4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Q:
    Bijdrager
    koenvdvoort

MacBook doet raar met batterijen

Hallo,
    Ik heb problemen met mijn MacBook (late 2008 alu) en de batterij. Een tijdje geleden begon m’n batterij na 1 jaar en zo’n 300 cycles kuren te vertonen. Opzich niet heel erg raar, maar wel snel, en de capaciteit ging ook heel snel achteruit. Ik ging er vanuit dat de batterij gewoon ‘op’ was en heb een nieuwe gekocht via Ebay. Maar ook de nieuwe batterij verliest heel erg snel batterij. Ik gebruik de batterij niet heel gek, laad hem helemaal op en gebruik hem vervolgens tot de batterij volledig op is. Het komt wel voor dat ie af een toe een dag en nacht achter elkaar aan de accu ligt. Een paart metingen met coconutBattery:
    15-04-2011: 100% (4131 mAh)
    17-04-2011: 85% (3523 mAh)
    19-04-2011: 94% (3869 mAh)
    24-04-2011: 82% (3369 mAh)
    Vandaag heb ik de batterij gekalibreerd maar alsnog:
    26-04-2011: 77% (3184 mAh) met maar 13 cycles

Volgens mij gaat er toch iets niet helemaal goed, en ik vroeg me af of jullie misschien een idee hebben waar dit aan kan liggen.

Bijdrager
    SunKeeper

Het helemaal laten leeglopen is niet per se nodig, meestal doe ik hem zelf op zijn laatst aan de lader als ik de eerste melding heb gehad.

En verder gewoon zoals het mij uitkomt, (wanneer er weer een stopcontact in de buurt is) dat is met Lithium-ion geen probleem.

Met NiMH-batterijen (AA en AAA) kun je ze inderdaad beter eerst leegmaken voordat je weer gaat laden, maar zulk soort batterijen zitten niet in MacBooks.

Hoe heb je precies gekalibreerd?

Bijdrager
    intense megavis

Hoe lang gaat de batterij ongeveer mee op een lading?
    Mijn MBP (late 2009 unibody) heeft 308 cycles en gaat nog erg lang mee (ong 4,5-5 uur, 95% health).
    Toch moet je je niet verkijken op die stomme getalletjes, mijn oude MBP (2006) gaat met de tweede batterij met 386 cycles en 77% health ook nog gewoon ongeveer 3 uur mee.

Kalibreren: Accu vol, 2 uur aan het stroom houden met volle accu. vervolgens gebruiken tot ‘ie leeg is en ‘m in sluimerstand laten gaan. 5 uur totaal leeg houden, daarna volledig in een keer opladen en weer even aan het stroom houden.

Tips om het batterijverbruik te verminderen:
    – schermhelderheid zo laag mogelijk (nog wel zorgen dat je het goed ziet uiteraard)
    – bluetooth uit
    – wanneer je wifi niet nodig hebt, uit doen
    – zo min mogelijk programma’s open hebben
    – programmaatjes die internettoegang of netwerken zoeken uit doen (torrentprog/litte snitch)

Wanneer je problemen blijft houden of wanneer de accu echt ondermaats presteert, denk ik dat je gewoon een maandagmorgenmodel te pakken hebt helaas. Een nieuwe accu met 13 cycles hoort het gewoon goed te doen. Kijk of je niet toevallig een energie-vretend programma hebt openstaan.

Bijdrager
    koenvdvoort

Heb m’n batterij precies op die manier gekalibreerd, health is nu weer iets omhoog gegaan naar 82%. Hij gaat hiermee net wat langer dan 2 uur mee, terwijl de batterij zo’n 5 uur lang mee zou moeten gaan. Ik kon ook geen gekke programma’s vinden die energievretend zouden zijn. Finder, Safari, Mail, iCal en iTunes staan standaard aan. Verder gebruik ik af en toe Spotify en Pages.
    Ik zal binnenkort even een batterytest bij een APR doen, kijken wat daar uitkomt.

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.