24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)
  • Q:
    Bijdrager
    strigoi

Macbook geeft krakende 'gong' (opgelost)

Sinds kort heeft de MacBook (wit uit 2009) een krakende ‘gong’. Bij het opstarten kraakt het geluid maar daarna werkt het geluid gewoon als vanouds.. Standaard zaken als PR-Ram reset ed hebben niet geholpen? Iemand enig idee wat het kan zijn? Moet de laptop opgestuurd worden?

Inactief
    Anoniem

Lijkt me eerder een software probleem, als het geluid daarna wel gewoon goed werkt…

Bijdrager
    Pieterr

Maak je de gong regelmatig met een microvezeldoekje schoon?

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Let maar even niet op Pieterr

Hoor je het ook als het geluid zachter staat? Sommige frequenties veroorzaken wel eens oversturing vooral bij kleine ingebouwde speakers.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    Meh1965 op 22 september 2010

Is het gongbestand misschien beschadigd?

Kan niet, dat zit in het ROM

Bijdrager
    strigoi
    Pieterr op 22 september 2010

Maak je de gong regelmatig met een microvezeldoekje schoon?

On-topic: Zal dan nog maar eens een herinstallatie van OS (+ terugzetten TM Backup) proberen en anders even langs de APR.

Bijdrager
    johnkeates

Als je gong rochelt moet ie minder roken.

Gong die verkeerd gongt heeft NIKS met je Mac OS X installatie te maken. (behalve als je speakers kapot zijn en je volume op maximaal staat – dan moet je in Mac Os X even afsluiten zonder het volume op max te laten)

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Zoals johnkeates al zegt: opnieuw installeren helpt niet. Op het moment dat het opstart geluid klinkt is er nog niets van wat er op de hd staat ingeladen. Heeft dus niets met het OS te maken. (je zegt zelf al dat het daarna goed gaat met het geluid)

Inactief
    Anoniem

Mijn bijdrage in deze is als nutteloos gekwalificeerd door iemand die er verstand van schijnt te hebben.

Bijdrager
    chatsmit

al een smc reset geprobeerd? Dus macbook uitzetten, en aanzetten door de powerknop 10 seconden ingedrukt te houden?

Bijdrager
    johnkeates
    Meh1965 op 23 september 2010
    hendrik op 22 september 2010
    Meh1965 op 22 september 2010

Is het gongbestand misschien beschadigd?

Kan niet, dat zit in het ROM

Just out of curiosity: is het dan geen bestand en kan het bestand dan niet beschadigd zijn?

Nee, ROM = Read Only Memory. Geen wijzigingen dus. Als je ROM corrupt raakt, dan start je Mac niet op. (en krijg je fouten te zien om dat de checksum incorrect is)

Bijdrager
    chatsmit

technisch gezien is het chime geluid wel gewoon een bestand, in het read only mem. Dat wil dan meer zeggen dat een gebruiker dat niet kan wijzigen, maar het chime bestand in die rom kan wel beschadigd zijn bijvoorbeeld als je rom chippie niet helemaal lekker is.

Bijdrager
    tinus_omt

Als je de koptelefoon uit je Mac trekt kun je het volume voor de ingebouwde speaker instellen. Stel het eens wat zachter in en kijk of het geluid dan nog steeds kraakt.

Bijdrager
    johnkeates
    chatsmit op 23 september 2010

technisch gezien is het chime geluid wel gewoon een bestand, in het read only mem. Dat wil dan meer zeggen dat een gebruiker dat niet kan wijzigen, maar het chime bestand in die rom kan wel beschadigd zijn bijvoorbeeld als je rom chippie niet helemaal lekker is.

Nee, technisch gezien is het geen bestand. Een bestand bestaat op een filesystem. Een EFI ROM heeft geen filesystem, dat is gewoon een ELF waar intern aan adressen gerefereerd wordt. dan heb je bijv. 0xf39ff541 tm 0xfaaff541 als range en daar staat dan de audio data. Als het geheugen corrupt zou zijn, dan is die range niet beschikbaar, en in EFI gebeurt er dan vrij weinig.

De EFI system partition is een ander verhaal, daar staat wel een bestandssysteem op, en als je daar een bestand wil gebruiken, dan heb je het inderdaad over een bestand.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot
    chatsmit op 23 september 2010

Het opstart geluid heeft een betekenis: het klinkt alleen als het moederbord OK is. Aangezien daar het ROM ook bij hoort, betekend dit dus dat als het ROM niet goed is, het opstart geluid sowieso niet klinkt.

Bijdrager
    Sascha

Misschien kraakt de boing dan omdat hij niet helemaal zeker weet of het ROM wel goed is.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

:lol: Je maakt toch zeker een grapje?

Bijdrager
    Vinhelper

Want een computer ‘weet’ niks, hij controleert of een aantal dingen kloppen volgens als het hoort te zijn, en als dat zo is, speelt ie een geluid af.

Dat is het, niets meer, niets minder.

En waar het hier fout gaat, geen idee.

Bijdrager
    Sascha
    hendrik op 23 september 2010

:lol: Je maakt toch zeker een grapje?

Natuurlijk.

Bijdrager
    strigoi

Vanavond zie ik de laptop weer en zal even de genoemde dingen proberen en nalopen, kijken of we de gong weer zoals vanouds kunnen laten klinken. Alvast erg bedankt, ik zal mijn bevindingen daarna posten.

Bijdrager
    strigoi

De kraak is weg na een SMC-reset opgevolgd door een PR-Ram reset. Vraag me niet waarom het niet na een losse PR-ram of SMC-reset is gelukt.

Bijdrager
    chatsmit

Misschien omdat jij net als ik een luie SMC-er bent, ofwel zonder die omslachtige afsluitmethodes en accu verwijdering? Maar ik vraag niet waarom hoor:-)

Bijdrager
    strigoi

Haha dat zou ook kunnen, in ieder geval heel erg bedankt iedereen!

24 berichten aan het bekijken - 1 tot 24 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.