11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Q:

Bijdrager
    pare

MacBook eind 2008 opnieuw installeren

Op een oud topic vond ik de werkwijze ‘option command R toets ingedrukt houden bij het opstarten’ daarna kon je dan zogezegd kiezen om je macbook opnieuw te installeren.

Bij mij werkt dit steevast niet telkens weer kom ik op de homepagina van de vorige eigenaar terecht.
    Ook na het indrukken van de option toets alleen bij het opstarten of bij het indrukken van cmd+R bij het opstarten telkens krijg ik terug de homepagina.

Kan iemand mij op de goede weg helpen

Bijdrager
    Brombeer

Heeft die vorige eigenaar je ook netjes de twee grijze DVD’s meegegeven?
    Want die heb je nodig voor diagnostische tests en een herinstallatie. En het moeten de DVD’s voor dit model macbook zijn, die voor een andere generatie of ander model zullen niet werken. Alternatief scharrel je ergens een retail-DVD tussen OSX 10.5.5. (de witte 10.5.4) en 10.7.5 op.

Wat opstarttoetscombinatie betreft:
    https://www.machelp.nl/macsupport/sneltoetsen_shortcuts.html

en
    http://rixstep.com/2/20040510,00.shtml

Bijdrager
    pare

Nee de vorige eigenaar heeft niets meegegeven van dvd’s.
    momenteel staat op de laptop als software : OS X versie 10.5.8

Bijdrager
    Jakko Westerbeke

Als je nog aan de vorige eigenaar kunt vragen om de bijbehorende DVD’s dan is dat waarschijnlijk je makkelijkste optie. Zoals Brombeer zegt moet je wel opletten dat ze ook echt voor dit model MacBook zijn (dat zal op de schijven staan), anders kun je er nog niks mee.

Bijdrager
    pare

Info ingewonnen bij vorige eigenaar dvd’s niet meer in bezit of hij kan ze niet meer vinden? Kan voorlopig al werken heb nieuwe beheerder aangemaakt en thuismap van oude eigenaar verwijderd laptop geeft nog wel aan dat hij van vorige eigenaar is. maar ja ik kan er al op werken.
    Dus als ik het goed heb dien ik op zoek te gaan naar een kopie van die twee dvd’s om een volledige reset te kunnen doen zodat de oude gebruiker verdwijnt als eigenaar van de laptop.

Bijdrager
    Brombeer

Je bedoelt met die ‘eigenaar’ waarschijnlijk de naam van de computer: “Macbook van Pietje”
    Zoek in de Systeemvoorkeuren eens naar het icoontje Delen. Daar kun je de computernaam veranderen.

Wees niettemin alert op DVD’s of Disk images (.dmg) van Mac OS X 10.6.x Snow Leopard en/of 10.7.x Lion. Die kun je met het Schijfhulpprogramma branden op of een usb ‘terug’ zetten.
    Daar kun je een schone installatie mee doen. Zo schoon, dat niet alleen de 3rd party software, maar ook iLife en iWork er niet meer op staan. Zorg dus vooraf dat je installatiebestanden hebt van àlle software die je wilt gebruiken.

Bijdrager
    pare

Bedankt voor alle info, ben wss al te snel geweest want heb wss de webbrowser (safari) al ongewild gewist. kan met de laptop niet meer op het internet.

Bijdrager
    Brombeer

Wel nog het netwerk op?
    Daarbij moet je je natuurlijk niet tot één browser beperken. Firefox, Chrome, Vivaldi, Opera, Sleipnir. er is keuze genoeg.

Of tot één OS; probeer eens een Linuxversie als Ubuntu, die kun je ook van een stickje of DVD laten draaien zonder dat die zich met de harde schijf bemoeit (daar zul je dan heel expliciet toestemming voor moeten vragen).
    Beetje RAM is dan wel zo prettig; jouw machinetje kan 6 GB DDR2 (witte) of 8 GB DDR3 (alu) adresseren.

Bijdrager
    pare

Raar, een oude versie van safari gedownload en als ik die wil installeren geeft hij aan dat er reeds een nieuwere versie van safari is geïnstalleerd doch met spotlight kan ik die niet vinden zijn hier alternatieven voor?

Bijdrager
    KarelWillem

Uiteraard zijn er alternatieven. Zie ook vlak boven je bericht.

Google Chrome
    en Firefox zijn twee veelgebruikte ‘Safari-vervangers’.

Bijdrager
    Jakko Westerbeke
    pare op 13 maart 2017

Bedankt voor alle info, ben wss al te snel geweest want heb wss de webbrowser (safari) al ongewild gewist. kan met de laptop niet meer op het internet.

Gewist uit de map /Programma’s, of verwijderd uit het Dock? Dat maakt nogal een verschil:)

11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.