11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    LeonDekkers

MacBook harddisk vervangen of nieuwe?

Goedemorgen,

Ik maak gebruik van een MacBook Pro 15inch medio 2009 met 2,8 Ghz Core 2 Duo en 4 GB geheugen. De laatste tijd is deze echter op moment haast niet meer bruikbaar. Vermoedelijk is de harde schijf aan het laatste stukje van zijn levensduur begonnen. Er zijn een paar foutmeldingen. Ook het geheugen zit doorlopend zo goed als vol. Gevolg is natuurlijk een bijna onwerkbaar apparaat met continu strandballen.

Mijn vraag is nu wat wijsheid is, hard disk vervangen en geheugen uitbreiden of niet meer de moeite en toch maar een nieuwe Mac?

Volgende vraag is dan of je een leek zou aanraden de harddisk zelf te vervangen?

Bijdrager
    hokkie

Mijn advies zou zijn; koop ergens een 2de hands schijf en plaats deze in je MacBook. De harde schijf is prima zelf te vervangen, deze zit namelijk direct onder de bodemplaat (dit kan je prima zelf).

Zo heb je in ieder geval een werkende MacBook om te verkopen, mocht je een andere Mac willen.

Geheugen; alleen uitbreiden als je de MacBook niet verkoopt, maar ook alleen upgraden als je de upgrade nodig hebt.

Bijdrager
    TheBigZ
    LeonDekkers op 08 november 2014

Vermoedelijk is de harde schijf aan het laatste stukje van zijn levensduur begonnen.

Tip: kijk nog even in dit topic wat je kunt doen om erachter te komen of dat het probleem is:
    http://www.onemorething.nl/community/topic/ssd-of-meer-ram-in-2012-macbook-pro/

Bijdrager
    thijsvanzwam

mooi moment om de harde schijf te vervangen voor een SSD.
    die is misschien iets duurder dan een nieuwe harde schijf maar je wint er enorm veel snelheid mee!

een nieuwe harde schijf van 1 TB kost ongeveer 6 tientjes, een SSD van die grootte kost dan ongeveer 300 meer. Als je toch overweegt de mac in zijn geheel te vervangen dan ben je natuurlijk nog duurder uit…

Ik heb mijn macbook uit 2010 voorzien van een SSD en hij is duidelijk sneller dan onze iMac van 4 maanden oud.

de hdd vervangen van jouw macbook is appeltje-eitje! het is wel wat werk en gepriegel maar absoluut zelf te doen!

Bijdrager
    Pivni Pes

Absoluut een SSD, dit geeft een bizare boost aan je macbook.
    Ik zit nu achter een 2009 imac wat vorig jaar in de planning zat om te vervangen, ik heb er een SSD in gedaan ik het was net of dat ik een nieuwe systeem had staan, ik wacht nog wel 2 tot 3 jaartjes;-)

De vraag is, heb je wel een SSD van 1TB nodig, kan je af met kleiner, bijvoorbeeld 500GB of 250GB?
    Ik heb in mijn iMac 500GB zitten en dit is ruim voldoende.
    Als je een SSD neemt zal mijn advies Samsung zijn, ik heb 2 andere merken gehad met een hoop ellende.
    Zakelijk heb ik 5 iMac’s en 2 mini’s omgebouwd met Samsung SSD, geweldig hoe die systemen nu werken, ik heb de SSD’s dik terug verdient.

Bijdrager
    Afroman

Ik heb mijn macbook uit 2010 voorzien van een SSD en hij is duidelijk sneller dan onze iMac van 4 maanden oud.

[/quote1

Met dingen opstarten en dingen lezen wel. Maar hij zal er niet sneller van rekenen, renderen, gamen en exporteren.

Bijdrager
    Pivni Pes

Dat klopt, maar alle schijf handelingen gaan wel een stuk sneller, en dat zijn er veel.
    De uiteindelijke winst is zeer groot.
    Als ik kijk naar de snelheid van mijn 2009 iMac met SSD of naar de 2013 iMac van mijn vrouw met HDD, dan is mijn iMac uit 2009 in heel veel zaken een flink stuk sneller.
    Er zijn dus veel meer voordelen dan alleen opstarten en documenten openen.

Bijdrager
    Afroman

Het is sowieso een goede investering waar je geen spijt van krijgt inderdaad. Maar wel in het achterhoofd houden dat je door een SSD sommige taken niet ineens beter kunt doen.

Bijdrager
    makasa

Geen twijfel voor mij. SSD inbouwen. Mijn 2007 versie draait nog erg goed met een SSD. Geen spijt van. Een 240 Gb SSD heb je al voor ca. € 120,-.

Bijdrager
    LeonDekkers

Bedankt voor de reacties!

Bijdrager
    LeonDekkers

Zijn er mensen in de omgeving van Nijmegen / Arnhem die me kunnen helpen met het installeren van een nieuwe SSD?

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.