6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Q:
    Bijdrager
    mclovin

Macbook gaat vanzelf op sluimerstand wanneer ik nog bezig ben

Hallo allemaal

Ik heb een macbook 5,1 aluminium zie specificaties hieronder:

Modelnaam: MacBook
    Modelaanduiding: MacBook5,1
    Processornaam: Intel Core 2 Duo
    Processorsnelheid: 2 GHz
    Aantal processors: 1
    Totaal aantal cores: 2
    L2-cache: 3 MB
    Geheugen: 2 GB
    Bussnelheid: 1.07 GHz
    Opstart-ROM-versie: MB51.007D.B03
    SMC-versie (systeem): 1.32f8

Ik heb een probleem. Mijn macbook gaat namelijk sinds kort vanzelf op een standby stand/sluimerstand terwijl ik gewoon bezig ben met dingen. En ik vind het echt irritant. Ik heb ook al gekeken naar de energiestand maar daar staat dat ie pas na 3 uur op sluimerstand hoort te gaan. Hij geeft ook heel veel geluid elke keer wanneer ik hem aan heb staan en wanneer hij op sluimerstand gaat. Het lampje rechtsonder bij de macbook gaat wel steeds aan en uit wanneer hij dan op sluimerstand is. Ik moet dan een paar keer op spatie drukken of op de trackpad klikken voor hij weer aangaat (het beeld etc). Ik heb nog nooit eerder zoiets met mijn mac meegemaakt en het is echt sinds 2 weken ofzo. Ik heb mijn macbook ongeveer 2,5 jaar. Ik denk dat het iets te maken heeft met de ventilator ofzo want ik heb de accu ook al een paar keer eruit gehaald en dit levert niks op. Aan de lader doet hij precies hetzelfde. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn? En heeft iemand misschien een soortgelijke probleem?? Alvast bedankt!

Bijdrager
    1984

Met die sluimerstand heb ik ook vaak problemen gehad, momenteel alleen deze toetscombinatie ??? maar probeer de instellingen van je energiestand eens of dat verschil maakt.

Bijdrager
    Sascha

Dit zal het waarschijnlijk wel niet zijn maar kom…

Kom je toevallig niet met je muisaanwijzer in een interactieve hoek die je hebt ingesteld om de computer te sluimeren?

Bijdrager
    mclovin

@1984 Ik heb de instellingen van me energiestand al een paar keer veranderd maar dit levert niks op. Ik heb wel gemerkt dat als ik me macbook handmatig op sluimerstand zet door die knoppen, dat hij dan daarna geen geluid meer maakt terwijl hij daarvoor altijd heel veel geluid maakte, ook als ik niks deed.

@sascha Ik heb geen interactieve hoek ingesteld om de computer te sluimeren volgens mij :S dus ik denk dat het dat ook niet is.

Bijdrager
    Yost

Met veel lawaai bedoel je dat je de ventilator goed hoort? Is dat het geval, dan zet de MacBook zichzelf waarschijnlijk in sluimerstand omdat hij vindt dat hij te warm wordt. Voelt de MacBook dan ook warm aan? Bij een 13″ MacBookPro is dit vooral aan de linkerkant van de behuizing goed te voelen.

Kijk eens met Activiteitenweergave of er bepaalde processen zijn die continue de processor laten draaien (zoals flash of andere videoprogramma’s). Probeer deze uit te zetten / af te sluiten. Bijvoorbeeld door Safari te stoppen (bij Flash plugins), de MacBook eens te herstarten, of bepaalde programma’s die het lijken te veroorzaken niet meer te gebruiken (misschien is er ondertussen een update, of heb je net de nieuwste versie met een bug).

Hoor je de ventilator maar is de machine niet warm? Dan kan het softwarefout zijn in de aansturing van de ventilator, of een kapotte warmtesensor in je MacBook. Geen flauw idee wat je in het eerste geval kunt doen. Parameter RAM resetten, of zo? Het tweede vraagt om reparatie.

Succes.

Bijdrager
    hendrik ijzerbroot

Probeer dit eens
    Jou symptoom wordt genoemd en een SMC reset kan de oplossing zijn.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.