20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)
  • Q:
    Bijdrager
    svan

MacBook HD kapot buiten garantie…en nu?

De HD van mijn MB tikt. Niet al te vaak, maar wel genoeg om me zorgen te maken. En natuurlijk zit ik zo’n vijf maanden buiten de garantie. Zucht. Nou weet ik dat er manieren zijn om een nieuwe HD te claimen, ondanks het verlopen van de 1-jarige garantie. Maar hoe pak ik dat aan? Bellen, brieven schrijven? En waar naartoe?

Bijdrager
    Nielsvr

Of gewoon zelf een nieuwe kopen en installeren? Dat is niet zo lastig. Hoe wil je iets claimen buiten de garantie?

Bijdrager
    ChrisMax

Ik zou even bellen en de situatie uit leggen of even de winkel in lopen.. Misschien krijg je dan te horen hoe zit met garantie etc. en hoeveel je nieuwe harde schijf gaat kosten? Hoe lang heb je de MacBook al?

Bijdrager
    svan
    ”Nielsvr”

Of gewoon zelf een nieuwe kopen en installeren? Dat is niet zo lastig. Hoe wil je iets claimen buiten de garantie?

Het is inderdaad niet zo lastig om een nieuwe HD te kopen. Maar ik vind dat je redelijkerwijs mag verwachten dat een bijna anderhalf jaar oude MacBook geen kapotte HD heeft. De discussie is hier al vaker gevoerd; er is jurisprudentie over deze redelijkheidseis. Ik weet alleen niet waar ik moet beginnen. De MB is gekocht bij Mail-a-Mac, maar die verwezen bij een eerder reparatieprobleem gewoon naar een APR om dat te regelen. Maar die zijn geen partij in dezen. Moet ik dan naar Apple zelf?

Bijdrager
    Edwin

Ik zie in je signature dat het om een 120GB gaat. Die heb je inmiddels voor EUR 45,-. Daar zou ik geen moeite in gaan steken om dat (ongegrond) terug te kunnen vorderen.

Bijdrager
    Ludo

De klacht is wel gegrond, je mag immers verwachten dat een harde schijf langer meegaat dan 1,5 jaar.

Alleen gelijk krijgen is in zo’n geval vaak lastig, en soms niet de moeite waard.
    Je zou wel kunnen proberen om bijv. tegen een gunstig tarief een nieuwe HD te laten inbouwen bij een apple reseller.
    Een 50/50 deal proberen te sluiten.

Bijdrager
    iDephazer

zou ik niet doen, zelfs bij 50-50 ben je bij een Apple reseller duurder uit dan gewoon bij een pc boer een harddisk kopen…

Bijdrager
    rudymassar

FYI, in MacFan nummer 76 staat een artikel over het vervangen van een HDD van je MB en MBP. Je kunt deze nabestellen.

Het vervangen van een HDD van een MB gaat iig een stuk eenvoudiger dan die van een MBP. Vergeet geen lipje op je nieuwe HDD te plakken zodat je de HDD later, mocht het nodig zijn, er ook weer makkelijk eruit kan trekken.

Bijdrager
    macpro

Voor 45 euro moet je je inderdaad afvragen of je er een principe zaak van maakt.
    Zie het als een mooi moment om meteen je harde schijf te vergroten.

Bijdrager
    svan
    ”macpro”

Voor 45 euro moet je je inderdaad afvragen of je er een principe zaak van maakt.
    Zie het als een mooi moment om meteen je harde schijf te vergroten.

Tja, misschien is dat wel terecht.:? Heb eens bij Alternate.nl gekeken, en daar zijn de prijzen best te doen. Alleen, welk merk dan? Zit nu een Toshiba in, maar wat is verder echt aan of juist af te raden?

Bijdrager
    Mono1

Het vervangen is zo te zien een klusje van niets……!!!! (veel eenvoudiger dan met de iBook).

http://www.ifixit.com/Guide/Mac/MacBook-Core-2-Duo/Hard-Drive/116/4/Page-1

Bijdrager
    Misja

Svan, kijk ook even (nou ja even) hier.

Bijdrager
    Raikkonen

Je kunt ff bellen naar: 0900 7777703. Daar kunnen ze een coulance aanvraag doen, in de winkel kunnen/ doen ze dat niet voor je. Mijn ervaring is dat ze bij apple best coulant kunnen zijn als het probleem vaker voor komt. Heb vorige weet nog een nieuwe adapter gekregen omdat hij kapot ging bij de magsafe aansluiting, terwijl mijn macbook al ruim 2 jaar oud is. Ook mijn topcase en beeldscherm zijn vervangen na het 1ste garantie jaar.
    Dus je kunt het altijd ff proberen.

Als je toch zelf een nieuwe hd koopt zou ik voor western digital gaan.

Bijdrager
    petethefreeze

Je hebt 2 jaar garantie volgens europees recht. Kijk hier maar eens:

http://www.consumenteninformatiepunt.nl/page/nl/themas/Kopen-in-de-EU

de 1 jaar die in de winkels wordt genoemd is de tijdsduur die de winkel als garantie aanbiedt en gebreken in afspraak met de producent oplost. Meestal moet je dus na het verstrijken van die termijn zelf naar de producent stappen (dus Apple).

Bijdrager
    brinkey

Dat laatste klopt niet de verkoper blijft aansprakelijk.

Bijdrager
    Nietzman
    ”svan”

Maar ik vind dat je redelijkerwijs mag verwachten dat een bijna anderhalf jaar oude MacBook geen kapotte HD heeft.

Maar dat ‘ie tikt wil nog niet zeggen dat ‘ie kapot is. Weet je ook zeker dat het de HD is? Mijn oude PowerBookje heeft me meerdere malen een hartverzakking gegeven door ineens een bak lawaai te gaan maken, maar dat bleek achteraf een scheef lopende fan te zijn. :’).

Bijdrager
    LEXY
    ”svan”

De HD van mijn MB tikt. Niet al te vaak, maar wel genoeg om me zorgen te maken. En natuurlijk zit ik zo’n vijf maanden buiten de garantie. Zucht. Nou weet ik dat er manieren zijn om een nieuwe HD te claimen, ondanks het verlopen van de 1-jarige garantie. Maar hoe pak ik dat aan? Bellen, brieven schrijven? En waar naartoe?

Een tikkende HD is nog geen gecrashte. Hoeft niets te betekenen, kan ook de leeskop zijn die zich van de schijf af verplaatst.

Bijdrager
    svan
    ”LEXY”

Een tikkende HD is nog geen gecrashte. Hoeft niets te betekenen, kan ook de leeskop zijn die zich van de schijf af verplaatst.

De Mac blijft ook even ‘hangen’, op het moment van het tikken. Ik heb het ooit met een Windowsbak gehad, exact hetzelfde. En toen was het wel degelijk de HD. De frequentie van het tikken wordt ook steeds hoger. Was het eerst eens per dag, is het nu bijna ieder kwartier. Schijfhulpprogramma geeft geen fouten, maar ik heb al gelezen dat dat niets hoeft te zeggen.

Bijdrager
    macosxfreaky

ik zou gaan klagen bij de fabrikant van de HD

Bijdrager
    Moriarty

Jullie schermen wel heel makkelijk met het consumentenrecht…

Zitten veel meer haken en ogen aan dan je denkt. Zo maar even naar binnen stappen en garantie claimen, daar zaai je alleen kwaad bloed mee. Geef Apple/APR eerst de kans om het gebrek binnen een redelijke termijn te herstellen voordat je met legal mambo jambo gaat schermen.

Beetje vermoeiend hoe we in deze consumptiemaatschappij Radar -achtig gedrag moeten vertonen zodra we ook maar vermoeden dat er iets kapot gaat.

20 berichten aan het bekijken - 1 tot 20 (van in totaal 20)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.