel opnieuw installeren en misschien even de rammetjes van plaats verwisselen.

Bijdrager
    Mango NL

Merk van me ram is btw kingston dus daar kan het niet aan liggen, net was ik gewoon bezig met msn en pages, en bij de vorige zal het ook wel zoiets geweest zijn.
    Verder qua hardware niks toegevoegt, alleen hangt er nu regelmatig een iPod aan maar het lijkt me sterk dat die de veroorzaker is.
    En qua software natuurlijk osx 10.4.10, volgens mij ook safari 3 beta en aMsn

Bijdrager
    tommy666

ik zou zeggen,steek het oude RAM er eens terug in en kijk dan nog eens(het nieuwe RAM kan ook al kaduuk zijn vanuit de fabriek zelf hé)

Bijdrager
    Mango NL

anders lees je even al m’n berichtjes?

Bijdrager
    tommy666

sorry,daar had ik gewoon over gelezen:oops:

Bijdrager
    Mango NL

Ik pak net m’n os x cd om opnieuw te installeren maar er zit een rare plek op, een grijs rondje met een een grijs circeltje er omheen, zie foto
    wat is dit nou weer? :?

Bijdrager
    tommy666

kan het zijn dat daar iets op “gesteund” heeft?

Bijdrager
    Mango NL

nee hij zat zelfs nog in het apple doosje

Bijdrager
    Mango NL

istie kapot of kan ik hem gewoon gebruiken? :|

Bijdrager
    iJoost

Dat merk je snel genoeg.

Bijdrager
    Mango NL

Ja ik ga niet het risico lopen dat ik straks een MacBook heb zonder besturings systeem

Bijdrager
    iJoost

Goed plan.;-)

Maar steek hem erin en kijk of ie alles goed lezen kan. Dat kon je toch zelf ook wel verzinnen?

Bijdrager
    Mango NL

hoe check ik of ie alles kan lezen?

Bijdrager
    iJoost

Stop ‘m erin. En maak een kopie op je harde schijf (drag en drop). Als je geen foutmeldingen krijgt is het goed.

Of gebruik het Schijfhulpproggramma…

(Maar eerlijk gezegd verwacht ik niet dat een herinstallatie gaat helpen als je last hebt van kernel panics.)

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.