8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
  • Q:
    Bijdrager
    tomc

MacBook gaat zomaar in slaapstand.

Beste leden

Zonet is mijn MacBook, over een tijdspanne van een maand, voor de derde keer ongevraagd in slaapstand gegaan. Het gebeurd iedere keer zomaar wanneer ik mijn MacBook aan het gebruiken ben. Deze keer was ik een opstel aan het schrijven in iCloud Pages. Het vervelendste is dat het iedere keer minimaal 5 minuten duurt voor hij daadwerkelijk in slaapstand is. Hiervoor gaat het scherm gewoon uit, de harde schijf en de ventilator blijven gewoon draaien, en het slaapstand lampje gaat aan (zonder te pinken zoals hij wel doet in dien hij gewoon op stand-by staat). Als ik hem in deze periode terug wil opwekken door op een toets of op het trackpad de duwen gebeurd er gewoon niks. Erg vervelend als je wil doorwerken

Ik hoop dat iemand van jullie mij kan helpen.
    Alvast bedankt.

Bijdrager
    SunKeeper

Uit de Console zou je moeten kunnen halen wat er de oorzaak van is.

Zie Programma’s > Hulpprogramma’s en zoek in de tijd het moment op waarop het gebeurde.

Bijdrager
    IGBA

Hoe oud is de MacBoook, en nog belangrijker: hoe oud is de batterij van het ding?

Bijdrager
    tomc

Het gaat om een 3,5 jaar oude MacBook Pro 13-inch (medio 2012). De batterij heeft merkbaar zijn beste tijd achter de rug. Het aantal cycli zit op 800 en hij is net in 3 uur tijd van 100 naar 11% gelopen (zonder stroomvretende programma’s geopend). Al weet ik niet hoe het aan de batterij zou kunnen liggen omdat de macbook zich, los van de lange tijd die er voor nodig is en het feit dat hij nergens op reageert, zichzelf wel gewoon in de slaapstand ‘brengt’. hij valt dus niet pardoes uit wat wel het geval zou zijn indien hij zonder stroom zou zitten. Denk ik toch.

@SunKeeper

Naar wat moet ik dan precies zoeken? Ben niet echt thuis in dit soort gesnuffel.

Bijdrager
    SunKeeper

War je zoekt is nog even de vraag, het enige wat je daarvoor moet doen is goed op de klok kijken wanneer het probleem zich voordoet. Dat stukje rond die specifieke tijd zoek je terug qua berichten in de Console.

Post het eventueel hier (eventueel je naam eruit filteren) als je er niet zoveel van weet, iemand anders kan er mogelijk wel wat uit halen.

Bijdrager
    IGBA

Het lijkt erop dat hij in slaapstand gaat, omdat de batterij bijna leeg is. In dat geval treedt safe sleep in werking, en wordt de inhoud van het werkgeheugen naar de harde schijf weggeschreven. Vandaat dat het proces vrij lang duurt.

Laat de battery status nog wel ‘Normaal’ zien?
    https://support.apple.com/en-us/HT204054

Bijdrager
    tomc

@IGBA
    De batterij status liet op het moment van uitvallen, en meestal, normaal zien. Maar heel af en toe staat er: Onderhoud vereist. Aangezien dit steeds weer naar normaal verander laat is dus geen onderhoud doen.
    Als safe sleep in werking treed krijg je normaal toch steeds eerst de melding dat de batterij bijna leeg is. Bovendien moet je hem dan opstarten via de powerknop en krijg je dat hele gedoe met dat laadbalkje en zo. Dat was nu niet het geval.

@SunKeeper

Het gebeurde rond 14:30, ik was natuurlijk niet op de klok aan het kijken. Er zijn wel honderden regels tussen 14:25 en 14:35. Ik zal denk ik best tot de volgende keer dat het zich voordoet wachten want dan weet ik dat ik op de klok moeten kijken. Maar ik wil ze gerust even uploaden als je denkt dat je er iets mee bent?

Bijdrager
    SunKeeper

Als je een manier weet om het gekopieerd te krijgen. Let op dat een post hier ergens ook nog een maximum aantal tekens had, maar dat merk je vanzelf.:)

8 berichten aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.