19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Q:
    Bijdrager
    svan

MacBook heatsink vervangen; nu trager?!

Beste maccers,

Een tijdje geleden schreef ik in het grote MacBook-draadje over de Random Shutdown problemen van de MacBook van mijn vriendinnetje. Inmiddels is de heatsink vervangen door de Apple Store hier in Toronto, maar het lijkt erop dat de MacBook er een stuk trager op is geworden. Multitasken zorgt regelmatig voor de strandbal, Exposé is aanmerkelijk trager, net als iPhoto. Is hier een logische verklaring voor? Of wordt het (slecht scenario) weer een gang naar de Store?

Het gaat om een MB 1,83Ghz, met 512 MB RAM, van juli.

Alvast bedankt,

svan

Moderator
    unSOUND

Afgezien van dat je te weinig Ram hebt, zal het probleem waarschijnlijk liggen in de firmware. Er is op een gegeven moment een andere firmware uitgebracht, waar de MacBook (Pro) eerder zijn snelheid terug schakeld om warmte kwijt te raken. Had jij die firmware hiervoor niet, ging hij op volle kracht, maar werd hij veel warmer. Nu zal hij eerder zijn snelheid terug schakelen om oververhitting te voorkomen, waardoor hij ook gelijk trager wordt.

Bijdrager
    KarelWillem

Even een tijdje in voorkeuren de processor-snelheid op maximaal zetten en niet op automatisch.
    Kijk dan eens een paar uurtjes of je duidelijk verschil merkt.

Zoniet, dan heb je een probleem?

Moderator
    unSOUND
    ”KarelWillem”

Even een tijdje in voorkeuren de processor-snelheid op maximaal zetten en niet op automatisch.

Dat kan niet bij een Intel…. :wink:

Bijdrager
    svan
    ”unSOUND”

Afgezien van dat je te weinig Ram hebt, zal het probleem waarschijnlijk liggen in de firmware. Er is op een gegeven moment een andere firmware uitgebracht, waar de MacBook (Pro) eerder zijn snelheid terug schakeld om warmte kwijt te raken. Had jij die firmware hiervoor niet, ging hij op volle kracht, maar werd hij veel warmer. Nu zal hij eerder zijn snelheid terug schakelen om oververhitting te voorkomen, waardoor hij ook gelijk trager wordt.

inderdaad, er zit weinig RAM in, en daar gaat ook snel verandering in komen. Echter, na de heatsink reparatie is de MB gewoon trager in bepaalde dingen. Helaas kan ik het niet benchmarken, dat begrijp je. De firmware-update (van een aantal weken geleden volgens mij?) was geïnstalleerd, dus de situatie die jij beschrijft was ook de situatie voordat de mac in reparatie ging. En in vergelijking met toen is ie nu langzamer….

Bijdrager
    petermac

Ok, ram is wel belangrijk, maar 512 is toch echt wel voldoende? Op 512 draait Tiger hier toch geweldig goed?
    Allee, denk ik toch:)

Bijdrager
    KarelWillem
    ”unSOUND”
    ”KarelWillem”

Dat kan niet bij een Intel…. :wink:

Flauw zeg! :D

Moderator
    unSOUND

Dat is de prijs van vooruitgang.. :sealed:

Bijdrager
    svan
    ”unSOUND”

Dat is de prijs van vooruitgang.. :sealed:

ja, of de prijs van de (gratis) reparatie…:-)…
    Maarreh, jullie hebben dus geen idee?

Bijdrager
    LEXY

Op hoeveel Ghz draait je processor?
    Kun je zien met het programmaatje CoreDuoTemp

Bijdrager
    iBird

F…! Wat is dat nou. CoreDuoTemp geinstalleerd. Maar start niet op! Iemand een tip?

Bijdrager
    LEXY

De laatste versie is dacht ik alleen nog maar in de menubalk te zien.

Bijdrager
    svan

De processor draait wisselend op 1,5 en 1,83 Ghz, dus normaal (zo was het eerder ook)…

Bijdrager
    LEXY

Kijk eens met het programma Activiteitenweergave in je map hulpprogramma’s welke processen er allemaal staan te draaien.

Bijdrager
    svan

Alleen de reguliere… dus die altijd draaien… I told you, het is vreemd dat alles zoveel trager lijkt, en het enige waar ik het naar kan terug leiden is de heatsink vervanging… maar that doesn’t make sense!

Bijdrager
    LEXY

Heb je alle updates trouwens al gedraaid en permissies hersteld?

Moderator
    unSOUND
    ”petermac”

Ok, ram is wel belangrijk, maar 512 is toch echt wel voldoende? Op 512 draait Tiger hier toch geweldig goed? Allee, denk ik toch:)

Bij een Intel ligt dat anders… Intels verbruiken aanzienlijk meer Ram, en hebben aan 512 dus maar zelden genoeg, in tegenstelling tot de G4’s en G5’s.

Bijdrager
    svan
    ”leXy”

Heb je alle updates trouwens al gedraaid en permissies hersteld?

Updates wel, permissies nog niet. Is een idee. Zal ik doen! Als het wel/geen effect heeft, dan laat ik het weten..

Bijdrager
    lewion

TORONTO???? wow, wat doet een 23jaar oude (nederlandstalige) persoon in toronto???

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.