26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    Tilde

Macbook geschikt voor richting vrije kunsten?

Ahoi iedereen!

Eerst: fantastisch hoeveel info jullie hier verstrekken, heb me metéén ingelogd!

Nu, ik ben van plan om me binnen enkele weken een macbook (die van 2 GHz) aan te schaffen.
    Volgend jaar ga ik vrije kunsten volgen aan de hogeschool, waar ook vrije grafiek onder valt.
    Heeft iemand ervaring met deze (soort) richting? Wat zijn de eisen die ze stellen en voldoet de macbook daaraan?
    Langs de ene kant wil ik ‘m dit jaar zeker al kopen (op verschillende sites en reviews werd al geschreven dat de macbook perfect windowsprogramma’s en windows zelf kan draaien -ideaal dus als er toch nog iets specifiek gevraagd wordt), maar ik wil natuurlijk heel zeker en met uitgekiende voorbedachten rade te werk gaan.

Alvast merci op voorhand:-)

Bijdrager
    macroni

Een macbook is er zeker voor geschikt. Zorg alleen dat er 1gig ramgeheugen in de machine is geplaatst. Dit komt zeker van pas voor de Adobe CS Suite.

Ook zou ik je aanraden om deze programma’s in OSx te draaien, en niet in windows.

mvg,

Mac’roni

Bijdrager
    Tilde

Dat RAMgeheugen kan probleemloos achteraf gekocht en geplaatst worden?
    (Je ziet het, ik ben een echte leek)
    En wat betaal je daar zo ongeveer voor?

Bijdrager
    lex_tok

Je kan dat geheugen probleemloos vervangen.
    Staat zelf in de handleiding denk ik..
    Bij mailamac.be kost het 1 gb geheugen ( 2x512mb) 74€ ( 2X 37 €)
    greetz
    lex-tok

Bijdrager
    Tilde

Da’s best te doen, thx.

By the way; kunststudenten, laat u horen!:)

Bijdrager
    Niek1986

Ik ben geen kunststudent.. Ik studeer Communicatie en Multimedia Design. Heb ook net een MacBook aangeschaft en alles draait als een trein. Nog geen problemen met compitabiliteit of iets dergelijk. (Ook niet met de nieuwe Intel processor en Universal programma’s.)
    Je moet er niet op gamen maar dat is ook niet de bedoeling voor mn studie.

Bijdrager
    MacBeer

Ex kunst-student (illustratieve vormgeving) hier… MacBook is zeker geschikt voor jouw richting. Alleen is 1 gigabyte te weinig voor jou. Zet er 2 gigabyte aan RAM geheugen in. Dat is volgens mij ook het maximum wat de machine aankan.

Bijdrager
    Driezzie

Hoi,

Ik zit met een dilemma…

Ik start binnen een maandje op de richting Grafische Vormgeving te België en we krijgen tijdens de inschrijving ons appletje mee !

Nu laat mij het kort houden anders wordt het hier een heel verhaal…

Mijn verstand zegt de Macbook Pro…
    Mijn hart zegt de Macbook ( wit )…

Nu ik lees hier allemaal dingen van 2gb uitbreiding mogelijk en dat t goed te doen is enz

Jullie moeten mij uit de put helpen aub ! :D

Groeten

Bijdrager
    MacBeer

Beide machines zijn echt goed om te gebruiken bij een grafische opleiding. De MBP is een tik zwaarder.
    Er zijn ook grafische professionals die met een MacBook werken hoor. Zolang je maar zeker 2 gig aan werkgeheugen aan boord hebt. Dát maakt namelijk veel verschil. De programma’s waar jullie mee zullen werken leunen meer op het RAM geheugen dan andere software.

Bijdrager
    atropos

Ik ben kunststudent in spe.

Binnen 2 weekjes moet ik ingangsexamens gaan doen in Sint Lucas / KdG Antwerpen en binnen 3 weken in Sint Lucas Gent. Natuurlijk ga ik slagen *kuch*. Als dat het geval is ga ik de 2e week van September een Macbook Pro aanschaffen met minstens 2GB Ram. Dat is dan wel afhankelijk van mijn budget dat ik tegen dan heb en of de Merom al in de MBP zit. Ik heb de grafische kaart wel nodig voor video- en fotobewerking, daarom dat ik voor de Pro ga.

Waar zitten jullie allemaal op school?

Bijdrager
    Driezzie
    ”MacBeer”

Beide machines zijn echt goed om te gebruiken bij een grafische opleiding. De MBP is een tik zwaarder.
    Er zijn ook grafische professionals die met een MacBook werken hoor. Zolang je maar zeker 2 gig aan werkgeheugen aan boord hebt. Dát maakt namelijk veel verschil. De programma’s waar jullie mee zullen werken leunen meer op het RAM geheugen dan andere software.

ooh???

waar zie je eigenlijk 2 gig uitbreiding ?

ik zie alleen dit:

512 MB (2 SO-DIMM’s van 256 MB)

Groeten

Bijdrager
    MacBeer

Dat is waar de machine mee geleverd wordt. Er kan maximaal 2 GB in de MacBook en de MacBook Pro. Dat is een extra uitbreiding die ik voor dit soort doeleinden absoluut adviseer.

Bijdrager
    Driezzie
    ”MacBeer”

Dat is waar de machine mee geleverd wordt. Er kan maximaal 2 GB in de MacBook en de MacBook Pro. Dat is een extra uitbreiding die ik voor dit soort doeleinden absoluut adviseer.

en draait ie dan wel fatsoenlijk heel de adobe reeks of heeft ie t dan nog moeilijk ?

Groeten

Bijdrager
    iStevie
    ”Driezzie”

waar zie je eigenlijk 2 gig uitbreiding ?

ik zie alleen dit:

512 MB (2 SO-DIMM’s van 256 MB)

Groeten

Op de Apple site kan je je MAC configureren..

Bijdrager
    @iMen

met 2GB ram zal die echt heel vlot lopen, met 512 zal die wat meer moeite hebben, gewoon 2GB in stoppen dus:) en zeker als je dat bij de pro doet heb je een hele snelle computer

Bijdrager
    MacBeer

Met 2 gig kan je deftig werken hoor. Zeker als Adobe haar CS3 pakket uitbrengt wat dan native op de Intel Macs zal draaien. Tot dan (waarschijnlijk 2e kwartaal 2007) draait de Adobe CS vrij traag op de Intel Macs. Meer weten? Zoek in dit forum op ‘Rosetta’.

Bijdrager
    Tilde

Effi een ander (maar wel kunstrichtinggerelateerd :p) vraagje:
    Welke programma’s worden zoal gebruikt bij illustratieve vormgeving/grafiek/…?

Bijdrager
    MacBeer

Vooral Photoshop en Adobe illustrator. De grafisch vormgevers moeten zich vooral Adobe Indesign en/of Quark X-Press eigen maken.

Bijdrager
    Driezzie
    ”MacBeer”

Dit snap ik niet..

De meeste professionals hangen hun laptop ( al dan niet laptop ) zowiezo aan een groter scherm en dan zit je bij een Macbook al vast op 1280:800 pixels terwijl je bij de Pro veel ruimer kan gaan!

Je zegt dat de grafische kaart niet zo’n rol speelt maar ik lees bijna in alle testen dat de Macbook geschikt is voor mensen die niet met 3D-programma’s/games willen werken… naja die 3D-programma’s komen toch wel aan bod in een richting Grafische Vormgeving, toch ?

Groeten

Bijdrager
    atropos

Hmm, grafische vormgeving is vooral 2D en virtueel gericht, zijnde drukwerk, websites en interfacedesign. Het meeste 3D dat eraan te pas komt is het ontwerpen van displays, verpakkingen etc.

Bijdrager
    MacBeer

De MacBook is een krachtig beestje ook al heeft Apple deze bedoeld voor de thuisgebruiker. Een feature die wat minder fijn is dat is het gedeelde geheugen. De MacBook heeft géén aparte videokaart maar snoept dit geheugen weg van het RAM geheugen.
    Games en zware videoprogramma’s leunen best wel zwaar op deze videokaart. Programma’s als Photoshop, Illustrator en Indesign doen dat niet. Die snoepen weer heel erg veel van het RAM geheugen. De videokaart spreken ze amper aan, eigenlijk alleen bij het opbouwen van het scherm. En dat gaat met een 32 Mb videokaart al snel genoeg.

Bijdrager
    Driezzie

aha thx voor de info! :apple:

En hoe zit het dan met het koppelen van een Macbook aan een groter scherm ? Je spreekt “Ook pro’s gebruiken Macbooks” maar ik kan mij niet inbeelden dat Pro’s blijven werken op een 13 inch widescreen… vormt dat koppelen aan een groter ( bv 20 inch ) scherm geen probleem in combinatie met een Macbook ?

Groeten

Bijdrager
    MacBeer

Geen enkel probleem. De machine is krachtig genoeg voor een pro-gebruiker. Deze zal in veel gevallen de machine aan een 20 of 23 inch Cinema Display koppelen. Dat kan gewoon.

Bijdrager
    Driezzie

@ Macbeer :

Zit je dan niet een beetje vast aangezien je maximum tot 1280:800 kan gaan op een Macbook ?

Groeten

Bijdrager
    N-Freak

Ik doe zelf een Multimedia opleiding aan het Ma in Amsterdam, en heb ook hetzelfde ‘probleem’ gehad.

Voor mij was de MacBook al vrij snel ‘out of the picture’ doordat ik veel met 3D programma’s werk. En heb een MacBook Pro gekocht.

Als ik zo naar jou kijk denk ik dat je met een MacBook wel goed zit. Je moet er inderdaad wel 2 GB instoppen, anders krijg je al snel je irritaties met programma’s als Photoshop. Verder ben ik aan het sparen voor een 23 Inch schermpje, want zelfs met een 15″ kom je al snel ruimte te kort op je scherm als je flink bezig bent.

Ik weet niet of je bij jou op school ook schermen hebt staan waar je gebruik van kunt maken? Ik doe dat wel regelmatig, een scherm van een computer los koppelen en aan mijn laptop hangen. Werkt perfect.

Je zit ook heus niet vast aan 1280×800. Dit is de maximum van het MacBook scherm, niet het externe scherm. Als je je MacBook aansluit op een scherm dan 1600×1200 ondersteund, kan je MacBook dat ook gewoon aan.

Dit staat ook op de Apple site:

Twee beeldschermen en synchrone weergave: gelijktijdige ondersteuning voor volledige “native” resolutie op het ingebouwde beeldscherm en tot 1920 x 1200 pixels op een extern beeldscherm, beide met miljoenen kleuren.

Je kunt dus met een extern scherm en je MacBook scherm te gelijk knutsellen en je externe scherm dan tot een maximum van 1920×1200 pixeltjes geven, mits dat scherm dat ook aan kan.

Bijdrager
    Driezzie

Bedankt N-Freak!!!

Ik ben nu helemaal overtuigd ! 8)

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.