11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:
    Bijdrager
    Siri

MacBook is traag en blaast heel snel

Hallo,
    Ik heb nog niet zo lang geleden een tweedehands MacBook 3.1 Santa Rosa gehaald. Alleen, hij wordt steeds trager. Als ik een spelletje speel lagt ‘ie heel erg veel, en als ik een video op Youtube kijk gaat ‘ie meteen heel hard blazen en wordt ‘ie heel heet.
    Het gaat over een witte, niet-unibody MacBook met 2.2 GHz Intel Core 2 Duo, en met 4 gig ram.
    Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen.
    Koen.

Bijdrager
    Waffle ಠ_ಠ

Ik denk dat je heatsink vol met stof zit, mijn eigen MacBook uit begin 2008 had dit ook eind vorig jaar. Na een flinke interne schoonmaakbeurt was hij sneller (thermal throttling hoeft niet meer in te springen) en hij draaide koeler én stiller.

Bijdrager
    Hansi2124

Lees ook eens dit topic door. Misschien heb jij hetzelfde?

Moderator
    unSOUND

Traagheid kan door veel dingen veroorzaakt worden, daar kunnen we zo niks over zeggen. Om te ontdekken war dat door komt kun je het beste een blik werken in de logs, kijken wat er allemaal ( op de achtergrond ) opstart, en kijken of het ook traag werkt onder een ander account. En wat bedoel je eigenlijk met traag ? Zoe je strandballen, duurt het lang voor een App opstart, reageer het systeem traag op muisklikken, dat soort info.

Wat betreft het blazen en warm worden bij YouTube, dat is simpelweg door Flash.

Moderator
    Night

Je kunt eens in Activity Monitor kijken of er veel (en welke) processen er in de achtergrond draaien. Ook kan het innerlijk van de MacBook vies/stoffig zijn (bv in een zeer rokerige omgeving gebruikt), waardoor deze zijn warmte niet goed kwijt kan.

Geblokkeerd
    Anoniem

clicktoflash…

Moderator
    unSOUND

Dat heeft weinig zin aangezien hij juist het filmpje wilt zien…

Bijdrager
    Siri

Bedankt voor de snelle reacties.
    Ik heb geen last van strandballen of vastlopers.
    Als ik bijvoorbeeld de MacBook Pro van mijn broer pak, blaast die helemaal niet met Youtube, en heeft helemaal geen moeite met dat soort dingen (zal ook wel komen door de processor en de grafische kaart etc.). Ook heeft ‘ie sinds dat ik ‘m heb nooit in een echt stoffige omgeving gestaan, ik rook bijvoorbeeld ook niet. Maar, het zou goed kunnen dat er veel stof in zit. Is er een mogelijkheid om dit stof gewoon te verwijderen?

Bijdrager
    Oppie

Kijk toch eens in Activiteitenweergave met ‘Alle processen’ in het uitrolmenu geselecteerd.

Moderator
    Night
    macgac312 op 04 april 2011

….Ook heeft \’ie sinds dat ik \’m heb nooit in een echt stoffige omgeving gestaan, ik rook bijvoorbeeld ook niet….

Ik heb het ook niet over jou, je geeft zèlf aan dat je hem 2e-hands hebt gekocht. Dus je weet niet wat die arme Macbook allemaal al heeft moeten doorstaan;)

Mocht je er middels activity monitor van overtuigd zijn dat je Macbook niet overmatig belast wordt, kun je aan schoonmaken denken.

Je kan hem openmaken volgens één van de stappenplannen in de onderstaande link.
    Alle zaken waar je op moet letten alsmede de benodigde gereedschappen staan duidelijk vermeld.
    Kies wel even de juiste Macbook;)
    http://www.ifixit.com/Guide/search/macbook+3.1

Er zijn speciale spuitbussen perslucht in de handel om stof weg te blazen. Let op dat je niet gewoon een compressor gebruikt, aangezien de lucht die dááruit komt heel veel vocht (=water) bevat en dat dit niet bevorderlijk is electronische componenten spreekt voor zich.

Besteed bij het schoonmaken goede aandacht aan de eerder genoemde heatsink en de ventilator.

Bijdrager
    Siri

’t is eigenlijk gewoon een MacBook 3.1 Santa Rosa, maar kon niet vinden hoe ik ‘m open moest maken.

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.