30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)
  • Q:
    Bijdrager
    Switch

MacBook geforceerd uitzetten (update: logic board defect)

Sinds enkele dagen valt mijn MacBook “uit” en reageert nergens meer op. De laatste 3 dagen heb ik het al 5x meegemaakt.
    De processor/CPU gaat gewoon door, dus geen slaapstand, maar wel een zwart beeldscherm en geen reactie op toetsencombinaties. Het enige wat ik kan doen is de Mac geforceerd stoppen door de power-knop ingedrukt te houden. Dit gebeurt zowel op de batterij als op netstroom.

Bij 4 van de 5 keer begon de cd-drive in een ‘loop’ geluiden te maken zoals dat te horen is als een MacBook opstart (een soort zig-zag geluid van de cdrom). Dus onafgebroken een loop van de cdrom-drive (geen superdrive), een zwart beeldscherm, de computer staat nog gewoon aan maar reageert totaal nergens op.

Tweemaal is er na het niet meer reageren en een geforceerde stop tot gevolg, een boot scherm gekomen waarbij er meteen daarna een kernel panic-melding kwam. Opnieuw opstarten -> kernel panic -> uitzetten -> kernel panic. Uiteindelijk na wat “rust” startte mijn Mac weer op.

Ik heb de (uitgebreide) Apple Hardware Test vanaf de installatie DVD aangeroepen, en er komen geen problemen naar voren. Ook heb ik het PRAM gereset. Na de hardwaretest, toen Mac OSX weer was opgestart tot het bureaublad en ik de installatie DVD er weer uit wilde halen, loeiden de fans en jawel, weer een zwart beeldscherm en geforceerd uitzetten.

Het programma Console geeft geen foutmeldingen, en de applicaties die actief waren tijdens de vastlopers: Firefox/Mail en/of Finder.

specificaties: MacBook 1,83 GHZ, OSX 10.5.5, 2GB geheugen, 80GB HD
    Ik heb 12GB vrije ruimte op de HD over en geen externe apparaten aangesloten behalve een Mighty Mouse met usb-kabel.

Overigens heb ik al iets soortgelijks gehad met het moeilijk uit de slaapstand komen: na de slaapstand openklappen resulteert regelmatig in een scherm wat 1x van zwart naar grijs/wit knippert (wat altijd gebeurd als de MacBook opengeklapt wordt uit slaapstand) en daarna weer naar zwart gaat, processor werkt weer, maar geen beeld of reactie. Daarna weer dichtklappen brengt de Mac niet meer in slaapstand: het “sleep-lampje” blijft continu branden. Ook hier weer een geforceerde stop.

Wie heeft er zelf een soortgelijk(e) euvel(s) gehad? Wat kan de oorzaak zijn?

Bijdrager
    Hansi2124

Kan je je MacBook misschien op een extern scherm (lcd tv bijv.) aansluiten? Het lijkt wel of er iets is met de videokaart, hoewel dat niet blijkt uit de AHT. Je zou voor de zekerheid ook eens kunnen kijken of het helpt om het geheugen eruit te halen en weer opnieuw plaatsen.

Bijdrager
    Pieterr

Misschien dat met een Archive en Install je problemen verholpen zijn.

Zie Mac OS X: informatie over de functie Archiveer en installeer .

Bijdrager
    LEXY

Mijn gok, Logic Board kaduuk.

Bijdrager
    Soulshaker

Dat lijkt mij ook :sealed: , het zal volgens mij niet aan de software liggen.
    Het enigste wat je nog kan doen is je ram testen door er 1 uit te halen , te testen , heeft die het nog , het andere latje testen
    Heeft je macbook nog steeds problemen kan je nog de andere ramslot proberen.
    Als die het dan nog heeft en als je nog garantie hebt kan je hem best bij een APR binnedoen
    Heb je geen garantie meer kan je mss best eens kijken naar een nieuwe macbook vrees ik :sealed:

Bijdrager
    Veritas

Ja als ik dat lees, denk ik ook aan een defect logicboard. Dat wordt een APR-punt opzoeken, alhoewel het advies van Hansi2124 geen slecht idee is om eerst te proberen, dan heb je toch ‘sneller’ een indicatie van wat er loos is.

Bijdrager
    Switch

Hartelijk dank voor de tips. Een tel na het posten van mijn bericht was het weer zover. Ik heb m’n Mac (geforceerd) uitgezet en niet meer aangezet. Zojuist heb ik de geheugenlatjes er uit gehaald en opnieuw geplaatst, maar nu lees ik de tip van Soulshaker dus dat kan ik ook nog proberen. Ik heb geen kabel om ‘m op een extern scherm aan te sluiten, maar de andere tip van Hansi2124 heb ik ter harte genomen.

Het is niet te hopen dat het logicboard defect is. Dan wordt het een gevalletje “consumentenbond inschakelen” omdat ik echt een maandagmorgenmodel heb gekocht. Na 3 weken topcase vervangen, na 1 jaar harde schijf kapot, begin vorig jaar batterij kapot. Een gemiddelde “reele levensduur” op electronica is 3 jaar, en daar zit ik met 2,5 jaar nog niet op.

Even afwachten of het probleem zich nog voor blijft doen, en stiekem hoop ik dat het aan de geheugenlatjes ligt :sealed:

Bijdrager
    LEXY

Apple heeft mijn MacBook 1e generatie in Juni vervangen, na ook een tranendal aan defecten en zelfs zonder AppleCare. Ik zou dus eerst contact opnemen met Apple, ipv hen tegen de haren in te strijken dmv de Consumentenbond.

Bijdrager
    Switch

Helaas, zojuist weer vastgelopen. Nu bleef het scherm wel aan, en het enige wat actief was: Firefox+iTunes (radio stream).

Ik bemerk dat het wel eens zou kunnen zijn dat het ook mede optreedt als ik de MacBook verplaats (naar me toe haal).
    En jawel, als ik dit wil typen slaat ie weer vast. Ik zal Apple maar weer eens bellen :cry:

Bijdrager
    Switch
    ”LEXY”

Mijn gok, Logic Board kaduuk.

Gisteren heb ik het verlossende woord gekregen. Je hebt gelijk LEXY, Logic Board is defect. Ik ga middels een brief contact opnemen met Apple om te kijken wat ze voor me kunnen doen.

Bijdrager
    LEXY

OK, veel succes!
    Je kan trouwens ook bellen naar Apple, zo heb ik dat gedaan, en dan wordt je als het goed is in contact gebracht met iemand van de tweedelijns service.
    Ik heb wel in een eerder stadium een officiele klachtenbrief geschreven naar de dealer waar ik hem heb gekocht, Mail-A-Mac in mijn geval.

Bijdrager
    Switch

AAARGH :x
    Ik ben in alle staten, woedend! Ik wordt niet tegemoetgekomen door Apple met de reparatie/vervanging van mijn MacBook met defect logic board (á 700 euro). Het apparaat heeft slechts 2,5 jaar stand gehouden.
    Drie reparaties verder is dit laatste defecte logic board het eindstation, want 700 euro als student helemaal op eigen kosten ophoesten, en niet eens zeker van een deugdelijk apparaat in het vervolg.

Ik verwachtte kwaliteit. Het OS is heerlijk, maar wat is de hardware slecht. Een notebook van 1200 euro na 2,5 jaar afgeschreven. In die twee en een half jaar is de MacBook totaal 2 maanden weggeweest ter reparatie.
    Ik heb een brief naar Apple in Bunnik gestuurd met de vraag hoe zij tegemoet kunnen komen. Apple Nederland helpt alleen als aantoonbaar kan worden gemaakt dat het defecte logic board een fabrieksfout was. Dat is in de praktijk niet uitvoerbaar.

Je wilt als student een juiste keuze en kwaliteit, je telt een flinke som geld neer en het is vanaf de eerste maanden al trammelant (topcase, harddisk, batterij, logic board). En wat heb ik nu? Niets meer. Niets om op terug te vallen. Wat is het recht als consument in Nederland slecht geregeld. Daar zit ik dan, met een MacBook die niets meer waard is. Zo, even mijn agressie kwijt.

Bijdrager
    dre brettel

Wow, het lijkt erop dat jij erg veel pech hebt gehad met je computer. Spijtig dat het zo moet eindigen.
    Ik heb nu ook 2,5 jaar een macbook, maar heb er nog nooit een probleem mee gehad. Jij hebt ongeluk!

Tent opslaan voor de Apple winkel tot ze je een nieuwe geven, kan helpen :-).

Ik hoop dat je een oplossing vindt. Anders: in de zomer gaan werken voor een nieuwe (mac) computer…
    Maar zo veel ongeluk kan je niet meer hebben met een Apple product (mag ik hopen).

Bijdrager
    LEXY

Switch, wie heb je precies gesproken bij Apple? Anders moet je eens vragen naar Fernand Kuijken. Die heeft mij toen fantastisch geholpen.
    Niet opgeven, weer gaan bellen. Zet hem op!

Bijdrager
    Switch

LEXY: geen idee wie de man was die ik gesproken heb bij Apple Support. Daarnaast bedankt voor je reactie!
    Ik ga als eerste redmiddel opnieuw een brief naar Apple sturen en mijn situatie uitleggen. De vorige keer ging dat formeel, nu probeer ik het op andere gronden. Mocht dat geen gewenst effect hebben, dan bel ik opnieuw naar Apple Support en vraag ik naar de persoon die je hier tipt. Dank voor de geëngageerde reactie.

Bijdrager
    Switch

Even een update voor de geinteresseerden.

Op mijn tweede brief naar Bunnik is nooit gereageerd. Dus ik heb weer gebeld naar Apple Support. Ik werd doorverbonden met Costumer Relations, waar de man me vertelde dat er geen coulance door Apple wordt verleend, omdat het niet eerlijk zou zijn tegenover klanten met Apple Care. Even terzijde dat ik als student geen extra 300 euro op ga brengen bij een toch al niet misselijke prijs van 1200 euro…
    Van de eerdere 3 reparaties die ik aanstipte wordt er maar 1 (de vervangen harddisk) door Apple als reparatie beschouwd, omdat de andere 2 (topcase en batterij) door Apple erkende problemen zijn .Alhoewel ik als gebruiker het nu defecte logic board niet kan beschadigen (dwz er niet fysiek bij kan), komt Apple niet tegemoet.

Aangezien de kosten voor reparatie van het defecte logic board te hoog zijn, en Apple niet tegemoet komt (de garantie-kwestie), ben ik van plan een nieuwe MacBook te kopen.

Laat het een les zijn: ook al denk je zeker van je zaak te zijn, als consument sta je lang niet altijd in je recht en je moet maar net degene bij Apple treffen die je netjes helpt. Naar mijn mening zijn ze richting mij als klant tekort geschoten, en dat doet afbreuk aan het kwaliteitsgevoel wat ik bij Apple had. Het is dat ik zo verknocht ben aan het operating system!

Mocht er iemand geinteresseerd zijn om voor een goede prijs mijn defecte MacBook over te nemen (zo goed als nieuwe accu, vervangen harddisk etc), dan kan diegene zich melden. In onderdelen verkopen is voor mij geen optie.

Bijdrager
    Switch

De stroom van tegenslagen houdt niet op:
    MacBook opgehaald, en nu gaat het apparaat niet eens meer aan! Voordat ik de machine ter reparatie naar de Apple Reseller bracht, startte het apparaat normaal op en alleen wanneer ik ‘m bewoog, sloeg ie vast.

Nadat ik ‘m vandaag heb opgehaald, doet ie helemaal niets meer: geen scherm, geen boing, geen cd-rom geluid.
    Gebeld, en ze zeggen dat het “ten alle tijden voor kan komen, er is fysiek aan de MacBook gesleuteld om het probleem vast te stellen en dit is dus een logische reactie als het logic board deels defect is”. Zwaar vervelend, dat de MacBook juist helemaal niets meer doet nadat ik ‘m heb opgehaald, terwijl hij het wel deed toen ik ‘m inleverde…

Mooi dan, zit ik op het laatst dus ook nog met een MacBook die nu na inspectie niet werkend te zien is en minder oplevert op Marktplaats…

Bijdrager
    Soulshaker

En jij laat dat zomaar gebeuren. :o
    In feite hebben ze je macbook verder stuk gemaakt , daarmee zo ik het niet zo laten

ofwel werkt die weer , ofwel een nieuwe :x

Bijdrager
    Thomash

Dhr. Kuijken heeft mij ook “buiten-garantie” reparatie verstrekt. Toffe peer kennelijk :P

Ik ben alleen bang dat na 2,5 jaar toch echt je garantie (en wettelijke garantie) een beetje verlopen is.. Maar des al niet te min, blijven zeiken aan de Apple Support lijn. 700 euro voor een 2,5 jaar oude laptop is idioot en dat moet Apple zelf ook maar inzien.. En dan moeten ze niet met argumenten komen ja maar alles zit op het logicboard dus dat kost geld want dat heeft in princiepe geen ruk te maken met dat het belachelijk is dat verwacht wordt dat je zoveel eurotjes neer moet tellen.

Good luck.

En, ik in het geval dat je het echt niet ziet zitten, je kan tegenwoordig op praktisch alle computers OS X installeren, een mooie Vaio is misschien dus een alternatief voor in het geval je echt niet nog een keer aan dit appel-gezeik wilt vast zitten.:roll:

Bijdrager
    Switch

Ik heb nu uiteindelijk een “waardebon” ter waarde van een schamele 100 euro gekregen van Apple Costumer Service, in te leveren binnen een maand op de Apple website. Dat is het maximale wat ik kan krijgen, en hiermee is de kous af.

De MacBook heb ik op Marktplaats staan, maar het is wel vervelend dat het apparaat nog werkte toen ik ‘m wegbracht, en nu helemaal niet meer functioneert. Het scherm blinkt 1x en hoppa, geen cd-rom “skratch” of boing: uit. Nu krijg ik er minder voor terug omdat ik ‘m niet werkend kan laten zien met het mankement verwacht ik.
    Bij de Apple Reseller waar ik de MacBook heb opgehaald, zeggen ze doodleuk als ik ze bel en voorleg dat ze ‘m verder in de vernieling hebben geholpen: dat is het risico, we moeten ‘m openmaken voor inspectie en dan kan dat optreden. Sowieso kon dat ook gebeuren als de machine bij je thuis stond. Probeer de geheugenslots er uit te halen en andere er in te zetten. Wellicht helpt dat.”

Ja mooi, dan zul je net zien dat als je er opnieuw ‘stennis over wilt schoppen’ dat zij zeggen: ja maar dat hebben wij niet verder vernield, dat heb je zelf gedaan door de machine open te maken en de geheugenslots te veranderen!

Weet iemand toevallig of dit de waarheid is? Als een MacBook “gewoon” werkt, waarbij de geheugenmodule op het logic board een los contact heeft, gewoon opstart en mee te werken is mits het apparaat niet verschoven wordt, kan het dan zo zijn dat het na verloop van tijd totaal niet meer functioneert “uit zichzelf”? Wel toevallig dat ie net bij de Apple Reseller opengemaakt is en het probleem nu erger is…is het hun fout?
    Heeft er iemand een soortgelijk probleem gehad (erger worden van een bepaalde klacht na inspectie) en kan ik er iets aan doen? Help :wink:

Bijdrager
    Soulshaker
    ”Switch”

Ik heb nu uiteindelijk een “waardebon” ter waarde van een schamele 100 euro gekregen van Apple Costumer Service, in te leveren binnen een maand op de Apple website. Dat is het maximale wat ik kan krijgen, en hiermee is de kous af.

De MacBook heb ik op Marktplaats staan, maar het is wel vervelend dat het apparaat nog werkte toen ik ‘m wegbracht, en nu helemaal niet meer functioneert. Het scherm blinkt 1x en hoppa, geen cd-rom “skratch” of boing: uit. Nu krijg ik er minder voor terug omdat ik ‘m niet werkend kan laten zien met het mankement verwacht ik.
    Bij de Apple Reseller waar ik de MacBook heb opgehaald, zeggen ze doodleuk als ik ze bel en voorleg dat ze ‘m verder in de vernieling hebben geholpen: dat is het risico, we moeten ‘m openmaken voor inspectie en dan kan dat optreden. Sowieso kon dat ook gebeuren als de machine bij je thuis stond. Probeer de geheugenslots er uit te halen en andere er in te zetten. Wellicht helpt dat.”

Ja mooi, dan zul je net zien dat als je er opnieuw ‘stennis over wilt schoppen’ dat zij zeggen: ja maar dat hebben wij niet verder vernield, dat heb je zelf gedaan door de machine open te maken en de geheugenslots te veranderen!

Weet iemand toevallig of dit de waarheid is? Als een MacBook “gewoon” werkt, waarbij de geheugenmodule op het logic board een los contact heeft, gewoon opstart en mee te werken is mits het apparaat niet verschoven wordt, kan het dan zo zijn dat het na verloop van tijd totaal niet meer functioneert “uit zichzelf”? Wel toevallig dat ie net bij de Apple Reseller opengemaakt is en het probleem nu erger is…is het hun fout?
    Heeft er iemand een soortgelijk probleem gehad (erger worden van een bepaalde klacht na inspectie) en kan ik er iets aan doen? Help :wink:

Die 100 euro zou ik nooit geaccepteerd hebben, daarmee ga je akkoord met een minnelijke schikking .
    Een aalmoes geven ze je, als ze niets hoefden te betalen haden ze die 100 euro ook niet gegeven.
    Dan kunnen ze daarna wel alle verantwoordelijkheid van zich af schuiven.
    Laat je niets wijs maken door apple en de APR, zij zijn in fout, zij moeten opdraaien en dat weten ze
    Ik zou als ik jou was, dringend consuwijzer inlichten

http://www.consuwijzer.nl/?WT.srch=1

en je zaak uitleggen bij die mensen

ook al is het ding 2,5jaar oud, wilt nog steeeds niet zeggen dat die APR hem verder naar de verdoemenis moet helpen

“Het scherm blinkt 1x en hoppa, geen cd-rom “skratch” of boing: uit ”

Lijkt wel dat ze hem teruggeven hebben met een kortsluiting, op het moment dat je hem hebt opgezet was hij volgens mij naar de vaantjes geholpen, gewoon dikke onkunde van die reparateur

Bijdrager
    Switch

Thanks Soulshaker, ik laat het er ook echt niet bij zitten. Als ze het hard proberen te spelen doe ik dat ook, maar wat een tegenslagen!

Overigens was de accu ook geheel leeg toen ik de MacBook wilde testen toen ik ‘m ging ophalen, wat ik al vreemd vond. Normaal gaat een accu niet leeg in 1 maand waarin het apparaat niet aan heeft gestaan; er is slechts een half uurtje inspectie aan geweest. Na het volledig opladen kreeg ik dus al argwaan toen het apparaat niets deed.

Ik heb zelf moeten bellen hoe het zat met diagnose van mijn MacBook toen ik ‘m al 3 weken kwijt was, terwijl zij mij op de hoogte zouden stellen. Kortaf aan de telefoon naar mij toe communiceren, totaal geen service: ik was al niet tevreden, nu krijg ik dit er ook nog bij. Ik heb toch echt het vermoeden dat zij in de fout zijn gegaan nu.

Ik heb je tip van Consuwijzer ter harte genomen. Benieuwd hoe deze soap voortduurt…

Bijdrager
    Josh_b

Ik zou sowieso die waardebon niet gebruiken, dan denken hun dat jij er zo genoegen mee neemt.

Bijdrager
    Soulshaker

inderdaad , zei ik al :)

Bijdrager
    Josh_b

Oh ik dacht dat hij die waardebon al geaccepteerd had:P

Bijdrager
    Soulshaker

heeft hij ook :sealed:

Bijdrager
    Josh_b

Oh

Bijdrager
    LEXY

Een logic board wat begint te falen, kan uiteindelijk resulteren in een machine die helemaal niet meer opstart. Dus het is niet zo gek dat het beetje leven wat er nog inzat, na het openmaken helemaal is verdwenen. Wat maakt het uit. Er viel toch al niet meer te werken met dat ding.
    Heb je nou al eens contact opgenomen met Fernand Kuijken? Doe dat nou gewoon. Leg hem alles uit en dat je erg teleurgesteld bent in het product en de verdere gang van zaken. En dat je student bent met weinig inkomen.
    Je kan het ook proberen aan te sturen op een korting op een nieuwe MacBook. Die korting zou dan de dagwaarde van jouw 2 en 1/2 jaar oude MacBook kunnen zijn dus zo’n 500 Euries. Dus dat je een nieuwe MB kunt kopen met €500,- korting.
    Hoe vervelend het allemaal ook is, je zult toch echt voor jezelf op moeten komen, ipv van je energie te steken in een klaagzang hier op het forum.

Voor de laatste maal, veel succes!!

Bijdrager
    Switch

@Lexy:
    ik heb opnieuw contact opgenomen met Apple nadat ze niet reageerden op mijn aangetekende brief. Ik vroeg naar Fernand Kuijken, maar die was niet aanwezig. Ik werd doorgeschakeld naar de heer Raymund Broer van Apple Inc Consumer Relations.
    Ik heb mijn verhaal voorgelegd, doorgegaan over coulance bij een nieuwe koop. Hij vertelde dat het echt niet kan omdat het niet fair is richting klanten die wel kiezen voor Apple Care. Toen ik zei: “ik ben student, ik koop een laptop van een niet misselijke 1200 euro en dan ga ik niet nog eens 300 euro ophoesten” werd gereageerd met “ja de machine is buiten garantie, jouw keus om geen Apple Care te nemen”.
    Het enige wat zij konden doen, is een waardebon sturen. Daarmee was de kous helemaal af voor Apple, want het apparaat is 2,5 jaar oud en buiten de garantie.
    Hij vroeg of ik die waardebon wilde ontvangen? Ik heb ja gezegd, anders had ik helemaal niets!
    In totaal 2 aangetekende brieven en talloze telefoontjes verder wordt ik toch steeds met dezelfde feiten geconfronteerd.

Het niet meer functioneren na de inspectie staat hier buiten, het is geen nette oplossing daar zij bij de Apple Reseller me niet hebben verteld dat het apparaat helemaal niet meer werkt, en meteen begonnen over “ja koop maar een nieuwe, dit ding is niets waard”. Let wel: het apparaat werkte al 2 weken “goed” met dat defect voor ik ‘m wegbracht voor inspectie, dat wil zeggen: fully functionable, alleen als het apparaat uit slaapstand werd ontwaakt of werd bewogen voor vervoer, sloeg het systeem vast.

Ik leg alleen mijn situatie voor, ik heb m’n energie al er in gestoken alvorens op dit forum te reageren.

Bijdrager
    Soulshaker

Tja , ok ,en als je de batterij, de adapter, en de andere bruikbare stukken nog verkoopt kom je wel aan 200-250 euro of mss iets meer
    Als je dan nog een macbook kunt vinden van de vorige reeks (pas 2-3 weken geleden vernieuwd) , moet je al wat minder bijleggen

Maar het was eigenlijk niet het feit dat die stuk ging buite de garantie, maar het feit dat die total loss werd nadat die mensen van de APR hem “bekeken” hadden, en het is daar dat je misschien moest verder op in moest gaan
    Als ik jou was had ik eigenlijk ook gevraagd waarom ik dan toch nog recht had op 100 euro:?
    Ach ja, misschien je nieuwe best niet meer kopen bij die APR
    Welke APR was het eigenlijk?

30 berichten aan het bekijken - 1 tot 30 (van in totaal 32)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.