14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
  • Q:
    Bijdrager
    KSHMR

Macbook dolgedraaide batterij schroeven

Ik heb een tijd geleden een vervang batterij voor mijn macbook gekocht. Omdat de huidige nog maar ongeveer 49% batterijhealth heeft.

Nu na het afhalen van de onderste plaat zie ik dat de schroeven  die nodig zijn om de  batterij los te maken niet meer los komen heb al van alles geprobeerd zoals een brede elastiek of andere schroevendraaiers maar nieks helpt om ze los te krijgen.

heb al gehoord En gezien van andere mensen met gelijkaardige problemen dat uitboren kan helpen maar klopt dit ? En heeft iemand hier ervaring mee ?

bedankt alvast

T

• Dit onderwerp is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door KSHMR.
    Bijdrager
    Hansi2124

Heb je geen reparatiesetje erbij gekocht?

Bijdrager
    KSHMR

Ja maar deze doen niks heb ook al andere sterkere geprobeerd maar die doen ook nieks.

Bijdrager
    Brombeer

Over welke MacBook, wat voor schroeven en wat voor schroevendraaiers hebben we het?

Zit de boel fabrieksvast of heeft er al eens niemand aan gezeten?

Bijdrager
    KSHMR

Een redelijk oud model de Macbook eind 2009 (White ) en Gewone Phillips kruis schroevendraaiers en de Pentalobe schroevendraaiers en de schroeven zitten muurvast en iemand heeft er al aan geschroefd

Bijdrager
    Brombeer

en iemand heeft er al aan geschroefd

Misschien krijgt die Loctitemorser het dan ook weer los?

Bestel sowieso maar nieuwe schroefjes, want daar is de veerkracht nu wel uit.

Bijdrager
    KSHMR

https://cdn.onemorething.nl/uploads//hm_bbpui/3359731/wdmcv21e4lbjg51c94lzd78ixq5echqm.jpegMisschien wel maar het is niet de enigste schroef alle drie de bovenste schroeven zijn dolgedraaid.

op internet heb ik vooral gehoord over losdraaien Met een Machine

(De 2 zwarte dichts tegen de batterij zitten muurvast)

Bijdrager
    KSHMR

op deze foto is de meest rechtse schroef bij de batterij muurvast alle 3 de bovenste batterij schroeven muurvast.

Bijdrager
    rdenk

Voor schroeven die vast zitten en niet los lijken te komen: WD-40.
    Voor schroeven met een dolgedraaide kop : schroevenverwijderaars
    Schroeven die doorgedraaid zijn: helaas.. dat wordt uitboren.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door rdenk.
    Bijdrager
    KSHMR

Ok en wat na het uitboren ? Kan dan mijn nieuwe batterij erin ?

Bijdrager
    rdenk

Gezien het feit dat jij het trucje met het elastiek gebruikt hebt (en wat ik van de foto zie) is de kop van de schroef kapot gedraaid.
    Een schroefverwijderaar (te koop bij de bouwmarkt en online) is je veilige optie. Bij uitboren zul je, als je het gat opnieuw wilt gebruiken, waarschijnlijk het schroefdraad opnieuw moeten trekken. Ook daarvan zijn setjes gewoon in de bouwmarkt te koop.

Ik zou kijken of de batterij met twee schroefjes goed blijft zitten. Dan is het probleem ook opgelost.

Wil je het derde gat toch gebruiken omdat het niet blijft zitten en het schroefgat is niet meer te gebruiken: hotmel met een lijmpistool.Dat blijft flexibel, maar dan moet je wel weten dat het daar niet warm wordt.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door rdenk.
    Bijdrager
    KSHMR

Oké dus uitboren is de enigste oplossing dat een effect heeft ? Het Manueel verwijderen lukt niet die dingen ziten echt steenvast en ben bang als ik nog meer aanpruts met een schroevendraaier of iets anders dat ik iets beschadig , dus zal het losboren zijn maar eens ze er uit zijn kan ik ze wel vervangen door gloednieuwe schroeven toch ?

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door KSHMR.
    Bijdrager
    Brombeer

Ik zie een sticker van 9 november 2019: is die batterij zo snel heen?

<p class=”cite”>rdenk op 15 september 2020 om 08:00</p>
    Voor schroeven die vast zitten en niet los lijken te komen: WD-40.
    Voor schroeven met een dolgedraaide kop : schroevenverwijderaars
    Schroeven die doorgedraaid zijn: helaas.. dat wordt uitboren.

Afgezien van de keuze van de kruipolie (maar dat is al gauw persoonlijk) zijn dit oplossingen die het bij een oude auto goed doen, maar dit zijn andere dimensies. Als je kruipolie gebruikt, breng het dan aan met een dunne penseel. Niet spuiten, dat wordt knoeien.

Ik weet niet of een klassieke schroevenverwijderaar ook bij dit soort kleine schroefjes werkt cq bestaat.

Het punt met boren is dat je wel daar subiet mee moet ophouden als je door het restant van de schroef heen bent. Het is geen 8mm pluggat in de muur waar je gewoon lekker tegen de boormachine kunt leunen. Dus wat zit er achter dat schroefgat? En hoe diep is het? En heb je een apparaat waar je dit delicate werk mee aankunt?

Ook al dat rondvliegende boorgruis moet je opvangen. Dat kan met een magneet, en als dat door de samenstelling van de schroeven niet helpt (bijv teveel koolstof, koper of alu), zal iemand een smalle stofzuigermond met een pantykousje eromheen getaped erbij moeten houden. Of allebei.

Het materiaal direct naast/onder/om de schroef, is dat metaal? Je zou daar een hete soldeerbout tegenaan kunnen leggen, dan zet het gat eerder uit dan de schroef en dat kan net genoeg werking zijn om het schroefje los te draaien.

Gezien de leeftijd van de MacBook zou ik bij de montage ook eerder een lijmpistool gebruiken dan met nieuwe schroefjes in beschadigde gaten te gaan hannesen.

Heb je een Apple Service Source / Service Manual / Technician Guide of een iFixit-bron waar de juiste schroefjes in vermeld staan? Ik heb anders nog wel een MacBook (13-inch, Late 2009).pdf voor je.

• Deze reactie is gewijzigd 2 weken, 2 dagen geleden door Brombeer.
    Bijdrager
    KSHMR

De batterij is van 2017 volgens de gegevens en ik zou een Elektrische schroefverwijderaar gebruiken op de laagste stand en en er een stofzuiger/kruimeldief ernaast houden en ik heb wel een guide waarin staat welke soort schroeven in deze macbook verwerkt zitten en achter de schroeven zit denk ik nieks en het erond de twee kleine vijsjes (Eerste foto) is denk ik wel metaal maar dat naast die grote (laatste foto) is de DVD Drive denk ik

14 berichten aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.