16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)
  • Q:
    Bijdrager
    Thijs87

Macbook freezed via interne schijf, niet via externe schijf

Goedenavond!

Mijn Macbook Pro 15″ (mid 2009, 2,53 Ghz, OSX 10.8.4) heeft de irritante eigenschap om de haverklap vast te lopen. Strandballetje draait, muis en volume werken nog, schakelen tussen bureaubladen vaak ook nog wel, maar verder niks. Volgens mij staat dit betekent als ‘freezing’?

Om de Macbook wat te upgraden heb ik er eergisteren een SSD ingezet, en opstarten van de Macbook en diverse programma’s gaat echt ontzettend snel. Totdat die bekende freeze komt, dan ben ik weer een paar haren kwijt door frustratie en loopt alles even vast voor een halve minuut. Hierna werkt alles weer volledig.

Nu viel me op dat het installeren van die SSD als externe schijf (via USB) veel sneller gaat dan intern aangesloten. Dit geldt ook voor het verplaatsen van diverse bestanden zoals foto’s. Op dit moment heb ik de oude schijf (320GB 7400 RPM Seagate schijfje) via USB aangesloten en draai ik OSX via USB, en is er van het vastlopen niks merkbaar. Natuurlijk is de Macbook wel ietsje trager, maar verder is er niks aan de hand.

Is het een logische conclusie dat wellicht de kabel van de harde schijf stuk is? Of kan er nog meer aan de hand zijn?

Bijdrager
    mollie319

Hier geven ze aan dat er misschien iets met je RAM geheugen of je Logic Board aan de hand zou kunnen zijn.
    RAM denk ik niet, omdat OS X wél goed werkt via USB, maar misschien toch iets met je Logic Board?

Zou toch maar langs een Repair Center gaan als ik jou was……

Bijdrager
    Thijs87

Thanks voor je reactie!

Dergelijke reacties heb ik inderdaad ook al gevonden, maar als er iets met het Logic Board aan de hand zou zijn, zou hij dan niet dezelfde problemen moeten geven ongeacht of de Macbook via een interne of externe schijf is opgestart?

RAM geheugen heb ik overigens gecheckt, dat is in orde. Net als de beide schijven (zowel oud als nieuw).

Bijdrager
    Thijs87

Er zijn overigens ook geen processen te vinden met een hoog CPU gebruik of iets dergelijks. De schijf is getest met zowel een clone van de oude schijf als een ‘verse’ installatie –> beide meteen problemen (tenzij extern aangesloten).

Bijdrager
    mollie319

op je logic board zit ook de aansluiting/controller voor je interne hdd.
    Als je via USB opstart, omzeil je die interne HDD controller dus…….

Bijdrager
    Haike

Zit USB dan niet aan je moederbord?

Bijdrager
    Thijs87

Nouja het zou natuurlijk kunnen dat alleen die interne HDD controller stuk is, USB kan daarom nog prima werken. Ik had de hoop dat het met een nieuwe kabel opgelost zou zijn, Logic Board is een duur geintje…

Bijdrager
    mollie319

@Haike USB zit zeker op je moederbord (Logic Board) maar is een andere controller (chip)

@Thijs, ik weet het niet zeker natuurlijk, maar het lijkt erop dat er zoiets aan de hand zou kunnen zijn.
    Kabel kan ook wel iets mis mee zijn natuurlijk, maar voordat je eraan ging sleutelen had je dit probleem toch al?

Bijdrager
    Thijs87

Dat zou zeker kunnen! Maar het is niet het antwoord waar ik op hoopte natuurlijk;) De harde schijf die er nu uit komt is al een vervanger, de originele schijf heeft het ooit eens opgegeven. Toen ik deze aansloot was de kabel ook stuk. Het probleem is echter dat de laptop wel draait, maar niet goed. Mijn gevoel zegt dat bij een defecte kabel de schijf meer rare dingen zou doen.

Bijdrager
    Jeroeno

Eeeey thijssieee,

Weet je wat je moet doen?

Gewoon even lekker in de zon liggen en je niet bezig houden met al dat Apple gekloot. Je word er soms toch echt helemaal gek van? met dit weer moet je genieten van het leven! Haal een ijsje, ga wandelen of spring in de sloot

Inactief
    Anoniem

Je spamt het hele forum vol met je opmerkingen, ga zelf buiten spelen.

Bijdrager
    Boike12
    Jeroeno op 18 juni 2013

Eeeey thijssieee,

Weet je wat je moet doen?

Gewoon even lekker in de zon liggen en je niet bezig houden met al dat Apple gekloot. Je word er soms toch echt helemaal gek van? met dit weer moet je genieten van het leven! Haal een ijsje, ga wandelen of spring in de sloot

Waarom kijk/reageer jij dan nog?

Bijdrager
    Jeroeno

Echt te fatoe dat jullie dit allemaal zo serieus opnemen^^

Bijdrager
    Haike

Ik geloof niet dat jij serieus te nemen bent…. dus das een minder dan die “jullie”

Bijdrager
    Jeroeno

@koen

Ik heb net heerlijk geschommeld. Heel fijn, mama ging me duwen.

Bijdrager
    Thijs87

Boys, mogen we weer terug naar mijn vraag? Ik kan geouwehoer altijd waarderen, maar zo is het wel weer prima.

16 berichten aan het bekijken - 1 tot 16 (van in totaal 16)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.