26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)
  • Q:
    Bijdrager
    mausklaus2002

macbook geschikt voor intensief gebruik photoshop

Dag iedereen,

Ik gebruik nu nog photoshop cs2 op een windows pc, maar in de toekomst wil ik zeker de switch maken naar een mac. Ik werk veel met grote bestanden van 6000×9000 pixels en vaak met 600 lagen of meer. Ik was laatst bij een vriend die een powerbook g4 had en ik was verbaasd hoe snel dat grote bestand was geopend was vanaf een dvd. Krijg het idee dat photshop veel beter draait op een mac.

Mijn vraag is kan ik lekker werken met photoshop met bovengenoemd gebruik op een macbookpro met 2 gb aan ram? Hebben mensen ervaring hier mee? Ik begrijp dat een powermac met 16 gb geheugen beter werkt, mijn vraag is: is het mogelijk met een macbook en is er dan nog goed mee te werken?

Alvast bedankt

Inactief
    Anoniem

Hallo mausklaus2002,

Photoshop is eigenlijk voor de mac ontwikkeld.
    Daardoor kan het zijn dat Photoshop inderdaad sneller loopt dan op een PC.
    Het ligt er hier natuurlijk ook aan van de specificaties van je PC zijn.

Natuurlijk is een PowerMac met meer geheugen sneller als een MacBook Pro met wat minder geheugen. Het gaat er nu eigenlijk om of jij mobiel wilt zijn met je Apple of juist niet.

Als je foto’s aan klanten/vrienden wilt laten zien, is het verstandig om een MacBook Pro te nemen.
    Nodig je ze liever thuis uit? Dan zal ik voor de PowerMac G5 gaan met veel geheugen.

Als je een MacBook Pro aanschaft met 2GB aan RAM heb je denk ik wel voldoende voor Photoshop met grote formaat bestanden.

Bijdrager
    chocolate

Vergeet dan wel niet dat Photoshop nog niet native draait…

Bijdrager
    MacBeer

Klopt Flavio…. dat is nu wel even erg belangrijk.

De MacBook Pro is qua hardware eisen een Photoshop-killer. Het programma zal er goed op draaien…. als het programma door Adobe ‘native’ is gemaakt. En dat is pas in 2007 met het uitkomen van CS3.
    Nu Apple naar Intel is geswitcht moet alle software worden omgezet naar code die het Intel moederbord begrijpt. Bij de meeste software is dat vrij eenvoudig, maar software als Photoshop is te complex om zomaar even om te zetten.
    Daarom heeft Adobe besloten om de huidige CS2 versie te laten voor wat het is en de volgende CS3 serie geheel ‘Intel native’ te maken.

Photoshop CS2 draait wel op de Intel Macs, maar dan onder emulatie. Apple heeft een emulator ingeboud in de Intel Macs die ze ‘Rosetta’ noemt.
    In de praktijk lever je veel in van snelheid. Photoshop draait op de MacBook Pro op dit moment met een snelheid die vergelijkbaar is met een G4 van ongeveer 900 Mhz denk ik.
    Als in 2007 het CS3 pakket uitkomt dan zal je een enorme snelheidswinst meemaken op de Intel Macs met dat pakket.

Oja….. 600 lagen in een Photoshop document??? Wat doe jij dan precies voor werk?

Bijdrager
    mausklaus2002

Ik ben kunstenaar, die doen dat soort rare dingen als met 600 lagen werken.
    Ik heb nu een pentium 4 3 ghz en 4 gb aan geheugen, het geheugen wordt voor
    ongeveer voor de helft gebruikt, dat komt door de beperking windows xp, ik weet
    dat je met een mac meer geheugen kan toewijzen met photoshop. Geloof dat de limiet nu ongeveer 3 gb is. Ik heb een extra serial ata hardeschijf die ik als scratchdisk gebruik voor photoshop.

Wie werk er met 2gb aan ram met een macbook pro of een ander soort mac en doet ook van die rare dingen met een mac?
    Wekt dat een beetje? Ik wil een macbook omdat ik graag mobiel wil zijn, maar het moet geen grote bepreking worden.

Bijdrager
    MacBeer

In jouw geval is het verstandig om zoveel mogelijk RAM in de machine te gooien als mogelijk is…. Photoshop vreet RAM en jij vraagt op dat gebied erg veel van de machine.
    Het probleem is dat je niet echt een goed antwoord op je vraag zal krijgen omdat niemand de maximale performance van Photoshop kan testen op een Intel Mac zoals de MacBook Pro.
    Dat heeft gewoon alles te maken met het feit dat Photoshop nog niet Intel native is (zie mijn uitleg hierboven). Daardoor draait Photoshop lang niet op volle snelheid.

Bijdrager
    dfI*)#[email protected](*_)$U#JHEN#[email protected]$(#@Halert(‘hi’);

gaat het hier over de macbook pro?
    of de aankomende macbook?

Inactief
    Anoniem

De MacBook Pro.

Moderator
    unSOUND
    ”Rimsic”

gaat het hier over de macbook pro?
    of de aankomende macbook?

Lees de eerste post eens op je gemak…
    ( sowieso een aanrader, bij elk topic )

”mausklaus2002″

…op een macbook pro met 2 gb aan ram?…

Bijdrager
    jeroenimo

Die MacBook pro is een retegave machine maar als je daarop photoshop gaat draaien zal het je bedroevend tegenvallen, vanwege de virtualisatie is de hele snelheid die je zou hebben met zo’n “F1 Laptop” meteen teniet gedaan, laten we het zo stellen, je PC die nu hebt zal qua Photoshop de Macbook Pro met de vloer gelijk vegen, De enige optie zou zijn met Bootcamp Windows Xp installeren op de MacBook pro en dan heb je wel native snelheid, maar goed je wilde toch juist van je PC af ?

Okee als je er echt op vooruit wilt gaan dan en je wilt per se op een Mac werken is je beste optie een PowerMac met veeeel ram geheugen er in.

Heb je de tijd om te wachten dan zou ik dat zeker doen, nu is het gewoon niet de goede tijd om een Mac te kopen voor Photoshop, maar als je moet dan is je beste optie een PowerMac.

Of je kan gewoon windows XP draaien op je MacBook en zodra Photoshop in 2007 universal is ken je dan overstappen op OSX..

Bijdrager
    mausklaus2002

Ja okee ik wacht inderdaad even op cs3. Dat is dan echt een goed moment om te switchen naar een intel-mac.

Ik ben gewoon benieuwd hoe lekker photoshop nu draait op b.v. een g5 met 2 gb ram erin met de toepassingen die ik gebruik (standaard 2 documenten open met 600 lagen enz) Mijn ervaring met photoshop is dat veel geheugen+ aparte scratchdisk meer doet dan een (nog) snellere proccesor.

Mijn vraag is eigenlijk: is een mac (maakt niet uit welke intel of g5,g4) met 2 gigabyte aan geheugen goed voor intensief gebruik van photoshop? Ik bedoel hiermee kan ik nog lekker inzoomen en uitzoomen in het document en lagen schuiven en toevoegen zonder dat ik daar lang op hoef te wachten? Ik zeg expres 2 gb aan geheugen omdat ik graag een macbook pro 17 inch wil aanschaffen, wil graag mobiel zijn. Koop er eventueel dan ook gelijk een externe hardeschijf bij.

Iemand ervaringen hiermee?

Bijdrager
    mausklaus2002

hee mensen, ik zal jullie niet meer lastig vallen. Als CS3 uitkomt ren ik naar een mac-winkel en ga ik mijn grappen uitstesten op een macbookpro en beslis dan of ik zo’n ding wil. In ieder geval bedankt voor jullie reacties! :D

Bijdrager
    Milottegirl

Het is een heel goed idee. Alleen weet ik niet precies wat ik me moet voorstellen bij iemand die met 600 layers Photoshopt. Dat zijn er toch veel te veel?

Bijdrager
    mausklaus2002

nee hoor I love layers. Ik maak gigantische collages ik moet alles individueel kunnen schuiven, snap je? Wat dat betreft kan ik beter de volgende generatie powermac kopen + 30 inch scherm, maar ja zo’n mobiel ding zie ik wel zitten, de laatste tijd verplaats ik me veel.

Bijdrager
    Milottegirl

O zo, ik snap het. Anders neem je een toekomstige Powermac met een intelprocessor met een 30” monitor en een MacBook Pro. Atlijd handig. Dan kun je thuis lekker achter de Powermac en als je weg moet, neem je je MacBook Pro mee.

Bijdrager
    Freek.

@mausklaus2002, goed idee om te wachten op CS3 als je het niet per se eerder nodig hebt. Bovendien is de MacBook pro dan misschiem aan versie 2 toe… En is de PowerMac G5 vervangen door een Intel-exemplaar. Misschien kun je dan een betere keuze maken.
    Je schrijft dat je graag mobiel wil zijn. Mijn ervaring is echter dat de vergelijkbare towermodellen tov een mobiel werkstation per defenitie sneller zijn. En makkelijker uit te breiden. Ik zou dan ook eerder voor een desktopmodel gaan. Zeker als je met dergelijke bestanden lekker wil blijven bewerken. In de regel worden de systeemeisen na verloop van tijd steeds zwaarder. Ik werk met G5’s (DualProcessors) met 2,5GB en 4GB geheugen. En af en toe met een 17″ PowerBook G4 (1,5GB geheugen) van twee jaar oud. Ik vindt die PowerBook prima om op lokatie bij fotografie te gebruiken, maar echt fors beeldbewerken, nee. Maar dat is misschien ook omdat ik verwend ben door de snelheid van de andere systemen. En blijkt het ervaren van snelheid relatief te zijn.

Aanvullend: met dergelijke bestanden (waar ik me overigens prima iets bij kan voorstellen) lijkt me een 17″ beeldscherm aan de krappe kant, zeker in Photoshop met al z’n paletten. En denk ik dat je grafische kaart ook wel wat stevig mag zijn ivm beeldopbouw van je bestand na een paar wijzigingen.

Kortom advies: wacht op de MacPro (als de opvolger vd G5 zo gaat heten), ram ‘m vol met geheugen (minimaal 4GB) en jas er een extra interne HD in die je als scratchdisk gebruikt.

Bijdrager
    mausklaus2002

ja, dat is wel een hele erg grote berg met geld! Ik dacht zelf aan een macbook+30 inch scherm, zal fijn als dat voldoende is.

Bijdrager
    Freek.

Zie edit hierboven. Denk dat de ‘MacPro’ zoals voorgesteld de 17″ MacBook pro met nodige uitbreiding niet erg veel in kosten zullen ontlopen. De mobiele versies zijn meestal duurder dan de desktops. En het beeldscherm hoeft niet per se van Apple te zijn… toch?

Bijdrager
    Deskman

Net even zitten kijken hoeveel 600 lagen in een 6000×9000 pixels beeld is…

10 lagen levert al 1,5 gb op. Dat wordt niks met een laptop-harddisk als virtual memory. En ook qua intern geheugen lijkt het me een probleem worden.

Ik zou niet voor mobiel kiezen als je dit soort dingen wil doen, ook al is de processor snel genoeg en de softwar up to date

Bijdrager
    mausklaus2002

Bedankt freekmac!

Ik denk ook dat ik veel gelukkiger wordt met een toekomstige powermac en CS3 + veel geheugen.

Ik hoop dat apple in ziijn toekomstige powerbooks het mogelijk maakt om er bv. 8 gb in te stoppen.
    Droom droom. Zal cool zijn. Dan kan ik nog een overweging maken. Ik moet maar even geduld hebben, mijn 1e aankoop word een 30 inch applecinema scherm die ga ik dan aan mijn pc hangen, erg he?

Bijdrager
    mausklaus2002

Ik werk nu met 2 twee 19 inch trinitron monitoren, heb liever 1 groot scherm.

Bijdrager
    MacBeer

Is het geen plan om in het verlengde van Freek z’n uitleg een stevige Intel Powermac te kopen, die helemaal vol proppen met RAM en deze machine als krachtpatser te gebruiken om dan (mits er de ruimte voor is) een goede MacBook te kopen met ook genoeg RAM aan boord en deze als mobiel station in te zetten? Deze mobiele eenheid is dan niet zo snel als de Intel Powermac maar dat is een concessie die je toch altijd zal moeten doen vrees is.
    Dit verschil tussen de Laptops en de Tower Workstations zal denk ik nog erg lang aanblijven.

Overigens ben ik wel benieuwd wat je precies doet. Mag ik je wijzen op ons ‘Showcase-draadje‘ in het Beeldbewerkingsforum?

Bijdrager
    Freek.
    ”mausklaus2002″

Ik moet maar even geduld hebben, mijn 1e aankoop word een 30 inch applecinema scherm die ga ik dan aan mijn pc hangen, erg he?

Ach wat is erg? :wink:
    Btw: ik ben eigenlijk heel practisch in die dingen. Vorig jaar had ik eindelijk genoeg gespaard om voor mezelf een nieuwe Mac te kopen. Ik ging eigenlijk voor de toen al verwachtte PowerBook G5 17″. Eindelijk genoeg geld, komt dat ding niet. Op basis van waar ik ‘m echt voor nodig zou hebben (veel power en kracht voor fotografie en bewerking) een PowerMac G5 DP 2.3 gekocht. Met 2.5GB geheugen en een 2e interne 250GB HD. Om dat makkelijker te bekostigen een 19″ CRT gekocht, een 2e 17″ LCD had ik nog ergens staan. Tsja, een ACD was mooier voor het oog maar veel duurder en minder goed (zeker toen). Spijt? Nee, geen moment. Het kassie is perfect uit te breiden (zou nog wat geheugen erbij willen hebben zodat ik op 4.5GB uitkom) en hij draait als een tierelier. [size=9:abe7127229]Ik mis alleen nog een Wacommetje (Intuos A4) maar ik zit te krap bij kas momenteel…[/size:abe7127229]

Net als Bjorn ben ik ook wel erg benieuwd naar je werk, leuk als je dat idd eens wil showen.

Bijdrager
    ifeelfine
    ”mausklaus2002″

Ik moet maar even geduld hebben, mijn 1e aankoop word een 30 inch applecinema scherm die ga ik dan aan mijn pc hangen, erg he?

Kijk uit dat je dan wel de goede videokaart hebt.. Anders is het zo lullig, wanneer slechts de helft van je scherm werkt.

Bijdrager
    mausklaus2002

Ja ik koop er gelijk een gechikte videokaart bij. Heb inmiddels een plaatje op het showcase topic gezet. Ik denk dat je nu wel snapt waarom ik graag een 30 inch. monitor wil.

Bijdrager
    TijhofGraphics

Pfú! Cool zeg.
    Ik lees net de hele topic door en kijk naar de reacties, en het verbaaste keer-op-keer hoe goed iemand hier (indien mogelijk/nodig) geholpen word.

Dus als ik het goed begrijp is mausklaus2002 een kunstenaar:
    met- Windows, Photoshop, 2 Documenten, per stuk 600 lagen.
    met- De wil om Apple te gaan gebruiken en wil advies vragen, en heeft dit gekregen.

het beste advies(gedeeltelijk samengevat van bovenstaand(e) bericht(en))

– Koop z.s.m. een 30″ scherm, en koppel deze zolang aan je huidige PC
    – Koop PowerMacG5 of MacBook Pro 17″
    — Prop deze vol met geheugen
    — Een 2e grote interne schijf die voornamelijk als extra virtueel geheugen dient
    — Koop CS2. en daarna CS3

OF
    – Koop z.s.m. een 30″ scherm, en koppel deze zolang aan je huidige PC
    — Koop begin 2007* een Intel PowerMac of Koop begin 2007* de duurste MacBook Pro
    — Prop deze vol met geheugen
    — Een 2e grote interne schijf die voornamelijk als extra virtueel geheugen dient
    — Koop CS3

That was me,
    Greetz: TG

*Waarom begin 2007? Wel.. Steve zegt dar vóór 31-12-2006 alle modellen intel zijn, je wacht dan even tot de kinderziekes zijn verwijderd en koopt dan rond begin 2007(maart,april) een goed werkend Intel Monster.

26 berichten aan het bekijken - 1 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.