8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    osmont

MacBook geheugenruimte vrijmaken [opgelost]

Hallo,

Mijn geheugen van mijn macbook zit bomvol dus heb ik een aantal dingen verwijderd en prullenmand geleegd maar er is maar 20gb vrij gekomen dus nu heb ik nog 40 gb vrij. ik kan geen bestanden vinden die groot zijn.
    wat moet ik doen… bij windows kan je schijf defragmenteren kan dit ook op mac ofzo of andere oplossing.?

met vriendelijke groet

Tristan Wildvank

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Ten eerste: zelf de-fragmenteren is op een Mac niet nodig (de verbetering is marginaal), en zorgt tevens niet voor meer vrije ruimte. Mac OS-X de-fragmenteert zelf al reeds automatisch.

Met o.a het programma OmniDiskSweeper kun je grote bestanden vinden die mogelijk gewist kunnen worden.

Zo kun je b.v.b. in de map “Macintosh HD / Bibliotheek / Printers” alle bestanden wissen behalve het merk van je huidige printer. (de gewiste bestanden kunnen via een custom install weer terug worden gezet bij aanschaf van een ander merk printer) Dit kan ±2GB schelen

Maar in ieder geval: als de 40GB die nu vrij is ± 15% of meer van je totale geheugen is, heb je genoeg vrije ruimte om te kunnen werken.

Bijdrager
    iep

Ten eerste heb je het niet over je geheugen maar over je schijfruimte. De juiste term helpt je al omdat het bij zoeken de resultaten oplevert die je wilt hebben:) Ten tweede is het vrij hebben van 40GB keurig, niks mis mee. Zoals hendrik al aangeeft zou je misschien nog met tools als omnidisksweeper en monolingual wat extra winst kunnen behalen maar het zal geen zoden aan de dijk zetten. Als je echt om schijfruimte verlegen zit is uiteindelijk de aanschaf van een nieuwe ruimere schijf de beste optie.

Bijdrager
    SunKeeper

Als je toch nog benieuwd bent naar een overzicht in beeld van alle bestanden (en dan vooral de grootte ervan), probeer GrandPerspective even. Scroll een beetje verder, daar kom je de downloadlink tegen.

De blokken en blokjes zijn allemaal bestanden, dus de grote blokken nemen het meeste ruimte in. Sta met je muis op een blok om onderin de balk te zien waar het bestand te vinden is.
    Daarom vindt ik het een handig programma.

Geblokkeerd
    Anoniem

Ik vind het sowieso wel knap dat je prullenbak mettertijd is gevuld tot 20GB ruimte:D

Moderator
    unSOUND

En wat is daar bijzonder aan ?:lol:

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Je moest zeker al die ***** films wissen van je vriendin / vrouw…?:wink:

Moderator
    unSOUND

Nee, die staan er allemaal nog. Dit is gewoon het gevolg van een paar avonden .rar en .par bestanden binnen halen… :innocent:

Oftewel, er zijn juist films bij gekomen…:heart:

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.