One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Laptop » MacBook in coma na sluimerstand

MacBook in coma na sluimerstand

Profielfoto van Kidco

Kidco op 09 september 2013 #

Een probleem dat zich sinds ± 2 maanden voordoet. Soms stopt mijn MacBook (Early 2008, 10.7) volledig met werken na sluimerstand. De computer probeert te ontwaken (want de harde schijf begint te draaien en de SuperDrive maakt geluid). Hij staat dan nog aan, maar er is geen interactie meer mogelijk. Het scherm gaat niet aan, de MacBook is niet meer zichtbaar in het netwerk, reageert niet meer op toetsaanslagen, … De computer is dus in een soort comatische toestand; de oorzaak ligt waarschijnlijk niet bij het scherm. Wanneer ik de laptop dichtklap gaat het indicatorlampje nog wel aan, maar gaat hij niet meer terug in sluimerstand. Het enige wat ik dan nog kan doen is een harde reset.

Wat ik al geprobeerd heb:

1. PRam reset: geen resultaat;
  2. ’Macintosh HD’ controleren in Schijfhulpprogramma: er was een fout te herstellen, dat is gebeurd, maar heeft niets verholpen;
  3. Schijfbevoegdheden controleren en herstellen: ook geen resultaat.

Zou OS X herinstalleren een optie zijn? Andere mogelijke oplossingen? Ik kan mijn MacBook zo niet vertrouwen in het dagelijks gebruik.

Alvast bedankt.

Edit: heb een illustrerende video gemaakt van de enige mogelijke interactie tijdens de coma. Het lampje gaat aan maar de computer gaat niet terug in sluimerstand.

Profielfoto van Maurits

Maurits op 09 september 2013 #

Heb je soms ook een extern scherm er aan als je in slaap zet?
Ik heb soortelijke problemen als ik de Macbook Air 2012 (10.8.4) met extern scherm in slaap zet loskoppel en later thuis (als standalone) weer open.
Beter eerst scherm los, dan in slaap zetten.

Bij mij werkt geduld (tot 30 seconden, het lezen/schrijven van de safe sleep file kan lang duren), en/of aan oplader hangen, en/of een tweede keer dicht en open klappen van scherm (en combinaties van die drie) bijna altijd.
Het niet vragen van wachtwoord bij ontwaken kan ook een workaround zijn, maar die vind ik niet aan te bevelen.

Ik denk dat een herinstallatie niet gaat helpen, of alleen tijdelijk.

Profielfoto van Kidco

Vroeger sloot ik er wel eens een scherm op aan, maar de laatste tijd niet meer. Geduld al geprobeerd: na verschillende uren wachten gebeurde er niks. Blijft wel heel de tijd aan staan.
Ik zal eens proberen dicht- en openklappen / lader uittrekken en weer insteken maar het is tot nu toe nog nooit gelukt hem te reanimeren.

Dat eendje roept herinneringen op uit de tijd van Mac OS 9:)

Profielfoto van Lockheed SR-71

Lockheed SR-71 op 09 september 2013 #

Bij mij is het wel eens voorgekomen dat dan het scherm uit staat.
Druk eens op F2, misschien iets om te proberen?;!

Profielfoto van Kidco

Ik kan jullie oplossingen moeilijk uittesten binnen de 5 minuten omdat het maar af en toe gebeurt.
Ik ben er ook vrij zeker van dat het niet aan het scherm ligt, zoals ik al eerder zei: de MacBook is niet meer verbonden met het netwerk, kan niet uitgezet of herstart worden met toetscombinaties enz. Daarnaast, Lockheed, als de schermverlichting uit zou staan zou ik nog altijd kunnen zien dat het scherm aan staat, en dat is niet het geval.
In elk geval bedankt voor jullie reacties.

Profielfoto van Haike

Haike op 09 september 2013 #

Hij is van 2008 zie ik, dus je hebt er nog een officiële installatie schijf bij zitten, neem ik aan. Als je daar van opstart wat gebeurt er dan?

Profielfoto van Kidco

Die schijf heb ik nog, ja. Ik neem aan dat dat gewoon zou werken. Waarom zou ik die nodig hebben?

Profielfoto van FloorvN

FloorvN op 09 september 2013 #

heb je SMC Reset al geprobeerd ??

Profielfoto van Haike

Omdat je dan kan uitvinden of een herinstallatie zin heeft of niet. Doet hij het dan “normaal” Weet je meteen dat je hardware in orde is, en het daar niet aan ligt, En je huidige OS rot is wat op je schijf staat.

Als je opstart, hoor je dan wel gewoon het opstartgeluid? Dat is namelijk het sein dat je hardware in orde is (behalve je HD)

Profielfoto van Kidco

SMC-reset nog niet geprobeerd, zal dat eens doen.
Op de harde schijf staat Lion, met herstelpartitie. Opstarten vanaf die partitie werkt normaal. Is dat hetzelfde als opstarten vanaf de schijf die bij de computer zat?
Het opstartgeluid klinkt nog altijd bij opstarten, het zal dan wel een softwareproblee’ zijn? Ik zal afwachten na de SMC-reset. Het is wel moeilijk nagaan of het probleem opgelost is of niet.

Profielfoto van Kidco

Geen idee waarom ik nog niet aan SMC-reset gedacht had. Nu afwachten. Als dat niet helpt zal ik toch het OS eens opnieuw installeren.

Profielfoto van FloorvN

Mocht SMC Reset niet helpen, draai dan eens Schijf EHBO met Schijfhulpprogramma !
En kijk eens wat daar uit komt…

Profielfoto van Haike

Dat had-ie al gedaan, lees z’n openingspost….

Profielfoto van FloorvN

sry,
overheen gelezen..

HDD defragmentatie is wel nog handig om te doen !
Met bijv. Diskwarrior, erg goede tool !

Profielfoto van Gijs Raggers

Gijs Raggers op 09 september 2013 #

Zelf goedkope RAM gemonteerd?

Profielfoto van Kidco

Kidco op 10 september 2013 #

Ik heb inderdaad zelf RAM-geheugen gemonteerd, enkele jaren geleden. Tot nu toe geen problemen mee gehad, en ik zou het niet goedkoop genoemd hebben. Denk dat Kingston geen slecht merk is?

Profielfoto van Haike

Haike op 10 september 2013 #

Kingston is een prima geheugenmerk ze heeft voor de mac de speciale KTA Kingston lijn zit je altijd goed, en gewoon betaalbaar. De prijzen die apple zelf rekent voor geheugen zijn exorbitant, vaak 2x zo duur, dan wanneer je exact het zelfde geheugen koopt van de zelfde firma bij een computerboer en het er zelf inzet.

Profielfoto van Ree

Ree op 10 september 2013 #

FloorvN op 09 september 2013

sry,
overheen gelezen..

HDD defragmentatie is wel nog handig om te doen !
Met bijv. Diskwarrior, erg goede tool !

ehhh, neeej!

OSX defragmenteren heeft enkel nadelige effecten;
http://www.onemorething.nl/community/topic/harde-schijf-defragmenteren/
http://www.onemorething.nl/community/topic/defragmenteren-en-partitioneren/
http://www.onemorething.nl/community/topic/waarom-niet-defragmenteren/
http://www.onemorething.nl/community/?q=defragmenteren

vele posts over defragmenteren van een mac hdd.

http://www.mac-osx.nl/osx_tips/osx_defragmenteren.html
http://macs.about.com/od/faq1/f/defrag.htm

In het kort; het defragmentatie programma zet alles netjes achter elkaar en osx heeft vervolgens weer een hoop werk om de files op de meest optimale positie te zetten. Het vertraagt dan alleen maar.
Het HFS+ bestandssysteem “defragmenteert” altijd; files worden direct bij het opslaan zo optimaal mogelijk opgeslagen.

Ik kan je niet tegenhouden en ik deed in mijn OSX-beginperiode hetzelfde, maar fragmentatie is een kwaal van windows/dos, niet van mac.

tot slot; en dit is wellicht niet van toepassing voor jou maar wel voor anderen die dit welllicht lezen; een SSD NOOOOIT defragmenteren.
Op een SSD is fragmentatie van de data geen probleem, sterker nog; een SSD fragmenteert zelf alle data over de meerdere memory chips. Defragmenteren vreet alleen maar write-cycles van de cellen en daarmee levensduur van de SSD.

Profielfoto van Kidco

Kidco op 27 september 2013 #

Ik weet niet of dit topic nu nog gelezen zal worden, maar… het is niet opgelost. Het komt zelden voor maar het heeft zich net weer voorgedaan. Zeer vervelend.

Over dit topic

Gestart op 09 september 2013 door Kidco

Laatste reactie door Kidco

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?