27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)
  • Q:
    Bijdrager
    Josh_b

Macbook gaat niet meer in slaap bij bijna lege batterij

Sinds kort heb ik een probleem met de slaapstand als de batterij bijna leeg is. Eerst ging hij gewoon normaal in slaapstand, maar nu valt hij gewoon uit. Ik dacht eerst dat het iets met de batterij zelf te maken had, maar nadat ik hem gekalibreerd heb geeft hij wel de goede tijd weer in OS X. Dus ik denk dat het een software probleem is. Net gaf hij aan dat de batterij bijna leeg was, en normaal hoort hij volgens mij in slaapstand te gaan bij 5%, maar nu loopt hij gewoon helemaal terug tot 0% en valt dan vervolgens uit. Ik weet ondertussen niet meer wat het kan zijn.

Moderator
    unSOUND

Je hebt dus gewoon nog steeds hetzelfde probleem als hiervoor, namelijk dat je accu niet goed aangeeft dat hij al leeg is. Vervolgens denkt je Mac pas over 5 minuten te hoeven gaan sluimeren, maar is de stroom al eerder op en valt hij uit.

Bijdrager
    Josh_b

Nee dat probleem is inmiddels weg, hij loopt nu wel netjes terug naar 0 en ik krijg ook de waarschuwing weer dat de batterij bijna leeg is. Waarschijnlijk is het iets in OS X zelf

Moderator
    unSOUND

Nee, je begrijpt me niet.

De accu geeft normaal gesproken 2 waarschuwingen. Eentje bij 10 minuten, en eentje bij 5 minuten ( ik noem maar even wat ) Vroeger was hij al leeg terwijl de accu bijvoorbeeld dacht dat er nog 20 minuten stroom in zat, waardoor hij zonder enige waarschuwing uit viel.

Nu heb je hem gekalibreerd, maar is hij nog steeds niet goed. Maar met het verschil dat de afwijking kleiner is. Nu zit er bijvoorbeeld nog 5 minuten in, maar denkt de accu 10. Die geeft vervolgens wel de eerste waarschuwing, maar voor hij de tweede kan geven is de accu al leeg.

Bijdrager
    Josh_b

Oh op die manier, ik wist helemaal niet dat er altijd 2 waarschuwing kwamen. Hmm toch vind ik het een vreemd gedoe, want de batterij heeft helemaal niet zo veel cycles gehad en werkt gewoon nog 3:30 tot 4:00 uur. Kan ik met dit probleem bij een Apple reseller terecht, of gaat het me geld kosten ? Wat ik nogal vreemd vind voor zo’n laag aantal cycles, hij hoort gewoon te werken

Bijdrager
    Oppie
    Moderator
    unSOUND

Ik denk dat één van de cellen in de accu wel eens defect zou kunnen zijn, hierdoor klopt de berekening dus nooit, zelfs niet na kalibratie. Als dat het geval is, zou je de accu gewoon om moeten kunnen ruilen.

Maar bedenk ook dat die berekeningen altijd natte-vingerwerk blijven, je kunt beter je machine eerder aan de lader hangen, de accu’s die Apple gebruikt reageren namelijk slecht op steeds helemaal leeg laten lopen, in tegenstelling tot de oude accu’s, waar het juist beter was.

Bijdrager
    Josh_b

Ok ik breng morgen wel even een bezoekje aan de reseller. Normaal hang ik hem ook eerder aan de batterij, maar als ik bijvoorbeeld bezig ben op school en hij valt dan zomaar uit, dan ben ik namelijk veel werk kwijt.
    De batterij heb ik nu een klein beetje opgeladen zodat ie maar een paar minuten mee gaat, dan kunnen ze met eigen ogen zien dat het niet deugd. Hopelijk doen ze nu wel goed hun werk want de vorige keer hebben ze m’n mighty mouse ook niet goed gerepareerd. Kunnen ze niet gewoon een andere batterij meegeven en deze naar Apple sturen ?
    Aan een laptop zonder batterij heb ik namelijk niet veel :innocent:

Bijdrager
    Hansi2124
    ”Oppie”

Dus toch maar hier verder:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?p=1881377 ?!

En hier is onlangs ook over dit probleem gepost:
    http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=143915&highlight=

Bijdrager
    Josh_b

Is niet helemaal hetzelfde;) mijn batterij gaat namelijk nog makkelijk een uur of 3:30 mee, die van hem is er nog slechter aan toe:P

Bijdrager
    Klompje

Veel apparaten gebruiken tegenwoordig Li-ion (Lithium-ion) accu´s. Deze accu´s hebben heel veel voordelen, maar waar ze echt niet tegen kunnen is diepontlading. Diepontlading gebeurt wanneer de accu te leeg is en heeft interne beschadiging als gevolg (zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion-accu). Apple heeft daarvoor diverse beveiligingen ingebouwd, maar de gebruiker is hierbij vaak degene die het beste kan voorkomen dat dat gebeurt. Het verbaast mij ook altijd als ik mensen zie met bijvoorbeeld een iPod die zichzelf uitschakeld, hem toch weer inschakelen. Dit is heeel erg slecht voor de accu. De reden dat Apple twee meldingen geeft als de accu bijna leeg is, is ook om die reden. Bij de eerste melding is het eigenlijk de bedoeling dat je of zo snel mogelijk de computer weer aan de adapter hangt, of direct afmaakt waar je mee bezig bent en de computer uitschakelt totdat je die weer aan de lader hangt. Zo kan een accu heel lang meegaan. Dus mijn advies: zorg ervoor dat je de accu tijdig oplaad. Deze type accu´s hebben geen “memory effect” zoals dat was bij de oude Nikkel-cadmium-accu (NiCd). Je kunt ze dus zo vaak opladen als je wil, ook als de accu pas half leeg is.

Probeer of je een nieuwe accu kan krijgen en laat in de toekomst de accu niet helemaal meer leeglopen, maar laad deze tijdig (voor de melding “accu bijna leeg”) weer op.

Succes!

Bijdrager
    Oppie

Klopt niet helemaal: Apple heeft er voor gezorgd dat er een ‘restlading’ achter blijft als ie 0% lading aangeeft en in sluimer gaat waar ie niet meer uitkomt als er niet stroom wordt aangesloten. Je kunt dus gewoon veilig doorwerken totdat ie ‘leeg’ is…

Bijdrager
    Klompje

Klopt niet helemaal

In theorie heb je gelijk, maar zoals unSOUND al zegt:

Maar bedenk ook dat die berekeningen altijd natte-vingerwerk blijven,

Daarom mijn advies: tijdig opladen die accu, dan kun je in ieder geval lang van een accu genieten!

Bijdrager
    Oppie

Je gooit een paar dingen op één hoop. Apple zou als je gelijk hebt toch ook dit advies geven? Ze hebben alle belang bij dat de accu’s op hun laptops lang meegaan, en er weinig klachten van komen.
    Maar afijn, als je happy bent met je eigen advies, moet je het natuurlijk opvolgen… :)

Bijdrager
    Josh_b

Zo ik kom net van Xando vandaan, en heb daar ff een tijdje staan kletsen. Op internet konden we de serie nummers niet vinden van de serie batterijen die in aanmerking kwamen voor een exchange programma. Dus dan zou ik hem moeten opsturen, maar hij zei ook al van dat ik beter Apple kon bellen. Dat heb ik thuis dan maar eens gedaan, eerst de technical support gebeld. En de batterij kon vervangen worden, echter maximaal 2 jaar na aankoop. En laat deze nu net 2.5 jaar zijn, maar de medewerker vond ook gewoon dat ik een nieuwe moest krijgen, dus werd ik doorverbonden met de customer relations. En na een paar dingen nagekeken te hebben kan ik nu gewoon een nieuwe halen bij een service provider. Dit is wat ik noem service, dus ik ben weer een happy macbook gebruiker;)

Bijdrager
    Josh_b

Pff ik wordt hier echt schijt ziek van, heb ik helemaal de moeite genomen om naar Arnhem te rijden (=65km retour) ook nog 20 minuten in de file gestaan. Willen die achterlijke rotzakken van HTR hem niet geven. Ik kon wel ontploffen daar. Ja sorry meneer ik kan dat hier niet zien (de beste man heeft niet eens mijn serie- en casenummer bekeken). Te onbeschoft voor woorden. Dan moest ik maar even eentje kopen en dan moet ik maar zien dat ik dat geld weer van hun terug krijg. Net of ik met 140 euro op zak loop. Reken er maar op dat ze hier van te horen krijgen. Volgens Apple zouden hun dat gewoon kunnen zien. Heb ik eindelijk recht op een nieuwe batterij, kan ik me weer in de stress gaan werken om die batterij daadwerkelijk in handen te krijgen. Hopelijk kan Xando hem bestellen, ik ben onderhand vaste klant daar:P (ze zien me al aan komen daar :P). HTR hoef ik voorlopig niet meer te spreken. Kom zeg niet eens de moeite willen nemen om alleen een nummertje in te toetsen. Binnen 5 minuten stond ik al weer buiten met mn macbook die niet eens uit z’n tassie is geweest.

Bijdrager
    Wolf_H

Dat komt omdat zij dat ook inderdaad niet kunnen zien omdat er in Arnhem geen technische dienst zit. Deze zit in Veenendaal en alleen daar hebben zij toegang tot het systeem van Apple om eventuele Casenumbers en serials goed te checken. Neem even contact op met HTR in Veenendaal, dan kunnen zij het voor je checken en eventueel voor Arnhem alles regelen: 0318 – 452 525.

Bijdrager
    Josh_b

Ja maar dan vind ik het achterlijk dat ze zich voordoen alsof elk filiaal een service provider is.
    Ik kijk eerst wel in Nijmegen of er wat te regelen valt. Anders sta ik straks weer voor niks in Arnhem.
    En het systeem vind ik dan ook wel onlogisch waarom zou je in de winkel niet de gegevens bij een macbook serienummer kunnen bekijken en bij een technische dienst wel. Beetje raar allemaal.

Bijdrager
    Josh_b

Schiet mij maar lek mensen, ik heb nu eindelijk een nieuwe rot batterij en nu viel ie net weer uit. Wat is dit voor een achterlijk gedoe. Al die moeite en nu issie nog steeds niet goed. Ik weet echt niet meer wat het is en kan zijn

Bijdrager
    ctxppc

Mijn MacBook valt uit bij 0% maar dan wordt de slaapstand geactiveerd. Als je de computer dan start met energie, blijft het scherm ofwel uit voor een tijdje ofwel wordt er een voortgangsbalk getoond die aangeeft dat er gegevens naar RAM worden hersteld vanaf de harde schijf.

Je kent wel de slaapstand? Het is een modus, een soort sluimerstand waarbij de computer RAM-inhoud kopiëert naar de harde schijf en daarna volledig uitschakelt. Je kan met SmartSleep (ken de URL niet) allemaal regelen. Je kan misschien dat probleem verhelpen met dit hulpmiddel.

Maar ik heb nog nooit van het probleem gehoord. Of betreft het toch de slaapstand (denk aan sluimerstand waar al je programma’s nog draaien)? :?

SmartSleep is very handy too! 8)

Bijdrager
    Oppie

Waar jij het over hebt is wat Apple Safe Sleep noemt: http://support.apple.com/kb/HT1757
    Maar hoe ook zijn sleep/sluimer is: hij hoort niet volledig uit te gaan, zodat je ook een volledige opstart nodig hebt als ie weer stroom heeft.
    Ik heb in mij MB White eens ff een andere accu gestopt, en toen ging het wel goed, dus het leek mij ook aan de accu te liggen. Moet nog steeds naar een AASP gaan ‘m een daar naar te laten kijken (en dus een nieuwe accu te verkrijgen).

Overigens zou ik niet happig zijn op derde partij progjes die in dit soort instellingen gaan rommelen, en het lijkt me ook geen oplossing voor dit probleem.

Bijdrager
    ctxppc
    ”Oppie”

Waar jij het over hebt is wat Apple Safe Sleep noemt: http://support.apple.com/kb/HT1757
    Maar hoe ook zijn sleep/sluimer is: hij hoort niet volledig uit te gaan, zodat je ook een volledige opstart nodig hebt als ie weer stroom heeft.
    Ik heb in mij MB White eens ff een andere accu gestopt, en toen ging het wel goed, dus het leek mij ook aan de accu te liggen. Moet nog steeds naar een AASP gaan ‘m een daar naar te laten kijken (en dus een nieuwe accu te verkrijgen).

Ja, ik heb de naam per ongeluk van Windows genomen maar voor mij gebruik in SmartSleep enkel voor de sleep wanneer ik geen voortgang (bvb. kopiëren) of programma’s wilt onderbreken maar een lange pauze wil invoeren. Geen verbruikende sluimerstand maar een goede slaap! :wink:

SmartSleep is handy 8) but not necessary :wink: .

En het was maar een voorstel omdat ik het probleem niet ken en niet gezien heb. Ga eens naar Apple Support (online of bij een gecertificeerde winkel). :wink:

Bijdrager
    ctxppc
    ”Oppie”

Overigens zou ik niet happig zijn op derde partij progjes die in dit soort instellingen gaan rommelen, en het lijkt me ook geen oplossing voor dit probleem.

Niet iedereen wil rommelen aan hun software maar waarom was jailbreaken op de iPhone ZO populair! Zelfs Steve zei het (indirect) op de presentatie van de iPhone 3G!

By the way een vraagje: wie heeft de sleep bedacht?

Bijdrager
    Oppie

Waarom zo populair? Omdat het met de iPhone 2G voor Amerikanen de enige mogelijkheid was om met een andere provider te bellen dan met AT&T; en voor de rest voor de wereldbevolking was het sowieso de enige mogelijkheid om überhaupt het ding werken te krijgen.

Bijdrager
    ctxppc
    ”Oppie”

Waarom zo populair? Omdat het met de iPhone 2G voor Amerikanen de enige mogelijkheid was om met een andere provider te bellen dan met AT&T; en voor de rest voor de wereldbevolking was het sowieso de enige mogelijkheid om überhaupt het ding werken te krijgen.

En voor de apps! :sealed: Dat was er niet bij, hè!

En handmatige sleep is er niet bij in de Mac, maar wel reuzehandig (of iets minder) volgens mij! Ik gebruik daarvoor een hulpprogramma, net zoals die jailbreak-hulpmiddel op de iPhone.

Choice is not made by me, but by the people… :sotp:

Bijdrager
    Josh_b

Zo ben eindelijk weer thuis. Ik heb nu ook deze batterij proberen te kalibreren (ik kan dat woord niet meer aanhoren :P)
    Dus nu nog maar eens een keer de batterij helemaal gebruiken en hopen dat ie wel in sluimer gaat.

Bijdrager
    Josh_b

Ik vrees dat de nieuwe batterij de prullenbak in kan. Hij is waarschijnlijk helemaal diep ontladen.
    De geschatte oplaad tijd is 10 uur en hij blijft op 0 mAh staan en de lampjes op de batterij zelf doen ook niks meer. Wat een gezeik dit, ik ben het echt spuugzat en kan er ondertussen wel om janken.
    Kan ik me weer in het zweet gaan werken om alweer een nieuwe batterij te krijgen wat waarschijnlijk niet eens de oorzaak was van dit probleem.

Edit: De batterij is zojuist weer tot leven gekomen, ik hoop echt dat hij er geen schade aan heeft overgehouden. Ook heb ik ff naar de winkel in amerika waar ik de macbook gekocht heb gemaild of hij niet vervangen kan worden, het is me wel duidelijk dat de batterij niet de oorzaak van dit probleem is.

27 berichten aan het bekijken - 1 tot 27 (van in totaal 27)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.