23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)
  • Q:
    Bijdrager
    gngstr

MacBook geeft Kernel Panics

Help!

Mijn MacBook geeft sinds vanochtend alleen nog maar Kernel Panics. Na het indrukken van de aan/uit toets hoor je de boing, verschijnt een appel en vervolgens een scherm in vier talen: de Kernel Panic.

Heb inmiddels al van alles geprobeerd, maar niets helpt:

– Harddisk gechecked in andere Mac
    – Geheugen gewisseld
    – SMC reset
    – PRAM en NVRAM reset (echter, hij start niet meer op na de eerste boing)

Telkens zet ik hem na de Panic uit (aan/uit inhouden) en na opnieuw opstarten komt er weer een Panic. Ik kan even niet meer bedenken wat het nog meer kan zijn. De MacBook is zo’n twee jaar oud, dus garantie is reeds voorbij :cry:

Wie heeft er nog een lumineus idee???

Bijdrager
    Moriarty

Heb je een externe schijf of printer aangesloten?

Haal alle externe apparaten los… (incluus een eventuele muis).

Bijdrager
    gngstr
    ”Moriarty”

Heb je een externe schijf of printer aangesloten?

Geen externe apparaten…

Bijdrager
    Mono1

Start eens op met je syteem disc (dus schijf erin en C ingedrukt houden). Kijk of je dan je HD kan controleren.

Bijdrager
    gngstr
    ”Mono1″

Start eens op met je syteem disc (dus schijf erin en C ingedrukt houden). Kijk of je dan je HD kan controleren.

Inmiddels ook geprobeerd, maar dan verschijnt er weer een Kernel Panic. Ook opstarten met option (alt) ingedrukt geeft eerst de keuze voor de opstartschijf en daarna een Kernel Panic.

Ik begin te vermoeden dat het logic board van de macbook is overleden.

Bijdrager
    Piels

Boot eens op in Verbose mode, en check wat er fout gaat tijdens het opstarten.

http://support.apple.com/kb/HT1492

Bijdrager
    gngstr
    ”Piels”

Boot eens op in Verbose mode, en check wat er fout gaat tijdens het opstarten.

Ik weet niet of je er wijs uit wordt, maar zie hieronder de foto die ik even snel met mijn telefoon heb gemaakt:

[URL=http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/10/9/f_IMG0031m_8e9ae79.jpg&srv=img29][/URL]

Bijdrager
    leaf

start een op in single user mode appletje + s bij het opstarten.

en volg de instructies.

Bijdrager
    gngstr

Opstarten in Single user mode geeft ook een panic zoals hierboven. Ondertussen geeft de Panic wel andere gegevens:

[URL=http://www.picoodle.com/view.php?img=/3/10/9/f_IMG0032m_348c706.jpg&srv=img32][/URL]

Bijdrager
    thd

Als je DiskWarrior bij de hand hebt, heft bij mijn Powerbook met kernel panics wonderen gedaan. (kernel panics begonnen na update leopard).

Bijdrager
    PaneVino

Board van dit systeem lijkt inderdaad defect te zijn. Lijkt me sterk dat het niet zo is (helaas).

Bijdrager
    gngstr
    ”th’d”

Als je DiskWarrior bij de hand hebt, heft bij mijn Powerbook met kernel panics wonderen gedaan. (kernel panics begonnen na update leopard).

Hmm… het zit hem volgens mij niet in de disk, want bij een andere schijf heeft ie dezelfde problemen. Maar goed; even de schijf via usb aan een andere mac gehangen en diskwarrior erop los gelaten. Geen problemen…. :oops:

Bijdrager
    –help

Lijkt me dat er iets mis is met de driver van je CPU, dat staat er ook in code-taal in je kernel panic;) probeer eens op te starten van een Mac OS cd door middel van cd erin -> “C” ingedrukt houden ..

Bijdrager
    dspiers

Gebruik je TimeMachine/Capsule.

Ik heb het ook een keer gehad. Elke keer als TimeMachine aan een back up begon zag ik een kernel panic.

Moderator
    unSOUND

Meeste foutcodes gaan inderdaad over de CPU, dus OF die zijn hardwarematig defect, OF je gebruikt een OS X versie die voor de PPC Macs is geschreven.

Bijdrager
    gngstr
    ”unSOUND”

Meeste foutcodes gaan inderdaad over de CPU, dus OF die zijn hardwarematig defect, OF je gebruikt een OS X versie die voor de PPC Macs is geschreven.

Dat geeft al wat meer vertrouwen. Heb hem inmiddels weer aan de praat door er in plaats van 2x1Gb in te zetten, er de originele 2x256Mb in te zetten. Nu krijg ik nog maar in de helft van de gevallen een Kernel Panic.

Ik ga toch maar eens helemaal terug naar af, dus naar de originele 10.4 en kijken wat er dan gebeurt.

Is de CPU overigens apart te vervangen? :?

Bijdrager
    Piels

Maar in de 2e Kernel geeft hij andere gegevens:

Boot eens met D, kijken of je in de Hardware test kunt komen?

Bijdrager
    gngstr
    ”Piels”

Boot eens met D, kijken of je in de Hardware test kunt komen?

Hardware test lukt na een aantal keer proberen en uiteindelijk ‘No troubles found’. Lijkt erop dat het toch ergens in de Kernel zelf zit. Hoe kan ik die updaten? Door OS X opnieuw te installeren?

Bijdrager
    Piels

Eigenlijk maakt dat ook niet veel uit, hardware test geeft alleen een melding als je hardware een fout geeft. Als er hardware defect is, zal het geen melding geven dat het defect is en zal hardware test het niet vinden.

Op het Apple Support Forum staat een artikel wat op jou probleem lijkt.
    Zie dit artikel: http://discussions.apple.com/thread.jspa?threadID=1226406
    Wat er uit die discussie kwam is het resetten van je System Management Controller (SMC). Zie dit artikel: http://support.apple.com/kb/HT1411

Kun je misschien wat meer helderheid geven over hoe het gebeurd is. Heb je iets geïnstalleerd, verwijderd, kwam het plotseling? Succes.

Bijdrager
    gngstr

SMC reset had ik al geprobeerd… geen respons. Goed; inmiddels helemaal terug gegaan met de originele schijfjes naar 10.4. Dat leek op zich goed te gaan, maar op een gegeven moment ‘gewoon’ weer een Kernel Panic.

Even de geschiedenis. Het betreft een eerste generatie MacBook (1,1) die standaard werd geleverd met 10.4. Enige tijd terug een upgrade gedaan naar 10.5 en sindsdien last van het feit dat de MacBook niet goed afsloot (duurde een eeuwigheid) en soms na een sleep niet meer tot leven kwam (begon wel geluid te maken, maar scherm bleef zwart).

Nu sinds een week deze Kernel Panics en de MacBook is eigenlijk bijna niet te gebruiken. Ondanks dat ik nu terug ben naar 10.4 start de McBook maar de helft van de tijd op.

Ik denk zelf dat de problemen zijn veroorzaakt door de updates die 10.5 erop heeft gezet en daardoor de Kernel heeft aangepast. Verder viel me in een kernel panic het volgende op:

Unable to find driver for this platform: \”MacBook1,1\”

Heeft iemand nog ideeen?

Bijdrager
    Piels

En weet je al wat meer?
    Clean install geprobeerd?

Bijdrager
    gngstr

Piels, bedankt voor je interesse. Ik ben inmiddels een paar weken verder en weet alweer wat meer.

- Allereerst heb ik hem he-le-maal uit elkaar gehaald. Dacht zelf vooral aan een hardware probleem en wilde met eigen ogen zien of alles nog 100% was. Sowieso had mijn superdrive kuren dus die moest ik toch ooit eens nakijken.[/list:u:9b8d74704d]

- Alles schoongemaakt (jep echt alle onderdelen stofvrij) en nieuwe koelpasta tussen de cpu + northbridge en de koeler. Was nou eenmaal toch bezig.[/list:u:9b8d74704d]
        Eenmaal weer alles in elkaar gezet draaide de MacBook als een zonnetje. Totdat ie weer een kernel panic kreeg. En de volgende dagen weer niet… en dan weer wel. Dat ben ik maar eens in de gaten gaan houden. En ik kwam tot het volgende:

- De MacBook geeft vooral kernel panics zodra hij ‘heet’ is. In de praktijk komt dat voor dat ik hem de hele dag gebruikt heb voor mijn werk, klap ik hem dicht, tas in, fiets naar huis en start hem thuis weer op. Kernel panic.[/list:u:9b8d74704d]

- MacBook half uurtje af laten koelen (zo noem ik het maar, maar weet niet of dat echt het probleem is) en de MacBook doet het weer.[/list:u:9b8d74704d]
            Clean install heeft geen resultaat. Heb zelfs geheugen en harddisk vervangen, dus het zit hem echt in het logic board. Het enige wat het nog kan zijn is een fout in de kernel, omdat de foutmelding die ik krijg bij een panic volgens mij slaat op een core2duo, terwijl ik een coreduo heb. Maar ja, hoe pas je de kernel aan?

Bijdrager
            Maurice1985

Ik hoop dat je macbook nog in de garantie zit en zou ff lang een apple store als je buiten je garantie is applesupport bellen met de vraag voor een uitbreiding van je garantie kan zijn dat het een erkent probleem is bij een bepaalt typen MB. En alles word kosteloos vergoed. Spreek uitervaring werk bij een Apple store

Gr mau

23 berichten aan het bekijken - 1 tot 23 (van in totaal 23)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.