3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Q:
    Bijdrager
    ancora imparo

macbook en laptop windows draadloos surfen

Heb momenteel een Telenet expressnet abonnement (laptop en desktop via switch, beide via bedrading aangesloten).

Nu zou ik daarnaast nog graag met een macbook en een windows laptop draadloos surfen.

Vermits ik op het gebied van routers e.d. een totale leek ben, heb ik enkele vraagjes.

Kies ik voor een airport express (of extreme? wat is het verschil) basisstation of een linksys WRT54GS draadloze router (of beide of nog iets anders)?

Wat is trouwens het verschil tussen een accesspoint en een draadloze router?

Is de ene eenvoudiger te installeren dan de andere? Of blijft dit gelijk?

Zijn er dingen waar je speciaal moet op letten bij de installatie (bv. bij de beveiliging van je netwerk)

Moet ik hiernaast nog iets anders aanschaffen, buiten zo’n PCMCIA kaartje voor de pc bv.?

Andere vraagje betreft draadloos surfen in het buitenland. Ga nl. op vakantie naar de V.S. en hotel heeft gratis draadloos internet. Ben van plan om de macbook mee te nemen. Als je hier de macbook op de router aansluit krijgt die veronderstel ik een IP adres van Telenet toegewezen. Wat doe je dan in het buitenland; moet je je ipconfig releasen? (en hoe doe je dat op een mac) Of hoeft dit niet?

Alvast bedankt.

Bijdrager
    WouterReyntjens

ik zou gaan voor de linksys router

het verschil tussen de airport expres en de extreme kan je hier zien
    http://www.apple.com/benl/airportextreme/

de instalatie gaat als volgt, je trekt je telenet modem uit (de stroom toch) je sluit je ethernet kabel(netwerkkabel) aan op je wan poort(kan je zien aan de achterkant, staat helemaal rechts en eronder staat er wan), sluit je modem nu terug aan op de stroom!
    het voordeel van de linksys is dat je er 4 extra poorten bij hebt waar je bedraad computers kunt aansluiten, bij de 2 airports gaat dit niet!

het is ook niet nodig om een linksys te kopen en dan nog een airport want je hebt al draadloos internet!

best je netwerk beveiligen met een dikke wep encryptie (omdat er een windows bijzit, kweet niet of windhoos wpa ondersteund, men pa zen laptop toch niet!)

in het buitenland moet je niets dan, dan krijg je een ip van de router in je hotel

normaal moet het nu gaan

grtz

Bijdrager
    TypeWriter
    ”WouterReyntjens”

ik zou gaan voor de linksys router

grtz

Ik niet! Ik heb net een LinkSys router gekocht en krijg met een iBook G4 en OSX 10.4 aan de lopende band problemen, die ik niet kan oplossen. Van alles geprobeerd, Linksys gebeld (U heeft een Mac? Die ondersteunen wij niet! Klik!), niente. De verbinding valt na een paar minuten weg en je kunt de Router dan alleen maar resetten.

Natuurlijk is een iBook G4 vandaag de dag een verouderd krot, maar het probleem zit hem waarschijnlijk in OSX 10.4 (10.3 geeft geen probleem).

Dus ik zou er niet op vertrouwen dat het met je MacBook wel werkt.

NB Ik heb inmiddels mijn oude Belkin maar weer genomen, die werkt perfect met Mac en Windows. Belkin ondersteunt Apple, en dat is heel wat waard. De apparaten zien er niet uit, maar who cares.

Ze hebben nu een soort express-versie die een hogere snelheid haalt dan 54 MBps.

Hans Erik

3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.