24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:

Bijdrager
    macwolt

MacBook Intel Core 2 (!)Duo f MacBook Pro Intel Core Duo 2.0

Ik heb recent een nieuwe loaded imac aangeschaft met airport extreme. Ik wil nu een laptop aanschaffen voor surfen in de woonkamer, op reis, etc. De veeleisende video montage programmas doe ik wel op mijn imac. In eerste instantie gekeken naar de nieuwe Macbook 2.0 GHz Intel Core 2 Duo, maar deze heeft alleen een scherm van 13 inch. Ik kom nu een aanbiedingen tegen waarin ik een ‘oude’ Macbook Pro 15,4″ Intel Core Duo 2.0 voor slechts 300 euro meer kan krijgen. Je hebt dan een stuk meer (aluminium) laptop met twee inch groter scherm. Dat is me wel 300 euro waard. Zijn er nog belangrijke afwegingen die ik vergeet?

Bijdrager
    Frenco

de intel Core 2 Duo is volgens apple zelf wel to 25% sneller dan de core duo….
    en de “oude” proceccors hebben meer warmte problemen…

Bijdrager
    Frenco

maar ja, de ander is natuurlijk wel een pro he….

Bijdrager
    IT-Pro

Je zegt zelf dat je video montage e.d. wel op je iMac doet, dan heb je dus in feite geen groot scherm nodig op je MacBook (Pro) omdat je dan toch voor dat surfen ook wel met een 13 inch beeldscherm uit de voeten kan.

In principe is bij benadering de Core 2 Duo natuurlijk sneller maar dat zal voor een beetje surfen e.d. niet enorm veel verschil maken, denk ik.

Wel zijn revisies er niet voor niks natuurlijk. Zoals Frenco zegt zijn warmteproblemen opgelost en ook andere (kleinere) problemen worden opgelost in revisies.

Verschil qua processor zit ‘m echter ook in ’t feit dat de Core Duo géén 64 bit ondersteunt terwijl de Core 2 Duo dat wel doet.
    Als je straks wil overstappen op Leopard, die volledig 64 bit native is, dan is een processor met volledig 64 bit ondersteuning wel handig, denk ik.

Bijdrager
    computer space

Daarvoor heb je natuurlijk ook een fatsoenlijke videokaart en een dvd brander. Denk alleen dat de macbook beter is voor op reis.
    64 bit is een beetje larie. Sinds de eerste powerpc is de geheugenbus al 64 bit en 64 bit adresseerbaar. 64 bit instructies zijn kul. Zal niet veel schelen.

Bijdrager
    macwolt

Niet vergeten het scherm van de macbook pro is 2 inch groter
    (en zoals elke vrouw zal beamen. 2 inch is niet weinig….)

Bijdrager
    WaZoo

Dat verschil is niet helemaal 25%, kijk maar goed welke processoren ze vergelijken, en dan vooral naar het aantal Ghz, was dus niet helemaal eerlijk die vergelijking…
    Warmteverschil klopt volgens mij wel, maar die nieuwe zijn ook niet echt ‘vriendelijk’ voor de schoot:D

Daarnaast is de 15″ een pro, dus nog meer voordelen dan alleen een processor

Succes met je keuze!

Bijdrager
    Frenco

haha ja maar waar heb je die 2 inch voor nodig? om te surfen niet lijkt me…:D

Bijdrager
    mollie319

@koen,
    ik denk dat TS bedoelt 300 euro meer dan een Macbook
    dus +/- 1.400 – 1.500 euro….

Tja, maar mocht je ooit nog een pro applicatie erop willen draaien, kan dit dus niet op de macbook.
    Moet je je van te voren goed realiseren natuurlijk.

Marcel

Bijdrager
    JWB

Ik heb zowel een MacBook (CD) als MacBook Pro (C2D) en ik ervaar de MacBook Pro als ‘steviger’. Kijk je echter naar prestaties dan heeft de MB inderdaad een snellere processor, maar de Pro heeft meer opties. Mocht je er eventueel wel voor kiezen om wat grafisch werk onderweg te willen doen, dan heb je het wel ‘aan boord’. Hierbij moet je denken aan een echte grafische kaart, die ontbreekt bij de MB.

Voordeel van de MacBook C2D is natuurlijk wel dat de eerste kinderziektes eruit zijn en dat geldt ook voor de Pro. De Pro CD heeft in het begin nog wel wat kinderziektes gehad.

Bijdrager
    Frenco

ja maar je gaat hem toch niet voor grote dingen gebruiken zou ik die 300 euro bewaren en meer geld in intern geheugen steken

”mollie319″

@koen,
    ik denk dat TS bedoelt 300 euro meer dan een Macbook
    dus +/- 1.400 – 1.500 euro….

Tja, maar mocht je ooit nog een pro applicatie erop willen draaien, kan dit dus niet op de macbook.
    Moet je je van te voren goed realiseren natuurlijk.

Marcel

:D

Bijdrager
    mollie319

en daar zit ook weer wat in, wat Frenco zegt….

Confusion!!! 8)

Marcel

Bijdrager
    noxius

De Macbook Core duo 2 kan met de 80211n werken en de Mac Pro Core Duo niet.

Bijdrager
    Frenco

ja, daar heeft noxius ook een belangrijk punt….

Bijdrager
    Vin
    ”noxius”

De Macbook Core duo 2 kan met de 80211n werken en de Mac Pro Core Duo niet.

ik heb een macbook pro core duo. van de laatste lading, dus net voor de mbp core 2 duo. kan ik dan niet met de ‘n’ standaard voor draadloos internet werken??

Bijdrager
    Frenco

waarschijnlijk niet met de laatste standaard als je de link van noxius leest…

Bijdrager
    macwolt

Dank aan iedereen voor de reponse. Ik denk nogsteeds dat ik voor de Macbook Pro ga. Een goede prijs kwaliteit prestatie. De Pro biedt meer mogelijkheden. Het snelheidsverschil is verwaarloosbaar het scherm is groter en het is niet van plastic.

Wel een goed punt van Noxius. Mijn imac heeft de 80211n mogelijkheid volgens mij al. Als ik dus iets in huis met hogere data overdracht wil verzenden kan dat (moet ik wel een nieuwe airport extreme kopen). Bovendien duurt het volgens mij nog wel even voordat 80211n de nieuwe standaard wordt. Ik vind 13inch persoonlijk weldegelijk minder relaxed surfen dan 15 inch. Tja Frenco sommige afbeeldingen moeten niet te klein zijn…

M.b.t. de 64 bit mogelijkheid heb ik begrepen dat er maar weinig programmas zijn waar het verschil tussen 32 en 64 echt uitmaakt.

Bijdrager
    Vin
    ”Frenco”

waarschijnlijk niet met de laatste standaard als je de link van noxius leest…

ow. had nog niet op de link gekeken. vergeten… bedankt en macwolt; ik denk dat je de goede keuze maakt!

Bijdrager
    Frenco
    ”macwolt”

Dank aan iedereen voor de reponse. Ik denk nogsteeds dat ik voor de Macbook Pro ga. Een goede prijs kwaliteit prestatie. De Pro biedt meer mogelijkheden. Het snelheidsverschil is verwaarloosbaar het scherm is groter en het is niet van plastic.

Wel een goed punt van Noxius. Mijn imac heeft de 80211n mogelijkheid volgens mij al. Als ik dus iets in huis met hogere data overdracht wil verzenden kan dat (moet ik wel een nieuwe airport extreme kopen). Bovendien duurt het volgens mij nog wel even voordat 80211n de nieuwe standaard wordt. Ik vind 13inch persoonlijk weldegelijk minder relaxed surfen dan 15 inch. Tja Frenco sommige afbeeldingen moeten niet te klein zijn…

M.b.t. de 64 bit mogelijkheid heb ik begrepen dat er maar weinig programmas zijn waar het verschil tussen 32 en 64 echt uitmaakt.

hahaha je hebt gelijk sommige afbeeldingen moeten niet te klein zijn…..:wink:

Bijdrager
    Apple

Vergeet niet het 64 versus 32bits verschil. Leopard zal volledig 64bits zijn, waardoor je waarschijnlijk een nog groter performancewinst haalt met een Core 2 Duo processor.

Bijdrager
    bhaenraets
    ”Apple”

Vergeet niet het 64 versus 32bits verschil. Leopard zal volledig 64bits zijn, waardoor je waarschijnlijk een nog groter performancewinst haalt met een Core 2 Duo processor.

Gaap… :? Wel eerst even de rest van de discussie lezen voordat je een reactie plaatst hoor.

Bijdrager
    Buzz

Het belangrijkste voordeel van een 64-bit processor is dat je datasets in het geheugen van meer dan 4 GB kan aanspreken. Dat is zeker de komende jaren nog alleen interessant voor sommige wetenschappelijke software.
    En bovendien, omdat de MacBook en MacBook Pro een fysieke geheugenlimiet van 2 en 3 GB hebben heb je dus ook voor wetenschappelijk werk niks aan dit voordeel met deze machines.

Bijdrager
    computer space

De G4 kan ook al 64 bit aan geheugen aansturen, dus ook de PPC maccers lopen niet tegen een adreslimiet aan de komende jaren. Binnen de processor zelf zal het inderdaad wel maximaal in 4gb bammetjes moeten, maar dat maakt niet zo veel uit (dat zijn hele zware rogge-spelt bammetjes!).
    Misschien was dat bij de Intel nog niet zo, dus wordt dat nu weer opnieuw genoemd in de advertentiemolen. Een paar jaar geleden maakt Apple ook al sier met 64 bit computing als voordeel van de mac!

Dit was trouwens ook al een 64-bitter 8)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Nintendo_64
    En MarioKart 64 kickt nog steeds ass, ook op mijn mac 8) 8)

Bijdrager
    Buzz

Martiniman:
    De PowerPC G4 kan als 32-bit CPU beslist niet meer dan 4 GB addresseren, de PowerPC G5 wel.
    De Intel Core Duo kan dat ook niet, de Core 2 Duo en Xeon wel. Ook voor Intel is 64 bit niets nieuws, want de Xeon en Itanium bestaan al heel lang.

In de verkoop van de computers voor de consumentenmarkt wordt (terecht) geen reclame gemaakt met 64-bit. Apple noemt het wel als een van de nieuwe features van Leopard. En dat is ook terecht, want 64-bit en 32-bit naast elkaar draaien met alle gelikte functionaliteit zoals OS X dat bied, bestond nog niet. En daarmee profileren ze zich goed op de wetenschappelijke markt. In Tiger bestond 64-bit ondersteuning al wel voor de UNIX laag, dus toen nog zonder de frameworks voor het gelikte laagje. Van Windows en Linux bestaan ook al tijden 64-bit varianten, maar die hebben weer een beperktere inzetbaarheid.

Sommige enthousiaste gebruikers begrijpen het verkeerd (zoals ook weer in dit draadje) en geven daardoor verkeerde adviezen, maar dat heeft volgens mij verder niks met de advertentiemolen of Intel te maken.

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.