10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Q:
    Bijdrager
    Floris De Munck

MacBook en CD’s, weinig compatibel?

Hallo,
    Ik kocht vandaag mijn eerste Apple (MacBook 13,3 inch met 1,83 Ghz) en hij ziet er prachtig uit.
    Start vlot op en is erg stil tot …
    …ik een CD insteek. Bij het insteken van de CD hoor ik twee schurende geluiden (als een deur die niet dicht wil) en daarna begint de CD als een gek te draaien. Dit vermindert na een 20tal seconden maar als ik bijvoorbeeld een muziek-CD insteek wordt het geluid helemaal overstemd. En zolang hij gegevens nodig heeft van de CD stopt dit niet (dus muziek luisteren of films bekijken zit er niet echt in voorlopig).
    Bij het eruit halen maakt hij ook weer die 2 vervelende geluiden.
    Gelukkig zet hij geen krassen op mijn CD’s.
    Ligt dit aan de CD-speler zelf of is dit de befaamde “koe”?
    Alvast bedankt voor jullie hulp,
    Floris

Bijdrager
    vikking
    ”Floris

Ligt dit aan de CD-speler zelf of is dit de befaamde “koe”?

Het “mooing” dat je op sommige macbooks hebt heeft niets te maken met de cd-drive, het heeft iets te maken met de cpu fan die aan-uit-aan-uit gaat. Dus het zal inderdaad aan de cdspeler liggen:)

Bijdrager
    petermac

Ik denk dat ik nog nooit van die befaamde “koe” gehoord heb hoor… dus ik weet niet echt wat je daarmee bedoelt.

Verder heb ik dat geluid bij mijn iBook ook. Het is hier ook de eerste 10 a 20 seconden, en daarna mindert het weer. Bij een dvd heb ik er maar weinig last van, alleen weer in het begin, voor de rest doet ie zijn werk stilletjes.
    Maar als de iBook intensief leest of schrijft van of naar de cd maakt ie geluid, ja. Is dat zo vervelend? ik steek er alleen maar cd’s in om ze te importeren in iTunes… en dat duurt maar even.

Ik denk dat het normaal is hoor, als er geen krassen op je cd’s komen dan toch…

Bijdrager
    boris198629

hey

proficiat met je eerste apple!

het is moeilijk om een geluid te bespreken natuurlijk, maar het is normaal dat de cd eerst wat ingelezen moet worden, maar daarna zou het toch geen hinder meer mogen zijn of die verder te laten spelen.

als je echt niet zeker bent of het normaal is kan je twee dingen doen:
    of je haalt er iemand bij die ook een macbook heeft en die kan vergelijken
    of je gaat naar een apple centre en duwt daar een dvd in de macbook en vraag of het normaal is.

veel succes!

Bijdrager
    ajschol

Hi, ik importeer nu ff een CD in mijn macbook om ‘ns te kijken of ik dit ook heb. Het geluid valt echt enorm mee (ik hoor mezelf typen ;-)…
    Als je er net een CD in doet hoor ik ook heel kort twee zoemende klikjes (hoe moet je het anders omschrijven?), maar dat is vrij normaal (doet mijn powerbook ook…).

Als je onzeker blijft, zou ik doen wat Boris198629 zegt: naar een Apple centre gaan…

Bijdrager
    Floris De Munck

Tiens, het geluid is nu veel minder, ik kan de muziek erdoor horen en het houdt niet meer zo lang aan. Blijkbaar moest de MacBook even “indraaien”.
    Het enige dat me nu nog stoort zijn die 2 rare schurende geluiden bij het introduceren en uitwerpen van de CD (het geeft rillingen over de ruggegraat).
    Dat ligt volgens mij wel aan het introductiesysteem. Zolang het mijn CD’s niet beschadigt stoort dit me wel niet hard. De enige bedenkeng die ik me nu nog stel is of dit een prognostische waarde heeft voor latere problemen met de CD-lezer. Voorlopig kan ik hierover op de apple-site niets terugvinden.

Bijdrager
    lampje

Ik zou toch even naar de winkel gaan. Mijn iBook G3 had dat soort dingen ook (nog met lade) maar na enige tijd liepen de CD’s gewoon mechanisch vast. Het bleek een constructiefout in de CD speler en is onder garantie gerepareerd.

Hij moet even zoemen en klikken als je de CD erin doet, als het schuurt loopt er iets aan. Misschien zit de CD speler er niet goed in geschroefd.

Terug naar de winkel!

Bijdrager
    Xserve

Het is normaal. De enige Mac (Mac mini G4, begin 2005) bij mij thuis heeft het ook. Hij maakt echt veel lawaai als je er een cd in steekt. Maar voor de rest werkt alles wel perfect, ik krijg ook geen krasjes op mijn cd’s ofzo. Ik denk dat het komt omdat in een Mac een gleuf zit, en in een PC een lade.

Bijdrager
    Floris De Munck

Ik heb net het geluid vergeleken met een andere MacBook 13,3″ en die heeft het niet.
    Voor de rest werkt hij perfect. Binnen 2 dagen ga ik er mee naar een Apple-shop om uitleg.
    Zouden jullie dit een reden vinden om hem te ruilen als ze daar zeggen dat dit absoluut geen kwaad zou kunnen (en als ze hem willen ruilen natuurlijk)?
    Bedankt voor jullie reacties tot nu toe!

Bijdrager
    Len

Wel, je weet nu dat MacBook CD/DVD spelers stiller horen te zijn (tenzij je vergelijkmodel een uitzondering is), dus waarom zou je in de herrie gaan zitten als je hem om kan ruilen?
    Als de speler met alle CD’s/DVD’s zó trilt dat je amper muziek kan luisteren dan verkort dit ook de levensduur van de speler (motor en loopwerk slijten veel sneller).

Als ze vragen om de MacBook in te leveren voor reparatie terwijl je het ding écht nodig hebt, onderhandel dan even. Misschien staan ze toe dat zij de speler bestellen en dat je dan later, als de speler binnen is, een kop koffie komt drinken terwijl zij de speler er binnen een half uur inbouwen.

10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.