One More Thing » Community » Forum » Mac Hardware » Airport & Netwerken » Macbook en twee routers

Macbook en twee routers

Profielfoto van koekerd

koekerd op 16 augustus 2017 #

Hoi, Ik heb een MBP uit 2016. Thuis WIFI, beneden router 1 boven router 2. Routers zijn verbonden via LAN kabel, op router 2 is DHCP uitgeschakeld en is een IP-adres in de range van router 1 maar buiten zijn DHCP-range toegekend. Beide routers hebben idem SSID naam en wachtwoord. Kortom; router 2 is simpelweg een ‘versterker’ van het bestaande WIFI signaal onder.

Nu merk ik dat als ik boven op mijn MBP werk, deze de ene keer verbonden is met router 1 de andere keer met router 2. Kan ik er voor zorgen dat de MBP bijv. altijd met één van de twee (door mij in te stellen) routers verbonden is en zo ja hoe? Alvast bedankt voor de hulp!

Profielfoto van hnijveen

hnijveen op 16 augustus 2017 #

https://computertotaal.nl/artikelen/internet-thuis/het-beste-thuisnetwerk-deel-2-router-instellen-63456/?article-page=2

Profielfoto van koekerd

Bedankt voor je reactie hnijveen alleen ik begrijp niet helemaal wat dat met mijn vraag te maken heeft? In het artikel waar je naar toe linkt, wordt stap voor stap beschreven hoe je een tweede router kan installeren. Maar dat is niet mijn vraag. Wat ik graag wil weten is hoe ik er voor kan zorgen dat ik met mijn MBP standaard altijd verbinding maak met bijvoorbeeld router 2 en niet de ene keer router 1 of de andere keer router 2.

Profielfoto van fred44nl

fred44nl op 16 augustus 2017 #

je kunt dit op 2 manieren bereiken:

1e
bij gebruik van 2 draadloze netwerken met dezelfde SSID schakelt een device pas over, als de verbinding echt slecht is.
daar kun je niet zo veel aan veranderen.
wat je kunt doen is: wifi op het device uitschakelen, even wachten en weer inschakelen.
dan lukt het in de meeste gevallen om naar de sterkste aanbieder te gaan.

2e
niet één, maar twee verschillende SSID’s gebruiken.
en dan kun je handmatig de gewenste aanbieder kiezen.
dan heb je altijd de door jouw gewenste router.

meer kan ik er niet van maken:)

Profielfoto van koekerd

Bedankt voor je reactie fred44nl. Ik houd graag alles onder 1 en hetzelfde SSID.

Hm, ik dacht zelf dat ik mss iets met MAC adressen zou kunnen fixen alleen daar heb ik niet genoeg kaas van gegeten. Dus dat ik bijvoorbeeld tegen router 2 zeg: jij moet standaard altijd verbinding maken met het MAC adres van mijn MBP. Maar of dat werkt?….

Profielfoto van koekerd

Ik geloof dat ik het gevonden heb; ik moet volgens dit artikel allebei de routers verschillende kanalen geven. Momenteel staan ze allebei op ‘Automatisch’ en dat vinden ze blijkbaar niet zo fijn:)

Artikel: https://community.spiceworks.com/topic/432764-how-can-i-force-a-device-to-connect-to-a-specific-wireless-router

Profielfoto van Owentje

Owentje op 16 augustus 2017 #

Als het goed is zouden ze als ze op automatisch staan gewoon verschillende kanalen nemen, in feite wat de accesspoints zelf het beste lijkt. Maar je Mac pakt gewoonlijk de meest sterke signaal wat hij op dat moment vindt op het moment dat ie met jouw netwerk wil verbinden.
Zoals fred al zei, je Mac blijft echt verbinding houden met de accesspoint waar die initieel aan verbonden is. Dus het uit en aanzetten zorgt ervoor dat je dan overschakeld naar diegene met sterkste verbinding.
Heb je wat meer ‘enterprise’ spul, dan zou overdracht van ene naar andere accesspoint beter geconfigureerd kunnen worden.

Profielfoto van koekerd

Thx Owentje. Ik zal vanavond (nu aan het werk) es checken of het iets uitmaakt als ik de kanalen van beide routers handmatig instel i.p.v. automatisch. Laat het nog wel weten!

Profielfoto van Catbert

Catbert op 17 augustus 2017 #

Koekerd, ik herken je dilemma Je wilt gewoon dat dit werkt! (en dat kan heel veel ‘pruts- en piel’ tijd kosten. Je geeft niet aan dat  wanneer de MBP op de router beneden blijft, je snelheid ook slechter is.

Profielfoto van Johan

Johan op 17 augustus 2017 #

Toegang op basis van mac adres instellen op beide routers dan je macbook alleen op router 2 toegang verlenen

Profielfoto van koekerd

koekerd op 17 augustus 2017 #

@catbert: het maakt in principe niet uit of ik boven via router 2 verbinding heb en dan naar onder ga waar router 1 staat of vice versa. Feit is dat in beide scenario’s de MBP niet vanzelf automatisch naar het sterkste SSID overschakelt. Wat weer inhoudt dat de WIFI snelheid in zulke gevallen wel degelijk minder goed is.

@johan: bedankt voor je idee, maar wat bereik ik hiermee? ik wil zowel op router 1 en 2 met de MBP verbinding kunnen maken, afhankelijk of ik me boven (router 2) of onder (router1) bevind met de MBP. Misschien begrijp ik je niet helemaal hoor maar zoals ik nu je suggestie interpreteer zou ik beneden (router 1) geen verbinding hebben met router 1, alleen met router 2 die boven staat = niet optimale WIFI snelheid.

Ik moet zeggen dat nadat ik de kanalen op beide routers verschillend heb gemaakt en ook nog de beveiliging op beide routers gelijk heb getrokken (bleek verschillend te zijn) zoals gesuggereerd wordt in dit artikel https://apple.stackexchange.com/questions/178985/how-to-get-osx-to-pick-the-strongest-wifi-signal-with-identical-ssids, het nu goed lijkt te gaan. Ik kijk het nog even aan of het ook zo blijft…:)

Over dit topic

Gestart op 16 augustus 2017 door koekerd

Laatste reactie door koekerd

Je kunt alleen reageren met een gratis OMT account.
Heb je geen OMT account? Registreer je dan nu gratis!

Inloggen

of Wachtwoord resetten?