10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    JWB

MacBook Ethernet

Heb ik wat gemist? Mijn ethernet-verbinding van mijn MacBook werkt alleen als ik een cross-cable gebruik en niet met een ‘gewone’ kabel.

?????

Bijdrager
    Mr Macintosh

Mijn Mac mini is aangesloten op een Sweex router met een gewone Straight kabel en dat is nooit een probleem geweest.

Ik denk dus eerder dat het aan je modem/router ligt, dat alleen cross werkt.

Bijdrager
    eerdepeer

shouldn’t be! weet ik zeker…

Bijdrager
    qjb

De MacBook kan zelf switchen tussen een rechte een gekruiste verbinding. Dit laat voor zover ik kan bedenken 2 mogelijkheden open: de rechte kabel is niet goed, het circuit in de MacBook voor aansluiting van een rechte kabel is stuk.

Dit laatste heb ik bij een iBook eerder gezien, deze werkte alleen nog op 10Mbit of gekruist 10/100Mbit.

Bijdrager
    MacRooyen

Op bladzijde 64 van de handleiding die bij de MacBook komt staat te lezen:
    “The Ethernet port on your MacBook automatically detects other Ethernet devices. You don’t need an Ethernet crossover cable when connecting to other Ethernet devices.”
    Dus er moet iets anders mis zijn met jouw Appeltje….:?

Bijdrager
    Napsju

Inderdaad, heb hier mijn leraar Cisco ook nog eens gek mee gemaakt. Jammer dat ik niet om bijvoorbeeld 100 euro gewed heb. :evil:

(iBook G4 12″ 1,07GHz)

Mijne werkt overigens zowel met een straight als met een cross in beide situaties. Dus crossed met een straigt wanneer een crossed situatie nodig is, en andersom.

Bijdrager
    Oppie

Precies, en dat heet dan Auto-Medium Dependent Interface Crossover (Auto-MDIX).

Bijdrager
    MacRooyen

@Napsju: Daarom heb ik alleen maar een cross kabel in de tas bij mijn PowerBook zitten. Werkt op de PB altijd en ik kan een collega PC gebruiker (de arme man of vrouw) ook nog eens uit de brand helpen :D

Bijdrager
    joaquin

Met wat voor ding praat je MacBook alleen via een “cross over” kabel?
    Kan het zijn dat dat ding ook probeert te schakelen? Ik heb hier zelf geen slechte ervaringen mee (Mac en Sweex switch van dat type werkt gewoon) maar wel met de “feature” “Autonegotiation”, dat werkt lang niet altijd goed als je twee verschillende merken aan elkaar knoopt maar dat is waarschijnlijk een heel ander probleem …

Een meer voor de hand liggende mogelijkheid: wat voor kabels gebruik je en voor welke snelheid? Het verkeerde type kabel kan een probleen veroorzaken.

Bijdrager
    JWB

Aangezien ik ook leuke verticale streepjes krijg als ik opstart, gok ik dat mijn moederbord niet helemaal top is. Maar aangezien hij het nog steeds doet, wacht ik even tot er een nieuwe versie van het moederbord komt (maandag?) en dan doe ik wel een beroep op mijn garantie.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.